Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 207 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fotografický fenomén UrbEx aneb opuštěnost ve fotografii
Vacková, Aneta ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na fotografický fenomén, Urban Exploration, známý také jako "UrbEx". Bakalářská práce se věnuje otázce, proč místa zůstávají opuštěná a porovnává český a obecně zahraniční přístup k urbexu. Cílem je zjistit, zda jsou "městští průzkumníci" schopni pomoci opuštěným stavbám svými fotografiemi. Nejprve jsou vymezeny pojmy úzce související s městským průzkumem jako je industria, tafofilie, graffiti a psychogeografie. Dále je představena historie od romantismu až po současnost. Stručně jsou zmíněny nejzásadnější osobnosti, jež jsou spjaté s objevováním opuštěných míst, mezi něž patří např. André Breton, Guy Debord, Jeff Chapman. A skupiny, které fenomén pomáhaly formovat, tj. San Francisco Suicide Club, Action Squad, Cave Clan a Diggers of the Underground Planet. Ze světové ukázky urbexu byla vybrána Pripjať a tzv. Chtâteau Congo. Avšak nejvíce pozornosti je věnováno stavbám na území České republiky, z nichž byl zvolen cínový důl Rolava a kostel sv. Jiří v Lukové, který je ideálním příkladem, jak urbex může určitým způsobem pomoci k záchraně opuštěných budov. Klíčová slova Urbex, průzkum, opuštěná místa, fotografie
Jan Steklík jako výtvarník a zakladatel Křižovnické školy
Jiroušková, Markéta ; Čechura, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Diplomová práce se zabývá Janem Steklíkem a s ním spojenou Křižovnickou školou čistého humoru bez vtipu. V úvodu je představena politická situace a výtvarné umění během normalizace, dále seznamuji se vznikem a historií Křižovnické školy. Představím její nejvýznamnější členy, jako byl Karel Nepraš, Zbyšek Sion, Eugen Brikcius nebo Helena Wilsonová. Nejsou vynechány ani jejich nejzásadnější společné akce. Druhá část práce se pak věnuje samotnému Steklíkovi. Zprvu je představen jeho životopis, kde je shrnut jeho život od dětství, přes studia, až po jeho poslední výstavy. Poté se soustřeďuji na jeho úlohu v rámci Křižovnické školy a poslední část je věnována Steklíkově výtvarné činnosti. Jsou zde představeny jeho začátky, kresby, land-artové projekty a v neposlední řadě i výstavy. Cílem této práce je představení osobnosti Jana Steklíka nejen jako výtvarníka, ale i jako člověka, který vnesl humor do šedé socialistické společnosti.
Motiv smrti ve výtvarném umění v letech 1890-1918
Heřmánková, Klára ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Bendová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá motivem smrti ve výtvarném umění na přelomu 19. a 20. století. Práce představuje a rozebírá různé motivy související se smrti a umíráním a jejich proměny v průběhu dvaceti let. Sleduje obsahový posun těchto motivů, například frekvence jejich výskytu, jejich souvislost s vývojem společnosti atd. V neposlední řadě práce představuje téma ze sociologického hlediska, a proto se dotkne statistických údajů o úmrtnosti a obvyklých příčinách smrti v letech 1890 až 1910 atp.
Josef Čapek - umělecký kritik
Bytelová, Adéla ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce je představit kritickou činnost Josefa Čapka v celé její šíři od roku 1905 do roku 1939. Práce usiluje především o postižení proměňujícího se charakteru Čapkovy výtvarně kritické činnosti v závislosti na dobovém uměleckém a kulturním klimatu. Vedle samotných kritik je pozornost soustředěna na Čapkovy teoretické články, ve kterých formuloval obecná teoretická stanoviska, jež se pak promítala do hodnocení výstav. V práci je výrazně akcentována role, jakou Josef Čapek jako výtvarný kritik v různých etapách sehrával.
Ilustrace pohádek Boženy Němcové v opakovaných vydáních v letech 1913-1988
Javorinská, Kristína ; Bendová, Eva (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na ilustrace pohádek Boženy Němcové od vybraných autorů v opakovaných vydáních a komparaci jednotlivých ilustrátorských přístupů. První, teoretická, část práce se věnuje pohádce jako žánru, její historii, charakteristikám a též pojednává o pohádkové tvorbě Boženy Němcové. Následně poskytuje přehled proměn dětské knižní ilustrace s akcentem na pohádky, a to od dob prvních ilustrovaných knih až do konce 20. století. Druhá část práce se soustředí na komparaci a interpretaci ilustrací od vybraných autorů (Artuš Scheiner, Josef Lada, František Doubrava a Milada Marešová) s jejichž ilustracemi byly pohádky vydávány opakovaně. Sleduje především autorské individuální přístupy k ilustraci a vzájemné podobnosti či rozdílnosti v tvorbě. Součástí práce je taktéž soupis všech ilustrovaných vydání pohádek Boženy Němcové od prvního ilustrovaného vydání až do roku 1989 a obrazová příloha.
Problematika umění ve veřejném prostoru v době normalizace na příkladu pražského metra
Němcová, Alice ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Rathouská Štroblová, Kateřina (oponent)
Tato disertační práce se zabývá problematikou umění ve veřejném prostoru v období normalizace na příkladu pražského metra. Prostředí metra si vyžádalo formální omezení výtvarných děl, která ho měla doplnit. Z bezpečnostních důvodů se výtvarná díla nesměla nacházet na nástupištích ani v příchozím středním tunelu a mohla se objevit pouze v prostorách vestibulů, veřejných pasáží či v uliční úrovni při východech ze stanice. Na jedné straně bylo pražské metro jasně politicky angažovaným projektem, zdůrazňujícím přátelské vztahy se Sovětským svazem jakož i klíčové zapojení sovětských odborníků pro existenci moderní dopravy v Praze. Na straně druhé ten samý projekt umožnil výtvarné realizace umělců, jejichž volnou tvorbu režim odmítal. V úvodu práce stručně shrnuji historii pražského metra a fenomén podzemní dopravy jako takový, následuje část věnovaná vlivu moskevského metra na pražské prostředí. Hlavní prostor je věnován výtvarnému generelu, okolnostem vzniku, posuzování, financování a realizování uměleckých děl v pražském metru. Tato část je rozdělena do sekcí věnovaných stanicím, jež byly po roce 1989 přejmenovány, reflexi historie a tvorbě životního prostředí, které tvořily důležité námětové linie výtvarného generelu. V závěrečné části se zaměřuji na vývoj plánování a dosavadní průběh výtvarné...
Ostravská scéna v rozšířeném kontextu 80. a 90. let
Král, Jakub ; Pech, Milan (oponent)
V důsledku postmoderní decentralizace myšlení dochází k roztříštění monolitického dějinného vývoje a společně s tím i k uznání periferních proudů uměleckého vývoje. V Čechách tak v polovině osmdesátých let vznikají dvě paralelní regionální umělecké scény - v Ostravě a Ústí nad Labem, které se vyznačují jiným přístupem k tradičním uměleckým strategiím. Zdá se, že tradiční disciplíny v regionech selhávají a tamější umělci v důsledku nemožnosti spojitého navázání a neexistenci institucionální opory volí vyostřené pozice vůči základům uměleckého díla a jeho potvrzování. V Ostravě se tak umělci v osmdesátých a devadesátých letech obrátili proti klasickému institucionálnímu provozu - v podobě orientace na veřejný prostor, a ke kritice modernistických základů autonomního uměleckého díla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zobrazování biblických námětů v českém umění ve 40. a 50. letech 20. století
Frídlová, Klára ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem zobrazování novozákonních a starozákonních motivů v českém výtvarném umění ve 40. a 50. letech 20. století, jež jsou dále sledovány ve dvou časových liniích. První mapuje období od počátku druhé světové války do roku 1948, druhá časová linie sleduje období od roku 1948 do roku 1960. Text se pokouší o zachycení biblických motivů, které se ve sledovaném období objevovaly v dílech umělců nejčastěji, se snahou o reflexi jejich výběru konkrétním autorem. Pozornost je tak věnována umělcům, pro které znamenaly náboženské motivy celoživotní inspiraci, i výtvarníkům, pro něž tato tematika představovala krátký úsek v jejich tvorbě. Klíčová slova biblické náměty, Starý zákon, Nový zákon, ukřižování
Street art - vandalismus nebo umění?
Grabmüllerová, Eva ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Wohlmuth, Radek (oponent)
Diplomová práce "Street art - vandalismus nebo umění?" se zabývá celosvětovým fenoménem současného umění, nastiňuje definici street artu a podrobně rozebírá jeho vztah ke graffiti. Práce dále mapuje historii street artu, jeho vznik a vývoj a poukazuje na odlišné formy a podoby, se kterými se u streetartových děl můžeme setkat. Pozornost je věnována také několika nejznámějším světovým představitelům tohoto fenoménu a situaci street artu v České republice. Sledováním podobností s reklamou a souvislostmi s některými tendencemi umění 20. století se práce pokouší zachytit složitou pozici street artu, který se nachází na rozhraní mezi vandalismem, komerčním světem marketingu a světem výtvarného umění. Klíčová slova Street art, graffiti, Banksy, Blek le Rat, Shepard Fairey, vandalismus, reklama, umění 20. století, současné umění

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 207 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.