Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  začátekpředchozí22 - 31  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Černá díra v kostce
Štefková, Zuzana ; Mrva, Jozef (oponent) ; Šrámek, Jan (vedoucí práce)
Vize fiktivního zařízení, které absorbuje a uchová hmotu o obsahu 7,2m3.
Tradiční technika vyšívání v současném umění
Tocar, Sofia ; Štefková, Zuzana (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá tradiční textilní technikou vyšívaní v kontextu současného umění a zkoumá jakým způsobem se tato rukodělná technika proměnila od dob svého vzniku po současnost. Historický vývoj ukazuje na nevyhnutelný vztah mezi uměleckou technikou a dějinami žen západní společností, ve kterých se výšivka snažila o udržování stereotypu feminity. Ve dvacátém století výšivka a spolu s ní i další textilní techniky nabyly nové subversivní vlastnosti, která umožnila zahájení společenského dialogu skrze umění. Můžeme ji vidět jako součást veřejného prostoru v podobě transparentů během demonstrací nebo kraftivistických intervenci v ulicích měst. Má snahu se odpoutat od stereotypů a stát se dostupnou technikou, ve které je umělecký proces stejně důležitý jako konečné dílo. Tvorba současných umělců ukazuje proměnlivou pozici textilního umění, které již nelze vnímat jako pouhou odnož uměleckého řemesla, neboť se stalo v aktuální umělecké produkci samostatným a hojně využívaným vyjadřovacím prostředkem.
Sociální témata v projektech českého konceptuálního a akčního umění (od konce 80. let do současnosti)
Váchová, Lucie ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Morganová, Pavlína (oponent) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Práce mapuje podobu českých uměleckých projektů, které od konce 80. let až do současnosti užívají jazyk konceptuálního a akčního umění k reflexi aktuálních problémů společnosti. Sleduje sociálně orientované umění nebo tendence, které se snaží komunikovat s mimouměleckým kontextem a zaměřuje se na sociálně-politický aspekt soudobého umění. První část textu je zacílená na základní pojmy, stručně odkazuje k nejdůležitějším výstavám a zabývá se teoretickými kritikami nebo úvahami spojenými s pojmy politické či angažované umění a zahrnuje stručnou zmínku o příkladech staršího sociálně orientovaného umění vznikajícího v průběhu 20. století. Studie se snaží postihnout primární témata, skrze která umělci reflektují stávající společenský systém s jeho starými i novými jevy. Tematické okruhy a konkrétní díla jsou popsána ve čtyřech hlavních kapitolách, které odkazují na pracovní metody i na vývoj práce umělců nebo strategií uměleckých skupin, které zároveň odráží změny odehrávající se na české výtvarné scéně za posledních 25 let. Hlavní motivy představují klasická nebo relativně nová témata zahrnující reflexe mateřství, transformaci současné rodiny, postoje k fenoménu stáří, smrti nebo umělecké reakce na politická rozhodnutí, diskriminaci menšin, na vzájemné vztahy i otázky genderu, ekologii nebo na...
Institucionální kritika a její projevy ve vybraných dílech českého a slovenského umění
Remešová, Anna ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá diskurzem institucionální kritiky, který sleduje od jeho vzniku až po projevy v dílech Dominika Langa a Romana Ondáka. Postupně sleduje vývoj utopických myšlenek o funkci a výstavbách galerijních a muzejních institucí. Nejprve je rozebrána situace na Západě v době předcházející dvacátému století. Následující kapitoly se zaměřují na české prostředí, a to na vznik a vývoj Národního muzea a Národní galerie. Stručně je také zmíněna diskuze kolem institucionální definice umění, jíž se v 60. letech 20. století v anglo-americké teorii umění věnovali Arthur Danto, George Dickie a Richard Wollheim. Druhou část práce tvoří kapitoly o vzniku a významu děl institucionální kritiky v západním umění, větší pozornost je věnována osobnostem Hanse Haackeho, Marcela Broodthaerse a Michaela Ashera. Poslední podkapitola popisuje kontext institucionální kritiky v Československu, důvody její možné absence, a v neposlední řadě analyzuje vybraná díla českého umělce Dominika Langa a jeho slovenského kolegy Romana Ondáka.
Reflexe internetu ve výtvarném umění a teorii ve 21. století
Cepáková, Kateřina ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Štefková, Zuzana (oponent)
Práce má za cíl na vybraných příkladech ukázat vliv internetu na výtvarné umění a teorii ve 21. století. Kořeny stále probíhajících změn můžeme hledat přinejmenším v 90. letech, kdy se z internetu stalo masově používané médium. V této době vzniklo umělecké hnutí net.art a etabloval se teoretický diskurz nových médií. Tato "digitální avantgarda" využila nebývalých možností komunikace a distribuce, které internet nabízel, a posouvala hranice umělecké tvorby. Na ni v novém tisíciletí navázaly nové generace umělců, kteří dále experimentovali s možnostmi tohoto média a kriticky ho reflektovali. Prostředí internetu však mezitím prošlo mnoha změnami - jeho podobu i obsah začali více ovlivňovat samotní uživatelé. Umělci spojovaní s termínem post-internet začali jako první ve větší míře převádět internetovou estetiku a témata do fyzického prostoru. V současné době je internet natolik banální a neviditelnou záležitostí, že je již těžké rozpoznat, kam až jeho vliv na uměleckou i teoretickou scénu sahá. Druhá část práce má za úkol předvést konkrétní příklady teoretiků a umělců, jejichž tvorba je internetem ve větší míře zasažena, a ukázat tak, že se již dávno nejedná o záležitost úzké skupiny zasvěcenců.
Ženy a podprsenka: Kvalitativní zkoumání sociokulturních kontextů jejího užívání
Reichelová, Kateřina ; Štěpánová, Irena (oponent) ; Štefková, Zuzana (oponent)
ŽENY A PODPRSENKA: KVALITATIVNÍ ZKOUMÁNÍ SOCIOKULTURNÍCH KONTEXTŮ JEJÍHO UŽÍVÁNÍ - ABSTRAKT Práce se zabývá podprsenkou nejen jako dnes již neodmyslitelnou součástí ženského oblečení, která v rámci historie odívání prošla velmi zajímavým vývojem, od zahalování poprsí pruhy látky, přes korzet v jeho různých podobách, až po podprsenku, jak ji známe dnes. Na tuto relativně intimní část ženského spodního prádla je nahlíženo i jako na fenomén s řadou sociokulturních a psychosociálních aspektů. Pozornost je zpočátku věnována proměnám způsobů zahalování a tvarování poprsí, vlivu textilně-technologických inovací na podobu spodního prádla, poté počátkům a vývoji podprsenky a posléze proměnám jejích funkcí a symbolických významů. Další část práce přináší zprávu o realizaci nevelkého kvalitativního šetření. Ta nejprve přibližuje jeho teoretická a metodologická východiska, včetně nezbytného exkurzu do základních principů a charakteristik kvalitativního zkoumání jako specifického přístupu k sociální skutečnosti. Poté seznamuje s přípravou a organizací kvalitativní výzkumné sondy provedené prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 21 respondentkami. Předmětem dotazování byly především jejich názory na nabídku v segmentu trhu se spodním prádlem, jejich pohledy na funkce podprsenky, jejich osobní historie nošení...
Genderové aspekty tělesnosti v současném českém umění
Štefková, Zuzana ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Pachmanová, Martina (oponent)
Tato práce si klade za ci1 zmapovat klíčová térnata související s fonnamt zobrazení genderově specifické tělesnosti v recentnÍIn českém umění. Na příkladech případových studií a s použititn rnetodologický'ch postupú čerpajících z feministických východisek ovlivněných poststrukturalisfnem a psychoanalýzou zkoumánl, jak se vývoj společnosti po roce 1989 odráží v dílech českých a vybraných slovenských umělců a urrlělkyií. Po teoreticko-filosofickém úvodu shrnuji výstavy, které se tématern tělesnosti v českém prostředí zabývaly. Nás1eduje oddíl věnovaný projevůrn hetero- i homosexuální touhy. Samostatné kapitoly se zab)!vají inspirací ponlografickou vizuaIitou a vztahem erotiky a moci. Dalším tématem je rozbor genderově specifických zdrojů tělesné abjekce. Následující kapitoly analyzují obrazy ženských těl (stereotypních roH, rnateřství, specifik vtěiené subjektivity., vizuality ženských časopisů, nlýtu krásy), stejně jako aspekty tělesnosti mužů (včetně vizuálního přehodnocení tnaskul1nity, analýzy role penisu v konstrukci mužské subjektivity a v neposlední řadě dekonstrukce konceptu uměleckého génia). Mezi téfnata, která pojednávám v závěrečn)'ch kapitolách patří přehodnocení odděleni dvou rodú / pohlaví, rodové aspekty těla kyborga a koneč-ně geoder kurátora/-ky. V závěru práce zkoutnáun zda a do jaké tniry...
Problematika hry v českém vizuálním umění po roce 1989
Čech, Viktor ; Štefková, Zuzana (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce)
Tématem této práce je "Hra" ve smyslu systémové konstrukce a sociální funkce, jakou mají takové hry jako deskové hry, počítačové hry nebo společenské hry. V českém výtvarném umění po roce 1989 nalezneme některá zajímavá použití těchto her. Byly používány mnoha způsoby . Byly inspirací pro malbu, tvorbu okruhu nových médií a také pro konceptuální tvorbu. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž jsou rozebírány některé okruhy této produkce. Jedna kapitola je také zaměřena na výtvory inspirované genderovou problematikou.
Pouto/dominance v detailu
Štefková, Zuzana ; Orlová, Jana (oponent) ; Helia De Felice, Jennifer (vedoucí práce)
-Zkoumání slova Dominance - vývoj prostřednitvím denníkového záznamu -Dominance X partnerská tolerance, partnerské obřady -Vytvoření vlastní úkolové performance – výzkum na sobě samé - zkoumání nových vztahových rovin -Dílo ve veřejném prostoru, styk s kolemdoucím člověkem, který není podmíněn uměním a může tuto zkutečnost vidět po svém, (klasické výlohy X tabuizované téma)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   začátekpředchozí22 - 31  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.