|
Vývoj neformálního vzdělávání v ČR po roce 1989 a jeho současný stav
Brzková, Martina ; Jíra, Otakar (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Tato práce si klade za cíl popsat obtížně uchopitelné téma, kterým je vývoj neformálního vzdělávání v České republice od roku 1989 po současnost a jeho současný stav. Je zaměřena na organizace pracující s dětmi a mládeží a pokusí se zachytit významné momenty tohoto průběhu a také zjistit, zda je tento druh vzdělávání ve vzdělávacím systému nezastupitelný a případně v čem. Teoretická část práce se zabývá vývojem občanské společnosti a změnou postavení člověka v ní, vliv vzdělanosti a volného času na osobnost dnešního člověka. Kvantitativní empirická část přináší výsledky dotazníkového šetření mezi organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží ve Středočeském kraji. Klíčová slova Neformální vzdělávání, zájmové vzdělávání, celoživotní vzdělávání, volný čas, nestátní neziskové organizace, občanská společnost
|
|
Participace obyvatel domova pro seniory
Vitoušová, Jindřiška ; Jíra, Otakar (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Domovy pro seniory poskytují svým klientům všestranné zázemí a služby, které zajišťují nejen základní potřeby seniorů, ale přináší také příležitost pro uspokojování potřeb sekundárních, například právě prostřednictvím participace na společenském dění. Takové zapojení seniorů je přínosné pro ně samotné a současně také pro celou společnost. Teoretická část diplomové práce je věnována vysvětlení pojmu participace, následně je tento pojem vztažen k životům seniorů a k jejich působení v domově pro seniory. Dále se práce zabývá možností, jak rozpoznat úroveň participace v určité instituci a jaké faktory tuto úroveň ovlivňují. Důraz je přitom kladen na samotné klienty, jak oni participaci vnímají, jaké vidí překážky a co je naopak motivuje či podporuje v zapojení se do společenského dění domova. Stěžejní část práce je vyhrazena empirickému výzkumu v organizaci Domov pro seniory Slunečnice, kde jsou analyzována výše uvedená témata.
|
|
Participace obyvatel domova pro seniory
Vitoušová, Jindřiška ; Jíra, Otakar (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Domovy pro seniory poskytují svým klientům všestranné zázemí a služby, které zajišťují nejen základní potřeby seniorů, ale přináší také příležitost pro uspokojování potřeb sekundárních, například právě prostřednictvím participace na společenském dění. Takové zapojení seniorů je přínosné pro ně samotné a současně také pro celou společnost. Teoretická část diplomové práce je věnována vysvětlení pojmu participace, následně je tento pojem vztažen k životům seniorů a k jejich působení v domově pro seniory. Dále se práce zabývá možností, jak rozpoznat úroveň participace v určité instituci a jaké faktory tuto úroveň ovlivňují. Důraz je přitom kladen na samotné klienty, jak oni participaci vnímají, jaké vidí překážky a co je naopak motivuje či podporuje v zapojení se do společenského dění domova. Stěžejní část práce je vyhrazena empirickému výzkumu v organizaci Domov pro seniory Slunečnice, kde jsou analyzována výše uvedená témata.
|
|
Vývoj neformálního vzdělávání v ČR po roce 1989 a jeho současný stav
Brzková, Martina ; Jíra, Otakar (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Tato práce si klade za cíl popsat obtížně uchopitelné téma, kterým je vývoj neformálního vzdělávání v České republice od roku 1989 po současnost a jeho současný stav. Je zaměřena na organizace pracující s dětmi a mládeží a pokusí se zachytit významné momenty tohoto průběhu a také zjistit, zda je tento druh vzdělávání ve vzdělávacím systému nezastupitelný a případně v čem. Teoretická část práce se zabývá vývojem občanské společnosti a změnou postavení člověka v ní, vliv vzdělanosti a volného času na osobnost dnešního člověka. Kvantitativní empirická část přináší výsledky dotazníkového šetření mezi organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží ve Středočeském kraji. Klíčová slova Neformální vzdělávání, zájmové vzdělávání, celoživotní vzdělávání, volný čas, nestátní neziskové organizace, občanská společnost
|