|
Biblické a mytologické prvky v C. S. Lewisových Letopisech Narnie
VÁŇOVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá analýzou biblických a mytologických prvků ve fantastické sérii Letopisy Narnie. Úvodní teoretická část práce se zaměřuje na život spisovatele C. S. Lewise a zdroje inspirace, které ho vedly k napsání jeho díla. Mezi ně patří především středověká romance a mytologické postavy. Ve druhé části práce jsou analyzovány a postupně charakterizovány biblické a mytologické prvky, které byly v dílech nalezené. Dále se práce zaměřuje na morální hodnoty celého díla a jeho přínos. Závěr práce obsahuje stručné shrnutí biblických, mytologických prvků a morálních hodnot díla.
|
|
Prototypizace, archetypizace a mytoligizace v Avataru (textová a sémiotická analýza)
Richterová, Sára ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Kučera, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce nazvaná "Prototypizace, archetypizace a mytologizace v Avataru" se zabývá filmem, který se umístil na vrcholu sledovanosti diváků. Dlouho očekávaný velkofilm Avatar se stal mezníkem v kinematografii díky využití nejmodernější technologie při natáčení a ovlivnil tak tvorbu filmů, které přišly po něm. První část se věnuje sémiotickým teoriím a definici science fiction se subžánry využitými při výstavbě narace. Druhá část práce je zaměřena na dějový, hudební, řečový a obrazový rozbor filmu. Na jednotlivé scény z filmu jsou zde aplikovány teorie a postupy, které jsou vytyčeny v prvních dvou kapitolách. Nástup filmů s 3D efekty opět vyvolal zájem publika o pravidelné návštěvy kina. Tato práce zkoumá dopad nového fenoménu na kvalitu zpracování a vyznění prvního příběhu natočeného za pomoci nové technologie. Dějová linie se navrací k již funkčním mýtům a za pomoci jejich ověřených postupů vytváří svůj vlastní sémioprostor. K dosažení úspěchu využívá prvoplánové líbivosti a snaží se divákovi smysly ohromit dokonale propracovanou virtuální realitou a vystupujícími obrazy. Avatar se zde stal novým prototypem pro novou generaci za pomoci starých a ověřených archetypů.
|
|
Archetypy v řecké mytologii
Domanjová, Nikola ; Jirásková, Věra (vedoucí práce) ; Krámský, David (oponent)
Tato práce se zabývá charakteristikou řecké mytologie a jejím specifikem. Pokouší se definovat mýtus a uvádí jeho odlišnosti a případné shody s pohádkovým příběhem. Přibližuje řeckou mytologii obecně - její vznik, vývoj, božstva a hrdiny. Zároveň práce zkoumá pojetí kolektivního nevědomí a archetypu, který se v antické řecké mytologii objevuje (zejména pak archetyp hrdiny). Na základě těchto poznatků formuluje charakteristické rysy héróů, které jsou následně aplikovány na řecké hrdiny Odyssea a Achillea. Jejich životní příběhy dokládají, že jsou právem označováni za archetypy hrdinů. Součástí práce je rovněž průzkum, který sleduje pojetí hrdinství u současného mladého člověka. Reflektuje nejen jeho představu o hrdinovi, též zaznamenává znalosti z řecké mytologie.
|
|
Reprezentace hrdiny a antihrdiny v britské fantasy literatuře
HARŠOVÁ, Pavlína
V diplomové práci na téma Reprezentace hrdiny a antihrdiny v britské fantasy literatuře se autorka zaměří na typologii postav v žánru fantasy. Bude se soustředit na rozlišení postav na hrdiny a antihrdiny a popíše specifika jejich reprezentace v dílech britských autorů, a to především v díle J. R. R. Tolkiena, C. S. Lewise, J. K. Rowling, P. Pullmana, N. Gaimana a T. Pratchetta. Teoretické poznatky bude autorka čerpat především z publikace Josepha Campbella s názvem Tisíc tváří hrdiny: Archetyp hrdiny v proměnách věků a z knihy Archetyp a nevědomí Carla Gustava Junga Získané poznatky bude demonstrovat na vybraných textech výše zmíněných autorů.
|
|
Role symbolů a mýtů v (současném) komiksu
BARTOŇOVÁ, Tereza
Diplomová práce Role symbolů a mýtů v (současném) komiksu se zabývá různými funk-cemi symbolů a mýtů ve fikčních komiksových světech, zejména na jejich odlišnou roli v komiksech japonské a angloamerické oblasti. Propojení komiksu a mytologie sebou přináší analýzu konceptu hrdinského archetypu, který se v příbězích často objevuje. Zmapuji vývoj hrdiny od mytologického po superhrdinu až k současnému modernímu hrdinovi a doložím jeho vliv v současném komiksu. Dále analyzuji, nakolik jsou tyto fikční světy vystaveny na logice světa aktuálního.
|
|
Mytologie příběhů Harryho Pottera
VESELKOVÁ, Anna
Cílem diplomové práce Mytologie příběhů Harryho Pottera je zaměřit se na inspirační zdroje, které ovlivnily spisovatelku Joannu Kathleen Rowlingovou. Usouvztažňuje mytologii postav a zvířat v sérii příběhů o Harrym Potterovi. Východiskem práce je definice pojmů mytologie, mýtus, archetyp Carla Gustava Junga a analýza encyklopedických zdrojů (Encyklopaedia Mythica). Hlavní důraz je kladen na porovnávání těchto prvků z mytologického a archetypálního hlediska s literárními postavami a zvířaty v konkrétních příbězích o Harrym Potterovi
|
|
Módní značka jako forma sebepojetí
Šlechta, Martin ; Pešek, Ondřej (vedoucí práce) ; Hřivňák, Tomáš (oponent)
Tato práce se věnuje významu módy a roli, jakou módní značky hrají v sebepojetí jedince a konkrétně jakým způsobem se stávají zdrojem výrazu jeho osobnosti. Značka se na základě zvážení svojí identity, positioningu a cílové skupiny snaží prostřednictvím určitého výrazu v podobě produktu, reklamy a dalších aktivit vyvolávat v lidech dlouhodobě a konzistentně představu určité ikonické osobitosti, kterou lze popsat s pomocí archetypů. Každý člověk má vedle toho sklony tíhnout k některým archetypům více (podle svých motivací) než k jiným, čímž se projevuje jeho osobnost. Tu se snaží navenek demonstrovat prostřednictvím určitého výrazu v podobě stylu oblékání, který mu poskytne vhodná značka. Spotřebitel se tedy se značkou potkává v bodě, který hovoří o osobnosti (v podobě určitého archetypu).
|
|
Konfrontace Východní a Západní Spirituality: možnosti a meze současných alternativních přístupů k transcendentnu
KLOZAR, Karel
Práce se zabývá zkoumáním transcendentna ve vztahu k lidskému bytí skrze extraspektivní a intraspektivní analýzu některých typových odlišností západního a východního přístupu k bytí a z toho vyplývající specifika v pojetí transcendnetna. Zdůraznění některých zásadních typových rozdílů na úrovni extraspektivní. Hledání styčných ploch na úrovni intraspektivní ? skutečných, zdánlivých a možných. Inspirace Jungovým kolektivním nevědomím a procesem individuace jako klíčem k možnému pochopení podstaty člověka jakožto ohniska vztažení univerzálního a individuálního. Transcendentno jako společný cíl, nebo jablko sváru? Jsou východní a západní cesty k transcendentnu vzájemně slučitelné? Je možná dialektika východního a západního přístupu k transcendentnu, která by ukázala ?vyššího třetího? v podobě nejzákladnější a nejzazší formy zkušenosti, neredukované uchopujícím výkladem? Integrace vědomého a nevědomého jako základní stavební kámen mostu mezi Východem a Západem.
|
|
Obraz jako výtvarná metafora genderové identifikace
NIŽNÍKOVÁ, Kateřina
Práce se zabývá otázkou, jak přístupy rožnovské arteterapeutické školy zacházejí s genderovou problematikou. Zabývá se posunem generového vnímání v průběhu arteterapeutického procesu (během studia). V teoretické části charakterizuje problematiku genderu z historického pohledu. Zabývá se feministickým hnutím a jeho vlivem na vnímání genderových odlišností. Popisuje psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů a terapeutickým působením arteterapie. Praktická část obsahuje charakteristiku arteterapeutických metod, klasického renesančního zobrazení. Pojednává o symbolice ?Prvního hříchu?. Zabývá se souborem výtvarných produkcí studentů arteterapie, na nichž nalézá odkazy ke genderové identifikaci a souborem studentských dotazníků, kde sleduje výpověď studentů o prožívání genderové identifikace při nástupu a průběhu studia.
|
|
Tradiční a netradiční pojetí role zvířat v dětské literatuře a autorské pohádce
RABOVÁ, Markéta
Bakalářská práce Tradiční a netradiční role zvířat v dětské literatuře a autorské povídce se snaží definovat pohádku jako literární útvar, postihnout její základní dělení (druhy) a stručně nastínit její historii. Stejné cíle si klade i u autorské povídky. Jejím dalším dílčím úkolem je charakterizovat pohádkové postavy, a to se se zaměřením na zvířecí protagonisty. Druhá kapitola představuje analytickou teorii C. G. Junga, na jejímž základě zdůrazňuje propojení pohádek s psychologií a důležitost jejího analyzování pro děti i pacienty. Těžiště práce spočívá na komparaci vybraných klasických pohádek (nejen bratrů Grimmových) s moderním přepracováním povídek A. Carterové. Dále se práce zabývá podrobnou charakteristikou dvou rolí vybraných zvířecích hrdinů, vlka a kočky následované zvířecími metamorfózami v pohádkách Kráska a zvíře a Žabí princ. Tato práce také stručně nastiňuje psychologický dopad pohádek na vývoj dítěte.
|