|
Josef Suk ( 1874 - 1935) : Tvorba pro ho usle
Rumler, Daniel ; TOMÁŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Těžištěm mojí práce s názvem Josef Suk (1874-1935): tvorba pro housle je rozbor Sukovy Fantasie g-moll op. 24 pro housle orchestr a jeho skladeb pro housle a klavír. Zde se zaměřuji především na formální výstavbu skladeb, s cílem proniknout hlouběji do kompozičních úmyslů skladatele. Bez povšimnutí nezůstanou také zajímavosti v oblasti harmonie. Stručnější analýze jsou podrobeny také jeho skladby komorní, ve kterých se vyskytují v nástrojovém obsazení housle. U každého díla (pokud je to možné dohledat) je uvedeno také datum jeho premiéry, případně účinkující, kteří se na premiéře podíleli. Úvod je věnovaný životu a dílu skladatele. Stručně je nastíněna také historie pražské houslové škole nebo příběh českého kvarteta.
|
|
Státní dluh ČR - rizika a souvislosti
Hůla, Pavel ; Kaczor, Pavel (vedoucí práce) ; Krochová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce na téma "Státní dluh ČR - rizika a souvislosti" se zabývá analýzou vzniku, vývoje a struktury státního dluhu České republiky od 90. let 20. století do současnosti v kontextu politicko-historických souvislostí. V první části práce je provedeno teoretické vymezení tématu a s ním souvisejících pojmů. Dále je chronologicky popsán vývoj zadlužení České republiky od vzniku samostatného státu v roce 1993 až do současnosti. Jsou uvedeny souvislosti státního dluhu s ukazatelem HDP a s vývojem nezaměstnanosti. Práce popisuje příčiny a důsledky vzniku státního dluhu a rovněž rizika spojená s jeho dlouhodobým působením. Jsou popsány historické souvislosti vzniku dluhu, možnosti a způsoby jeho financování. Práce se zabývá též státním dluhem v zemích EU. V praktické části práce je zhodnocena stávající situace a předpokládaný vývoj, dále je provedena analýza vývoje zadluženosti ve vybraných zemích EU a srovnání státního dluhu ČR s Pobaltskými zeměmi.
|
|
Heinrich Wilhelm Ernst
Valečková, Barbora ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Heinrich Wilhelm Ernst (1812 - 1864) je dokonce i v dnešní době znám hlavně jako autor dvou skladeb pro sólové housle - Poslední růže léta a Krále duchů op. 26. Hlavní část této práce proto mapuje Ernstův život, který byl plný tajemství - až do nedávné doby nebylo známo ani přesné datum jeho narození. Doplněna je pak o kapitolu o Ernstových nástrojích a seznamem díla dochovaného i ztraceného.
|
|
Karol Szymanowski: Život a tvorba pro housle
Rada, Stanislav ; TOMÁŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Autor se v této práci zabývá polským hudebním skladatelem
Karolem Szymanowským a jeho tvorbou pro housle. Práce obsahuje
životopis skladatele s důrazem na jeho dílo, charakterizuje jeho tvůrčí
období a věnuje se jeho skladbám pro housle.
Autor se zaměřuje na Sonátu pro housle a klavír d moll op. 23,
Nokturno a Tarantellu op. 28, Mýty op. 30, Koncert pro housle č. 1 op. 35,
Koncert pro housle č. 2 op. 61 a na několik dalších drobných kusů
pro tento nástroj. Zabývá se také okolnostmi, které měly vliv
na Szymanowského tvorbu a kompoziční styl.
Jedním z hlavních cílů této práce je předložit informace, s kterými
by měl být seznámen každý houslista, který studuje díla tohoto
skladatele. Práce ale může být užitečná také všem, kteří se zajímají
o osobnost Karola Szymanowského a jeho hudbu.
|
|
Václa Jindřich Veit a jeho smyčcové kvartety
Kočová, Kristýna ; ČEPICKÝ, Leoš (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
V této magisterské práci je stručně zmapován život a dílo Václava Jindřicha Veita s cílem poukázat na významnou osobnost české hudební scény 1. poloviny 19. století. Dále jsou zde analyzovány jeho smyčcové kvartety, které představují velmi kvalitní a v dnešní době málo známá a uváděná hudební díla. Práce je členěna do následujících kapitol: první kapitola se zabývá Veitovým životem a dílem. Další kapitoly jsou potom věnovány analýze jednotlivých kvartet s využitím rukopisných notových pramenů. Rozbory jsou pro přehlednost doplněny notovými příklady a schematickými tabulkami. Poslední kapitola celkově shrnuje Veitův hudební styl ve smyčcových kvartetech.
|
|
Odkaz Leopolda Auera v jeho studentech
Kirs, Pavel ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
Kirs, P. Odkaz Leopolda Auera v jeho studentech, Praha,
2014 Diplomová práce. Akademie múzických umění v Praze. Hudební
fakulta.
Cílem práce je popsat vznik petrohradské houslové školy, spojený především se jménem Leopolda Auera. Zaměřuji se na jeho umělecké a pedagogické názory. Dále seznamuji čtenáře s jeho nejvýznamnějšími žáky a analýzou jejich interpretace chci objasnit, proč se stali tak úspěšnými.
|
| |
|
Houslový virtuos František Ondříček
Vilímec, Libor ; HŮLA, Pavel (vedoucí práce) ; TOMÁŠEK, Jiří (oponent)
Absolventskou práci o Františku Ondříčkovi jsem si vybral z důvodu mého zájmu o historii houslové hry. Česká houslová škola v minulosti byla prezentována mnoha vynikajícími houslisty, kteří šířili slávu této školy po celém světě.O nejslavnějším českém houslistovi Janu Kubelíkovi jsem psal již na konzervatoři. Velmi mě však zaujal i další vynikající český houslista František Ondříček, jehož kariéru můžeme oprávněně nazvat jako světovou. Velkým impulsem pro mě byl poslech jeho dvou nahrávek, které se podařilo v nedávné době získat. Tyto nahrávky poskytují nový obraz o Františkovi Ondříčkovi, dosud se tento housllista posuzoval jen na základě dobových recenzí. Ve své práci zjišťuji, zda jeho hra může i v dnešní době působit aktuálním dojmem, zda může i dnešní posluchače oslovit. František Ondříček měl přímou vazbu na tradici legendárního italského houslisty N. Paganiniho. Tato skutečnost může do dnešní doby přiblížit i umění tohoto houslisty. Proto považuji Františka Ondříčka za velmi důležitou osobnost v historii houslové hry.
|
|
Problematika a nácvik Mazasových melodických etud op.36,sešit I
Štětinová, Ludmila ; TOMÁŠEK, Jiří (vedoucí práce) ; HŮLA, Pavel (oponent)
V této práci se budu zabývat především I. dílem Melodických etud op. 36 Jacquese Féréola Mazase.Počáteční kapitoly budou věnovány jeho předchůdcům, tedy francouzské houslové škole, dále pak životu a dílu samotného autora.
Další kapitolu věnuji tomu, jak by měl být technicky vybaven žák, který přistupuje ke hře těchto etud, včetně ukázek několika cvičení a doporučeného technického materiálu.
Základem této práce je pak celkový popis jednotlivých etud z hlediska aspektů houslové techniky, např. dělení smyčce, způsoby provedení jednotlivých smyků, přechody přes struny, pohyblibvost prstů levé ruky, výměny poloh, frázování, akcentace, dynamika, metodické ozdoby, vibrato a pod., s doporučeným nácvikem těžších míst.
|
| |