|
Vztah rychlosti jízdy vozidla a následků dopravních nehod
Sedlák, Vít ; Bradáč, Albert (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá vztahem rychlosti jízdy vozidla a následků dopravních nehod. V úvodní časti jsou vymezeny základní pojmy, následuje legislativní úprava. Třetí a čtvrtá kapitola uvádějí sankce a statistiky v ČR v porovnání se zahraničím. V další části je řešen vliv aktivní bezpečnosti na následky dopravních nehod. Následují výpočty a tabulky pro různé vstupní parametry, která uvádějí uvádějící zejména nárazovou rychlost a dráhu potřebnou pro zastavení, a to jak se tyto veličiny změní, při zvýšení výchozí rychlosti. Sedmá kapitola analyzuje vybrané skutečné nehody a závěrečná kapitola pojednává o samotných vztazích mezi rychlostí a následky.
|
|
Analýza pohybu jízdního kola při jízdě v přímém směru
Haluska, Roman ; Krejsa, Ivan (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem ,,Analýza pohybu jízdního kola při jízdě v přímém směru” se zabývá historií jízdního kola, rozdělením a popisem jednotlivých částí jízdního kola a analýzou nehodovosti. Hlavním cílem je analyzovat pohyb cyklisty (jízdního kola) v přímém směru při provádění úkonů, pro něj typických - šlapání, ukázání o změně směru jízdy, či ohlédnutí za sebe. Na závěr je uvedeno vyhodnocení, které může být následně využito při zpracování posudků soudními znalci.
|
|
Vyhodnocení příčin dopravních nehod vozidel Policie České republiky v Jihomoravském kraji v letech 2011-2020
Sobotka, Igor ; Stáňa, Ivo (oponent) ; Bradáč, Albert (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou dopravních nehod služebních vozidel Police České republiky v Jihomoravském kraji, v období let 2011 – 2020. Úvodní část je věnována obecnému seznámení s policejní problematikou a dalšími aspekty souvisejícími s používáním služebních dopravních prostředků a výkonem služby u PČR. V praktické části jsou pak dopravní nehody na daném teritoriu, v uvedeném období vyhodnoceny z hlediska jejich počtů, technických příčin, následků a dalších aspektů. V závěru práce jsou navrhnuta opatření, která by měla vést ke snížení nehodovosti policejních vozidel.
|
|
Nehodovost silničního provozu.
Haluska, Roman ; Mandák, Ladislav (oponent) ; Kaplan, Zdeněk (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem bývalého stavu a vyhodnocením přestaveb nebezpečných úseků silnic, na kterých docházelo k častým dopravním nehodám s velkými materiálními škodami a s těžkými či smrtelnými zraněními. V bakalářské práci jsou popsána a navržena další preventivní opatření především pro chodce a cyklisty, která vedou ke snížení dopravní nehodovosti. V závěru bakalářské práce je řidičům mimo jiné doporučeno zúčastnit se kurzu na polygonním okruhu ke zvýšení řidičských zkušeností na různém druhu povrchu silnice a za různého počasí (sucho, déšť, námraza, sníh, ledovka).
|
|
Bezpečnostní inspekce na vybraných lokalitách ve Zlínském kraji
Holcová, Veronika ; Švanda, Michal (oponent) ; Matuszková, Radka (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na bezpečnostní inspekci na vybraných lokalitách ve Zlínském kraji. Na začátku práce jsem obdržela od dopravního inspektorátu v Kroměříži 14 nebezpečných lokalit ve Zlínském kraji, z nichž bylo 7 mezikřižovatkových úseku a 7 křižovatkových úseku, na kterých jsem provedla analýzu nehodovosti a porovnala mezi sebou jednotlivé úseky podle bezpečnostních ukazatelů. Na základě této analýzy jsem vybrala 2 mezikřižovatkové a 2 křižovatkové úseky. Zvolené úseky jsem podrobila bezpečnostní inspekci vycházející z osobní prohlídky úseků. Na zvolených úsecích jsem zjišťovala možná rizika, které mohou vést ke vzniku dopravních nehod. Pro každé riziko jsem navrhla opatření, které odstraní nebo eliminují problémy daného úseku.
|
|
Defenzivní jízda
Zapletalová, Kateřina ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce se věnuje problematice vzdělávání řidičů a praxi bezpečné a naopak nebezpečné až agresivní jízdy. Cílem práce je zmapovat problematiku bezpečné a defenzivní jízdy a nadefinovat tak zásady defenzivní jízdy. První část práce se zabývá teorií defenzivní jízdy, která je rozebrána jak z psychologického, tak právního hlediska. Další část práce se zabývá bezpečností silničního provozu, která je popsána v rámci přímých a nepřímých ukazatelích bezpečnosti silničního provozu. Empirická část práce pak podrobně rozebírá konkrétní situace v silničním provozu, které vedou k dopravním nehodám. Tato analýza je provedena na základě podkladů k reálným dopravním nehodám. Z konkrétních situací dopravních nehod jsou pak nadefinovány zásady defenzivní jízdy.
|
| |
|
Vybraná měření pohybu jízdních kol - brzdění a jízda v oblouku
Prčík, Stanislav ; Krejsa, Ivan (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce Vybraná měření pohybu jízdních kol - brzdění a jízda v oblouku se zabývá analýzou vybraných problematických manévrů cyklistů na jízdních kolech podle nejčastějších typů nehod za účasti jízdních kol. Bude vyhodnocen podíl nehod s cyklisty na všech nehodách na pozemních komunikacích. V praktické části budou provedena měření pohybu jízdních kol v obloucích známých poloměrů jako jedné z nejrizikovějších situací při pohybu cyklisty po pozemní komunikaci. Rychlosti budou měřeny při jízdě obloukem na různých známých poloměrech v závislosti na typu kola, pohlaví a zkušenosti cyklisty. Dále bude prováděno měření brzdění jízdních kol na různém povrchu podle typu brzdění a jízdního kola.
|
|
Analýza doby příčného přemístění motocyklů
Friedel, Daniel ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Analýza doby příčného přemístění motocyklů zachycuje vznik a vývoj motocyklů, popis jejich typů, konstrukčních prvků a techniku správné jízdy na motocyklu. Hlavním cílem této práce však je zorganizovat a provést měření příčného přemístění a brzdného zpomalení motocyklů. Tyto hodnoty poslouží pro práci soudních znalců. Před samotným zpracováním je navržena metodika pro měření příčného přemístění motocyklů pomocí dvou kamer a dlouhých přesně odměřených čar. Poté je provedeno a vyhodnoceno samotné měření příčného přemístění a brzdného zpomalení. Mezi výstupy této práce tak patří stanovení hodnoty příčného zrychlení, potřebné pro výpočet nejkratší doby příčného přemístění motocyklů a soubor 96 zpracovaných videí průběhů měření pro názornou ukázku všech fází příčného přemístění při jízdě na motocyklu.
|
|
Interpretace výsledků technické analýzy nehody na křižovatce ve vztahu k právním rozhodnutím
Běloušková, Kristina ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Interpretace výsledků technické analýzy nehody na křižovatce ve vztahu k právním rozhodnutím se zabývá interpretací právních rozhodnutí k nehodám s nedáním přednosti v jízdě. Hlavním cílem této práce je najítí zaužívané hranice pro posuzování zavinění u srovnatelných nehodových situací. Před samotnou analýzou 230 soudních rozhodnutí je provedeno měření na odhad vzdálenosti a rychlosti, neboť to úzce souvisí s předností v jízdě. V rámci teoretické části práce je charakterizovaná přednost v jízdě, postavení znalce v trestním řízení, silniční předpisy, sankce a faktory, které nás během řízení ovlivňují. Analytická část čerpá z 230 soudních rozhodnutí a 5 znaleckých posudků poskytnutých Ústavem soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Závěr analytické části je najití zaužívané hranice pro posuzování zavinění u srovnatelných nehodových situací.
|