Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5,580 záznamů.  začátekpředchozí5561 - 5570další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.22 vteřin. 

Sebereflexe u zdravotnických pracovníků v souvislosti s ošetřováním pacientů s infaustními prognózami a úmrtími
VAŇKOVÁ, Jana
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou sebereflexe u zdravotnických pracovníků v souvislosti s ošetřováním pacientů s infaustními prognózami a úmrtími. Sebereflexe je schopnost přemýšlet o sobě a svém jednání a je jedním ze základních předpokladů osobního rozvoje. Nejinak tomu je při povolání sestry, od které se očekává naprostá profesionalita, jak s vykonáváním odborné činnosti, vynikající komunikací, tak i se zvládáním náročných životních situací pacientů, při které se od ní očekává, že jim bude oporou. Sestry se často setkávají s těžce nemocnými, umírajícími pacienty, rodinnými tragédiemi a řadou dalších složitých situací, které působí na jejich psychiku, rodinný život a v neposlední řadě i povolání. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, jak ovlivňuje ošetřování pacient v infaustních stavech a úmrtí pacientů psychiku a práci ve smyslu jejich sebereflexe. V teoretické části bakalářské práce je popsán ošetřovatelský proces o pacienty s infaustní prognózou a o umírající a komunikace s nimi. Dále je zde popsána sebereflexe, motivace, supervize v paliativní péče a syndrom vyhoření. Práce se také věnuje emocím sestry při ošetřování pacientů s infaustní prognózou a umírajících pacientů a také předpokladům zdravotníků při ošetřování pacientů s infaustními prognózami a úmrtími. Šetření probíhalo pomoci kvalitativního výzkumu, metodou dotazovaní, pomocí nestandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen z osmi sester pracujících v Nemocnici České Budějovice a.s. na oddělení onkologie, onkohematologie, ARO a apalická jednotka. Výzkum probíhal v období od 20.7.2010 do 23.7.2010. Z výzkumného šetření vyplynulo, že sestry ošetřování pacientů s infaustní prognózou a umírajících pacientů ovlivnilo a ovlivňuje psychiku sester a to především v pohledu na život. Většina dotazovaných sester uvedla, že svůj život přehodnotily a nyní mají jiné priority. Jedna sestra odpověděla, že se snaží být na sebe více opatrnější. Jak vyplynulo z výzkumu samotnou práci sester ošetřování pacientů s infaustní prognózou a umírajících pacientů neovlivňuje. Téměř všechny sestry přistupují k těmto pacientům, jako k ostatním a péči o ně berou jako součást své profese. Výsledky této bakalářské práce mohou být využity v odborných seminářích pro sestry.

Domácí násilí na seniorských pacientech trpících duševní chorobou.
KŮROVÁ, Hana
Domácí násilí na seniorských pacientech trpících duševní poruchou je v dnešní moderní společnosti častým problémem, jehož křivka výskytu neustále roste. Domácí násilí se vyskytuje v mnoha podobách {--} ekonomické, fyzické, psychické násilí, ale také zanedbávání seniorů. Toto násilí je velice těžko odhalitelné z více důvodů. Senioři tuto skutečnost berou jako svoji osobní životní prohru, chybu ve výchově a tak násilí od svých dětí tiše snášejí. Dalším důvodem zvýšené latentnosti je jejich věk, momentální zdravotní stav, omezené sociální kontakty. Výzkum probíhal na gerontologickém oddělení psychiatrické léčebny a v domově pro seniory. Výzkumný vzorek byl tvořen seniory trpícími duševní chorobou. Získané poznatky byly doplněny polořízenými rozhovory se zdravotnickým personálem a neřízenými rozhovory s ostatními klienty zařízení. Výzkumem bylo zjištěno, že nejčastěji se vyskytující formou násilí páchaného na seniorech je vydírání po stránce finanční. Dále bylo zjištěno, že senioři, na kterých bylo násilí pácháno, výrazně reagují na přítomnost rodinných příslušníků zhoršením nálady, výrazu tváře, či změnou celkového postavení těla. Domácí násilí se může týkat každého, bez ohledu na věk, vzdělání, sociální postavení, vyznání, pohlaví. Je důležité se této problematice věnovat a snažit se obětem domácího násilí pomáhat. Mnoho seniorů trpících duševní chorobou nezůstává v domácí péči rodiny a mnohdy jsou proti své vůli přesunuti do zařízení, kde jim je poskytnuta potřebná péče. V těchto zařízeních musí pracovat lidé, kteří mají kladný vztah k seniorům s duševní poruchou, jsou empatičtí, mají mnoho trpělivosti. Je to velmi náročná práce a právě tito lidé pracující v oblasti pomáhající profese často trpí syndromem vyhoření. Důležité je se k seniorům chovat s úctou a k lidem s nimi pracujícími také.

Lidská důstojnost ve stáří
PEKÁRKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na pojem lidská důstojnost z pohledu stáří. V první kapitole se věnuji základnímu vymezení lidské důstojnosti a lidským právům. Popisuji jisté pohledy na lidskou důstojnost a lidská práva. Ve druhé kapitole se věnuji pohledu na stáří a změny ve stáří, které mají velký význam pro zachování lidské důstojnosti. Důležitou součástí stáří je pojetí umírání, ke kterému se v dnešní době váže forma paliativní péče spojená s nelehkou etickou otázkou eutanázie. V závěru bakalářské práce je shrnut problém stáří, který je pro každého nelehkou životní etapou, a proto je důležité, pokud se starý člověk v této životní etapě nesetká ve svém prostředí se zachováním lidské důstojnosti, snažit se jim jejich důstojnost zachovat z pohledu pomáhající profese.

Zdravotnické operační středisko středočeského kraje. Systém práce, specifika a její náročnost pro zdravotní sestru dispečerku.
Fišerová, Klára ; Zemanová, Věra (vedoucí práce) ; Mašek, Jiří (oponent) ; Klicperová, Zuzana (oponent)
Autor: Klára Fišerová DiS Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Zdravotnické operační středisko. Systém práce, specifika a její náročnost pro zdravotní sestru dispečerku. Vedoucí práce: Mgr. Věra Zemanová Počet stran: 107 Počet příloh: 10 Počet titulů použité literatury: 10 Rok obhajoby: 2009 Klíčová slova: Zdravotnické operační středisko, zdravotnická záchranná služba, zdravotnický operátor, psychická náročnost, stres, komunikace, tísňová výzva, tísňová linka, integrovaný záchranný systém. Bakalářská práce se snaží představit zdravotnické operační středisko v systému zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje, jeho specifika a značný význam pro zdravotnickou záchrannou službu, jako celek. Dále ozřejmit a přiblížit profesi samotného zdravotního dispečera, poukázat na náplň práce, popsat jednotlivé profesní výkony a pokusit se analyzovat psychickou náročnost pojící se s tímto povoláním. Těžiště práce tvoří výzkumné šetření míry náročnosti profese zdravotnického dispečera. Cílem je zmapovat psychicky náročné situace pojící se s tímto povoláním a stanovit ty nejobtížnější tak, jak je vidí samotní operátoři zdravotnických operačních středisek. Výzkumný vzorek reprezentují téměř všichni operátoři Středočeského kraje, tedy střední...

EDUKAČNÍ ČINNOST PERIOPERAČNÍ SESTRY NA ORL ODDĚLENÍ
REINDLOVÁ, Jitka
Název práce je Edukační činnost perioperační sestry na ORL oddělení. Sestra ve své profesi vykonává několik důležitých rolí. Jednou z nich je právě role edukátorky. Neméně důležitá je edukační činnost perioperační sestry, která je v současné době stále více zmiňována. Edukace je důležitá, aby klient mohl převzít aktivní roli v péči o své zdraví a mohl kompletně rozhodovat o péči o své zdraví. Operační výkon je náročná životní situace a je nutné, aby klient měl dostupné veškeré informace. Cílem práce bylo zmapovat edukační činnost perioperačních sester. Především jak jsou klienti spokojeni s předoperační péčí v souvislosti s edukačním procesem, zda edukace prováděná perioperační sestrou zmírní klientův strach a zlepší informovanost klientů před operačním výkonem. Pro naplnění cílů byl zvolen kvantitativní výzkum. Výzkumné šetření bylo realizováno dotazníkovou metodou. Byly použity dva anonymní dotazníky. První byl určen pro klienty po operačním výkonu na ORL oddělení a druhý pro perioperační sestry. Celkově na dotazníkové šetření reflektovalo 84 klientů a 86 perioperačních sester.

Fluktuace všeobecných sester do jiných profesí na trhu práce
SOVOVÁ, Zuzana
Profese všeobecné sestry je velice náročná. Mezinárodní organizace práce a Světové zdravotnické organizace ji označují za jednu z nejrizikovějších. Po absolvování náročného studia dochází k odchodu sester na jiná pracovní místa v důsledku nedostatečného finančního ohodnocení v poměru k velké fyzické a psychické zátěži. Již před rokem 2004 se v České republice objevil problém s nedostatkem sester. Po vstupu země do Evropské unie se tato situace ještě zvýraznila, protože sestry začaly více využívat volného pohybu osob na trhu práce. Odchází do atraktivnějších pracovních resortů, které nejsou tak náročné na osobní i pracovní život. Pokud není pracovníkům věnována dostatečná péče o duševní a fyzické zdraví, nemohou pracovní tempo dlouho vydržet. Následkem přetížení se objeví pracovní nespokojenost a dochází k fluktuaci. Diplomová práce mapuje míru fluktuace všeobecných sester do jiných profesí na trhu práce, které konkretizuje. Provedený výzkum je kvantitativní. Byla použita metoda dotazování, technikou anonymních dotazníků. Z výsledků je patrné, že má míra fluktuace stoupající tendenci. Příčina je především v nízkém finančním ohodnocení a v dopadu na rodinný a osobní život. Jako řešení se nabízí vyšší platové a společenské ohodnocení profese, saturace nedostatku pracovníků, aplikace fundraisingu, supervizí nebo zaměstnanecké benefice. Během profesního studia je nezbytný důraz na prevenci. Se zaváděním moderní ošetřovatelské péče se nároky na zdravotnické pracovníky stále zvyšují, bohužel neúměrně k prevenci, která je problematice zátěže věnována. Mou snahou bylo poukázat na příčiny s fluktuací sester spojené a upozornit na eventuality, kterými lze odlivu pracovníků z tohoto náročného, avšak krásného a ve společnosti nenahraditelného povolání zabránit.

Převody jednotek u žáků s lehkým mentálním postižením
Petříková, Tereza ; Dvořák, Petr (vedoucí práce) ; Kaslová, Michaela (oponent)
Diplomová práce se zabývá převody jednotek fyzikálních veličin délka, hmotnost, objem a čas u žáků základních škol praktických, tedy převážně u žáků s lehkým mentálním postižením. V prvních kapitolách jsou tyto fyzikální veličiny charakterizovány, je v nich uvedeno, proč jsou převody jednotek pro žáky s lehkým mentálním postižením obtížné, a je poukázáno na nezastupitelnost osvojení převodů jednotek pro tuto skupinu žáků vzhledem k jejich budoucímu profesnímu uplatnění. V další části práce je popsán zrealizovaný výzkum zaměřený na ověření úrovně znalostí z převodů jednotek u skupiny žáků s lehkým mentálním postižením, a to jak teoretických znalostí, tak praktických. Na závěr je podán návrh na širší začlenění problematiky převodů jednotek do výuky na základní škole praktické.

Problematika asistentské péče u autistických dětí v Základní škole a Mateřské škole speciální v Rakovníku
BABORÁKOVÁ, Kateřina
Dětský autismus je jednou z poruch autistického spektra. Patří mezi pervazivní vývojové poruchy. Je charakterizován triádou postižení {--} nedostatky v oblasti sociálních vztahů, komunikace a představivosti. Při výchově a vzdělávání autistů je nezbytná komunikace s vizuální podporou a strukturované vyučování. Cílem mé práce bylo zjistit, do jaké míry je nutná pomoc asistentů při práci s autistickými dětmi a zda se v praxi jedné konkrétní školy daří tuto potřebu uspokojovat. Dalším cílem bylo zjistit, jak náročné je povolání asistenta pedagoga a jaké problémy jsou s ním spojeny. Výzkumný vzorek tvořily asistentky pedagoga v Základní školy a Mateřské školy speciální v Rakovníku. K výzkumu jsem zvolila metodu polořízeného rozhovoru s asistentkami pedagoga a studium dokumentace školy a autistických žáků. Ze závěrů výzkumu vyplynulo, že rozsah a závažnost postižení u všech žáků s autismem opravňuje k přidělení asistenta pedagoga a navýšení finančních prostředků. Přesto je současný počet asistentů pedagoga díky nedostatku financí poskytnutých zřizovatelem nedostatečný a neodpovídá potřebám školy. Asistentky pedagoga hodnotí svoji práci jako velmi náročnou a nedostatečně ohodnocenou. Cítí se ohroženy syndromem vyhoření. Většina z nich vykonává i práce, které by měl dělat spíše osobní asistent. Na zajištění osobních asistentů však nemá resort školství žádné finanční prostředky. Domnívám se, že k řešení této situace by přispělo, kdyby se i osobní asistenti mohli stát zaměstnanci školy a zřizovatel by výrazněji přispíval na finanční zajištění nezbytné asistentské péče. Práci školy by také usnadnilo, kdyby rodiče částečně hradili pomoc asistentů z uznaného příspěvku na péči. V současné době však záleží jen na rodičích, jak tento příspěvek použijí.

Každodenní etika sociálních pracovníků v očekávání klientů
DVOŘÁKOVÁ, Julie
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou každodenní etiky sociálních pracovníků v očekávání klientů. Teoretická část je založena na poznatcích získaných z bibliografických a elektronických zdrojů, které pojednávají o současné společnosti, etice, sociální práci, profesi sociálního pracovníka a klientovi sociálních služeb. Blíže je zde popsána kvalita sociální práce, ekonomizace, legislativa, stres v sociální práci, supervize, role sociálního pracovníka, očekávání okolí od sociálního pracovníka a vztah sociální pracovník klient apod. Cílem této práce je zjistit, jaká očekávání mají klienti sociálních služeb ve vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň získat povědomí o tom, jak se sociální pracovníci každodenně vypořádávají s těmito očekáváními. Jsou stanoveny čtyři výzkumné otázky: Jakou mají klienti představu o profesi sociálního pracovníka? Co všechno klienti nejčastěji očekávají od sociálního pracovníka? Jak vnímají sociální pracovníci etiku při vykonávání své profese? Jakou roli hraje stres v každodenní praxi sociálních pracovníků? Pro získání dat byl zvolen kvalitativní výzkum. Konkrétně byla užita metoda dotazování, z technik byl vybrán polostrukturovaný rozhovor, aktivní naslouchání, zúčastněné pozorování. Výzkumnou sondu tvoří vybraní sociální pracovníci a klienti sociálních služeb v okrese Písek. Pro účely výzkumu bylo osloveno 22 sociálních pracovníků a 18 klientů sociálních zařízení, organizací a institucí. Data byly analyzovány pomocí metody skórování. Empirická část se nejprve soustředí na očekávání klientů ve vztahu k sociálnímu pracovníkovi. Výsledky ukazují, že očekávání klientů jsou velice různorodá dle sociálních služeb, které klienti požadují. Dále se empirická část zaměřuje na sociální pracovníky. Z odpovědí dotázaných vyplývá, že všichni sociální pracovníci vnímají etiku při vykonávání své profese. Stres pociťuje při svém zaměstnání 10 dotázaných sociálních pracovníků. Podle mého názoru by bylo dobré více a lépe informovat veřejnost o profesi sociálního pracovníka. Pokud bude veřejnost vědět, jaké jednání od sociálního pracovníka očekávat, pak může podat zpětnou vazbu. Cílem této práce není podat jasné vysvětlení zkoumaných skutečností, ale spíše čtenáři zprostředkovat určitý náhled na etiku v každodenní praxi sociálních pracovníků a zjistit, co klienti od sociálního pracovníka nejčastěji očekávají. Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty a pracovníky sociální práce, případně by mohla být využita jako podklad pro další výzkum dané problematiky.

Profese tanečního mistra v Čechách 19. století
Zilvarová, Daniela ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Kazárová, Helena (oponent)
Bakalářská práce podává stručný přehled o profesi tanečního mistra v Čechách v 19. století, přičemž pro rozsáhlost časového a místního vymezení a nedostupnost pramenů se autorka zaměřila převážně na Prahu v druhé polovině 19. století. Zabývá se otázkami, jaké podmínky musel jedinec splňovat, aby mohl vykonávat povolání učitele tance. Analyzuje profesi z hlediska jejích jednotlivých činností, kdy se taneční mistr uplatňoval ve společnosti nejen jako pedagog, ale také velmi často jako organizátor tanců na tanečních zábavách, jako choreograf a v některých případech i jako hudební skladatel. Zvláštní pozornost je věnována instituci Klubu tanečních mistrů v království Českém, ve kterou se taneční mistři koncem 19. století sdružili. Autorka také řeší problematiku a původ užívání významných titulů tanečních mistrů (zemský, stavovský). Krátce se též pozastavuje nad otázkou, jakou roli sehrávaly v povolání tanečního mistra ženy.