|
Edukační cíle pro práci s uprchlíky v azylových zařízeních Ministerstva vnitra
ZAJÍČKOVÁ, Agáta
Práce se zabývá uprchlíky v azylových zařízeních v České republice. Jejím cílem je popsat a navrhnout pro ně výchovné a vzdělávací cíle. Teoretická část přibližuje problematiku migrace v ČR, azylová zařízení, psychické problémy, které jsou typické pro jeho obyvatele. Uvádí edukační cíle z hlediska obecné pedagogiky a pedagogiky volného času. Praktická část popisuje život uprchlíků v pobytovém středisku v Kostelci nad Orlicí, jejich trávení volného času a vztahy mezi zaměstnanci a klienty centra. Dívá se na uprchlíka jako na klienta sociálních pracovníků a pedagogů volného času. Snaží se o kvalitativní analýzu rozhovorů se zaměstnanci pobytového střediska, věnuje pozornost jejich působení i osobním cílům v práci a formuluje edukační cíle pro pedagogy, kteří pracují s uprchlíky.
|
|
Uprchlíci: ekonomický a sociální problém tzv. Druhé republiky
Mádr, Pavel ; Soběhart, Radek (vedoucí práce) ; Szobi, Pavel (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou uprchlíků z pohraničí po jeho nuceném odstoupení za tzv. Druhé republiky tj. od září roku 1938 do poloviny března 1939. Konkrétně analyzuje statistiky běženců -- jejich počty, motivace, povolání apod. a dále se zaměřuje na organizaci péče o přestěhovalce. Snaží se popsat základní rysy této péče, ať už se jednalo o ubytování uprchlíků, jejich stravování, ošacení, zaměstnávání, vystěhovávání nebo zdravotnické služby. Za období existence Druhé republiky musel tento "okleštěný" stát přijmout na 200 tisíc uprchlíků, což způsobilo nemalé problémy. Po počátečních zmatcích se situaci podařilo stabilizovat a úřady ve spojení s dobrovolnickými organizacemi za pomoci podniků i jednotlivců zajistily uprchlíkům základní ubytování, ošacení i stravování. Jejich zaměstnávání a trvalé ubytování však představovaly vzhledem k hospodářským problémům státu a zimnímu období, které znemožňovalo zaměstnávání (většinou nekvalifikovaných) uprchlíků, úkol, který se až do německé okupace nepodařilo splnit.
|