| |
| |
|
Moje cesta k Janáčkovi a jeho Lišce Byst roušce
Kývalová, Eva ; KAUPOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; VOTAVOVÁ, Yvona (oponent)
V této práci jsem se zaměřila na známou operu Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky. Předně jsem zde pojednala o umělcích podílejících se na vzniku konečné podoby opery. Tedy o spisovateli Rudolfu Těsnohlídkovi, který vytvořil fejetony ke kresbám Stanislava Lolka. Cílem mého příspěvku bylo zamyšlení se nad postavou Bystroušky. V bakalářské práci rozebírám Bystrouščinu stěžejní árii "Kradla jsem!".
|
|
Antonín Dvořák - Kantáta Svatební košile op.69
Prokopová, Lucie ; KAUPOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; MÁROVÁ, Libuše (oponent)
Tato práce si klade za cíl podrobně vysvětlit a objasnit vznik kantáty " Svatební košile", jejíž autorem je Antonín Dvořák. Práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol , z nichž první obsahuje stručný popis uměleckých začátků skladatele, následně pak navazuje krátká synopse vzniku balady " Svatební košile" od Karla Jaromíra Erbena a závěr této kapitoly objasňuje vznik samotné kantáty " Svatební košile". Druhá kapitola je formálním a hudebním rozborem celé skladby.
|
|
Dvořákova Vysoká
Gattringerová, Eliška ; KUSNJER, Ivan (vedoucí práce) ; KAUPOVÁ, Helena (oponent)
Práce se zabývá vztahem světově uznávaného skladatele Antonína Dvořáka k vesnici Vysoká u Příbrami, kde na svém letním sídle velmi často pobýval a kde vznikla celá řada jeho významných děl, včetně opery Rusalka. Autorka se pokouší objasnit, v čem spočívá význam tohoto místa pro život a tvorbu skladatele. Využívá k tomu také skladatelovu korespondenci. Mapuje rovněž historii a současnost Památníku Antonína Dvořáka na Vysoké.
|
|
Jiří Gemrot: Bachmannlieder
Gemrotová, Michaela ; KAUPOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; JONÁŠOVÁ, Jana (oponent)
Autorka této práce seznamuje čtenáře se soudobým skladatelem Jiřím Gemrotem, jeho dílem s důrazem na písňový cyklus pro soprán a orchestr ?Bachmannlieder?. Úvodní kapitolu (1) věnuje samotnému skladateli, jeho cestě ke skladbě, vlivům a etapám jeho tvorby a jím preferovaným žánrům. Z důvodů nedostupné literatury a malému množství pramenů, které o Jiřím Gemrotovi existují, rozhodla se autorka práce ponechat druhou kapitolu (2) výtahu z rozhovorů se samotným skladatelem a tím tak dovolit čtenářům nahlédnout více do skladatelova nitra a jeho smýšlení. Třetí kapitola (3) už pojímá o samotném cyklu ?Bachmannlieder?, o jeho zařazení do kontextu vokální tvorby J. Gemrota, zabírá se zde hudebními prostředky tvořící sloh skladatele, dále následuje formální rozbor písní a poslední část této kapitoly tvoří srovnání orchestrální verze tohoto písňového cyklu s jeho verzí klavírní nazvanou ?Fünf lyrische Lieder?. K ?Bachmannlieder? neodmyslitelně patří i autorka textu, spisovatelka Ingeborg Bachmann, o které se v krátkosti dočtete v poslední kapitole (4) této práce. Přílohy obsahují kompletní soupis jeho díla, jenž obsahuje i skladby, které dosud nebyly zveřejněny, dále pak současné fotografie Jiřího Gemrota, ale i fotografie z jeho mládí.
|
|
Opera v Azerbajdžánu
Pashayev, Mikhail ; KAUPOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; DOLEŽAL, Vladimír (oponent)
Tématem této bakalářské je práce Opera v Ázerbajdžánu. Práci rozděluji
do tří kapitol. V první kapitole píši o jednom z nejdůležitěších představitelů operní
tvorby v Ázerbajdžánu Uzeiru Hadžibejovi. Ve druhé kapitole představuji první
aktivisty a příznivci tohoto velikého skladatele. Třetí kapitola je věnována historii
Divadla opery a baletu bratrů Mailových. Jako přílohu přikládám CD s hudebními
ukázkami ázerbajdžánské operní a lidové hudby a fotografiemi umělců.
|
|
Soňa Červená
Šmatláková Pavlů, Ester ; KAUPOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (oponent)
Operní pěvkyni Soňu Červenou jsem si vybrala proto,že jsem ji měla možnost poznat a dokonce s ní stát na jednom jevišti a pochopit, že je to Umělkyně s velkým U.Celý svůj život obětovala divadlu, ale pro ni to oběť nebyla, brala divadlo jako svoji rodinu. Ráda bych touto prací připomněla její nevyčerpatelnou pracovitost a jak je důležité nebát se a jít dopředu s hlavou vztyčenou naproti osudu.
|
|
Vliv posturálního systému na pěvecký výkon
Janů, Karolína ; JONÁŠOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; KAUPOVÁ, Helena (oponent)
Práce si klade za cíl ukázat komplexní pohled na klasickou pěveckou techniku v kontextu posturální funkce a držení těla. Základní otázkou je, jakým způsobem ovlivňuje postura zaujímaná při pěveckém výkonu jeho výslednou technickou i zvukovou kvalitu, s ohledem na úzkou vazbu klasické pěvecké techniky a fyziologického procesu dýchání a současně na úzkou vazbu dýchání na posturu. Daná tématika je nahlížena jak z pohledu kineziologického, tak z pohledu pěveckého, a získané poznatky jsou posléze aplikovány na případ konkrétní pěvecké árie.
|
|
Belkantové centrum Mirelly Freni
Vrábĺová, Agneša ; BÁRTA, Martin (vedoucí práce) ; KAUPOVÁ, Helena (oponent)
Diplomová práca prezentuje osobnosť Mirelly Freni v pozícii pedagóga. Zameriava sa na jej didaktické projekty - od krátkodobých pedagogických aktivít až po zriadenie inštitútu CUBEC, medzinárodného belcantového centra v talianskej Modene. Práca podrobne zachytáva priebeh vzniku CUBEC, analyzuje systém prijatia ako aj vyučovací systém na CUBEC. Záverečnú časť práce tvorí konfrontácia poznatkov o pedagogických kvalitách Mirelly Freni s osobnou skúsenosťou autora práce.
Práca zároveň obsahuje kapitoly zo života Mirelly Freni. Zachytáva najdôležitejšie momenty - počnúc detstvom až po ukončenie profesionálnej kariéry.
Záver diplomovej práce prezentuje osobný pedagogický prínos Mirelly Freni pre autora práce.
|