|
Sókratés, Odysseus, Kassiopeia, Aión: vybrané aspekty ikonografie pozdně antických mozaik v Sýrii
Drbal, Vlastimil ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Vavřínek, Vladimír (oponent) ; Olszewski, Marek Titien (oponent)
Disertační práce se zabývá vybranými aspekty ikonografie syrských mozaik v pozdní antice mezi 3. a 6. stoletím po Kr. Tato problematika je zasazena do kontextu pozdně antických dějin, umění a společnosti vůbec, i do kontextu obecného zkoumání pozdně antických mozaik. Pozdně antická epocha ve východním Středomoří je pojímána jako období na jedné straně úzce spjaté s klasickou dobou, jež se ale na straně druhé - pod vlivem novoplatónismu a křesťanství apod. - vyznačuje určitými novými rysy. V úvodní kapitole vymezuji pozdně antickou dobu a pozdně antické umění. Upozorňuji na kontinuitu antické civilizace ve východním Středomoří, především v Sýrii. Načrtávám historický přehled Sýrie v této době s charakteristickými znaky této oblasti, přičemž se soustřeďuji na města, v níž se nacházejí mozaiky, jimž se později podrobně věnuji (Apameia, Palmýra, Shahba-Filippopolis). Uvádím stručný přehled pozdně antických mozaik jak v celém Středomoří, tak především v Sýrii jako rámec, do nějž jsou později podrobně popisované mozaiky včleněny. Následně obecně charakterizuji, v čem spočívá problematika interpretace mozaik v této době. Mozaikové obrazy obsahují na první pohled stejné scény z pohanských mýtů či scény vztahující se ke slavným postavám minulosti (např. Sókratés). Teprve při důkladném ikonografickém rozboru mozaiky...
|