Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 94 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Duchovní vedení jako důležitá součást permanentní formace dospělých, teorie a současná praxe
Kostelecká, Marie ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce se zabývá duchovním doprovázením jako jedním z důležitých způsobů formace věřícího člověka. Doprovázení je pomocí jednoho člověka druhému na cestě k plnějšímu prožívání života s Bohem, ke svatosti. Vychází z ankety, která zjišťuje potřebu duchovního doprovázení mezi věřícími v Čechách a míru jejího uspokojení. Provedený výzkum pomocí ankety u 1200 respondentů ukazuje, že potřeba věřících být doprovázen převyšuje současné možnosti katolické církve. Významně více je neuspokojena tato potřeba u žen než u mužů. Pomocí by bylo vytvořit například v rámci každé diecéze proškolený tým lidí vhodných ke službě doprovázení, a to nejen z řad kněží a řeholníků, ale i laiků. Potom by tato možnost byla mezi věřícími uvedena ve známost, aby se lidé sami nebo na doporučení kněze - zpovědníka mohli o poskytnutí této pomoci ucházet a plně ji využívat. Klíčová slova 5 klíčových slov: Bůh - věřící člověk - doprovázení - zrání - svatost. Počet znaků (včetně mezer): 222 552
Katolická sociální nauka v osnovách církevních středních škol ČR
Švarc, Pavel ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Práce se zabývá výukou katolické sociální nauky na církevních středních školách. Autor nejprve uvádí obecné základy katolické sociální nauky, v dalším se potom zabývá jednotlivými aspekty tohoto učení podrobněji. Při tom postupuje metodou od obecného ke konkrétnímu. Všímá si filosofického a teologického kontextu katolické sociální nauky, jejího formování encyklikami jednotlivých papežů a následně aplikace tohoto učení v národnostních podmínkách, zejména v České republice. Významově stěžejní částí práce je výzkum vyučování katolické sociální nauky na středních církevních školách České republiky. Autor si v něm klade otázku, zda-li je katolická sociální nauka na středních církevních školách vůbec vyučována, případně v jaké úrovni. Výsledek výzkumu nakonec považuje za impuls pro další práci na jejím zavedení do osnov výuky těchto škol.
Pojetí farnosti po druhém vatikánském koncilu
Zavrel, Tomas Van ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
RESUMÉ Farnost je již po staletí nosnou strukturou katolické církve. Předložená diplomová práce se zabývá pojetím farnosti po druhém vatikánském koncilu. Jejím cílem je popsat pojetí farnosti, jak vyplývá z dokumentů posledního koncilu a jak bylo dále rozpracováno v nejrůznějších pokoncilních dokumentech. Práce vychází z podrobné analýzy koncilních i pokoncilních papežských a celocírkevních dokumentů (první a druhá kapitola), která je doplněna historickým exkursem o pojetí farnosti s důrazem na období od 19. století (třetí kapitola) a představením jednotlivých historicko- teologických pohledů na farnost (čtvrtá kapitola). Poslední dvě kapitoly se pak věnují pojetí farnosti v dnešní době, když představují její základní funkce (pátá kapitola) a nabízejí několik modelů možného fungování farností v budoucnu (šestá kapitola). V závěru pak autor předložené poznatky přehledně shrnuje, kriticky hodnotí a vytváří vlastní pohled na zkoumanou problematiku. Diplomová práce vychází z bohatého bibliografického materiálu, jehož základ tvoří vedle církevních dokumentů četné cizojazyčné monografie, převážně v německém jazyce. Ty pak, jak sám autor přiznává, ovlivnily i některé kapitoly, zejména poslední dvě.
Začleňování lidí tělesně postižených nebo s kombinovaným postižením do pracovního procesu - situace na území hl. m. Prahy
Mrázek, Stanislav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Resumé Práce, jak vyplývá z encyklik sociálního učení církve, je klíčem k řešení celého komplexu sociálních otázek. Rovněž ve vědních oborech jako psychologii, ekonomii a sociologii je pojem práce klíčový tím, že pro člověka představuje naplnění jeho rozličných potřeb, ekonomicky ho zajišťuje a do jisté míry teritoriálně vymezuje. Z pohledu zdravotně postiženého se jeví problém nalezení a udržení vhodné pracovní pozice jako zvlášť palčivý. Na území Hlavního města Prahy existuje množství organizací, které jsou zaměřeny na integraci zdravotně postižených do pracovního procesu na otevřeném trhu práce (umožňuje-li to závažnost postižení). Podporované zaměstnávání pak představuje variantu, kdy kvalita poskytovaných služeb je garantována nezávislou osobou. "Klient" si může svobodně zvolit, jakých služeb bude využívat a kde si naopak vystačí sám. Ze strany zaměstnavatelů panuje neustále jistý druh obavy, že zdravotně postižení jsou méněcenní a tak i při povinnosti takovou osobu zaměstnat raději volí náhradní formu podílu. Aby k tomuto nedocházelo, musí iniciativa vycházet ze širšího okolí, tj. rozvojem dobrovolnické činnosti, dalším zlepšováním služeb ze strany profesionálních konzultantů, ale v neposlední řadě rovněž ze strany samotných zaměstnanců a širokého okolí (např. změnou veřejného mínění).
Duchovní péče o osoby s duševními poruchami
Trefil, Petr ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Bakalářská práce DUCHOVNÍ PÉČE O OSOBY S DUŠEVNÍMI PORUCHAMI Autor práce: Ing. Petr Trefil Vedoucí práce: Doc. Ing. Mgr. Aleš Opatrný, Th.D. PRAHA 2009 Resumé Cílem bakalářské práce s názvem "Duchovní péče o osoby s duševními poruchami" je pojednat o duchovních potřebách člověka ve zdraví i nemoci. Pozornost je věnována jejich místu v žebříčku životních hodnot, se zvláštním zřetelem na stav psychické nemoci. Autor práce uvádí základní pastorační zásady pro vybrané druhy nejčastějších duševních poruch, možnosti uspokojení duchovních potřeb v psychiatrickém zařízení a činnost laika v pastorační péči.
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...
Katecheze dospělých. Situace v Československu a ČR
Černý, Štěpán ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Práce se snaží pomocí analyticko-komparativní metodologie v základních obrysech zmapovat katecheticko-pastorační činnost katolické církve v Československu od vzniku první republiky do současnosti. Vzhledem k rozsáhlosti tématu se zaměřila pouze na vybrané výrazné postavy české církve, působící od třicátých let 20. století do sametové revoluce, kteří svojí činností a službou ovlivnili životy mnohých lidí. Práce nejdříve definuje odbornou terminologii a poté se věnuje teoretickému studiu základních pokoncilních dokumentů magisteria katolické církve, které se týkají tématu práce - katecheze dospělých. V jejich světle a v historicko-společenském kontextu doby minulé vnímá svědectví života, služby, a myšlenek tří velikánů té doby: Tomislava Kolakoviče, Oty Mádra a Jana Evangelisty Urbana. Na jejich životě a analýzou jejich písemných děl se práce snaží ukázat jednotlivé cesty katecheze dospělých i to, v čem tito teologové předjímali to, co posléze uváděly církevní dokumenty.
Oligokatecheze. Teorie a praxe
Świerczková, Agnieszka ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce s názvem "Oligokatecheze. Teorie a praxe" zkoumá metody výuky náboženství mentálně postižených osob. Výzkum se zaměřuje na prezentaci teoretických a praktických metod, zavedených D, Juchą, J. Madeją, D.Doroszewką, a dalšími významní polskými katechety. Teoretická část práce, kromě systematicky zpracované terminologie se zabývá i samotným obsahem a hlavním cílem speciální katecheze. Dále pak uvádí výklad o důstojnosti člověka, jak jej můžeme nalézt v některých církevních dokumentech. V neposlední řadě upozorňuje na důležitou roli rodiny, farnosti a katechety. Praktická část je inspirovaná metodami B.Janosz, jsou zde uplatněné, jak kreativní a nové výukové materiály, tak nové komunikační prostředky, které motivují mentálně postižené děti k aktivní účastí na hodinách speciální katecheze. Autorka této práce dospěla k závěru, že i těm nejslabším musíme nabídnout odpovídající katechezi, neboť každá lidská bytost, jakkoliv omezená, je schopná růstu k svátosti. Tyto osoby cítí potřebu a mají právo na život ve víře. Potřeba oligokatecheze je tedy nezpochybnitelná.
Kategoriální pastorace pro politiky
Kasal, Jan ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Název diplomové práce: KATEGORIÁLNÍ PASTORACE PRO POLITIKY Autor: Jan KASAL 2010 RESUMÉ Tato diplomová práce si klade za cíl odpovědět na dvě základní otázky: 1) Jsou křesťané působící v politice a ve veřejných funkcích specifickou kategorií Božího lidu, pro kterou by bylo užitečné vytvořit nějaký speciální typ kategoriální pastorace? 2) V případě, že by této skupině křesťanů byla kategoriální pastorace k užitku, jaké pastorační strategie by měly být použity? Odpověď na první otázku lze nalézt v úvodních kapitolách práce. Na několika vybraných historických úsecích je dokumentováno, jak se církev jako instituce postupně emancipovala od mocenských státních struktur (byť leckdy tomu bylo i naopak). Dále je popsána a zdokumentována dlouhá cesta zvyšování nároků na laiky se zdůrazněním jejich nyní už nezastupitelného místa nositelů a hlasatelů sociálního učení církve. Řada oficiálních církevních dokumentů 19., 20. i tohoto století úlohu laiků jako světských představitelů křesťanského učení nejen popisují, ale současně všechny, kteří se odhodlali na cestu politiky vstoupit, tyto dokumenty povzbuzují a dávají jim někdy rámcové, jindy konkrétnější mantinely a obrysy pro jejich veřejné působení. Křesťané v politice se tak i na základě těchto dokumentů stávají autentickými nositeli a hlasateli evangelia. Jejich...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 94 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.