Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metody stanovení kardiometabolického rizika u pacientů se schizofrenií.
Protopopová, Dita ; Masopust, Jiří (vedoucí práce) ; Doubek, Pavel (oponent) ; Kašpárek, Tomáš (oponent)
Pacienti se schizofrenií mají oproti obecné populaci 2x vyšší mortalitu z kardiovaskulárních (KV) příčin, a také vyšší prevalenci ovlivnitelných KV rizikových faktorů. Mezi příčiny zvýšené KV zátěže u schizofrenie patří nezdravý životní styl a zvýšená prevalence kouření v této populaci. Samotné onemocnění schizofrenií je spojeno se změnami katecholaminů, hormonů a prozánětlivých mediátorů s potenciálním vlivem na kardiovaskulární systém a jeho funkci. Antipsychotika můžou nepříznivě ovlivnit některé metabolické parametry a dále zvyšovat KV riziko léčených pacientů. Péče o kardiovaskulární zdraví pacientů se schizofrenií je v současné době nedostatečná, a to v oblasti diagnostiky i léčby. Klinická vodítka doporučují u těchto pacientů pravidelné monitorování KV rizikových faktorů. Dle studií u obecné populace však tradiční KV rizikové faktory selžou v predikci rozvoje koronární nemoci nebo jiných závažných kardiovaskulárních příhod v 25ti až 50ti procentech. Jako citlivější metoda k posouzení rizika KV onemocnění se jeví vyšetření endoteliální funkce. Endoteliální dysfunkce je preklinickým stadiem aterosklerózy a v obecné populaci korelovala s tradičními KV rizikovými faktory a předčila je v predikci KV příhody v budoucnu. V první části práce jsme zhodnotili výsledky u 129 ambulantních pacientů s...
Psychopathology, mental disorders and mitochondrial disorders
Sigitova, Ekaterina ; Raboch, Jiří (vedoucí práce) ; Doubek, Pavel (oponent) ; Vevera, Jan (oponent)
Projekt je zaměřen poznání souvislosti mitochondrialních patofyziologických procesů s psychopatologickými příznaky při bipolární afektivní poruše (BPD). Změny aktivity vybraných složek dýchacího řetězce a celková respirační rychlost byly měřeny u pacientů s bipolární afektivní poruchou v porovnání s kontrolní skupinou. byly použity diagnostické dotazníky, respirometrie s vysokým rozlišením a metody radiochemické a spektroskopické. Analýzy provedeny u 21 zdravých kontrol a 37 osob s diagnózou bipolární afektivní poruchy (F31). Statistická analýza zahrnovala parametrické a neparametrické analýzy, faktorovou analýzu, jednocestnou analýzu rozptylu a lineární regresní analýzu. Získané výsledky ukázaly velkou roli buněčné energetiky v patofyziologii bipolární poruchy. Mírný rozdíl mezi různými aktivitami mitochondriálních enzymů byl získán u pacientů s manickou a depresivní epizodou onemocnění. Byly také prokázány změny mitochondriálního dýchání u pacientů s BPD ve srovnání se zdravými kontrolami. Mitochondriální respirační indexy u pacientů v remisi ve srovnání se zdravými kontrolními osobami byly změneny v souvislosti s předchozí fází onemocnění. Byla zjištěna souvislost mezi stavem onemocnění, psychopatologickými příznaky, klinickým zlepšením a mitochondriální patologií. Byla stanovena doba trvání...
Psychopathology, mental disorders and mitochondrial disorders
Sigitova, Ekaterina ; Raboch, Jiří (vedoucí práce) ; Doubek, Pavel (oponent) ; Vevera, Jan (oponent)
Projekt je zaměřen poznání souvislosti mitochondrialních patofyziologických procesů s psychopatologickými příznaky při bipolární afektivní poruše (BPD). Změny aktivity vybraných složek dýchacího řetězce a celková respirační rychlost byly měřeny u pacientů s bipolární afektivní poruchou v porovnání s kontrolní skupinou. byly použity diagnostické dotazníky, respirometrie s vysokým rozlišením a metody radiochemické a spektroskopické. Analýzy provedeny u 21 zdravých kontrol a 37 osob s diagnózou bipolární afektivní poruchy (F31). Statistická analýza zahrnovala parametrické a neparametrické analýzy, faktorovou analýzu, jednocestnou analýzu rozptylu a lineární regresní analýzu. Získané výsledky ukázaly velkou roli buněčné energetiky v patofyziologii bipolární poruchy. Mírný rozdíl mezi různými aktivitami mitochondriálních enzymů byl získán u pacientů s manickou a depresivní epizodou onemocnění. Byly také prokázány změny mitochondriálního dýchání u pacientů s BPD ve srovnání se zdravými kontrolami. Mitochondriální respirační indexy u pacientů v remisi ve srovnání se zdravými kontrolními osobami byly změneny v souvislosti s předchozí fází onemocnění. Byla zjištěna souvislost mezi stavem onemocnění, psychopatologickými příznaky, klinickým zlepšením a mitochondriální patologií. Byla stanovena doba trvání...
Metody stanovení kardiometabolického rizika u pacientů se schizofrenií.
Protopopová, Dita ; Masopust, Jiří (vedoucí práce) ; Doubek, Pavel (oponent) ; Kašpárek, Tomáš (oponent)
Pacienti se schizofrenií mají oproti obecné populaci 2x vyšší mortalitu z kardiovaskulárních (KV) příčin, a také vyšší prevalenci ovlivnitelných KV rizikových faktorů. Mezi příčiny zvýšené KV zátěže u schizofrenie patří nezdravý životní styl a zvýšená prevalence kouření v této populaci. Samotné onemocnění schizofrenií je spojeno se změnami katecholaminů, hormonů a prozánětlivých mediátorů s potenciálním vlivem na kardiovaskulární systém a jeho funkci. Antipsychotika můžou nepříznivě ovlivnit některé metabolické parametry a dále zvyšovat KV riziko léčených pacientů. Péče o kardiovaskulární zdraví pacientů se schizofrenií je v současné době nedostatečná, a to v oblasti diagnostiky i léčby. Klinická vodítka doporučují u těchto pacientů pravidelné monitorování KV rizikových faktorů. Dle studií u obecné populace však tradiční KV rizikové faktory selžou v predikci rozvoje koronární nemoci nebo jiných závažných kardiovaskulárních příhod v 25ti až 50ti procentech. Jako citlivější metoda k posouzení rizika KV onemocnění se jeví vyšetření endoteliální funkce. Endoteliální dysfunkce je preklinickým stadiem aterosklerózy a v obecné populaci korelovala s tradičními KV rizikovými faktory a předčila je v predikci KV příhody v budoucnu. V první části práce jsme zhodnotili výsledky u 129 ambulantních pacientů s...
Využití telemedicíny u afektivních poruch
Doubek, Pavel ; Raboch, Jiří (vedoucí práce) ; Anders, Martin (oponent) ; Masopust, Jiří (oponent)
Souhrn: Cílem výzkumného projektu bylo zjišťování možností telemedicínské intervence v léčbě a prevenci relapsu onemocnění pacientů s depresivními poruchami a bipolární afektivní poruchou. Bylo sledováno celkem 64 pacientů (28 mužů a 36 žen), kteří byli rozděleni do dvou skupin podle diagnózy, buď s depresivní poruchou, nebo s bipolární afektivní poruchou. Každá z těchto skupin byla rozdělena na dvě podskupiny, kdy v jedné byla užita přídatná telepsychiatrická intervence (SMS nebo telefon nebo webová aplikace) a druhá podskupina byla kontrolní. K hodnocení pacientů na počátku a na konci byly užity škály MADRS, YMRS, CGI a BD-II, sledování trvalo 52±1 týdnů. Dále byl sledován počet relapsů do epizody základního onemocnění v obou diagnostických skupinách. Výsledky byly statisticky zpracovány a ukázaly, že pro všechny pacienty s afektivní poruchou ve skupině s možností telepsychiatrické intervence, vyšly před a po intervenci významné rozdíly pro všechny měřené parametry. Pro kontrolní skupinu pacientů s afektivní poruchou žádné rozdíly zjištěny nebyly. Při porovnání počtu relapsů byl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi experimentální a kontrolní skupinou. Průměrná doba do výskytu relapsu, v týdnech od počátku sledování byla 41,7 týdne v experimentální a 18,2 týdne v kontrolní skupině. Výsledky potvrzují...
Studium vlivu plynulosti silniční dopravy a rychlosti vozidel na emise tuhých znečišťujících látek vznikajících při provozu mobilních zdrojů znečišťování ovzduší
Český hydrometeorologický ústav, Praha ; DHV CR, s.r.o., Praha ; Haboňová, Jitka ; Hnilicová, Helena ; Machálek, Pavel ; Kašpar, Jiří ; Doubek, Pavel ; Bízek, Vladislav
Prostřednictvím nově navržených emisních faktorů / emisních funkcí bude upřesněna metodika emisní inventury pro emise tuhých znečištujících látek (PM10, PM2.5, včetně otěrů brzd, pneumatik a povrchů vozovek) a dalších polutantů vznikajících při provozu silničních vozidel. Mikroskopický dopravní modelový nástroj AIMSUN bude rozšířen o emisní moduly tak, aby mohl optimalizovat dopravní situace s ohledem na minimalizaci emisí a hlukové zátěže. Rozšířený model bude experimentálně ověřen. Zpráva obsahuje souhrn výsledků za rok 2007
Studium vlivu plynulosti silniční dopravy a rychlosti vozidel na emise tuhých znečišťujících látek vznikajících při provozu mobilních zdrojů znečišťování ovzduší
Ústav chemických procesů Akademie věd ČR, Praha ; Technologické centrum Akademie věd ČR, Praha ; Český hydrometeorologický ústav, Praha ; DHV CR, s.r.o., Praha ; Ždímal, V. ; Andělová, L. ; Ondráčková, L. ; Ondráček, J. ; Schwarz, Jaroslav ; Smolík, Jiří ; Doubek, Pavel ; Bízek, Vladislav ; Starý, Václav
Prostřednictvím nově navržených emisních faktorů/emisních funkcí bude upřesněna metodika emisní inventury pro emise tuhých znečišťujících látek (PM10, PM2.5, včetně otěrů brzd, pneumatik a povrchů vozovek) a dalších polutantů vznikajících při provozu silničních vozidel. Experimentální část potvrdila, že emise tuhých znečišťujících látek z otěrů pneumatik, brzd, a povrchů komunikací jsou významným příspěvkem k imisní zátěži ovzduší suspendovanými částicemi. Podíl sekundárních částic na celkové zátěži suspendovanými částicemi frakce PM10 může přesahovat 50 % a v případě frakce PM2.5 se tyto částice stávají dominantní složkou imisní zátěže. Tyto skutečnosti mají význam pro další směřování jak politiky ochrany ovzduší, tak i dopravní politiky ČR. V analytické části byla prokázána schopnost nástroje AIMSUN simulovat vliv chování dopravního proudu na výši emisí tuhých znečišťujících látek a oxidu uhličitého z dopravy. Tento nástroj lze doplnit o výpočet emisí dalších znečišťujících látek. V teoretické části byla připravena metodika výpočtu emisních inventur a emisních projekcí, která umožní analýzu možných scénářů na makro úrovni.
Studium vlivu plynulosti silniční dopravy a rychlosti vozidel na emise tuhých znečišťujících látek vznikajících při provozu mobilních zdrojů znečišťování ovzduší
Ústav chemických procesů Akademie věd ČR, Praha ; Technologické centrum Akademie věd ČR, Praha ; Český hydrometeorologický ústav, Praha ; DHV CR, s.r.o., Praha ; Ždímal, V. ; Andělová, L. ; Ondráčková, L. ; Ondráček, J. ; Schwarz, Jaroslav ; Smolík, Jiří ; Doubek, Pavel ; Bízek, Vladislav ; Starý, Václav
Prostřednictvím nově navržených emisních faktorů/emisních funkcí byla upřesněna metodika emisní inventury pro emise tuhých znečišťujících látek (PM10, PM2.5, včetně otěrů brzd, pneumatik a povrchů vozovek) a dalších polutantů vznikajících při provozu silničních vozidel. Byly experimentálně zjištěny rozdíly ve velikosti i chemickém složení částic (přítomnost markrů) v blízkosti dopravních komunikací, které indikují nezanedbatelný podíl otěrů na celkové imisní zátěži. Experimentálně bylo prokázáno, že sekundární částice představují zhruba polovinu hmotnosti frakce PM10 a u nižších frakcí je jejich podíl dominantní (jedná se zejména o dusičnany a sírany). Byla vytvořena metodika pro dynamickou simulaci emisí tuhých znečišťujících látek (včetně emisí z otěrů pneumatik, brzd a povrchů komunikací) a oxidu uhličitého z provozu vozidel na liniových komunikacích. Tato metodika poskytuje výsledky srovnatelné s výsledky standardně užívaného statického modelu, implicitně reaguje na plynulost provozu vozidel a umožňuje navíc zohlednit i další faktory (detailnější složení dopravního proudu, naloženost nákladních vozidel, počet os nákladních vozidel). Uvedená metodika může v makro i mikro měřítku sloužit k odhadu emisních inventur a emisních projekcí a k analýze scénářů.

Viz též: podobná jména autorů
6 DOUBEK, Pavel
5 Doubek, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.