Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 240 záznamů.  začátekpředchozí123 - 132dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika lidské identity v tvorbě Federika Garcíi Lorky v kontextu krize evropského myšlení
Byronová, Lucie ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato práce se věnuje dvěma hrám a jedné básnické sbírce Federika Garcíi Lorky, Publikum (El público), Až uplyne pět let (Así que pasen cinco an͂ os) a Básník v New Yorku (Poeta en Nueva York), jež společně tvoří tzv. newyorský cyklus. Tato díla představují novou a specifickou fázi Lorkovy tvorby, a to jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. My zde sledujeme několik charakteristických motivů a témat, jež se vztahují k problematice lidské identity, tedy jež řeší, jakým způsobem chápat jedince nebo lidskou existenci. Tuto tématiku se zároveň snažíme reflektovat na pozadí kulturního kontextu doby, v níž Lorca žil a tvořil, a jejíž atmosféra do značné míry souzní s jeho vlastními niternými pocity. Pojetí lidské existence zde zásadně ovlivňuje moment smrti, sledujeme tedy, jakým způsobem je smrt v daných dílech zobrazena a jaké motivy se s ní pojí, přičemž zde shledáváme podobnost mezi Lorkovým přístupem a některými myšlenkovými tendencemi daného období, především s filozofií Martina Heideggera. V této souvislosti se zaměříme také na autorův vztah ke křesťanství a využití křesťasnkých motivů v jeho básních a dramatech. V následujících kapitolách se soustředíme na motivy masky a formy, zabýváme se jednak problémem společenské přetvářky, jednak otázkou proměnlivosti lidského já v čase, dále pak...
Typologie postav v románovém díle Dům duchů Isabely Allendové
Novotná, Tereza ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje nejen samotné analýze, ale i vývoji a proměnám postav v románovém díle Dům duchů chilské spisovatelky Isabely Allendeové. Práce se v úvodu zabývá obdobím hispanoamerické prózy dvacátého století s důrazem na magický realismus a s tím související spiritualitou a historickými událostmi Chile 20. století. Text se také zaměřuje na obecnou teorii postav a nastiňuje děj a strukturu románu. Dále jsou tyto poznatky aplikovány na románové postavy tohoto díla. Závěrem jsou shrnuty výsledky provedeného zkoumání a je vyvrácen negativní náhled na literaturu Isabely Allendeové. Je dokázáno, že Dům duchů je právem zařazován do období latinsko amerického post boomu a také to, že se nejedná o román lehčího typu literatury.
Absurdní realita štětcem a perem: interpretace výtvarného umění v díle Julia Cortázara
Minaříková, Alena ; Charvátová, Anežka (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Argentinský spisovatel Julio Cortázar ve své sbírce povídek Příběhy o kronopech a fámech obsáhl s notnou dávkou nadsázky, humoru a originality řadu témat všedního života v nevšedních souvislostech a ještě méně očekávatelných podáních. Jedním z těchto překvapivých náhledů je až absurdní interpretace výtvarných námětů uměleckých děl v povídce "Návod na pochopení tří slavných obrazů". Ve své práci se zaměřím na srovnání vědeckých prací, vztahujících se k zmíněným dílům, a pohledu autora povídky. Pokusím se postihnout obsah, skrývající se za hravým, groteskním nadhledem a podtrhnout jemnou karikaturu vědeckého oboru, který se snaží o systematizaci svobodného umění. Následně se budu zabývat jeho tvorbou ve větší šíři a nahlédnu i na jeho další díla a povídky. Nápadná obrazotvornost vybízí k zamyšlení, zda se autor při psaní inspiroval pohledem na nějaký konkrétní obraz, či mohl svými originálními nápady a nevšedním pohledem na svět podnítit vznik určité malby. Pro ilustraci uvedu několik malířských děl, které s literárním podkladem nápadně spojují podobné rysy, a srovnám okolnosti vzniku. Závěrem své práce shrnu roli výtvarného umění v životě a literárním působení Julia Cortázara
Vliv evropské tradice na kulturu Hispánské Ameriky v esejích A. Reyese a P. Henríqueze Ureñi
Lukešová, Alice ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Diplomová práce se soustředí na téma proměny evropské tradice na půdě mnohokulturní Hispanoameriky, jak je reflektována v esejích Alfonse Reyese a Pedra Herníqueze Ureñi. První část je věnována teorii eseje a dále utopii jako způsobu myšlení, nikoliv literárnímu žánru. Podává základní přehled o životě autorů a jejich spolupráci ve spolku Ateneo de la Juventud. Druhá část se zabývá vybranými esejemi, přičemž jednotlivá témata rozčleňuje do tří okruhů. První okruh se věnuje specifickému způsobu kolonizace španělské Ameriky a postoji, jejž nově vzniklé státy k tomuto dědictví zaujaly. Druhý okruh si všímá propojení kultury hispanoamerických zemí s evropskou tradicí; vlivu, proměny a nových forem, jež evropská kultura nabývá v Hispánské Americe; zabývá se otázkou vztahu k evropskému kulturnímu dědictví (napodobovat či tvořit?); vytvářením osobité kultury; universalismem a syntézou kultur. Třetí okruh je směřován do budoucnosti. Vyzdvihuje význam kultury, v jejímž rámci je pociťována největší sounáležitost mezi jednotlivými zeměmi a potřebu obnovení humanitních oborů ve školství. Závěr práce prokazuje vyspělost americké kultury, jež není pouhým imitátorem kultury evropské, ale západní civilizaci obohacuje novými originálními prvky. Svou budoucnost chce Amerika dále stavět na utopii, ne však již jen v...
Téma diktatury v argentinských literárních dílech Amalia, El matadero a Facundo
Baranecká, Lenka ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce se zabývá třemi argentinskými díly, které řadíme souhrnně do literatury o diktátorech. Zkoumanými díly jsou El matadero od Estebana Echeverríi, Facundo od Dominga Faustina Sarmienta a Amalia od Josého Mármola. V úvodní teoretické části je popsána historie Argentiny, stručné životopisy autorů, charakteristika žánrů a období vzniku děl a krátké pojednání o literatuře o diktátorech všeobecně. V praktické části následují rozbory všech tří děl, kde se autorka věnuje především znakům diktátorského režimu; v El mataderu zejména popisu teroru a atmosféry, v Amalii postavě diktátora a v díle Facundo potom hlavně rozdílu civilizace a barbarství, v němž Sarmiento spatřuje původ problémů. Každé dílo je žánrově i příběhově jiné, a proto je v rozboru každého z nich pozornost obracena k různým důležitým znakům, ve kterých autorka vidí to, co je spojuje. V závěru autorka zhodnotí své poznatky.
JOSÉ MARTÍ - život a dílo se zaměřením na jeho eseje Madre América a Nuestra América
Bočková, Sandra ; Opatrný, Josef (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
V bakalářské práci s názvem JOSÉ MARTÍ - život a dílo se zaměřením na jeho eseje Madre América a Nuestra América se budu zabývat jeho dvěma stěžejními eseji Matka Amerika (Madre América) a Naše Amerika (Nuestra América), které obsahují Martího myšlenky týkající se sebeurčení národů Latinské Ameriky. Abych mohla přistoupit k rozboru esejů a jejich hlavních myšlenek, považuji za důležité nejprve představit autora. Podle mého názoru, José Martí je jednou z nejvýznamnějších osobností kubánské koloniální doby. Hrál hlavní roli v organizaci druhé kubánské války za nezávislost, čímž se podílel také na budoucím vývoji kubánské novodobé historie. Svými myšlenkami o kořenech, jednotě a svobodné a spravedlivé společnosti se také bezesporu zapsal do dějin celé Latinské Ameriky. José Martí byl zároveň spisovatelem, který nám zanechal velké množství děl. Jeho sebrané spisy obsahují poezii, novinové články, komentáře, kritiky, eseje, ale i drama a román. Proto se mi jeví jako vhodné seznámit čtenáře i s jeho literární tvorbou. Klíčová část práce spočívá v rozboru již zmíněných esejů, které hovoří o kořenech Latinské Ameriky. Podle Martího poznání těchto kořenů a víra v ně povede ke svobodě jednotlivých národů, k vytvoření soudržnosti mezi nimi a zbavení se cizích vlivů. Cizími vlivy Martí myslí Spojené státy, ve...
Jak známe Ernesta Renana a Miguela de Unamuna? Dva přední evropští intelektuálové v zrcadle české recepce.
Pokorný, Vít ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato diplomová práce z oboru španělské filologie sestává ze tří hlavních částí. První část představuje úvod do filosofie Miguela de Unamuna a Ernesta Renana, interpretaci díla obou myslitelů v souvislosti s jejich životními osudy a hodnotami, které zastávali. Druhá část se zaměřuje na českou recepci Ernesta Renana v letech 1864 až 1948. Třetí část se věnuje české recepci Miguela de Unamuna v letech 1922 až 1948. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Hopscotch by Cortázar - a game in many games
Zatlkajová, Katarína ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Zámerom mojej diplomovej práce Cortázarova Rayuela - hra v mnoha hrách je analyzovať tému hry, ktorá má v diele argentínskeho spisovateľa podobu mnohotvárneho a ambivalentného prvku. K naplneniu tohto zámeru som využila ako interpretačný nástroj termín sémantické gesto Jana Mukařovského. Mojím cieľom však nebolo interpretovať Cortázarov román v zmysle štúdia českého vedca, skôr som použila jeho termín ako oporu pri riešení problému hry. Otázka sémantického gesta mi umožnila vidieť hru v diele Rayuela ako mnohotvárny a zároveň zjednocujúci prvok. Jedná sa teda o dynamický motív (Rayuela je mnoho hier), ktorý sa zároveň v diele prejavuje dvojakým spôsobom ako hra estetická a morálna. Estetickou hrou sa myslia formálne aspekty diela. Motív hry je v románe nielen dynamickým prvkom, ale jedná sa zároveň o zjednocujúci element, ktorý spája jednotlivé aspekty diela. Z tej perspektívy som skúmala názov, žáner, štruktúra diela a tiež vzťah postáv, čitateľa a autora. Motív hry umožňuje autorovi, aby experimentoval s žánrom diela (otvorený román) a taktiež s jej štruktúrou. Vďaka hre román predstavuje nekonečné množstvo možných čítaní. Okrem toho som sa zamerala na jazyk diela. Vďaka hre autor pretvára jazykovú stránku románu. Avšak "ludens" je tým aspektom, ktorý dodáva zároveň jazyku diela jednotu. Nakoniec...
Mexickoamerická kulturní identita v literatuře
Mužíková Paclíková, Edita ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Rigorózní práce se zaměřuje na téma kulturní identity mexických Američanů v USA. V úvodu vychází ze vzájemně propojené minulosti Mexika a Spojených států amerických (otázka přistěhovalectví, chicanské hnutí, chicanská španělština). Pozornost je věnována koncepci mexickoamerické literatury a esejistické, básnické a především narativní tvorbě Tomáse Rivery, předního představitele literatury chicanského hnutí. Jádrem práce je analýza osobitých motivů v Riverově cyklu povídek ...a země jej nepohltila, které vytvářejí obraz života mexických Američanů (motiv náboženství, viny, zoufalství, cesty aj.). Pro pochopení mexickoamerické literatury v její celistvosti (tj. literatury chicanského hnutí a literatury mexickoamerických žen) je provedena komparace Riverova cyklu povídek s dílem spisovatelky Roberty Fernándezové Ženy hranice s důrazem na význam rituálů v životě mexickoamerických žen. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 240 záznamů.   začátekpředchozí123 - 132dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Housková, Alena
3 Housková, Alžběta
2 Houšková, Alice
3 Houšková, Alžběta
2 Houšková, Andrea
1 Houšková, Aneta
3 Houšková, Anežka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.