|
What We Know About Monetary Policy Transmission in the Czech Republic: Collection of Empirical Results
Babecká Kucharčuková, Oxana ; Franta, Michal ; Hájková, Dana ; Král, Petr ; Kubicová, Ivana ; Podpiera, Anca ; Saxa, Branislav
Pohled na transmisi měnové politiky v České republice z hlediska dostupných empirických poznatků. Kromě celkového dopadu měnové politiky na inflaci a produkci je užitečné podívat se na jednotlivé kanály transmise, konkrétně na úrokový kanál, kurzový kanál a kanál bohatství. Výsledky potvrzují, že transmise měnových impulsů do reálné ekonomiky funguje v souladu s intuicí, co se týká směru i intenzity. Analýzy však zároveň ukazují, že globální finanční a ekonomická krize mohla transmisi poněkud zpomalit a oslabit. Náznaky takových změn ve fungování transmise jsme našli u úrokového kanálu, kde hlavní roli hrají zvýšené rizikové prémie.
Plný text: PDF
|
|
The Effect of Non-Linearity Between Credit Conditions and Economic Activity on Density Forecasts
Franta, Michal
Článek zkoumá vliv nelinearit na prognózování hustot pravděpodobnosti. Zaměřuje se na vztah mezi úvěrovými trhy a zbytkem ekonomiky. Možná nelinearita tohoto vztahu je zachycena modelem prahové vektorové autoregrese odhadnutém bayesovskými metodami na amerických datech. Prognózy hustot pravděpodobnosti tak zahrnují nejen nejistotu ohledně všech parametrů modelu, ale i možnou změnu režimu v budoucnosti. Je ukázáno, že uvažování nelinearity může zlepšit pravděpodobnostní ohodnocení ekonomického výhledu. Na třech příkladech je navíc ilustrována praktická využitelnost prognózování hustot pravděpodobnosti pomocí nelineárních modelů.
Plný text: PDF
|
|
Macroeconomic Effects of Fiscal Policy in the Czech Republic: Evidence Based on Various Identification Approaches in a VAR Framework
Franta, Michal
Článek zkoumá makroekonomické dopady fiskálních šoků v České republice. Zvolený analytický přístup je výrazně ovlivněn malým množstvím dostupných pozorování fiskálních veličin. Za prvé je použit malý model vektorové autoregrese. Za druhé je tento model odhadnut bayesovským přístupem. Za třetí je využito všech identifikačních schémat, o kterých se v literatuře uvažuje a která jsou použitelná na data pro Českou republiku. Odhady naznačují, že transmisní mechanismus fiskální politiky v České republice vykazuje některé standardní rysy: například růst HDP a inflace po neočekávaném nárůstu vládních výdajů nebo růst vládních výdajů po pozitivním šoku do vládních příjmů. Nicméně nejistota spojená s odhady je značná. V článku je také diskutováno, jak samotná identifikační strategie může být zdrojem nejistoty výsledků.
Plný text: PDF
|
| |
| |
|
Time Aggregation bias in discrete time models of aggregate duration data
Franta, Michal
he paper focuses on the dynamics of unemployment in the Czech Republic over the period 1992–2007. Unemployment dynamics are elaborated in terms of unemployment inflows and unemployment duration. The paper contributes to the literature dealing with discrete time models of aggregate unemployment duration data by accounting for time aggregation bias.
Plný text: PDF
|
| |
|
Tracking Monetary-Fiscal Interactions Across Time and Space
Franta, Michal ; Libich, Jan ; Stehlík, Petr
Fiskální pozice mnoha zemí je napjatá a dochází k jejímu zhoršování. Měly by se formálně nezávislé centrální banky zabývat možností průsaku excesivní fiskální politiky do měnové politiky, a tím ohrožení cenové stability? Tato studie poskytuje na toto téma některé poznatky vycházející ze sledování vzájemného působení mezi fiskální a měnovou politikou pro různé země a různá období. Ve studii lze nalézt tři hlavní příspěvky. První příspěvek je metodologického charakteru – studie kombinuje dvě nedávno vyvinuté ekonometrické techniky: model vektorové autoregrese s časově proměnlivými koeficienty a identifikaci šoků pomocí znaménkových restrikcí, a diskutuje výhody tohoto přístupu. Druhý příspěvek je pozitivní: ukazujeme, jak se měnově-fiskální interakce a ostatní makroekonomické proměnné měnily v průběhu času v šesti rozvinutých ekonomikách (Austrálie, Kanada, Japonsko, Švýcarsko, Velká Británie a Spojené státy americké). Třetí příspěvek je normativní: studie zdůrazňuje vliv institucionálního uspořádání měnové a fiskální politiky na vedení jednotlivých politik. Nejprve studie ukazuje, že explicitně deklarovaný cíl měnové politiky (například uzákoněný cíl pro průměrnou inflaci) poskytuje centrální bance zázemí pro neakomodování fiskálních šoků financovaných dluhem. Dále ukazujeme, ovšem na základě poněkud slabší evidence, že hrozba „tug-of-war“ může ovlivnit motivaci vlády a tím i výstupy fiskální politiky. Tato změna chování pak snižuje pravděpodobnost fiskálních krizí a pravděpodobnost takzvané „nepříjemné měnové aritmetiky.
Plný text: PDF
|
| |