National Repository of Grey Literature 302 records found  beginprevious31 - 40nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Adaptive CAD systems for modelling of electrical machines
Mánek, Petr ; Hájek, Vítězslav (referee) ; Kuchyňková, Hana (advisor)
This work is focussed on possibilities of creation geometry and animation in modern animation and visualization programs. In the first part of this work are summarized advantages and possibilities of selected animation and visualization programs. The next section of this thesis describes procedure for creating simple models in Autodesk Inventor 2010. Is shown creation sketching, 3D components, 3D sheet metal parts and assemblies. One of the main parts of this work is description of the creating an adaptive component in the assembly. Are summarized the benefits of adaptive modelling, and is presented the creation of adaptive model. The next part of the work deals with the possibilities of animation created models in an environment module Presentations and Autodesk Inventor Studio, in which is then created animation of electronically commutated motor.
Control System of Building using Modelling and Simulation
Mohamad, Mohamad Kheir ; Ostrý, Milan (referee) ; Masaryk, Michal (referee) ; Štětina, Josef (advisor)
Udržovaní vnitřních klimatických podmínek tak, aby byly v souladu s tepelným komfortem lidí, je klíčovou otázkou pro řízení systémů vytápění, větrání a klimatizace (HVAC systémy). Počítačové modelování nabízí virtuální prostředí pro simulaci vnitřních i vnějších podmínek a s jeho pomocí je možné navrhnout řešení pro řízení technických zařízení budov. Tento proces vyžaduje pochopení těchto prostředí z fyzikálního a matematického hlediska tak, aby bylo možné fyzikální procesy daných prostředí prezentovat pomocí vztahů a rovnic odrážejících jejích různé parametry. Simulační proces dále nabízí možnost popsat interakci mezi těmito modely a jejich chování v čase, dává výchozí reprezentace těchto prostředí, a umožňuje pochopení jejich chování před přenosem těchto modelů do reálných aplikací. Simulace umožnuje respektovat, a ovlivňovat jejích chování přes kontrolu navržených modelů. MATLAB/SIMULINK software má pokročilé schopnosti pro simulace systémů HVAC, a to vytvořením širokého pracovního prostředí pro designéry v závislosti na vývoji matematických modelů a jejích simulace pomocí SIMULINK, aby výsledky mohly být slučitelné s požadovanými výstupy. Tato dizertační práce se zaměřuje na proces modelování vnitřního prostředí v budovách, aby bylo možné pochopit chování klíčových parametrů, které mají vliv na tepelnou pohodu obyvatel či uživatelů, matematické modely vnitřního prostředí posluchárny byly navržené speciálně pro tři základní parametry: koncentrace oxidu uhličitého, teplota vzduchu a relativní vlhkost. Změny chování těchto parametrů v průběhu času jsou simulovány a poté strategie kontroly návrhu těchto parametrů může je udržet ve vhodných rozmezích komfortních pro obyvatele či uživatele, i když změny venkovního klimatu, tepelné a hmotnostní zatíží interiér. Pomocí matematických metod, některé optimalizační metody byly navrženy za účelem snížení spotřeby energie bez vlivu na mezní hodnoty těchto parametrů. Proces validace modelu se provádí porovnáním výsledků s reálnými výstupy monitoringu Honeywell Enterprise Buildings Integrator systémem (EBI) nainstalován v areálu univerzity.
ESP/ESC Impact to Behavior of Vehicle
Weigel, Filip ; Mrázek, Vojtěch (referee) ; Strnadel, Josef (advisor)
This bachelor thesis focuses on active safety - ESP. System ESP greatly improves stability of vehicle while turning. The thesis analyses modelling, brake functionality, subordinate systems of ESP - ABS and ASR, physical forces and phenomenons, model example, analysis of problem, design of model, implementation of model and experiments evaluation of implemented model in UPPAAL enviroment. The goal of the thesis is to prove that ESP system helps to stabilize vehicle while turning by simulation of vehicle model. Results are presented in well-aranged graphs side-by-side. It is possible to analyze the behaviour of vehicle while turning with ESP or without ESP.
Modelling of bioelectronic devices
Truksa, Jan ; Vala, Martin (referee) ; Salyk, Ota (advisor)
Tématem této práce je počítačové modelování organického elektrochemického tranzistoru (OECT). Pro vytvoření modelu bylo třeba vypočítat rozložení elektrického pole a koncentrace iontů elektrolytu. Výpočet byl proveden numericky pomocí metody konečných prvků. Bylo vypočítáno rozložení elektrického potenciálu na povrchu kanálu OECT, dále byly vypočítány změny vodivosti a výstupní proud OECT. Výpočty byly provedeny na osobním počítači pomocí komerčního softwaru COMSOL Multiphysics. Kvůli nedostatečnému výpočetnímu výkonu musel být model rozdělen na části a drasticky zjednodušen. Prezentované výsledky se liší od literatury, protože se nepodařilo správně modelovat saturaci tranzistoru. Odchylky od reálného chování OECT jsou pravděpodobně způsobeny zjednodušením modelu.
Ionizing radiation behavior and shielding
Konček, Róbert ; Štefánik, Milan (referee) ; Katovský, Karel (advisor)
Ionizing radiation is radiation with particle energies greater than the energy needed to remove an outermost electron from an atom. Exposure to ionizing radiation causes damage to living tissue, and can result in detrimental mutations. Thus, ionizing radiation shielding is discipline of great practical importance. This thesis is concerned with its basic principles and methods. Firstly, it gives thorough account of four major classes of ionizing radiation - alpha and beta particles, gamma rays, and neutron radiation - and their peculiarities with respect to shielding. The next part contains description of mathematical model developed to assess and simulate interactions of radiation with matter. Finally, assignment for a laboratory exercise is presented.
Using of 3ds Max in heavy current engineering
Loško, Petr ; Kuchyňková, Hana (referee) ; Huzlík, Rostislav (advisor)
I would like to outline the basic procedures of creating a visualisation in 3D Max application. My thesis should answer the question, whether 3D Max is suitable for modeling, visualization and animation in heavy current electrotechnics. The theoretical part of the thesis will be followed by a practical part, demonstrating the procedures by creating a vortex turbine model.
Optimization Risk Modelling in GAMS
Kutílek, Vladislav ; Bednář, Josef (referee) ; Popela, Pavel (advisor)
The diploma thesis deals with the possibilities of using the optimization modelling software system GAMS in risk management. According to the assignment, emphasis is placed on a detailed approach to the program for those, who are interested in its use in the field of risk engineering applications. The first part of the thesis contains the knowledge to understand what the GAMS program is and what it is used for. The next part of the work provides instructions on how to download, install, activate the program and what the user interface of the program looks like. Thanks to mathematical programming, it will be explained on a project on the distribution of lung ventilators, what basic approaches may be used in risk modelling in the GAMS program on a deterministic model. The following are more complex wait-and-see models, which contains the probability parameters and here-and-now models, where we work with demand scenarios and verify whether if they meets the requirements of other scenarios or calculate costs for the highest demands. The two-stage model is also one of the here-and-now models, but it is significantly more complex in its size and range of input data, it includes additional price parameters for added or removed pieces of lung ventilators from the order.
Use of selected artificial intelligence methods for finding small watersheds most at risk of flash floods
Ježík, Pavel ; Fošumpaur, Pavel (referee) ; Hlavčová,, Kamila (referee) ; Starý, Miloš (advisor)
In our region, heavy rains may occur virtually everywhere. Nowadays there are instruments to predict these events in sufficient advance, but without precise localisation, which is a problem. Present instruments for searching endangered watersheds are focused on operative evaluation of meteorological situation and actual precipitation forecast processing (nowcasting). The thesis brings quite different approach. Potentially endangered areas are detected with evaluation of long-term statistical variables (N-year discharges and rain characteristics) and properties of specific watershed. The whole issue is handled out of situation of actual danger, this attitude is so called off-line solution. The thesis describes a model based on selected artificial intelligence methods. The model forms the core of final map application. The use of model and final application is supposed to be used in area of preventive flood protection, and related investment decision-making. The model focuses on heavy rains and flash floods.
Minimization of the car fuel consumption on the route elevation profile
Srba, Jan ; Klimeš, Lubomír (referee) ; Mauder, Tomáš (advisor)
This thesis deals with mathematical modelling of the fuel consumption of a vehicle going on the route described by its elevation profile. It contains fundamentals of vehicle longitudinal dynamics which are essential for creating the model. The main goal of this thesis is to minimize the fuel consumption on given route using heuristic algorithms, hence a description of used heuristic algorithms and results of their implementation in MATLAB are presented.
Computational Model and Analysis of Adaptive Traffic Lights
Terbr, Filip ; Šimek, Václav (referee) ; Strnadel, Josef (advisor)
This thesis deals with the topic of adaptive intersections and the study of their influence on the flow of traffic and others. The work contains an analysis of currently used traffic detectors, an analysis of the main problems of classic intersections and the possibilities of their solution, followed by the design of the model, a description of the implementation and testing of the created model. The resulting model is created in the UPPAAL SMC software and is a system of timed automata communicating with each other. Testing is performed by comparing the results of tests of classical traffic lights with the results of adaptive traffic lights.

National Repository of Grey Literature : 302 records found   beginprevious31 - 40nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.