| |
|
Emise POP a těžkých kovů z malých zdrojů a jejich emisní faktory
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, Výzkumné energetické centrum ; Hopan, František ; Horák, Jiří
Cílem úkolu je stanovení emisních faktorů POP a vybraných těžkých kovů u malých spalovacích zařízení, zhodnocení korelace mezi emisemi znečišťujících látek do ovzduší z malých zdrojů při spalování různých typů paliv, zhodnocení korelace mezi emisemi znečišťujících látek do ovzduší z malých zdrojů při spalování v různých typech spalovacích zařízení, zpracování analýzy očekávaného vývoje v dané oblasti, analýza dat z hlediska studie tvorby POP s cílem navržení opatření ke snížení emisí těchto látek, zajištění dostatečné prezentace výsledků širokému spektru uživatelů spalovacích zařízení s cílem zajištění osvěty a používání environmentálně přijatelných praktik. Zprávy v přílohách popisují jednotlivé spalovací zkoušky a poskytují data pro stanovení emisních faktorů.
|
| |
|
Studium vlivu plynulosti silniční dopravy a rychlosti vozidel na emise tuhých znečišťujících látek vznikajících při provozu mobilních zdrojů znečišťování ovzduší
Ústav chemických procesů Akademie věd ČR, Praha ; Technologické centrum Akademie věd ČR, Praha ; Český hydrometeorologický ústav, Praha ; DHV CR, s.r.o., Praha ; Ždímal, V. ; Andělová, L. ; Ondráčková, L. ; Ondráček, J. ; Schwarz, Jaroslav ; Smolík, Jiří ; Doubek, Pavel ; Bízek, Vladislav ; Starý, Václav
Prostřednictvím nově navržených emisních faktorů/emisních funkcí byla upřesněna metodika emisní inventury pro emise tuhých znečišťujících látek (PM10, PM2.5, včetně otěrů brzd, pneumatik a povrchů vozovek) a dalších polutantů vznikajících při provozu silničních vozidel. Byly experimentálně zjištěny rozdíly ve velikosti i chemickém složení částic (přítomnost markrů) v blízkosti dopravních komunikací, které indikují nezanedbatelný podíl otěrů na celkové imisní zátěži. Experimentálně bylo prokázáno, že sekundární částice představují zhruba polovinu hmotnosti frakce PM10 a u nižších frakcí je jejich podíl dominantní (jedná se zejména o dusičnany a sírany). Byla vytvořena metodika pro dynamickou simulaci emisí tuhých znečišťujících látek (včetně emisí z otěrů pneumatik, brzd a povrchů komunikací) a oxidu uhličitého z provozu vozidel na liniových komunikacích. Tato metodika poskytuje výsledky srovnatelné s výsledky standardně užívaného statického modelu, implicitně reaguje na plynulost provozu vozidel a umožňuje navíc zohlednit i další faktory (detailnější složení dopravního proudu, naloženost nákladních vozidel, počet os nákladních vozidel). Uvedená metodika může v makro i mikro měřítku sloužit k odhadu emisních inventur a emisních projekcí a k analýze scénářů.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Stanovení emisních faktorů pro TZL u prašných plošných zdrojů a technologií a technologií‚ které emise TZL na plošných zdrojích snižují
DEAL, s.r.o., Praha ; Tekáč, Viktor ; Skácel, František
Studie se zabývá problematikou spolehlivého monitorování emisí. Uvádí faktory, které spolehlivost údajů ovlivňují a zároveň zdůrazňuje nezbytnost monitorování zdrojů znečišťujících ovzduší. Jsou uvedeny soubory emisních faktorů tuhých znečišťujících látek v těchto průmyslových odvětvích - cihlářská výroba, těžba hnědého uhlí, výroba betonových směsí, výroba vápna, těžba písku a stěrku, výroba kameniva, výroba železa a oceli, výroba litiny a pro skladování a manipulaci se sypkými materiály a jejich ukládání v deponiích. Jsou navrhována řešení snížení emisí tuhých znečišťujících látek.
|