Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 452 záznamů.  začátekpředchozí224 - 233dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Judikatura Ústavního soudu v oblasti daní
Křivánek, Michal ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Vybíral, Roman (oponent)
Shrnutí Tato diplomová práce se zabývá rozhodovací praxí Ústavního soudu v oblasti daní. První kapitola slouží jako úvod do problematiky daní, vymezuje pojem daň, věnuje se rozlišení daní, poplatků a jiných obdobných plateb a nastiňuje ústavněprávní základy, na kterých mohou být daně v širším slova smyslu ukládány. V navazující části je rozebrána role Ústavního soudu, jsou uvedeny jednotlivé typy řízení, které mají vztah k oblasti daní, je provedena distinkce mezi přezkumem otázek s ústavněprávním přesahem, jimiž se Ústavní soud zabývá, a přezkumem otázek jednoduchého práva bez takového přesahu, který provádí obecné soudy. Dále je také diskutován význam rozhodnutí Ústavního soudu a jejich závaznost pro různé skupiny subjektů a v různých typových situacích. Ve třetí části je poté přikročeno k analýze důležitých ústavněprávních principů, které jsou typické pro oblast daňového práva, a to konkrétně princip zákazu pravé retroaktivity a naopak obecná dovolenost retroaktivity nepravé, zásada ukládání daní pouze na základě zákona a užití zásady in dubio mitius, která je variantou zásady in dubio pro reo. Z bohaté judikatury Ústavního soudu jsou odkazovány judikáty, které osvětlují případy, kdy lze a nelze připustit retroaktivní působení právních předpisů, ale též samotných nálezů Ústavního soudu. Ohledně zásady...
Budgetary Principles from the Point of Czech and European Laws
Horváth, Marian ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent) ; Mrkývka, Petr (oponent)
ANOTÁCIA Dizertačná práca rozoberá rozpočtové zásady v krajinách Vyšehradskej skupiny "V4" primárne z právne teoretického hľadiska. Práca je rozdelená na päť častí, z ktorých každá obsahuje kapitoly a podkapitoly. Práca poskytuje prehľad a názory autorov zahraničných odborných publikácií a článkov na finančné právo a jeho systém, na rozpočtové právo a jeho miesto v systéme finančného práva a na verejné financie. Analyzuje argumenty opierajúce sa o rozdelenie rozpočtových zásad v krajinách V4. Prvá časť práce v právno-teoretickej rovine poskytuje prehľad o problematike rozpočtových zásad a poukazuje na rozpočtové právo a jeho miesto v systéme finančného práva podľa názorov niektorých českých, slovenských, poľských a maďarských autorov. Podobne rozoberám aj rozpočtové zásady Európskej únie ako integračného zoskupenia štátov. Aplikačná prax však nevenuje dostatok priestoru analýze týchto zásad a nevenuje pozornosť nutnosti venovať sa otázkam a problémom súvisiacim s nedodržiavaním rozpočtových zásad.
Dotace a jejich právní úprava
Hrabánek, František ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
Shrnutí diplomové práce: Diplomová práce se zabývá dotacemi a jejich právní úpravou. Autor zejména analyzuje právní úpravu České republiky související s poskytování dotací. Právní úprava dotací je podrobována srovnání s judikaturou vyšších soudů České republiky, zejména Nejvyššího správního soudu. Autor v první části diplomové práce zasazuje dotace do širšího kontextu a porovnává je s právní úpravou státních podpor vycházející z práva Evropské unie, a dále definuje institut příbuzný s dotacemi, kterým je návratná finanční výpomoc. Autor se rozhodl pro bližší popis státních podpor s vymezením definičních znaků. Právní úprava návratné finanční výpomoci je analyzována samostatně, a dále je podrobena srovnání s právní úpravou dotací. Následně je vymezena dotace coby právní institut, který je podstatou celé diplomové práce. Práce komplexně vymezuje základní pojem dotace, stanovuje možné druhy dotací a určuje finančních toků, ze kterých jsou dotace poskytovány. Jednotlivá tvrzení a úvahy jsou podloženy národní a zahraniční literaturou či judikaturou národních soudu. Dále autor vymezuje pojem dotační vztah coby základní vztah mezi poskytovatelem a příjemcem dotace se zvláštním zaměřením na subjekty dotačního vztahu. Poté autor přistoupil k analýze samotného procesu poskytování dotací, tedy k procesní stránce...
Osvobození dodání vybraných nemovitých věcí od daně z přidané hodnoty
Sejkora, Tomáš ; Kohajda, Michael (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
- 132 - Abstrakt Hlavním cílem této práce zaměřené na oblast osvobození dodání určitých nemovitých věcí od DPH bez nároku na odpočet má být poskytnutí tzv. best practice této harmonizované úpravy, jehož vytvoření je možné pouze na základě analýzy dotčených českých a unijních právních předpisů z oblasti DPH. K dosažení vytyčených cílů přitom byla použita metoda analýzy, syntézy, deskriptivní a metoda komparace daňového práva. Výsledkem vědeckého bádání prezentovaného v této práci je nejprve vymezení účelu osvobození dodání pozemku a budovy od DPH dle směrnice o DPH, v jehož světle je za použití systematického výkladu nutno interpretovat i právní úpravy DPH členských států Evropské unie. Práce je dále zaměřena na poskytnutí eurokonformního výkladu termínů použitých českým zákonem o DPH, který při vymezení pojmu vybraná nemovitá věc vychází pouze z českého soukromého práva. Třetím výsledkem zkoumání je pak posouzení souladu samotné právní úpravy osvobození dodání vybraných nemovitých věcí od DPH dle českého zákona o DPH s právem Evropské unie. Na základě provedeného rozboru jsem došel k závěru, že vedle opominutí směrnicí o DPH zavedeného pojmosloví, které lze překlenout výkladem, neodpovídají požadavkům unijního práva rovněž i některé dílčí atributy osvobození dodání vybraných nemovitých věcí od DPH zavedené...
Position of state funds in the Slovak and the Czech Republics
Horváth, Marian ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
Predmetom rigoróznej práce je priniesť ucelený právny rozbor zadanej problematiky štátnych fondov pôsobiacich na území Slovenskej republiky a Českej republiky s dôrazom na ich postavenie vyplývajúce priamo z obsahu právnej úpravy, ktorá je súčasťou právnych poriadkov týchto dvoch štátov. Štátne fondy sú predmetom úpravy rozpočtového práva chápaného v postavení pododvetvia finančného práva, v rámci ktorého sú tieto zákonom vymedzené ako právnické osoby zriaďované na základe zákona a majúc postavenie decentralizovaných administratívnych jednotiek. Cieľom práce je priblížiť spomínanú problematiku a poskytnúť tak podrobný prehľad a ucelené zhrnutie pomocou analýzy predmetnej témy. V práci je zakomponovaná snaha za pomoci uplatnenia komparatívnej metódy poukázať na príbuzné a odlišné znaky v právnom postavení prípadne samotnej činnosti štátnych fondov. Kľúčové slová: štátne fondy, postavenie štátnych fondov, príjmy fondu, výdavky fondu, rozpočet fondu, podmienky poskytovania prostriedkov fondu, spôsob využitia prostriedkov fondu, rozpočtové právo, dotácie a úvery.
Právní regulace evropských programů v programovém období let 2014 - 2020
Kuchtová, Samanta ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Marková, Hana (oponent)
1 Shrnutí Diplomová práce se zabývá problematikou evropských programů a jejich právní úpravou. Autor zejména charakterizuje programová období let 2014 - 2020 v komparaci s programovým obdobím let 2007 - 2013. V první části diplomové práce autor vymezuje stěžejní instituty evropských programů. Jedná se především o definici politiky hospodářské, sociální a územní soudržnosti, jakožto jedné z nejdůležitějších politik Evropské unie, dále o definici programového období jako sedmiletého cyklu, v rámci kterého dochází k čerpání finančních prostredků z Evropské unie. Na tyto stěžejní pojmy navazuje definování Evropských strukturálních a investičních fondů, sloužících jako finanční nástroje k čerpání finančních prostředků z Evropské unie, operačních programů a prioritních os, které si Česká republika pro konkrétní programové období stanoví. To vše je zasazeno do kontextu rozpočtové politiky České republiky spolu s vymezením právních předpisů jak na národní, tak i na evropské úrovni. Ve druhé části autor přibližuje jednotlivá programová období, kterých se Česká republika po vstupu do Evropské unie v plném rozsahu účastnila. Jedná se o programové období let 2007 - 2013 a následně o současné programové období let 2014 - 2020. V rámci těchto cyklů jsou uvedeny zejména dokumenty vydávané pro konkrétní programové období,...
Daňové úniky v oblasti nepřímých daní
Kotrba, Karel ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Vybíral, Roman (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou daňovým únikům v oblasti nepřímých daní a analyzuje nástroje boje proti nim. Účelem vypracování této práce je poskytnout základní vhled do problematiky daňových úniků v oblasti nepřímých daní a zároveň popsat a zhodnotit některé nejnovější nástroje využívané v boji proti nim. Nemůže být mou ambicí předmětnou problematiku rozebírat dopodrobna, to není ani samo o sobě v předepsaném rozsahu diplomové práce možné. Práce je rozdělena do tří částí. V úvodní části diplomové práce je vymezen obecně pojem daně a v návaznosti na tento popsán systém nepřímých daní v ČR. Přitom jsou stručně definovány jednotlivé nepřímé daně v ČR s ohledem na jejich základní konstrukční prvky a zákonnou úpravu. Součástí kapitoly jsou i informace o výnosech jednotlivých nepřímých daní pro státní rozpočet, čímž je demonstrován význam nepřímých daní. Druhá část pojednává o teoretických základech problematiky daňových úniků a způsobech jejich realizace. Nejprve je definován daňový únik jako odborný termín a vymezen rozdíl oproti daňové optimalizaci. K doplnění teoretického základu jsou doplněny psychologická hranice zdanění a ekonomická hranice zdanění, jako ekonomické modely popisující faktory ovlivňující vznik daňových úniků. Dále je zacíleno na způsoby realizace daňových úniků. Pro...
Daňová optimalizace právnických osob
Žák, Martin ; Boháč, Radim (vedoucí práce) ; Vybíral, Roman (oponent)
1 Abstrakt V diplomové práci se zaměřuji na téma využití daňové optimalizace ve vztahu k právnickým osobám. Práce tedy pokrývá tak téma daňové optimalizace samotných právnických osob, možnosti mezinárodního daňového plánování a také optimalizaci příjmu majitelů právnických osob. Toto téma jsem si vybral z důvodu osobního zájmu v oblasti daní, ale také kvůli její rostoucí aktuálnosti a dynamickému vývoji v poslední době. Zejména oblast mezinárodního daňového plánování prochází obdobím výrazných změn. Rychlost, jakou se mění situace v oblasti daňového plánování, je jedním z důvodů, proč je tato oblast pro poplatníky a majitele právnických osob značně nepřehledná a obtížně se jim zde orientuje. Rád bych tak vypracováním této diplomové práce přispěl k objasnění určitých složitých částí systému a nastínil možnosti, díky kterým může právnická osoba či popřípadě její majitel dosáhnout značných finančních úspor. V neposlední řadě bych se rád zapojil do diskuze o možných úpravách a nedostatcích současného systému daní. Cílem této práce je tak analyzovat možnosti daňové optimalizace pro právnické osoby s přesahem na možnosti optimalizace pro její majitele. V tomto smyslu je taktéž cílem najít daňově optimální rozložení a strukturu příjmů majitele společnosti. Cílem posledním je poté na základě provedené analýzy...
Právní aspekty financování regionů soudržnosti
Cvik, Eva Daniela ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent) ; Mrkývka, Petr (oponent)
Anotace: Regionální politika je jednou z nejvýznamnějších aktivit Evropské unie. Základy regionální politiky je možné naleznout již ve smlouvě o založení Evropského společenství roku 1957, v jejíž preambuli se státy zavazují k posílení jednoty hospodářství svých zemí a zajištění jejich harmonického rozvoje formou zmenšování rozdílů mezi jednotlivými regiony. Regionální politika se snaží především o vyrovnání rozdílů mezi různě rozvinutými regiony formou finanční pomoci, kterou čerpají, jak z vnitrostátních prostředků, tak z prostředků nadnárodních. Mezi hlavní cíle regionální politiky lze zařadit snížení rozdílů v průměrných příjmech, nezaměstnanosti, rozvoj regionu a s ní související uspokojování veřejných potřeb. Dne 1. února 1995 vstoupila v platnost Dohoda o přidružení České republiky k Evropské unii, která se stala základním impulsem pro rozvoj regionální politiky v souvislosti s možným čerpáním finančních prostředků z nadnárodních zdrojů. Pro tyto účely bylo zřízeno Ministerstvo pro místní rozvoj, které se stalo hlavním centrálním koordinátorem pro využívání prostředků z Evropské unie. V rámci nového programového období byla jeho pozice posílena. Od roku 2004 tak začala Česká republika využívat prostředky ze strukturálních fondů a fondů soudržnosti. Cílem disertační práce je podat ucelený obraz o...
Rozpočtové určení daní a jeho dopad do hospodaření obcí
Poupě, Ondřej ; Marková, Hana (vedoucí práce) ; Boháč, Radim (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout čtenáři přehled o historickém vývoji, současném stavu a možném vývoji budoucím rozpočtového určení daní, jež plynou do rozpočtu obcí, jaký můžou mít změny v rozpočtovém určení daní dopad celorepublikový, případně lokální na konkrétní obce. Aby byl tento cíl naplněn, tak je na počátek situován nezbytný úvod do práva rozpočtového a daňového, kde jsou zejména řešeny zásady rozpočtového práva a základní konstrukční prvky daní. Následně je vymezena obec jako taková, pravidla jejího hospodaření a popsán rozpočtový proces, na který mají daně, jež jsou příjmy rozpočtů obcí dle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, značný vliv. V dalších kapitolách jsou jednotlivé daně analyzovány, s důrazem na jejich vývoj od roku 1993 vztažený k obecním rozpočtům. Těmito daněmi jsou daň z nemovitých věcí, která je vzhledem k jejímu specifickému postavení daně svěřené rozebrána z hlediska možnosti obce ovlivnit její výši, což je zásadní rozdíl, jelikož u dále uvedených daní svěřených tuto možnost obce nemají. Dále jsou analyzovanými daněmi daň z příjmů právnických osob, daň z příjmů fyzických osob a daň z přidané hodnoty. U těchto daní je popsán a analyzován vývoj právní úpravy, která se váže k jejich rozpočtovému určení a k objemu prostředků, které se touto cestou dostávají k...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 452 záznamů.   začátekpředchozí224 - 233dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 BOHÁČ, Radek
2 Boháč, Radek
1 Boháč, Radim,
1 Boháč, Radomír
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.