Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 117 záznamů.  začátekpředchozí108 - 117  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vztah mezi jazykem a myšlením, přirozený bilingvismus, bilingvální výuka realizovaná na školách v ČR se zaměřením na jazyk německý
Kosinová, Eliška ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zaměřovala na téma jazyk, bilingvismus a předevšim bilingvní vzdělávání v České republice, se zaměřením na česko-německé dvojjazyčné třídy. Podstatnou část tvořila problematika aktuálních změn v českém školství a jak se přechod na Rámcový vzdělávací program dotkne právě těchto bilingvních tříd. Obecná část práce byla zaměřena na definování jazyka, bylo nahlédnuto na jazyk a jazykovědu v historickém kontextu, na funkce jazyka, se zaměřením na funkci komunikativní. Nebylo opomenuto ani to, jak dochází k osvojení jazyka mateřského a jak posléze jazyk mateřský ovlivňuje osvojování jazyka cizího. Východiskem pro praktickou část této práce byla kapitola pojednávající o bilingvismu a jeho nejednotné terminologii i definování. Jedním z typů bilingvismu, bilingvismem umělým, či školním, jako výsledkem bilingvního vzdělávání se pak zabývala praktická část této práce.
Der offene Unterricht mit Hinsicht auf den Lernzirkel in den Deutschstunden auf der Grund - und Mittelschule
Kovačková, Lenka ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce)
Autorka: Lenka Kovačková (NJ - ČJ) Název práce: Otevřená výuka se zaměřením na ,učební kroužek' v hodinách německého jazyka na základní a střední škole Počet stran: 189 Vedoucí práce: PaedDr. Dagmar Švermová Popis práce: Diplomová práce se zabývá otevřeným vyučováním/otevřenou výukou jako jednou z možných alternativních vyučovacích metod. Otevření (se) je zde nahlíženo jako jedna z možností přeměny ,tradiční' školy. Práce zpracovává terminologii otevřené výuky a podmínky pro její zavedení do české školy (i problémy s tím spojené). Zároveň popisuje jednotlivé vyučovací formy v rámci otevřeného vyučování. Dále se podrobněji zaměřuje na popis jedné z otevřených forem výuky - učebního kroužku {Lernzirkel) a předkládá praktické příklady jeho využití v hodinách německého jazyka.
Use of Modern Media in Teaching German in the Czech Republic
Vratišovský, Karel ; Podhajská, Eva (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Im dritten Studienjahr habe ich im Deutschunterricht an verschiedenen Grundschulen und Gymnasien hospitiert und ein Jahr später hatte ich auch die Möglichkeit, während meines Praktikums1 selbst Deutsch an einem Prager Gymnasium zu unterrichten. Danach habe ich auch an einer Prager Berufsschule Deutsch unterrichtet. In dieser Zeit kam ich zum Resultat, dass die Änderungen in der Methodik des Fremdsprachenunterrichts an diesen Schulen, die ich besucht habe, kaum zu sehen waren. Auch die Unterrichtsstrukturen waren ganz traditionell organisiert. Ich stellte fest, dass nur sehr wenige Deutschlehrer moderne Technik im Sprachunterricht benutzen. Ich war ein wenig enttäuscht, als ich feststellte, dass die Lehrer auch heute, in der Zeit des Internets und moderner Kommunikationstechnik, nur das Lehrbuch, das Arbeitsheft und die Tafel einsetzen. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Srovnávací analýza obsahů českých a německých institucionálních jazykových zkoušek v ČR a v SRN se zaměřením na němeký jazyk
Budilová, Klára ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Podhajská, Eva (oponent)
V souladu s definovanými cíli práce jsem provedla analýzu aktuálního stavu v oblasti českých a německých institucionálních jazykových zkoušek zaměřených na německý jazyk a konfrontovala jsem jednotlivé zkoušky i celé systémy. Výsledná práce může sloužit jako průvodce inventářem jazykových zkoušek testujících německý jazyk pro odborníky (učitele) i laiky (studenty). V průběhu práce jsem se detailně seznámila s českou i německou koncepcí jazykových zkoušek, s jejich zaměřením, obsahem a požadavky. Zabývala jsem se standardy jednotlivých zkoušek, hodnotícími kritérii i procesem kontroly zkušebních materiálů. Pozorovala a srovnávala jsem také testovací metody a typologii úloh v závislosti na referenční úrovni či zaměření zkoušky, neboť i tyto aspekty významně ovlivňují výslednou podobu zkoušek. Na základě těchto postupů jsem dospěla k následujícím závěrům.
Obraz německé kultury v učebnicových souborech německého jazyka
Geršlová, Marta ; Švermová, Dagmar (oponent) ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá pojmem kultura a jejím zprostředkováním ve vyučováni cizích jazyků. První, teoreticky zaměřená část této práce, objasňuje vývoj a vědecká pojetí tohoto pojmu a dále zprůhledňuje jeho roli a funkci ve vyučováni cizích jazyků. Zároveň pojednává i o tak zvané interkulturni kompetenci, která se často objevuje právě v souvislosti se zprostředkováním kultuiy ve vyučováni. V druhé, spíše prakticky zaměřené části, je provedena analýza vybraných učebnicových souborů německého jazyka, která se soustředí na jeden ze znaků kultury - vzoiy chováni v každodenním životě v německé kulturní oblasti - a na jejich zprostředkováni. Výsledky této analýzy ukázaly, že možnosti většiny těchto analyzovaných učebnic podporovat rozvoj interkulturni kompetence u českých žáků jsou omezené a že významnou roli v tomto procesu hraje učitel, který může i přesto s pomoci doplňujících materiálů interkulturni pojetí vyučováni německého jazyka realizovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Practice of Reading Skills in Teaching German - from the Contemporary Didactics' Point of View
Tykvová, Eva ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Das Lesen spielt im Leben des Menschen eine wichtige Rolle. Es genügt schon, sich in der Öffentlichkeit umzuschauen und überall sieht man Leute, die lesen, in der Straßenbahn, auf der Parkbank, an der Bushaltestelle oder im Cafe. Der deutsche Schriftsteller Jean Paul sagte mal: "Bücher lesen heißt, wandern gehen in ferne Weiten, aus den Stuben über die Sterne." Lesen heißt aber nicht nur Bücher lesen, sondern es stellt auch eine wichtige Möglichkeit der Kommunikation dar. Wir leben in einer Welt, in der die schriftliche Verständigung von großer Bedeutung ist. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Motivace a aktivizace žáků při vyučování německého jazyka, využití "jazykového portfolia"
Nekudová, Kateřina ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
v souvislosti se členstvím České republiky v Evropské unii se změnila orientace obsahových a cílových požadavků na výuku cizích jazyků. Hlavním cílem jazykového vzdělávání v intencích interkultumího přístupu je podpora příznivého rozvoje celé žákovy osobnosti a jeho smyslu pro identitu prostřednictvím zkušeností s různými jazyky a odlišnými kulturami .' Cizí jazyk je především prostředkem komunikace, ale také prostředkem všestranného rozvoje osobnosti, což souvisí s potřebou humanizace školství. Současná společnost je významně jednostranně ovlivněna informační technikou a jejím rychlým vývojem, proto je důležité u žáků rozvíjet také estetické, etické, volní a emoční stránky osobnosti, aby vyvážily jednostranně technický přístup k životu. Prostřednictvím výuky jazyků je třeba rozvíjet u žáků smysl pro spolupráci a spravedlnost, vzájemnou pomoc, toleranci a úctu, samostatnost a zdravé sebevědomí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
K motivům fantasy a sci-fi v románu pro děti na příkladech německy psaných textů, práce s literárním textem ve vyučování
Sánchezová, Karmen ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám prvky fantasy a sci-fi v moderní románu pro děti. Počet textů, v nichž se tyto motivy objevují v Čechách i v zahraničí od 70. let 20. století neustále vzrůstá a v současnosti je skoro nemožné zmapovat tuto oblast moderní literatury pro děti a mládež jako celek. Zaměřila jsem se tedy hlavně na tvorbu pocházející z německy mluvících zemí. K tomu mě vedlo jednak to, že se specializuji na německý jazyk a jednak to, že můj opětovný zájem o dětskou literaturu vzbudila kniha Skřítek v hlavě pocházející z pera rakouské autorky Christine Nóstlingerové. Nemohla jsem ovšem opomenout fantastické knihy takových významných autorů literatury pro děti a mládež jakými jsou Astrid Lingrenová, Tove Janssonová, Iva Procházková nebo Miloš Macourek. Stejně jako jsem nemohla opomenout Tolkienovu trilogii Pán prstenů (přestože se nejedná o dětskou příběhovou prózu s fantastickými prvky ale o čistou fantasy) nebo Harryho Pottera od J.K. Rowlingové. Obě dvě knihy se díky nedávnému zfilmování těší obrovské přízni jak u dospělého, tak u dětského čtenářského publika a zaujímají přední místa v zahraničních i českých čtenářských anketách. Jejich přitažlivost pro čtenáře i filmaře je způsobena právě dovedným začleněním a zpracováním fantastického. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Využití obrazového materiálu v hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy
Kotyzová, Pavla ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
v předložené diplomové práci jsem se zabývala problematikou využití obrazového materiálu ve vyučovacích hodinách německého jazyka na prvním stupni základní školy. Obraz jako statické, plošné zobrazení patří mezi vizuální média a jeho využití ve výuce je známo již z dávné historie. Největším přínosem v této oblasti byl Jan Amos Komenský, který jako první využil systematicky spojení textu a obrazu ve výuce cizího jazyka. Četnost a význam používání obrazového materiálu se nadále měnily v závislosti na jednotlivých vyučovacích metodách. Podrobně jsem se zabývala funkcemi obrazu ve výuce cizího jazyka. Kromě primární estetické jsem nastínila několik funkcí didaktických, z nichž jednou z nejvýznamnějších je motivace žáků. U různých typů zobrazení se tyto funkce mění, proto jsem rozpracovala jejich typologii a definovala pojmy jako analogická a logická zobrazení, obrázky v užším slova smyslu, didaktické a autentické obrazy. Pro nastínění rozsahu možností využití obrazového materiálu jsem zpracovala několik návrhů a pracovních kroků, kterými je možné se inspirovat a ve vyučování s nimi aktivně pracovat. V této části jsem zdůraznila možnost propojení německého jazyka s jinými předměty. Mezipředmětová výuka, kterou využití obrazu umožňuje, je právě na prvním stupni základní školy velmi důležitá pro splnění cílů výuky...
Aspects of Inter-cultural Education in the Teaching of German. Forms of Inter-cultural Competence.
Hýsková, Radka ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá aspekty interkulturniho učení ve výuce cizích jazyků, zvláště jazyka německého a danou problematiku uvádí do kontextu evropské integrace. V souvislosti s vývojem dnešní globalizující se společnosti je zdůrazněn význam cizojazyčného vzdělávání, a tím i úlohy didaktiky cizích jazyků, jejímž cílem je vedle rozvoje komunikativní kompetence žáků/studentů také výchova k toleranci a vzájemnému porozumění. V teoretické části jsou objasněny pojmy interkulturni učení, interkulturni kompetence, interkulturni komunikace a reálie, které tvoří klíčové pojmy celé práce. Pozornost je věnována různým pojetím interkulturni kompetence, jakožto cílu interkulturniho učení a možnostem jejího rozvíjení jak přímo ve výuce, tak při přímé spolupráci či osobním setkávání žáků/studentů s příslušníky německy mluvících zemí. Podrobněji je pojednána také problematika stereotypů a předsudků, sehrávající při vnímání cizí kultury, v tomto případě konkrétně kultury německy mluvících zemí stále velkou roli. Ve spíše prakticky zaměřené části diplomové práce je představen dotazník a jeho vyhodnocení, týkající se vztahu vybraných studentů pražských gymnázií ke kultuře Německa, Rakouska a Švýcarska a k německému jazyku. Poslední kapitolu práce tvoří návrhy praktických aktivit pro výuku němčiny, zaměřené na formování...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 117 záznamů.   začátekpředchozí108 - 117  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.