|
Hmyz ve výuce přírodopisu na základní škole: zamýšlené a uskutečněné kurikulum
VARAUSOVÁ, Eliška
Tato diplomová práce se zaměřuje na učivo tématu hmyz. Zkoumá ho ze dvou pohledů, prvním pohledem je zamýšlené (předpokládané) kurikulum, druhým pohledem uskutečněné (dosažené) kurikulum. Pro zjištění zamýšleného kurikula se užívá analýzy učiva o hmyzu obsaženého v učebnicích přírodopisu pro 6. ročník základních škol a odpovídající stupeň víceletých gymnázií. Na základě analýzy je sestaven didaktický test, který ověřuje osvojení učiva, tj. uskutečněné kurikulum, žáky. Výsledky práce ukazují nižší hodnotu uskutečněného (cca 53%) než zamýšleného kurikula. Míra uskutečněného kurikula v závislosti na jednotlivých dílčích okruzích učiva o hmyzu je nevyvážená, rozdílná.
|
| |
|
Život u vody a ve vodě, pět environmentálních programů pro mateřské školy
KREJČOVÁ, Hana
Krejčová Hana 2014: Život u vody a ve vodě, pět environmentálních programů pro MŠ. Bakalářská práce. Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 63 s. Obsahem bakalářské práce je praktické zpracování pěti environmentálních programů pro mateřské školy. Zastřešujícím tématem je život živočichů u vody a ve vodě. Vybrána byla tato témata: "Plži", "Hmyz", "Ryby", "Žáby", "Ještěrky a hadi". Bakalářská práce obsahuje vedle praktické části také část teoretickou, a to z oblasti pedagogiky a přírodovědy. Teoretické části jsou východiskem pro praktické zpracování všech aktivit obsažených v předložených programech. Bakalářská práce obsahuje i diskusi na téma vhodnosti formy a obsahu navržených environmentálních programů z hlediska zkušeností pedagogů MŠ. Respondenti byli osloveni formou on line dotazníku.
|
| |
|
Škody způsobené predací bezobratlými na nejranějších stádiích ryb
LOŽEK, Filip
Cílem bakalářské práce bude zjistit do jaké míry je přítomnost bezobratlých predátorů pro raná stádia ryb nebezpečná a má vliv na míru jejich přežívání. Většina hospodářsky chovaných druhů ryb se do rybníků nasazuje ve stádiu váčkového plůdku a nedochází k předchozímu rozkrmování na vacích či jiných odchovných zařízeních s pozdějším vysazením již silnějšího rozkrmeného plůdku. V prvních dnech po nasazení dochází také k největším ztrátám, které mohou být způsobeny ať už nedostatečnou potravní nabídkou nebo zejména predací bezobratlými predátory. Mezi ně mohou patřit tzv. "dravé" buchanky, larvy vážek nebo vodních brouků, a i některé druhy vodních ploštic. Student v průběhu bakalářské práce uskuteční několik laboratorních pokusů na rozplavaném plůdku kaprovitých, případně i okounovitých ryb, které bude konfrontovat s dravci, tedy dravými larvami hmyzu, vodními plošticemi či buchankami. Na základě pokusů vyhodnotí potenciální nebezpečnost jednotlivých dravců vzhledem k plůdku ryb.
|
| |
|
Ecology of Veliidae and Mesoveliidae (Heteroptera: Gerromorpha)in Central Europe
DITRICH, Tomáš
Ecology of Veliidae and Mesoveliidae (Hemiptera: Heteroptera: Gerromorpha) was studied in selected European species. The research of these non-gerrid semiaquatic bugs was especially focused on voltinism, overwintering with physiological consequences and wing polymorphism with dispersal pattern. Hypotheses based on data from field surveys were tested by laboratory, mesocosm and field experiments. New data on life history traits and their ecophysiological consequences are discussed in seven original research papers (four published journal papers, two submitted papers and one communication in conference proceedings), creating core of this thesis.
|
|
Hmyz. Výtvarná řada pro výtvarnou výchovu na 1. stupni ZŠ.
KANKRLÍKOVÁ, Eliška
Tato práce představuje teoretický i praktický materiál pro učitele výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy. Jejím jádrem je realizace tématu Hmyz v podobě řady výtvarných prací s žáky třetího až pátého ročníku. Jednotlivé oblasti tohoto tématu jsou nejprve rozvíjeny ve stručné a přehledné teoretické části, která nabízí vhled do problematiky hmyzu z hlediska přírodovědného, z hlediska didaktického a také z hlediska uměleckého. Poslední kapitola se pak soustřeďuje na projektovou výuku ve výtvarné výchově. Teoretická část je následována konkrétní výtvarnou řadou, kterou tvoří šest podrobně popsaných výtvarných aktivit. Celou práci doplňují bohaté obrazové přílohy. Součástí příloh je také CD s motivačními obrázkovými powerpointovými prezentacemi.
|
|
Ekologická výchova v mateřské škole
MRÁZKOVÁ, Kristýna
Mrázková, K.: Ekologická výchova v mateřské škole Hmyz a pavouci jako modelové taxony v ekologické výchově v mateřské škole Byla navržena vzdělávací nabídka pro práci s předškolními dětmi zaměřená na bližší seznámení se životem hmyzu a pavouků. Tato nabídka byla rozpracována do jedenácti integrovaných bloků spojených motivační pohádkou Jirka mezi broučky. Šest z těchto bloků bylo vyzkoušeno a na základě jejich výsledků se připravuje i realizace zbylých pěti. K tématům byly navrženy pracovní a grafomotorické listy pro děti předškolního věku.
|
| |