| |
| |
|
Non-contractual legal institutions of the use of copyrighted work
Žilinčíková, Zuzana ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Dobřichovský, Tomáš (oponent)
- Slovensky Témou práce sú mimozmluvné inštitúty použitia autorského diela. Jedná sa o zákonom stanovené prípady, v ktorým je dovolené použiť autorské dielo bez súhlasu autora. Konkrétne sa jedná o voľné dielo, voľné použitie diela a zákonne licencie. Tieto ustanovenia je vždy nutné vykladať v súlade s trojkrokovým testom popísaným v samostatnej kapitole. Zvláštnu pozornosť venujem problematike osirelého diela. Samozrejme sa zaoberám aj autorským právom v obecnej rovine a jeho prameňmi.
|
|
Licence agreement in the legal systems of the Czech Republic and England and Wales
Johanna, Tomáš ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Dobřichovský, Tomáš (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout komplexní analýzu licenčních smluv ve dvou zemích - České republice a Anglii a Walesu. Snaha zdůraznit rozdíly mezi dvěma zkoumanými jurisdikcemi a související kritika jsou nejdůležitějšími metodami aplikovanými v této práci a zároveň jejími největšími přednostmi. Práce sestává z krátkého úvodu, následovaného čtyřmi deskriptivními kapitolami a autorovými subjektivními závěry. Úvodní část představuje metody výzkumu užité v této práci a naznačuje, co může čtenář očekávat při studiu diplomové práce. První kapitola je dělena do dvou vzájemně propojených podkapitol. První definuje samotný pojem licence, jeho etymologii a klasifikaci. Navazující podkapitola popisuje obecnou charakteristiku duševního vlastnictví, klíčového tématu licenčních smluv a z toho titulu nepřímo také této práce. Diplomová práce slibuje porovnání dvou právních systémů a druhá kapitola naplňuje tento cíl. Skládá se ze dvou podkapitol, ve kterých se autor zabývá analýzou autorského práva a patentu. Obě zkoumaná práva k duševnímu vlastnictví jsou nahlížena optikou českého, britského a evropského práva duševního vlastnictví. Po seznámení se dvěma typickými právy duševního vlastnictví se třetí kapitola soustředí na centrální téma této práce, licenční smlouvu. Po podkapitole věnované základům...
|
|
Autorskoprávní ochrana databází
Havel, Michal ; Dobřichovský, Tomáš (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
(CZ) Primárním zaměřením této práce je autorskoprávní ochrana databází. Tato práce představuje autorskoprávní ochranu databází jako součást dvou pilířového systému právní ochrany, který byl v právním řádu Evropské unie založen na základě směrnice č. 96/9/ES, o právní ochraně databází. Prvních pět kapitol této práce se věnuje obecným otázkám spojeným s autorskoprávní ochranou databází, jejichž účelem je představení právních a mimoprávních kořenů, ze kterých autorskoprávní ochrana databází vyrůstá. Tato část vymezuje fenomén databází v souvislosti s informační společností, dostupné nástroje ochrany, účel právní ochrany databází, rámec formálních právních pramenů a právní tradice spojené s autorskoprávní ochranou jako takovou. Šestá kapitola se zaměřuje na definici pojmu databáze a srovnává databáze jako specifickou kategorii autorského díla s jinými druhy autorských děl, a to s důrazem na vystižení jejich rozdílných a společných znaků. Sedmá kapitola následně rozebírá základní znaky autorskoprávní ochrany databází, kterými jsou zejména strukturální zaměření ochrany, požadavky na originalitu a práva spojená s tvorbou a užitím databází. Předmětem osmé kapitoly je představení režimu zvláštního práva pořizovatele databáze jako druhého pilíře právní ochrany databází podle směrnice č. 96/9/ES. Těžištěm...
|
| |
| |
| |
| |
|
Vývoj autorského práva ve fotografii od roku 1948
Adamovský, Michal ; Srstka, Jiří (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
Tato práce se věnuje historickému vývoji autorského práva ve fotografii do roku 1948 a jejím cílem je hledání konkrétních souvislostí mezi vývojem autorského práva a fotografie jak ve světě, tak i na našem území. V současné době fotografie zasahují do většiny oborů lidské činnosti a právě historický pohled na tento vývoj a samotné počátky formování jejich ochrany je nezbytný pro úplné pochopení soudobé právní úpravy a současného stavu a směřování fotografie. Důležitou součástí této práce jsou proto také významné historické soudní spory, které byly zásadní v boji za legitimizaci fotografie jakožto uměleckého díla, uznání statutu fotografa jakožto autora a pro zahrnutí fotografie mezi umělecká díla chráněná zákonem.
|