Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 105 záznamů.  začátekpředchozí95 - 104další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika nikotinismu u žáků 2.stupně základních škol na Českobudějovicku
TVAROHOVÁ, Zdeňka
Abstrakt S užíváním tabákových výrobků se setkáváme se stále mladšími lidmi, respektive dětmi. Je to velmi závažný patologický jev, který má vliv nejen na jedince, který tabákové výrobky užívá, ale i na společnost, ve které se pohybuje. Užívání tabákových výrobků předpokládá závažná zdravotní rizika a nemoci, které jsou často nevyléčitelné. V České republice je kouření tabáku velmi rozšířené, stejně jako užívání alkoholu. Oba tyto jevy jsou společností vysoce tolerované. Společnost každého jedince určitým způsobem ovlivňuje, proto je důležité poukazovat na to, aby česká společnost vytvářela pro zvídavé a nezkušené děti zdravé prostředí. Cílem mé práce je zmapovat věk a motivační faktory prvního užití tabákového výrobku, frekvenci a rozsah užívání a postoje dotazovaným k problematice nikotinismu. Je zde také kladen důraz na prevenci realizovanou ve školách. Na základě nastudovaného materiálu jsem stanovila hypotézy týkající se věku užívání, realizované školní prevence a zastoupení pohlaví v užívání tabákových výrobků. Ve své práci jsem použila techniku anonymního dotazníkového šetření. Dotazník byl ověřen realizovaným předvýzkumem, na základě kterého jsem zkoumala funkčnost a úplnost dotazníku. Hypotéza {\clqq}Předpokládám, že více než polovina nezletilých (před dovršením 15 let věku) užila tabákové výrobky`` byla potvrzena převahou kladných odpovědí u příslušné otázky. Hypotéza {\clqq}Předpokládám, že častějšími uživateli tabákových výrobků jsou chlapci`` potvrzena nebyla. Z celkového počtu respondentů kouří o 3% více dívek než chlapců. Soubor respondentů tvořili žáci dvou základních škol. Bylo osloveno celkem 203 respondentů z 6. až 9. tříd ze ZŠ Kubatova v Českých Budějovicích (91 žáků) a ZŠ Trhové Sviny (112 žáků). Hypotéza {\clqq}Předpokládám, že realizovaná prevence ve škole probíhá až po vlastním experimentu, je tedy neúčinná`` byla potvrzena. Lze tak usuzovat z toho, že na příslušnou otázku z celkového počtu respondentů 17% vůbec neodpovědělo, 3% odpověděla, že neví a 8% respondentů dokonce odpovědělo, že ve škole žádné informace o důsledcích kouření nezískává. Věk prvního experimentu s tabákovými výrobky se snižuje do stále nižšího věku nezletilých, neboť tento výzkum potvrdil, že průměrný věk experimentu je 10,9 let. Proto si myslím, že je důležité a přínosné vytvoření uceleného přehledu o problematice nikotinismu na základních školách.
Hlavní trendy zdravého životního stylu a jejich odraz v médiích
DOLÉNKOVÁ, Petra
Má diplomová práce by měla upozornit na hlavní trendy zdravého životního stylu a naopak informovat o faktorech, které zdraví negativně ovlivňují. Konkrétně se práce zabývá racionální výživou, pohybovou aktivitou, spánkem, rizikovými faktory životního stylu, stresem, civilizačními chorobami a médii, které nejčastěji tento zdravý životní styl propagují. Výzkumná část práce je realizována formou dotazníků, které se zaměřují na zhodnocení životního stylu dospívajících.
Stravovací návyky žáků II. stupně ZŠ na Benešovsku
PROVAZNÍKOVÁ, Jana
Hlavním úkolem mé bakalářské práce bylo zjistit, jaké mají stravovací návyky žáci druhého stupně na základních školách v regionu Benešov. Nejprve jsem si nastudovala teoretické poznatky z oblasti stravy, stravovacích návyků. Těmto teoretickým poznatkům je věnována teoretická část bakalářské práce. Další mým krokem bylo vytipování vhodných základních škol jak městského, tak vesnického typu, na kterých by mohl být průzkum použit. Po schůzce se zástupci škol, jsem dětem rozdala dopis pro rodiče, který seznamoval s tématem bakalářské práce a souhlasem, či nesouhlasem účasti na průzkumu. Při souhlasu ze strany rodičů byly dětem rozdány záznamové archy jídelníčků společně s pokyny, jakým způsobem jídelníček vyplňovat. Po návratu vyplněným jídelníčků bylo nutné je zredukovat a to z důvodu chyb, které se objevily a znemožnily tak správné vyhodnocení. Jídelníčky jsem vyhodnocovala pomocí nutričního programu, který se nachází na internetových stránkách www.flora.cz. Při vyhodnocování jsem se zaměřila především na denní energetický příjem a na příjem jednotlivých makronutrientů. S výsledky jsem pracovala v praktické části mé bakalářské práce. Nalezneme zde například příjem jednotlivých makronutrientů, energetický příjem a nejčastější druh konzumované zeleniny.
Pohybová aktivita dětí v období dospívání
DINDA, Ondřej
Tématem této bakalářské práce je problematika pohybové aktivity dětí v období dospívaní a její vliv na zdravotní stav a ontogenetický vývoj pohybového aparátu. Protože čím dál více dětí a dopívajících tráví značnou část dne statickou zátěží na úkor pohybových aktivit, je toto téma velice aktuální. Teoretická část práce se zabývá posturální ontogenezí, významem pohybové aktivity v jednotlivých vývojových etapách dětí a dopívajících s přehledem v dnešní době rozšířených pohybových aktivit. Pozornost je dále věnována poruchám držení těla, vlivu školní zátěže na dětský organismus, rizikům práce s počítačem a v neposlední řadě metodám prevence a léčby následků, které mohou výše zmíněné faktory způsobovat. Cílem praktické části bylo zjistit četnost výskytu obtíží s pohybovým aparátem a informovanost o špatných pohybových návycích a jejich vlivu na posturální systém ve vybraných třídách střední a základní školy. Pro sběr dat byl zvolen kvantitativní výzkum metodou dotazníku, který obsahoval 21 otázek. Dotazováním byl zjišťován zejména výskyt obtíží pohybového aparátu, pohybová aktivita a další činnosti ovlivňující zdravotní stav pohybového aparátu a znalost základních preventivních opatření. Zkoumaný soubor tvořilo celkem 108 žáků 8. a 9. třídy ZŠ Opařany, žáků 9. třídy ZŠ Jistebnice a studentů prvních a druhých ročníků Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře. Věk respondentů se pohyboval od 14 do 17 let. Výsledky byly zpracovány četnostní analýzou a jsou zobrazeny v grafech. S dotazníkem obdržel každý respondent edukační brožuru, která byla vypracována za účelem poskytnout čtenářům srozumitelnou formou informace o vlivech vnějšího prostředí na zdraví pohybového aparátu, dále o prevenci vzniku obtíží a základní terapii. Z výsledků výzkumu vyplývá, že 70,3 % dotázaných již trpělo nebo trpí bolestmi pohybového aparátu. Doporučené množství pohybové aktivity dětí a dospívajících týdně splňuje 26,8 % respondentů, především pak chlapci. Důležitost preventivních opatření, například způsobu sezení si uvědomuje většina dotázaných, míra informovanosti o jednotlivých faktorech, které mohou mít vliv na zdraví pohybového aparátu, se však výrazně lišila. Bakalářská práce může být dále využita v klinické praxi fyzioterapeutů či učitelů nejen tělesné výchovy.
Hodnocení primárně preventivního působení na základních školách v regionu Příbramsko.
ŠMATLÁKOVÁ, Iva
Téma této práce zní Hodnocení primárně preventivního působení na základních školách v regionu Příbramsko. Problematika rizikového chování je stále aktuální otázkou diskuzí celé společnosti a jediným skutečně efektivním řešením vzniku tohoto nežádoucího jevu je jeho prevence. Cílem primární prevence je odrazení od zapojení do rizikového chování či zahájení rizikového chování posunout do co nejpozdějšího věku. Mezi základní vykonavatele primární prevence patří rodina a škola. Ovšem právě školy a školská zařízení mají povinnost vypracovat tzv. minimální preventivní program dle Metodického pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Kapitola {\clqq}Současný stav`` vychází s odborné literatury. Je v ní popsán pojem rizikového chování, oblast školní primární prevence, období dospívání a v neposlední řadě také jednotlivé formy rizikového chování. V praktické části jsou vytyčené cíle, je zde popsán vlastní výzkum a diskuze s autory, z nichž jsem čerpala. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat oblasti primárně preventivního působení na základních školách. Současně dle jejich včasnosti a zastoupení prevence vybraného rizikového chování provést vyhodnocení účinnosti primární prevence. Dalším cílem bylo zmonitorovat výskyt rizikového chování u žáků devátých tříd základních škol. Ke sběru dat byla pro žáky základních škol použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků. Dále byl v práci aplikován kvalitativní výzkum, kde byla nástrojem sběru dat obsahová analýza minimálních preventivních programů.
Úloha porodní asistentky v sexuální výchově žáků ZŠ
KADLECOVÁ, Zdeňka
Úloha porodní asistentky v sexuální výchově žáků ZŠ Sexuální výchova by měla být především záležitostí výchovy rodinné, nicméně také školní výchova má být její samozřejmou součástí. V současné době probíhá na ZŠ sexuální výchova, která je vedena z pozice slovně názorné koncepce a trpí nedostatky našeho vzdělávání a výchovy vůbec. Budoucí učitelé, přesto, že jsou na svou profesi připravováni v rámci vysokoškolského studia, nemají možnost, vzhledem ke studijním programům se dokonale seznámit s problematikou sexuální výchovy. Jedním ze základních problémů realizace sexuální výchovy na základních školách je nepřipravenost učitelů pro tuto specifickou oblast. Myslím si, že by určitým řešením byla spolupráce učitelů se zdravotníky (porodními asistentkami, lékaři) v sexuální výchově žáků. Cílem této práce bylo zjistit úroveň znalostí žáků ZŠ v oblasti sexuální výchovy, jejich zájem o sexuální výchovu v rámci výuky na ZŠ a zájem vedení školy o vedení sexuální výchovy porodní asistentkou. Byl zvolen kvantitativní výzkum kombinovaný s kvalitativním. Výzkum probíhal na ZŠ v Českých Budějovicích a výzkumným souborem pro kvantitativní výzkum byli žáci ZŠ, pro kvalitativní výzkum byli vybráni učitelé z těchto ZŠ. Byly stanoveny dvě hypotézy a jedna výzkumná otázka. Hypotéza 1 předpokládala, že žáci postrádají znalosti v oblasti způsobu přenosu pohlavních chorob. Tato hypotéza se nepotvrdila. Většina žáků ví o způsobu přenosu pohlavních chorob. Hypotéza 2 předpokládala, že žáci mají zájem o sexuální výchovu v rámci výuky na ZŠ. Tato hypotéza se potvrdila. Žáci odpovídají, že by uvítali, kdyby se výuce o sexuální výchově věnovalo více času, informace chtějí získávat hlavně od učitelů a rodičů. Jak jsme zjistili, na školách, ve kterých byl prováděn výzkum, zájem o vedení sexuální výuky porodní asistentkou byl. Na dvě školy již porodní asistentka dochází, na dvou školách se již projednávalo, že porodní asistentku pozvou a na jedné škole zatím zájem neprojevili. Tím jsem si odpověděla na výzkumnou otázku, zda školy vnímají porodní asistentku jako vhodnou osobu pro výuku sexuální výchovy. Byla bych ráda, kdyby výsledky naší práce sloužily ke zkvalitnění sexuální výchovy na ZŠ a případně se do této výchovy zapojili odborníci, lékaři a porodní asistentky.
Postoje a hodnoty dospívajících
MATĚJKOVÁ, Lenka
Práce se zabývá hodnotami současných dospívajících a jejich postoji ke vzdělání, partnerskému životu, způsobům trávení volného času, představami o jejich budoucnosti a nejbližšími plány. Teoretická část charakterizuje období dospívání a výše uvedené pojmy. Praktická část zahrnuje 4 předpoklady, které se vztahují k postojům a hodnotám dospívajících a vlivům na ně z hlediska vzdělání rodičů.
Poruchy příjmu potravy u dívek a chlapců
HUDEČKOVÁ, Kateřina
Tématem této bakalářské práce jsou poruchy příjmu potravy, které jsou dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN {--} 10) rozlišeny na dvě základní pruchy {--} mentální anorexie a mentální bulimie. Teoretická část práce seznamuje s diagnostickými kritérii, zdravotními komplikacemi, možnostmi léčby a s faktory ovlivňujícími vznik těchto poruch u jedinců obou pohlaví. Jsou zde zmíněny i relativně nové poruchy příjmu potravy, které mohou ohrozit nejen dospívající mládež. Cílem praktické části bylo zjistit úroveň informovanosti rodičů a pedagogů o možnosti vzniku poruch příjmu potravy u mužského pohlaví, zejména proto, že je všeobecně známo, že poruchy příjmu potravy postihují převážně dívky a ženy. Dalším cílem bylo monitorování zdrojů informací o těchto poruchách. Cílovými skupinami výzkumu byli pedagogové základních a středních škol a rodiče dětí ve věku 8 {--} 20 let. Ve výzkumu byla použita metoda dotazování pomocí dotazníků.
Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách
ŠMATLÁKOVÁ, Iva
Téma této práce zní Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách. Rizikové chování je obecný pojem a každý člověk o něm má různou představu. Dle odborníků lze vymezit 3 základní oblasti rizikového chování. První oblastí je zneužívání návykových látek, druhou je rizikové chování v oblasti reprodukčního zdraví a třetí je rizikové chování v oblasti psychosociální. Tato problematika je stále aktuálním předmětem celé společnosti. Usus návykových látek, šikana či patologické hráčství patří k nejznámějším podobám sociální patologie vyskytující se na základních školách. Současný stav byl čerpán z odborné literatury. Je v něm popsán pojem rizikové chování, druhy sociálně patologických jevů, oblast školní i mimoškolní primární prevence a cílová skupina {--} dospívající. Důležitým faktorem vzniku rizikového chování je jeho prevence. Na kolik jsou preventivní opaření ze stran rodiny, přátel, médií a především školního prostředí účinná zjišťuji v této práci. Cílem bakalářské práce je posoudit účinnost primární prevence rizikového chování na základních školách. Dílčím cílem je zmapovat postoje žáků a školních metodiků prevence k rizikovému chování a k primární prevenci. Ke sběru dat byla pro žáky základních škol použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků. Dále byl v práci aplikován kvalitativní výzkum, kde byl nástrojem sběru dat polostandardizovaný rozhovor se školními metodiky prevence. Z výzkumu vyplynulo, že děti mají nemalé zkušenosti s návykovými látkami a školní metodici neshledávají primární prevenci za dostatečně účinnou. Výsledky tohoto průzkumu byly předány ředitelům škol a metodikům prevence a mohou být využity v rámci primární prevence, ve výuce a pro potřeby dalšího výzkumu.
Výskyt vybraného rizikového chování u dětí z hlediska genderu.
MÁCHALOVÁ, Lenka
Abstrakt Problematika rizikového chování u dospívajících se stále častěji dostává do popředí sledovanosti široké veřejnosti. Problém rizikového chování u dětí, dospívajících či mládeže je velmi aktuální, a to nejen v České republice, ale na celém světě, je tedy celosvětovým problémem, a představuje v dnešní době závažný společenský problém, kterým se zabývá mnoho odborníků z řad psychologů, psychiatrů, pedagogů, zdravotníků, politiků a dalších zúčastněných institucí, WHO. Zveřejňované výsledky výzkumů poukazují na neklesající výskyt rizikového chování, posouvání do nižší věkové hranice a nabývání na četnosti. V současné době je stále patrnější výskyt rizikového chování, kde dochází k základním posunům z hlediska genderové rovnosti, kdy se dívky a chlapci zapojují do rizikového chování s rozdílnými okolnostmi a výskytem. Na toto téma existuje řada výzkumů, avšak nepostihuje plně rizikové chování například v návaznosti na informační technologie, mobilní telefony a užívání návykových látek. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsané vybrané formy rizikového chování u dětí a genderová problematika. V praktické části je zvolena kvantitativní metoda výzkumu, metoda dotazování, technika sběru dat pomocí dotazníku. Výzkumný soubor pro dotazníkové šetření tvořili žáci navštěvující 7. {--} 9. třídy základních škol v Jihočeském kraji. Cílem diplomové práce bylo zjistit výskyt vybraného rizikového chování u dětí z hlediska genderu a zmapovat rozdíly z hlediska problematiky genderu. Byly stanoveny 4 hypotézy. H1: Chlapci jsou více ohroženou skupinou ve výskytu rizikového chování v souvislosti s alkoholem než dívky. H2: U chlapců je vyšší riziko v souvislosti s užíváním nelegálních drog než u dívek. H3: Chlapci jsou ohroženější ve výskytu rizikového chování v souvislosti s návykovým chováním vztahujícímu se k virtuálnímu prostředí. H4: Dívky jsou více ohroženy v návaznosti na komunikační technologii. Diplomová práce může být využita jako informační přehled vybraného rizikového chování u dětí a genderové problematiky. Výsledky výzkumu mohou posloužit jako informační materiál pro laickou veřejnost, pro děti a dospívající, pro rodiče a další odborníky (protidrogové koordinátory, metodiky školní prevence, aj.) a v neposlední řadě pro potřeby výuky či jako podklady pro další výzkumnou činnost. Dále mohou výsledky výzkumu posloužit k bližšímu určení vhodných preventivních programů. Z tohoto důvodu byly výsledky výzkumu předány školám, kde měření probíhalo za účelem zkvalitnění primárně preventivního dění.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 105 záznamů.   začátekpředchozí95 - 104další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.