Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vztah lékař- pacient; trestněprávní aspekty
Vrajíková, Melinda ; Sovová, Olga (vedoucí práce) ; Císařová, Dagmar (oponent)
Tématem této diplomové práce je vztahu lékaře a pacienta z hlediska trestněprávních aspektů. S ohledem na rozsah tématu je v této práci pojednáno pouze o trestní odpovědnosti lékaře vůči pacientovi, nikoli o trestní odpovědnosti pacienta vůči lékaři, ke které v praxi rovněž dochází. Cílem této diplomové práce je popis a analýza vztahu lékaře a pacienta z hlediska trestního práva a analýza vybraných trestných činů, ke kterým dochází při výkonu lékařského povolání nejčastěji nebo které mají určitou zjevnou souvislost s výkonem lékařského povolání. Na úvod jsou rovněž vymezeny základní pojmy medicínského práva, dále jsou v první kapitole rozebrány okolnosti vylučující protiprávnost. Práce je rovněž zaměřena na určité sporné a problematické okruhy a rizika lékařské profese, v rámci témat, jakými jsou eutanazie a asistovaná sebevražda, dále také dříve vyslovená přání pacienta a pokyny "do not resuscitace" (DNR). Součástí práce jsou rovněž návrhy de lege ferenda v oblasti výše uvedených sporných oblastí, které nejsou vždy jasně a přesně upraveny. Teoretické znalosti jsou rovněž místy doplněny o příklady z praxe a z judikatury.
Webový informační systém pro podporu ambulantních ordinací
Koreň, Miroslav ; Mazal, Zdeněk (oponent) ; Jurka, Pavel (vedoucí práce)
Cieľom bakalárskej práce "Webový informačný systém pre podporu ambulantných ordinácií" je zoznámiť sa s ambulantnými systémami a pochopiť ich princípy. Na základe získaných poznatkov potom vytvoriť takýto systém vlastný a zhodnotiť dosiahnuté výsledky. Vytvorený systém obsahuje základné funkcie bežne používané ambulantnými lekármi, je otvorený ďalším možnostiam vývoja. Technologicky je koncipovaný ako webový. Vznikol kombináciou prostriedkov pre vývoj webových informačných systémov a rozhraní v jazyku Java od firmy Sun. Konkrétne použitím JSF (Java Server Faces), JSP (Java Server Pages) a Servlets.
Design zubařského křesla
Marková, Gabriela ; Buganská, Tamara (oponent) ; Křenek, Ladislav (vedoucí práce)
Předložená práce se zabývá designem zubařského křesla integrovaného do stomatologické soupravy. Celková koncepce návrhu vychází z požadavků kladených na povinné vybavení stomatologické soupravy. Návrh je přizpůsoben technickým, ergonomickým a hygienickým aspektům, na které jsou ve zdravotnictví kladeny nejvyšší nároky. Hlavní náplní designérského návrhu je zpracování celkové tvarové kompozice a určení barevnosti, které mají nemalý vliv na psychiku pacienta. Je nutné si uvědomit, že pohodlné usazení pacienta a jeho klid znamenají usnadnění práce lékaře i jeho asistenta. Součástí diplomové práce je počítačová vizualizace a model v měřítku 1:3.
Automatizace stolku lékařské dentální soupravy VIZIO
Gábriš, Michal ; Šír, Michal (oponent) ; Bradáč, Zdeněk (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem a realizací rozšíření schopností lékařské dentální soupravy Vizio. Konkrétně jde o elektrotechnické řešení a programové vybavení kapacitní klávesnice a o navržení principu řízení a regulace otáček integrovaného bezkartáčového motoru. Práce obsahuje jak popis použitého hardware, tak i softwarového řešení, které bylo implementováno v jazyce assembler. Toto zařízení je již komerčně využíváno.
Stresogenní faktory ve zdravotnickém lůžkovém zařízení
Fridrichovská, Iveta ; Lešetický, Ondřej (vedoucí práce) ; Kandilaki, Daniela (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pracovním stresem a stresory zdravotnického personálu, lékařů a zdravotních sester. Cílem je přiblížit tuto problematiku a ve vybraných lůžkových zařízeních zjistit míru stresorů působících na tamní zdravotníky. V teoretické části jsou nejprve popsány charakteristiky a specifika zdravotnické profese, následně i osobnostní předpoklady pro její výkon. Druhá kapitola popisuje stres, kterým jsou zdravotníci zatěžováni, a také konkrétní typické stresory. Třetí kapitola se týká syndromu vyhoření, jenž je možným důsledkem dlouhodobě působícího stresu. Čtvrtá, poslední kapitola teoretické části je věnována prevenci a zvládání stresu či vyhoření. Praktická část představuje vyhodnocení dotazníkového průzkumu působení stresorů na zdravotnický personál čtyř vybraných lůžkových zařízení. Dle zjištěných výsledků jsou navržena opatření pro zlepšení situace a prevenci působících stresorů.
Sociální a emocionální vývoj jedince s ADHD
KOKEŠOVÁ, Lenka
Bakalářská práce "Sociální a emocionální vývoj jedince s ADHD" (Attention Deficit Hyperactivity Disorders - hyperaktivita s poruchou pozornosti) se zabývá tím, jak se vyvíjí jedinci od narození, až do začátku dospělosti, a s jakými problémy se tito jedinci, jejich rodiče, pedagogové a celé okolí potýká. Vzhledem k tomu, že syndromem ADHD trpí minimálně 3-5 % dětské populace, je jisté, že s dítětem trpícím syndromem se setkává snad každý učitel. Osobnost učitele má důležitý vliv na vývoj žáka se syndromem ADHD, a převážně on ovlivní, zda bude mít dítě se syndromem ve škole odpovídající hodnocení a bude podávat odpovídající výsledky vzhledem ke svému intelektu, zda bude do školy chodit rádo, zda se mu v ní bude líbit nebo zda na školu bude mít jen špatné vzpomínky. Syndrom poruchy pozornosti spojený s hyperaktivitou se v současné době označuje jako tzv. ADHD syndrom. Děti, kteří trpí touto poruchou bývají hyperaktivní, impulzivní a mají poruchu pozornosti. Z tohoto důvodu mají problémy s chováním a s učením převážně již od prvního stupně základní školy. I přes to, že inteligence dětí se syndromem ADHD není syndromem ovlivněna, ve většině případů jsou průměrně až nadprůměrně inteligentní, nedosahují tyto děti ve škole odpovídajících výsledků, často nosí špatné známky, za špatné chování poznámky či tresty, a jsou označeni před ostatními jako "lajdáci, hlupáci, grázlové, drzouni, atd.". Práce zahrnuje přehled současného poznání dané problematiky, především příčin vzniku ADHD, diagnostiky a typům ADHD, legislativě a možnostmi jak syndrom ADHD redukovat a ovlivňovat již od nejútlejšího věku, až po dokončení školní docházky. Ve výzkumu jsem se zaměřila na zhodnocení největších problémů jedinců, ovlivněných syndromem ADHD, které je provází od raného věku až do dospělosti, při studiu a trávení volného času, z pohledu učitelů, lékařů, rodičů a sociálních pracovníků. Výzkum bakalářské práce byl zpracován metodou kvalitativního výzkumu, kdy byla získány data pomocí 3 druhů anonymních dotazníků s uzavřenými, polootevřenými a otevřenými otázkami. Výběrovým souborem byli lékaři z dětského oddělení Nemocnice České Budějovice, z Dětské psychiatrické léčebny Opařany, učitelé ze základních škol v Týně nad Vltavou a pracovníci sociálního odboru MěÚ v Týně nad Vltavou. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda žáci, pokud jsou jim zohledněny jejich specifické výchovné a vzdělávací potřeby, vykazují problémy ve výuce, zda jsou jedinci se syndromem ADHD v dětském kolektivu akceptováni a vzhledem k tomu, že dle výzkumů přetrvává syndrom ADHD až do dospělosti, zda je tato problematika laickou i odbornou veřejností vnímána či opomíjena.
Regulační poplatky v systému českého zdravotnictví
KYTLEROVÁ, Ivana
Velká část práce byla věnována regulačním poplatkům jako jednomu z regulačních mechanismů zdravotních systémů. Podstatné místo v práci zaujímá rozpracování tématu nárůstu nákladů na fungování zdravotních systémů v současném světě a jejich možností řešení. Práce se také zabývá rozsáhlým a často diskutovaným tématem spravedlnosti ve vztazích mezi lékařem a pacientem. Téma bylo zpracováno v souvislosti s historickými okolnostmi a filozofickým rozměrem vnímání spravedlnosti ve zdravotnictví. Dále jsou rozpracovány ideje a ideologické základy spravedlnosti, které se promítají do politických ideologií. Krátce byly charakterizovány zdravotnické systémy, systém zdravotního pojištění v České republice a jeho právní úprava. Cílem práce bylo zmapovat názor některých řadových občanů na vnímání spravedlnosti v českém zdravotnictví a na zavedení regulačních poplatků. Dílčími cíli bylo zjistit, jak se politická orientace odráží v názoru na spravedlnost vybíraných regulačních poplatků a dále pak zmapovat jak výše příjmu respondentů ovlivňuje názor na to, že regulační poplatky jsou příjmem zdravotnického zařízení. Stanoveny byly dvě hypotézy. Hypotéza 1 : Vysokoškoláci jsou lépe orientováni v systému regulačních poplatků. Hypotéza 2 : Více jak 80 % respondentů považuje za nespravedlivé, že regulační poplatky jsou příjmem lékaře, zdravotnického zařízení, lékárny. Ke zpracování byla použita metoda dotazování, sběr dat byl uskutečněn pomocí techniky dotazníku. K vyhodnocení informací byly použity statistické metody vhodné pro analýzu kategoriálních dat. Bylo rozdáno 300 dotazníků, návratnost byla 74 %, výzkumný soubor nakonec tvořilo 182 respondentů z města Votice. Další použitou metodou ke zpracování byla sekundární analýza dat. Výsledky dotazníkového šetření přinesly řadu zajímavých skutečností týkajících se postoje respondentů k otázce spravedlnosti a stavu českého zdravotnictví. Dále bylo potvrzeno, že respondenti s vysokoškolským vzděláním jsou lépe orientováni v systému regulačních poplatků. Respondenti ve více než 65 % považují za nespravedlivé, že zisk z jejich výběru je příjmem zdravotnického zařízení. Jedna z hypotéz byla potvrzena a druhá vyvrácena. Získané informace mohou být použity jako návod k veřejné diskuzi.
Spolupráce sester a lékařů v intenzivní péči
HALAMOVÁ, Veronika
Jako téma bakalářské práce jsme zvolili problematiku spolupráce sester a lékařů na jednotce intenzivní péče. Práce ve zdravotnictví není práce pro jednotlivce. Jedná se o týmovou spolupráci, kde kaţdý člen týmu má svoje povinnosti, ale také práva a pravomoci. Sestry chtějí, aby byli v péči o klienty rovnocennými partnery, coţ se zatím na mnoha místech nedaří. Pro většinu lékařů je sestra stále ještě pomocnice, která pouze vykonává lékařské ordinace a její vlastní práce je povaţována za podřadnou a nedůleţitou. Toto téma jsem si vybrala také z osobních důvodů, protoţe na pracovišti, kde pracuji, se bohuţel setkávám se stejným postojem lékařů, o kterém jsem se zmiňovala výše. Pro sběr dat byla zvolena technika dotazníku. Byly vypracovány dotazníky jednak pro sestry a také pro lékaře, aby měly moţnost se vyjádřit obě strany. Dotazník pro sestry obsahoval 25 poloţek. Pro lékaře byl vytvořen podobný dotazník, který obsahoval 19 poloţek. Dotazníky byly pro obě skupiny respondentů dobrovolné a anonymní. Výzkum probíhal v Nemocnici Na Homolce na jednotkách intenzivní péče s chirurgickým zaměřením. Byly zvoleny 3 hypotézy. První z nich byla, ţe lékaři a sestry na JIP spolupracují. K této hypotéze se vztahovalo více otázek z dotazníku. Jednalo se o různé oblasti spolupráce a hypotéza byla potvrzena. Druhá hypotéza se vztahovala ke vzdělání sester. Předpokládala jsem, ţe sestry s vysokoškolským vzděláním jsou z pohledu lékařů vnímány jako rovnocenní partneři. Tato hypotéza byla zamítnuta. Zjistila jsem, ţe pro lékaře není rozhodujícím kritériem pro spolupráci výše vzdělání, ale praktické dovednosti sestry. Třetí hypotéza se týkala kompetencí sester. Předpokládala jsem, ţe sestry na JIP provádějí výkony v rámci svých kompetencí. Tato hypotéza byla zamítnuta, protoţe 85,85 % sester souhlasí s tím, ţe lékaři vyţadují výkony, které nejsou plně v sesterských kompetencích. Druhým cílem bylo zjistit oblasti, ve kterých mohou vznikat problémy. Z šetření vyplynulo, ţe jde v podstatě o problémy ve slušném chování a to u obou skupin ? jak u sester, tak u lékařů.
Pojištění profesní odpovědnosti
Hřeben, Tomáš ; Křížek, Tomáš (vedoucí práce) ; Zetek, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá pojištěním profesní odpovědnosti v České republice se zaměřením na advokáty a soukromé lékaře -- provozovatele nestátních zdravotnických zařízení. Soustředí se na aktuální možnosti sjednání profesního pojištění na českém pojistném trhu, zabývá se porovnáním rozdílů individuálních nabídek pojištění profesní odpovědnosti s hromadnými smlouvami sjednávanými profesními komorami. Po stručné základní charakteristice obecného pojištění odpovědnosti za škody se v další kapitole práce věnuje povšechnému seznámení s tématem problematiky právní úpravy odpovědnosti a náhrady škody. Následující kapitoly se podrobně věnují jednotlivým specifikám profesní odpovědnosti nejprve v obecné rovině, poté se zaměřením na pojistný produkt určený advokátům a nakonec pojištění profesní odpovědnosti optimalizované pro potřeby soukromých lékařů.
Postoj lékařů ke kompetencím sester dle zákona.
SLADKÁ, Iveta
V České republice jsou činnosti jednotlivých skupin pracovníků zdravotnického týmu dány různými vyhláškami a zákony. Kompetence všeobecné sestry jsou dány vyhláškou 424/2004 Sb., která stanovuje činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. V diplomové práci byly stanoveny tři cíle a pět hypotéz. Prvním cílem práce bylo zjistit, zda mají lékaři povědomí o existenci a o obsahu vyhlášky 424/2004 Sb. K tomu byla stanovena hypotéza H1 Lékaři vědí o existenci a obsahu vyhlášky 424/2004 Sb. Druhým cílem bylo zjistit názor lékařů na uvedené kompetence. K tomuto cíly byly stanoveny hypotézy. H2 Lékaři nejsou seznámeni s významem kvalifikačního studia, které je podepřeno získáním kompetencí určených ve vyhlášce 424/2004 Sb. H3: Činnosti, které požadují lékaři po sestrách, přesahují jejich kompetence určené vyhláškou 424/2004 Sb. H4: Činnosti, určené lékařem přesahující kompetence sester, neumožňují sestrám poskytovat ošetřovatelskou péči zaměřenou na saturaci a uspokojování potřeb pacienta. Třetí cíl byl zaměřen na zjištění názoru lékařů na uplatnění vyhlášky v praxi. K tomu byla stanovena hypotéza, že lékaři nepociťují potřebu ke změně kompetencí sester. Pro zpracování empirické části diplomové práce byla zvolena kvantitativní metoda výzkumného šetření. Pro sběr dat byla použita výzkumná technika dotazníkového šetření s náhodným výběrem respondentů. Výzkumný soubor tvořily náhodně vybrané sestry, lékařky a lékaři z nemocnic v Českých Budějovicích, v Jindřichově Hradci, v Českém Krumlově, ve Strakonicích, v Táboře, v Plzni, v Praze, v Benešově a v Ústí nad Labem. První výzkumný soubor tvořilo 66 lékařek a lékařů. Druhý výzkumný soubor tvořilo 190 (100 %) sester pracujících v nemocničních zařízeních. Všechny tři cíle práce byly splněny. V prvním případě jsme zjistili, že lékařky/ři existenci a obsah vyhlášky 424/2004 Sb. spíše neznají. V rámci druhého cíle jsme zjistili, že lékařky/ři vědí, že sestra pro svou profesi potřebuje kvalifikační přípravu a vědí, kde ji získává. Dále jsme statisticky zjistili, že kompetence, které lékařky/ři delegují na sestru, nepřesahují rámec její profese, jelikož odpověděla méně než polovina respondentů, že na sestru kompetence nad rámec její profese přenáší. Také jsme vyvrátili hypotézu, že tyto úkony nad rámec její profese neumožňují sestře poskytovat ošetřovatelskou péči zaměřenou na saturaci a uspokojování potřeb pacienta. Třetí cíl se taktéž splnil. A k němu stanovená hypotéza, že lékaři nepociťují potřebu ke změně kompetencí sester, se potvrdila. O výsledky našeho šetření již projevily zájem hlavní sestry z některých nemocnic, se kterými jsme v rámci výzkumného šetření spolupracovali. Myslíme si, že by se pomocí námi zjištěných dat dalo snížit přenášení lékařských kompetencí na sestry. Na základě těchto výsledků bychom chtěli vytvořit seznam nejčastějších kompetencí, které sestry vykonávají nad rámec svého vzdělání a poskytnout ho vrchním a staničním sestrám, které budou informovat nejen sestry ale i lékaře. Myslíme si, že si tak sestry lépe uvědomí, které kompetence mohou v rámci svého vzdělávání vykonávat a snadněji odmítnou lékařce/ři tento úkon odmítnout. A lékařky/ři si možná pak snáze uvědomění rizika spojená s delegováním jejich kompetencí na sestry.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.