|
Rozvoj samostatnosti žáků projektovou metodou
Kretíková, Olga ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Cílem předložené diplomové práce je na základě vlastní zkušenosti zjistit, zda lze rozvíjet samostatnost žáků prostřednictvím projektové metody. Diplomová práce je členěna na dvě hlavní části: část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce shrnuje a hodnotí poznatky získané studiem dostupné odborné literatury k tématu samostatnost žáků a tématu projektové metody. Závěr teoretické části shrnuje východiska pro rozvoj samostatnosti projektovou metodou. Praktická část analyzuje mou dosavadní pedagogickou praxi, respektive užívání projektové metody z hlediska samostatnosti žáků a na tuto analýzu navazuje akční výzkum započatý novým projektem zaměřeným na rozvoj samostatnosti žáků v aktivizačních výukových metodách dosud nezkušených. Část příloh obsahuje výsledné produkty žáků z některých projektů popisovaných v praktické části práce, myšlenkové mapy žáků z průběhu projektů a fotodokumentaci z realizovaného nového projektu zaměřeného na rozvoj samostatnosti žáků. Závěrem stanovím na základě svého výzkumu potvrzení hypotézy, že cílené používání projektové metody vede k rozvoji samostatnosti žáků. KLÍČOVÁ SLOVA Cíle vzdělávání, samostatnost žáků, strategie výuky, projektová metoda
|
|
Výukový projekt podnikatelského záměru pro SŠ
PETROVÁ, Ivana
Bakalářská práce "Výukový projekt podnikatelského záměru pro SŠ" uvádí definice vymezující projektové vyučování, seznamuje s různými pohledy autorů na dané téma, podává stručný přehled o historii a významu projektů a projektového vyučování. Výukový projekt na středních školách je označován, jako komplexní vyučovací metoda, která se významně podílí na rozvoji klíčových kompetencí, aktivního a smysluplného učení žáků. Projektové vyučování je jednou z možností, jak alespoň částečně nahradit tradiční výuku aktivními formami vedoucími žáky vlastní činností vyhledávat poznatky, řešení problémů a spolupráci. Metodická příručka je určena žákům, ale i pedagogům, jako "pomocník" při výuce odborných předmětů, např. v účetnictví, ekonomice a managementu. V metodické příručce jsou obsaženy veškeré informace o podnikatelské činnosti, rady a postupy při zpracování podnikatelského záměru.
|
|
Využití projektové metody v odborném výcviku jako součást prezentace školy pro veřejnost.
BUŘIČOVÁ, Irena
Bakalářská práce Využití projektové metody v odborném výcviku jako součást prezentace školy pro veřejnost se zabývá možnostmi využití projektové metody v rámci odborného výcviku ve střední odborné škole. Práce se v teoretické části zabývá historií projektové výuky a dále pak možnostmi jejího začlenění do výuky. Praktická část pak ve své první části seznamuje s konkrétním projektem realizovaným na střední odborné škole v rámci praktického výcviku. V druhé části je pak vyhodnocen přínos projektového vyučování pro žáky.
|
|
Modelový animovaný klip pro projektovou výuku výtvarné a hudební výchovy na 2. stupni ZŠ\nl(prakticko-teoretická práce)
MÁŠOVÁ, Anna
Diplomová práce se zabývá animovaným klipem a jeho uplatněním ve výuce, konkrétně ve výtvarné a hudební výchově na 2. stupni ZŠ prostřednictvím projektové metody. V teoretické části se diplomová práce krom projektové výuky, jež je zásadním bodem této akademické práce, věnuje historii animovaného filmu spolu s animovaným klipem a jeho přínosu. Následně v praktické části jsou na konečném výstupu aplikované získané poznatky části teoretické. Závěrečným výstupem této diplomové práce je modelový animovaný klip Adebars Reise Let čápa a návrh projektové výuky ve výtvarné a hudební výchově na 2. stupni ZŠ na téma animovaný klip.
|
|
Podpora čtenářství u dětí na 1. st. ZŠ za využití projektové metody
ŠIMEROVÁ, Kateřina
Bakalářská práce je zaměřena na podporu dětského čtenářství u žáků na 1. stupni ZŠ pomocí projektové metody se zvláštním přihlédnutím k rozvoji sociálních klíčových kompetencí žáků a k prevenci sociálněpatologických jevů. Teoretická část vymezuje základní pojmy vztahující se k uvedené tematice, dále popisuje vývoj čtenářství dítěte do období pubescence, seznamuje s projektovou vyučovací metodou a nakonec představuje oficiální akce na podporu čtenářství. Praktická část popisuje tvorbu, realizaci a vyhodnocení projektu Příběhy nám pomáhají, který je zaměřen na podporu dětského čtenářství u žáků na 1. stupni ZŠ.
|
|
Projektová metoda v hodinách občanské výchovy
ČÍHALOVÁ, Dana
Magisterská diplomová práce se zabývá projektovou metodou v hodinách občanské výchovy. Cílem práce bylo nalézt místo této metody ve výuce občanské výchovy na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části. V první části jsem se zaměřila na teoretická východiska projektové metody, její historický vývoj a současné pojetí, přičemž jsem se pokusila nastínit i postavení občanské výchovy na základní škole. Ve druhé části práce se zabývám již možnostmi, jak lze uspořádat učivo občanské výchovy podle projektové metody. V této části jsou tedy uvedeny návrhy vlastních projektů a vlastní realizace jednoho vybraného projektu.
|
|
Využití projektové metody v mateřské škole
KODIMOVÁ, Zuzana
Bakalářská práce se zabývá využitím projektové metody, která obohacuje život v mnoha mateřských školách. Teoretická část je zaměřena na její charakteristiku, původ a historii, seznamuje se znaky a strukturou projektu a upozorňuje na klady i zápory této metody. V praktické části je provedeno výzkumné šetření, které zkoumá současný názor pedagogů na využití projektů v mateřských školách pomocí dotazníku a vlastním pozorováním je vyhodnocován projekt v mateřské škole.
|
|
Projektová výuka se zaměřením na informovanost žáků 1. stupně v oblasti ochrany volně žijících zvířat
MLČOCHOVÁ, Nela
Tato diplomová práce se zabývá problematikou ochrany volně žijících zvířat před obchodováním. Téma je zpracované pro využití na 1. stupni základních škol v rámci projektového vyučování. Dle obsahu je práce rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je postihnuta problematika CITES, popsána vzdělávací činnost zoologických zahrad (včetně konkrétní vzdělávací nabídky Zoo Ohrada) a jsou vymezeny základní pojmy pro didaktickou povahu práce. Praktická část obsahuje dotazník, zkoumající přístup žáků ke zvířatům obecně; zhodnocení vzdělávacích aktivit nabízených zoologickou zahradou Ohrada (včetně zhodnocení dojížďky); a samotný projekt. Výsledkem práce je ověření využitelnosti projektu v praxi.
|
|
Projekt jako vyučovací metoda při výuce fyziky
ŽAHOUREK, Martin
Diplomová práce ?Projekt jako vyučovací metoda při výuce fyziky? pojednává o možnostech využití projektové metody ve výuce fyziky na 2. stupni základních škol. Obsahuje jak teoretická východiska projektové výuky, tak i praktickou sondu v podobě realizace vybraného projektu ?Fyzika a tělocvik?. Ta měla za úkol ověřit efektivitu projektové výuky po stránce znalostí žáků i po stránce didaktické a organizační. V první části se zabývá možnostmi projektové výuky u nás, jejím historickým vývojem a pedagogicko-psychologickým rozborem. V druhé části jsou uvedeny náměty vlastních projektů, včetně vlastní realizace jednoho z nich a podpůrné didaktické materiály.
|
|
Rozvoj tvořivosti studentů gymnázia během letního tábora
ČEJKOVÁ, Iva
Tato práce se zabývá oblastí tvořivosti a jejího rozvoje u studentů během letního tábora. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak lze rozvíjet tvořivost při volnočasové aktivitě. Teoretická část obsahuje dvě hlavní kapitoly. První nastiňuje problematiku tvořivosti a jejího rozvoje. Další kapitola se zabývá teoretickým vymezením volnočasových aktivit. Praktická část obsahuje ucelený týdenní program využívající různé metody na rozvoj tvořivosti, aplikovaný u studentů gymnázia při letní táborové činnosti. Použité metody pro rozvoj tvořivosti jsme porovnali z pohledu jejich vlivu na rozvoj jedince, týmové spolupráce, komunikace a míry rozvoje tvořivosti. Naše výsledky prokázaly, že rozvoj tvořivosti ve skupinové práci při volnočasové aktivitě přináší svá výrazná pozitiva. Jedná se o míru kooperace, inspirace a humoru, který při činnosti jedinci společně prožívají. Přesto různé metody pro rozvoj tvořivosti působí na jednotlivé složky kreativity v odlišné míře.
|