Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 72 záznamů.  začátekpředchozí63 - 72  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Společenská a kulturní interpretace fotografie
Makovcová, Hana ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce Společenská a kulturní interpretace fotografie se zabývá společenskými aspekty fotografie, především způsobem jejího čtení, spojitostí se sociálními vědami a proměnami funkce od svého vzniku až po současnou dobu, zejména ze vztahu k individuálnímu pojímání fotografie. Text krátce nastiňuje definici fotografie jakožto technického obrazu a s ní spojeného fotografického gesta a uvádí nás do možností jejich sociologického zkoumání pomocí vizuální sociologie skrze vizuální sociologické fakty. Ukazuje fotografii jako formu společenského rituálu, nástroje zachování přítomnosti a stvrzení skutečnosti i prostředku moci. Předkládá dopady technické reprodukce na masové šíření obrazu a tím způsobené změny ve vztahu k obrazu. Ukazuje proměnu analogové fotografie archivované v rodinných fotoalbech, coby prostředku uchování rodinné paměti a biografie, na fotografii digitální, která nabývá nové funkce sebeprezentace především díky novému způsobu archivace ve virtuálním prostředí sociálních sítí a předkládá s tím spojenou teorii individualizace.
Etnografické a folkloristické aspekty v díle Františka Ladislava Sála
Tomášová, Jana ; Štěpánová, Irena (vedoucí práce) ; Tomandl, Miloš (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na osobnost z východních Čech regionálního významu - Františka Ladislava Sála (1867-1941). Cílem práce je zachytit jeho osobnost jako představitele generace vzdělaných učitelů - vlastenecky zaměřených aktivistů, kteří se amatérsky zabývali etnologií a folkloristikou. Úvodní část práce představuje jeho osobní i profesní život zrekonstruovaný na základě studia archivní pozůstalosti. Další kapitola se věnuje širšímu kulturně-historickému kontextu s akcentem na dějiny pedagogiky a etnologie. Těžiště práce tvoří studium Sálových textů vzdělávacího a výchovného charakteru. Hojně v nich pracoval s etnografickým materiálem (pohádky, pověsti, dětský folklor), který využíval jako prostředek výuky vlastivědy na obecných školách.
Sexuální výchova očima dvou generací
Kothajová, Martina ; Sloboda, Zdeněk (vedoucí práce) ; Štípková, Martina (oponent)
Předkládaná teoreticko-praktická práce se zabývá problematikou sexuální výchovou v rodině a ve škole. V teoretické části představuje definici a historický vývoj pozice sexuální výchovy v České republice po roce 1948 a dále pojednává o obsahu, metodách, cílech a překážkách sexuální výchovy ve zmiňovaných institucích. V praktické části představuje pohled komunikačních partnerů a partnerek ze dvou generací na definici sexuální výchovy, průběh jejich vlastní sexuální výchovy a představy o ideálním průběhu sexuální výchovy z hlediska věku i hloubky poskytnutých informací. Výzkum ukazuje, že si pod pojmem sexuální výchova představují především ty části sexuální výchovy, které se týkají pohlavního života jedince, například rozmnožovacích orgánů, antikoncepce, pohlavního dospívání a těhotenství. Podle výpovědí komunikačních partnerů a partnerek zprostředkovává prvotní informace z oblasti sexuální výchovy především škola, avšak za ideálního zprostředkovatele považují rodinu, což poukazuje na rozdíl mezi tím, jak sexuální výchova v jejich případě probíhala, a jak by, také podle odborníků, probíhat měla. I přes trvající nedostatky sexuální výchovy v rodině i ve škole, lze při porovnání rozhovorů z hlediska generací vysledovat pozitivní trend začleňování tématu sexuální výchovy do rodinného prostředí, které je...
Biografie sportovní kariéry Imricha Bugára
Matěcha, Miroslav ; Kaplan, Aleš (vedoucí práce) ; Jebavý, Radim (oponent)
Název: Biografie sportovní kariéry Imricha Bugára Cíle: Hlavním cílem této práce je zpracování a následné zkompletování přehledu dvacetileté sportovní kariéry diskaře Imricha Bugára pomocí obsahové analýzy novinových článků deníku Československý sport. Metody: V práci bylo použito biografického výzkumu jako jednoho z druhů případové studie. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část obsahuje kompletní souhrn všech článků během dvacetileté závodní kariéry, ve kterých se píše o Imrichu Bugárovi. Články jsem statisticky zpracoval a kategorizoval je dle metodiky Volfa (2007). Druhá část práce obsahuje zpracované informace získané od Imricha Bugára při řízeném rozhovoru. Třetí část obsahuje zkompletovaný souhrn všech závodů a nejlepších výsledků Imricha Bugára. Výsledky: Na základě studia dostupných materiálů jsem popsal a zhodnotil sportovní kariéru Imricha Bugára. Celkem jsem zpracoval n = 348 článků, které se týkaly jeho sportovní kariéry. V další části jsem provedl komentované zhodnocení řízeného rozhovoru s Imrichem Bugárem. Z hlediska kategorizace článků o průběhu kariéry Imricha Bugára mělo nejvíce článků informativní charakter, popisující zejména účast na závodech. Během své kariéry absolvoval Imrich Bugár celkem n = 433 závodů. Výkonnost po mistrovství světa v roce 1983 ještě...
Jiří Pichl - novinář a politik (1872-1952)
Kabátová, Veronika ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent)
Tato diplomová práce je první ucelenou biografií o novináři a politikovi Jiřím Pichlovi, který se narodil r. 1872 v České Třebové. Publikovat začal po středoškolském studiu v regionálním tisku, a to v době pokrokového hnutí, které požadovalo změnu postavení českých zemí v rámci monarchie Rakousko-Uherska a rozšíření volebního práva. Na počátku 20. století se stal odpovědným redaktorem pražského stranického tisku České strany národně sociální a některých listů vydavatelství Melantrich. Jeho žurnalistická kariéra vyvrcholila postem předsedy Syndikátu československých novinářů, kde se zasloužil o zavedení penzijního pojištění pro žurnalisty. V době první republiky se Jiří Pichl vydal i na politickou dráhu, stal se prvním popřevratovým starostou Královských Vinohrad a posléze i senátorem Národního shromáždění. I tam hájil zájmy žurnalistů, například voláním po novém tiskovém zákonu. Byl zároveň dlouholetým předsedou Ústřední školy dělnické. Během druhé světové války o všechny své funkce přišel; s nacistickým režimem nikdy nekolaboroval. Dobový tisk Jiřího Pichla oslavoval, prezentoval ho jako přátelského, morálního a pracovitého člověka. Diplomová práce ho představuje v kontextu národního sebeuvědomění, nově vznikajícího státu a postupné profesionalizace povolání novináře.
Koncept bazální stimulace u seniorů s využitím psycho-biografického modelu péče Erwina Böhma.
HUBÁČKOVÁ, Lenka
Bazální stimulace je pedagogicko-ošetřovatelský koncept, který podporuje vývoj u osob, které jsou krátkodobě či dlouhodobě omezeni ve vnímání, komunikaci a pohybu. Ošetřovatelská péče je v konceptu bazální stimulace strukturovaná tak, aby byly podporovány zachovalé schopnosti seniora. Cílem bazální stimulace je pochopit potřeby seniora, přizpůsobit se jeho stylu komunikace, poskytnout mu prostor pro orientaci a pro rozvoj jeho osobnosti. Předpokladem je také práce s biografií, která je základním stavebním kamenem psycho-biografického modelu péče. Pro ošetřovatelskou péči je model velkým přínosem, hlavně má pozitivní vliv na samotného seniora, protože v modelu je vnímán jako člověk se svou biografií.Cílem práce bylo zjistit, jak je využíván psycho-biografický model péče Erwina Böhma v rámci konceptu bazální stimulace. Dalším cílem bylo zjistit, zda sestry aktivně pracují s psycho-biografickým modelem péče Erwina Böhma a jakým způsobem sestry umějí odebírat anamnézu podle psycho-biografického modelu péče Erwina Böhma. Dále byly zvoleny tyto výzkumné otázky: Jakým způsobem umějí sestry pracovat s psycho-biografickým modelem péče Erwina Böhma? Jak odebírají anamnézu od klienta podle psycho-biografického modelu péče Erwina Böhma? Jak se využívá koncept bazální stimulace v domově pro seniory?K realizaci výzkumné části byl použit kvalitativní výzkum metodou hloubkové rozhovoru. Všechny rozhovory byly zaznamenány na diktafon, a poté doslovně přepsány bez lingvistické úpravy. Výzkumné šetření probíhalo v domově pro seniory Svaté Zdislavy a Svaté Anny. Následně přepsané rozhovory, byly zpracovány technikou otevřeného kódování, metodou papír a tužka. Na podkladě vytvořených kódů vznikly jednotlivé kategorie a podkategorie. Celkem bylo vytyčeno osm kategorií. Vše je znázorněno v přehledných schématech daných kategorií. Z výzkumného šetření je patrné, že respondentky o konceptu bazální stimulace mají velmi dobré vědomosti a zkušenosti. Zajímavým zjištěním bylo, že respondentky umějí velmi dobře aplikovat koncept bazální stimulace do ošetřovatelské péče a dokážou samy vhodně volit techniky bazální stimulace. U psycho-biografického modelu péče Erwina Böhma už tak překvapivé výsledky nebyly. V této problematice mají respondentky málo informací i zkušeností. Z výzkumu je dále patné, že respondentky dobře odebírají biografickou anamnézu a umějí s ní pracovat. Všechny respondentky se shodly, že odebrání biografické anamnézy je jedna z nejdůležitějších věcí z biografie.Z výzkumného setření vyplývá, že respondentky mají všeobecné znalosti o bazální stimulaci a o biografické anamnéze Na druhou stranu respondentky mají nedostatek zkušeností s psycho-biografickým modelem péče Erwina Böhma. Vzhledem k nedostatku informací o psycho-biografickém modelu bude výstupem z bakalářské práce brožura o psycho-biografickém modelu péče Erwina Böhma.
Vladimír Putin - ruský prezident a politik
VÁLEČKOVÁ, Sonia
Tématem mé bakalářské práce je zmapování života Vladimíra Putina, který je současným ruským prezidentem a politikem. Začátek práce je soustředěn na období od jeho narození až po nástup na post prezidenta. V této části jsou zaznamenány jeho počáteční problémy ve škole, rozhodování o budoucnosti a jeho odhodlání a vytrvalost, které mu zajistily četné profesní postupy. V druhé části práce jsem se zaměřila na výsledky jeho dosavadní vlády v Rusku. Tyto výsledky jsem rozdělila do dvou protikladných skupin. Na jedné straně jsou negativní praktiky protlačované Kremlem, kde je jedním z hlavních témat vražda Anny Politkovské a neobjasněná smrt Alexandra Litviněnka. Na straně druhé jsou převážně ekonomické úspěchy, jež pozvedly životní úroveň ruského obyvatelstva. V samotném konci jsem se rozhodla uvést můj názor na problémy mezi Spojenými státy a Ruskou federací podložené několika články. Součástí práce jsou přílohy zahrnující fotografie Vladimíra Putina.
VYUŽITÍ BIOGRAFIE KLIENTA V INDIVIDUÁLNÍM PLÁNOVÁNÍ
LANGOVÁ, Jana
Práce je zaměřena na téma "Využití biografie klienta v individuálním plánování", tzn. na individuální plánování sociálních služeb a využití jednoho z modelů péče. Cílem této práce je zjistit, jak se biografie odráží v naplňování individuálních cílů uživatele sociální služby. Individuální plánování v sociálních službách vychází ze zákona 108/2006 Sb., O sociálních službách. Jedná se o individualizování péče tak, aby byla poskytnuta přiměřená podpora a pomoc, kterou klient potřebuje. Jednou z možností, jak zlepšit práci s klientem, lépe využít získaných informací při individuálním plánování a poskytování sociální služby a tím i zkvalitnit péči, je práce s biografií. Práce s biografií klienta je využívána v rámci Psychobiografického modelu péče profesora Erwina Bőhma. Velkým přínosem je hlavně pro klienta samotného, který je v tomto modelu vnímán především jako člověk se svou biografickou historií. Pro naplnění cílů jsem zvolila kvalitativní formu výzkumu. Pro účely výzkumu byla zvolena metoda hloubkového rozhovoru. Z jednotlivých druhů interview byl vybrán polostrukturovaný typ. V rozhovorech byly otázky rozděleny do dvou okruhů. První se týkal denních činností a zvyků jednotlivých komunikačních partnerů v jejich přirozeném prostředí, tzn. doma. Druhý okruh otázek byl zaměřen podobně, ale byl orientován na současnost, tzn. denní činnosti a zvyky v DSP. Vyhodnocení získaných dat, bylo provedeno metodou vytváření trsů. Jako další metodu jsem použila obsahovou analýzu, jejímž předmětem byly dokumenty používané v Domě sociální péče Kralovice, p.o. Poskytovatel sociální služby mi umožnil nahlédnout a čerpat data pro analýzu z dokumentace zařízení (biografické listy, plány péče, individuální plány a Standardy kvality a metodiky), propagačních materiálů a letáků a webových stránek. Zkoumaný vzorek, čítající 8 komunikačních partnerů, byl vybrán metodou záměrného výběru a tvořili ho uživatelé sociálních služeb v Domě sociální péče Kralovice, p.o. Z provedených rozhovorů a analýzy dokumentů vyplynulo, že biografický přístup je ve zkoumaném zařízení promítán do celé péče o seniory. Pracovníci pomocí biografického přístupu, s využitím biografie klienta, vypracovávají pro klienty individuální plány a plány péče. Výsledky ukazují, že je biografický přístup aplikovaný u klientů jako přirozená aktivita, jako součást běžné každodenní péče. Ale zároveň je součástí i jiných (volnočasových) aktivit, na které se pracovníci předem připravují a které v návaznosti na biografii vytvářejí a přizpůsobují potřebám, možnostem a cílům uživatel. Práce s biografií klienta pomáhá tvořit plány péče individuální, zrcadlící specifické potřeby a přání jedince. Ten získává větší prostor pro svou autonomii, potřebu zachování schopnosti vést život podle vlastních pravidel. Klient má možnost spolurozhodovat, je aktivován a re-aktivován, je veden k tomu, aby sám činnosti prováděl, je motivován, implementován do denního plánování, do plánování péče, je zaměstnáván podle přání a potřeb a podle biografie. Na základě zjištěných údajů lze konstatovat, že využitím biografie v praxi lze změnit přístup a způsob poskytované péče, čímž dochází i k vývoji poskytované sociální služby. Další pozitivum biografie lze spatřovat ve zkvalitnění života uživatel v pobytových zařízeních sociálních služeb. V neposlední řadě se práce s biografií jeví jako kreativní práce pro personál. Ze zjištěných skutečností je patrné, že informace z biografie jsou velmi dobře využitelné a aplikovatelné při individuálním plánování služby a sestavování individuálních plánů a plánů péče. Je tedy možné konstatovat, že cíl práce byl naplněn a výzkumné otázky zodpovězeny.
Umírání a smrt v pojetí Elisabeth Kübler-Ross
TOTHOVÁ, Eva
Bakalářská práce pojednává o umírání a smrti v pojetí Elisabeth Kübler-Ross. Jakým způsobem tato jedinečná osoba vnímala umírání a smrt, co bylo smyslem a hlavní náplní jejího života. Elisabeth Kübler-Ross převážný svůj život zasvětila pomoci druhým s nevyléčitelnou chorobou, jejich rodinám a blízkým. Během svého působení, pomoci druhým, popsala a definovala pět fází vyrovnávání s nevyléčitelnou nemocí. Byla vzornou posluchačkou, přítelkyní, každý její pacient byl jejím učitelem. Možnost sedět u lůžek umírajících, naslouchat nemocným, podávat pomocnou ruku těm, kteří ji potřebují, vnímala jako dar, smysl svého života. Popsala tři fáze smrti. Všem lidem chtěla sdělit poselství, které je vyjádřeno v práci.
Aktivizace seniorů jako součást ošetřovatelské péče
HÁNOVÁ, Jana
Aktivizace je definována jako proces, kterým jsou lidé, jedinci nebo skupiny vedeny k činorodosti. Aktivizace by měla být co nejpřirozenější, co nejvíce napodobit běžný způsob života. Aktivizace u seniorů je součástí prevence vzniku onemocnění, úrazů a poranění a udržení funkční zdatnosti a soběstačnosti. Ošetřovatelská aktivizující péče je péče podporující soběstačnost seniora a je charakteristická tím, že získává seniora a jeho rodinu ke spolupráci. Součástí každodenní práce sestry je vyhodnocovat úroveň soběstačnosti seniora a sestavit ošetřovatelský plán. Sestry pracující se seniory se musí stále vzdělávat v této oblasti a uplatňovat získané poznatky v praxi. Obsahem této práce je zjistit, zda sestry vyhledávají oblasti, v kterých je nutné seniora aktivizovat a dále zjistit, zda aktivizaci zahrnují do ošetřovatelských plánů péče o seniora. Práce si také dala za cíl zmapovat, jak sestry aktivizaci seniorů vnímají a jaké způsoby aktivizace znají a používají. Posledním cílem bylo zjistit, jak je v praxi uplatněn model profesora Böhma. Všechny údaje byly zjišťovány metodou kvalitativního výzkumu a rozhovory byly vedeny se sestrami pečujícími o seniory, a to v léčebně dlouhodobě nemocných a v domově pro seniory. Výzkum odhalil získávání informací od seniorů a jejich zpracování do ošetřovatelských plánů, dále byly zjištěny způsoby aktivizace seniorů, sestry se zaměřují na fyzickou i psychickou aktivizaci seniora. Celkově sestry vnímají aktivizaci velmi pozitivně a i přes překážky, jako je nedostatek personálu a času aktivizaci v různé kvalitě provádějí. Výzkum také odhalil, že model profesora Böhma je v praxi uplatňován minimálně a zatím se sestry s tímto modelem nesetkaly. Výsledky práce mohou využít ve své práci vedoucí pracovníci, ale i sestry, které přímo se seniory pracují. Sestry pracující se seniory se musí v rámci celoživotního vzdělávání zaměřit na specifika péče o seniora. Vedoucí pracovníci mají vést k individuálnímu přístupu ke každému seniorovi, jen tak lze zajistit kvalitní péči.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 72 záznamů.   začátekpředchozí63 - 72  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.