Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 40 záznamů.  začátekpředchozí30 - 39další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Katecheze dospělých. Situace v Československu a ČR
Černý, Štěpán ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Předkládaná práce představuje velmi stručný pohled na katechezi v České republice, a to v letech od počátku vzniku republiky, tehdy ještě Československé, až do současnosti. Pro zasazení do souvislostí je v úvodu zmínka o pochopení katecheze jako samostatného oboru. Dále jsou v práci obsaženy úvahy a názory na církev jako celek, odkazy na dokumenty církve, případně zmínky o katechezi konané v církvi mimo naši republiku, avšak jen v souvislosti a pro upřesnění zpracovávaného tématu katecheze v České republice. Práce kromě písemných podkladů, uvedených v seznamu zdrojů, čerpá i z osobních zkušeností autora, který však může osobně interpretovat pouze období posledních třiceti let. Práce si neklade za cíl být kompletním náhledem na celou problematiku, spíše je pohledem na toto téma z nového úhlu.
Katecheze dospělých. Situace v Československu a ČR
Černý, Štěpán ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Práce se snaží pomocí analyticko-komparativní metodologie v základních obrysech zmapovat katecheticko-pastorační činnost katolické církve v Československu od vzniku první republiky do současnosti. Vzhledem k rozsáhlosti tématu se zaměřila pouze na vybrané výrazné postavy české církve, působící od třicátých let 20. století do sametové revoluce, kteří svojí činností a službou ovlivnili životy mnohých lidí. Práce nejdříve definuje odbornou terminologii a poté se věnuje teoretickému studiu základních pokoncilních dokumentů magisteria katolické církve, které se týkají tématu práce - katecheze dospělých. V jejich světle a v historicko-společenském kontextu doby minulé vnímá svědectví života, služby, a myšlenek tří velikánů té doby: Tomislava Kolakoviče, Oty Mádra a Jana Evangelisty Urbana. Na jejich životě a analýzou jejich písemných děl se práce snaží ukázat jednotlivé cesty katecheze dospělých i to, v čem tito teologové předjímali to, co posléze uváděly církevní dokumenty.
Vztah učitel a žák ve výuce náboženství a katechezi
Čermáková, Bronislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Diplomová práce "Vztah učitel a žák při výuce náboženství a katechezi" pojednává o některých aspektech vzájemných vztahů ve výuce náboženství a katechezi. V první části práce jsou popsány některé obecné rysy vztahu mezi učitelem a žákem z pohledu pedagogiky a psychologie a nastíněny některé etické aspekty tohoto vztahu. Druhá část práce se zabývá specifiky vztahů vznikajících ve výuce náboženství a v katechezi. Z obsahu a cíle katecheze (jímž je růst víry katechizovaných) a výuky náboženství (vytvoření zralého a odpovědného vztahu k víře a křesťanství) vyplývá, že vztah mezi učitelem a žákem je mnohem bližší a osobnější než při výuce běžných předmětů. Tento vztah by měl být založen především na vzájemné úctě a důvěře. Tato blízkost se může stát zdrojem vzájemného obohacení, ale také s sebou přináší významné riziko selhání a zneužití. Tyto škody mají vážné důsledky pro rozvoj osobnosti katechizovaného, jeho vztahu k sobě, ke světu i k Bohu. Odpovědnost v takových případech je vždy na straně katechety (učitele). Zdravý vztah mezi subjekty katecheze předpokládá vysokou úroveň osobní zralosti katechety. Cestou minimalizace rizik není rezignace na blízkost a hloubku vzájemných vztahů v katechezi, ale spíše je důležité se zaměřit na správnou formaci katechetů, která zahrnuje rozpoznání povolání a přípravu...
Filosofie pro děti jako koncepce výuky náboženství a katecheze.
ODEHNALOVÁ, Barbora
Diplomová práce si pokládá dvě otázky, Jak promýšlejí děti ve věku 12 15 let biblické texty? A Jak lze pomocí Filosofie pro děti podněcovat promýšlení víry u dětí ve věku 12 15 let? Pro zodpovězení těchto otázek jsem zvolila postup kvalitativního výzkumu, který spočíval v jednotlivých diskuzích ve vybraných ohniskových skupinách. Tento dialog byl veden pomocí zásad Filosofie pro děti. Teoretická část práce se zabývá vymezením důležitých pojmů, jakými jsou výuka náboženství, katecheze z pohledu různých dokumentů církve a dalších vzdělávacích programů, a upřesněním zásadních rozdílů mezi těmito dvěma pojmy. Dále vymezení struktury a zásad Filosofie pro děti, ale také historicky vývoj tohoto programu. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem v ohniskových skupinách. Tento výzkum obsahuje diskuze vybraných ohniskových skupin, kde jednotlivé výpovědi jsou zakódovány a následně v tabulce četností výpovědí zařazeny. Podle těchto tabulek je výhodnocována diskuze z hlediska četnosti výpovědí. Následně je vyhodnocován i obsah diskuzí. Dále jsou kódy rozděleny do kategorií ze kterých jsou diskuze vyhodnoceny do závěrečného shrnutí a zodpovězeny položené otázky.
Vývoj metod, cílů a obsahů ve výuce náboženství od roku 1990 Sonda do vikariátu Sušice - Nepomuk
KOPELENT, Jiří
Práce se zabývá vývojem metod, obsahů a cílů ve výuce náboženství od roku 1990. Práce je rozdělena do 5 kapitol. v první kapitole jsou vypsány metody, obsahy a cíle v pohledu obecné didaktiky. Ve druhé kapitole jsou metody, obsahy a cíle v pohledu náboženské pedagogiky a rozdíl mezi katechezí a výukou náboženství. Ve třetí kapitole jsou obsahy a cíle a metody z pohledu církevních a školských dokumentů a popsány cíle a obsahy jednotlivých vydaných osnov. Ve čtvrté kapitole je potom šetření vývoje metod, cílů a obsahů a didaktické úrovně u vybraných vyučujících v Sušicko- nepomuckém vikariátu. v páté kapitole je pak shrnutí šetření.
Malá společenství církve jako prostor pro náboženskou edukaci
ŠÍDLOVÁ, Jana
Práce se zabývá problematikou malých společenství církve a jejich vztahem k náboženské edukaci - katechezi. Jsou zde navrženy tři ideální typy malých společenství v církvi: rodina, farnost a nefarní společenství. Vhodnými edukačními přístupy, které rozvíjí společenskou dimenzi křesťanství jsou náboženská výchova jako sdílená křesťanská praxe T. H. Grooma a mystagogie.
Konfesní výuka náboženství pro žáky přicházející ze sekulárního prostředí?
SMÍTKOVÁ, Alena
Hlavním tématem práce je snaha o zodpovězení otázky, zda je konfesní výuka náboženství vhodným způsobem, jak přistupovat k žákům přicházejícím ze sekulárního prostředí. V první části práce se zabýváme vymezením pojmu katecheze a jejím dějinám. Dále porovnáváme konfesní a nekonfesní způsob výuky, přičemž jako alternativu shledáváme výuku náboženství zaměřenou na kulturní kontext. Pozornost věnujeme pojmu sekulární společnost a z toho plynoucím důsledkům ohledně výuky náboženství. Hledáme cíle a obsahy výuky náboženství v jednotlivých církevních dokumentech s přihlédnutím na nevěřící žáky. V poslední části práce se věnujeme vývojové psychologii, vývoji náboženského úsudku dětí a osobnosti pedagoga. Samotný závěr pak hledá východiska k výuce zaměřené na kulturní kontext.
Ekleziologické inspirace pro náboženskou edukaci
ŠÍDLOVÁ, Jana
Tato práce se zabývá ekleziologickými inspiracemi pro katechezi v církvi jako jedné z forem náboženské edukace. Je zde využito ekleziologie A. Dullese a jeho modelů katecheze v podobě ideálních typů, které jsou analyzovány a komparovány, aby se ukázala tato inspirace. K Dullesovým modelům katecheze, vycházejících z amerického prostředí, jsou nalezeny evropské paralely a jejich základ v církevních dokumentech. V závěru je naznačena možnost využití této teorie v praxi.
NEOKATECHUMENÁTNÍ CESTA JAKO PERSPEKTIVA NOVÉ EVANGELIZACE
BERNARDOVÁ, Alena
Práce se zabývá Neokatechumenátní Cestou jako perspektivou nové evangelizace. Úvodní část uvádí do souvislostí kritické zhodnocení současné společnosti a Druhý vatikánský koncil reagující na tento stav znovuzavedením katechumenátu. Následuje představení Neokatechumenátní Cesty, legislativní procesy spojené s jejím uznáním ze strany církve a seznámení s jednotlivými etapami duchovní cesty. Další část pojednává o Božím Slovu, Liturgii a Společenství. Závěrečná část práce je věnována plodům této duchovní cesty, laickému apoštolátu, povolání k zasvěcenému životu a seminářům Redemptoris Mater.
Uvádění dítěte do slavení mše svaté v rámci reflexe příprav na první svaté přijímání
ZRZAVÁ, Marie
Práce se zabývá přípravou dětí na první svaté přijímání a jejich uváděním do činného a vědomého slavení mše svaté. Teoretická část charakterizuje specifika křesťanské výchovy, typické znaky dětí mladšího školního věku a podstatu výuky náboženství a katecheze. Dále popisuje základní vymezení liturgie, její nositele a způsoby či možnosti opravdového slavení liturgických slavností. Praktická část práce je tvořena dvěma oblastmi. První oddíl vychází z teoretické části a na její podstatě charakterizuje základní kritéria, která by měla příprava na první svaté přijímání respektovat. Druhý oddíl obsahuje stručnou charakteristiku dvanácti publikací či řad věnujících se přípravě na první svaté přijímání. Tyto materiály jsou reflektovány ze tří hledisek ? zda jsou určeny spíše pro výuku náboženství nebo pro katechezi, zda počítají se spoluprací s rodinou, příp. s farností a zda v konečném důsledku připravují děti na jejich aktivní a vědomou účast na mši sv. Hodnocení není zaměřeno pouze kriticky, ale chce spíše vyzvednout možný přínos konkrétního materiálu a tedy jeho význam při systematickém uvádění dětí do slavení liturgie, z něhož je možné čerpat tu pravou radost a naději.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 40 záznamů.   začátekpředchozí30 - 39další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.