Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,681 záznamů.  začátekpředchozí29662 - 29671další  přejít na záznam: Hledání trvalo 2.08 vteřin. 

Vliv fluviálně-morfologických makrostruktur na fyzický habitat vodních toků.
Strachota, Pavel ; Matoušková, Milada (vedoucí práce) ; Křížek, Marek (oponent)
Cílem práce je najít hlavní parametry popisující fluviálně-morfologické makrostruktury vzhledem k fyzickému habitatu vodních toků na příkladu toku Zlatého potoka a Mandátu. K tomuto účelu byla použita technika neuronových sítí, která umožňuje kvantitativně i kvalitativně posoudit váhu jednotlivých parametrů. Základní podklady pro práci byla získány mapováním zájmového území s využitím metodik ekohydromorfologického mapování EcoRivHab a RHS. Informace o fyzickém habitatu mapovaných vodních toků byla získána z mapových podkladů (ZABAGED) a vlastním mapováním (mj. pro fily údolí toku laserovým sklonoměrem, korytové akumulace, břehové nátrže). Zpracování proběhlo ve dvou fázích. V první fázi bylo území posouzeno na základě obou metodik. Jako učební data pro neurální síť byly použity výsledky mapování Zlatého potoka. Ve druhé fázi proběhlo srovnání výsledků mapování na dalších tocích pomocí techniky neuronových sítí. Tímto bylo možno určit rozdíly mezi přirozenými úseky vodních toků v geografi cky odlišných oblastech a také hlavní, vedlejší a nepodstatné parametry obou metodik pro mapování.

A contrastive study of hyperbole in Czech and English. A corpus-based study
Macháčková, Anežka ; Klégr, Aleš (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Cílem diplomové práce je srovnat užívání hyperboly či zveličování v běžném hovorovém jazyce v češtině a angličtině. Činí tak skrze porovnávání dvou vzorků čítajících 100 českých a 100 anglických příkladů hyperbol, které byly náhodně excerpovány z mluvené části Českého národního korpusu ORALU2008 a z mluvené složky British National Corpus. Získané vzorky jsou podrobeny analýze z hlediska formálního (zastoupení výrazových prostředků), sémantického (zastoupení hyperbol kvantitativních a kvalitativních) a lexikálně-sémantického (sémantické pole představující zdroj nadsázky). Práce tímto testuje hypotézu hyperbolických univerzálií v češtině a angličtině. Rozbor je dále zaměřen na porovnání výskytu ustálených hyperbolických výrazů oproti kreativním hyperbolickým novotvarům. Výsledky zjištěné v obou složkách vzorku, české a anglické, jsou srovnány s cílem určit podobnosti a odlišnosti v užívání hyperbol či zveličování v těchto jazycích. V neposlední řadě si práce klade za cíl stanovit četnost výskytu hyperboly v obou jazycích.

To v zrcadle jsem já?
Radová, Vlasta ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
česky Krásné a zdravé tělo dnes indikuje šťastný a spokojený život, a to je důvod, proč je jím naše společnost přímo posedlá. Bylo přetvořeno v komerční objekt a hranice, jak je možné s ním manipulovat, se stále více posouvají. Paralelně s tím si mnozí lidé uvědomují, že dobré spojenectví s vlastním tělem je nezbytné pro tělesné a duševní zdraví. Jsou slyšet hlasy volající po prevenci zneužívání lidského těla a znevážení důstojnosti člověka. Objevují se různé druhy orientální filosofie, psychoterapeutických směrů zaměřených na tělo, nebo myšlenky psychosomatické medicíny, které se snaží trend, v němž tělo figuruje jako zboží, vyvážit. Přes jejich úsilí se počet osob s narušeným vnímáním a prožíváním vlastního těla stále navyšuje. Nejčastějšími a ve společnosti často diskutovanými jsou poruchy příjmu potravy, které vážně ohrožují všechny oblasti života jednotlivce. Většina z nich se objevuje v období dospívání, a to je důvod, proč jsem se ve svém výzkumu zaměřila na mapování prožitků tělesnosti právě u adolescentů. Pro svou práci jsem se rozhodla použít metodu zakotvené teorie, tedy kvalitativní pojetí výzkumu. Hlavní výzkumnou sondou se staly polostrukturované rozhovory. Teoretická část je tvořena filosoficko-historickým a sociálně-psychologickým pohledem, přes které je možné na tělo nazírat. V...

Operátorové myslenie
Ruppeldtová, Janka ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Harminc, Matúš (oponent)
6. Závery V závere struène podávame zhrnutie výsledkov práce v oblasti teórie a praxe, a taktiež možné smerovanie ïal¹ieho výskummu s cieµom hlb¹ie preniknú» do problematiky operátorov ého myslenia jedincov. V duchu súèasných kon¹truktivistických teórií vyuèovania k zvý¹eniu zaangažovanosti žiakov do vlasného poznávania môže nesporne prispie» navodenie prostredia, ktorého cieµom nie je len rie¹enie slovných úloh, ale predov¹etkým formulovanie problémov samotnými žiakmi (problem posinng). Za prínos predkladanej práce považujeme: teoretické popísanie atlasu úloh s dvoma operátormi, zjemnenie klasikácie operátorov, uvedených v práci (Hejný, Stehlíková, 1999), roz¹írenie pojmu lineárny sylogizmus na kvantitatívny sylogizmus, rozpracovanie pojmu operátor operátorov, charakterizovanie konceptuálne a procesuálne zadaných úloh s operátormi, ich detailná komparácia pomocou vrstiev slovnej úlohy, vytvorenie gradovanej série úloh s cieµom budovania schémy operátorového myslenia, popísanie fenoménov rie¹iteµských procesov žiakov, z ktorých mnohé predstavujú obstakly pri budovaní schémy operátorového myslenia, voµba vhodného diagnostického nástroja na zis»ovanie úrovne operátorového myslenia studentov, komparácia žiackych a studentských riešitelských procesov z hladiska úrovne operá-torového myslenia. V priebehu práce...

První seznámení s elektronickými kompenzačními pomůckami u dětí se zrakovým postižením v rámci zaškolovacího kurzu.
PŘIBYLOVÁ, Hana
Bakalářská práce se věnuje kurzu Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek, kterého se účastní dvě klientky s těžkým zrakovým postižením. Pro tyto klientky byl vytvářen metodický materiál. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se člení do šesti kapitol. V první kapitole se práce zaměřuje na zrakové postižení. Druhá kapitola představuje vývoj jedince se zrakovým postižením. Další kapitola se snaží vymezit edukaci osob se zrakovým postižením. Čtvrtá kapitola se zabývá speciálně pedagogickým poradenstvím pro osoby se zrakovým postižením. Pátá kapitola je věnována sociální rehabilitaci a také představuje poradenská zařízení sociální rehabilitace. Poslední kapitola charakterizuje kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. Cílem bakalářské práce je optimalizovat část již existujícího kurzu Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek do metodických listů pro klientky s těžkým zrakovým postižením. Dílčím cílem je prostřednictvím rozhovoru s lektorkou kurzu se dozvědět informace o kurzu Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek a na základě jejího doporučení zjistit téma, které budu následně rozpracovávat do metodických listů. Cílem práce je také vytvořit metodický materiál, který bude přínosem pro kurz Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek a následně ho ověřit v praxi. V souladu se stanoveným cíli jsou zvoleny výzkumné otázky. K dosažení cílů byl stanoven kvalitativní výzkum. Ke sběru dat byly použity následující metody. První metodou byl strukturovaný rozhovor. Tento rozhovor byl veden s lektorkou kurzu Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek. Na základě rozhovoru bylo navrhnuto téma, které bylo následně rozpracováno do čtyř metodických listů. Druhou metodou použitou při výzkumném šetření bylo zúčastněné pozorování. Vytvořily se kategorie pozorování vzhledem k dílčím cílům bakalářské práce a ty byly zaneseny do záznamového archu pro pozorování. Poslední metodou byla metoda sekundární analýzy osobní dokumentace klientek. Samotné výzkumné šetření se uskutečnilo od února do poloviny dubna v prostorách Tyflokabinetu České Budějovice, o.p.s., který realizuje kurz Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek. Výzkumný soubor tvořila nevidomá žákyně a žákyně se zbytky zraku. Výsledkem mé bakalářské práce je originální metodický materiál. Díky evaluaci probírané látky umístěné na konci každé lekce bylo zjištěno, že metodické listy byly přínosem pro kurz Obsluhy elektronických kompenzačních pomůcek a přispěly k porozumění probírané látky. Na základě pozorování jsem zjistila, že výuka kurzu je ovlivněná časovou dotací jedné hodiny kurzu a také pozorností klientek. Na základě pozorování je možné říci, že lze vymyslet různé hry a činnosti, které byly zaměřeny na procvičování dané látky, ale je nutno vzít v úvahu časovou dotaci výuky kurzu, která činí 60 minut. Je ověřené, že častokrát 60 minut nestačilo, aby se stihlo probrat vše, co bylo připraveno, ale je to zase hodně minut pro udržení pozornosti klientek.

Problematika přípravy mládeže ve věku 16-18 let
Smejkal, Jaroslav ; Buzek, Mario (vedoucí práce) ; Bošanský, Jiří (oponent)
NÁZEV Problematika přípravv mládeže ve věku 16 - 18 let NÁZEV V ANGLIČTINĚ Preparation issues ofteen-agers between the ages of 16 - 18 years CÍL PRÁCE Cílem práce bylo nastínit, jak vypadá tréninkový model v České republice dále pozorování komplexnťho výkonu hráčů FC Viktoria Plzeň. Zjistit nedostatky v hernťch činnostech v průběhu utkání a navrhnout tréninková opatření, která pomohou odstranit zjištěné nedostatky. METODA Výzkum byl proveden metodou nepřímého pozorování pomocí DVD záznamů z utkání 1. ČPP ligy st. dorostu za použití kvalitativní a kvantitativní analýzy herních činností. VÝSLEDKY Analýza by měla odhalit některé nové skutečnosti. Výsledky by měli definovat požadavky na zdokonalování technické a taktické vyspělosti v herních činnostech jednotlivce. KLÍČOVÁ SLOVA Herní výkon, kvalitativní a kvantitativní analýza, řešení "chybnosti" 2

Výchovně vzdělávací program o civilní ochraně pro žáky základních škol Slovenské republiky
UŠIAKOVÁ, Michaela
Tematikou našej práce je všeobecne menej zmapovaná problematika, týkajúca sa vzdelávania a pripravenosti obyvateľstva a hlavne žiakov základných škôl na území Slovenskej republiky. Zámerom tejto práce bolo zistiť akými formami a metódami prebieha vzdelávanie v danej oblasti, poukázanie na nedostatky pri vzdelávaní mládeže. Cieľom práce je zistiť a zhodnotiť názor odborníkov civilnej ochrany a krízového riadenia o vzdelaní a pripravenosti učiteľov na riešenie mimoriadnych udalostí a o potrebe zavedenia samostatného predmetu Civilná ochrana v základných školách Slovenskej republiky. Ďalším cieľom je analyzovať záujem učiteľov o zavedení samostatného vyučovacieho predmetu Civilná ochrana v základných školách Slovenskej republiky. Na základe výskumu v praktickej časti sme stanovili ďalšie ciele: vytvorenie návrhu príručky výchovno vzdelávacieho programu o civilnej ochrane obyvateľstva pre žiakov základných škôl a jej následná implementácia vo vybranej Základnej škole Dojč. Návrh príručky by mohol slúžiť k príprave žiakov na sebaochranu a vzájomnú pomoc pri vzniku mimoriadnych udalostí. Výskum bol realizovaný pomocou kvalitatívnej a kvantitatívnej, analyticko-syntetickej, induktívno-deduktívnej metódy, formou pološtrukturovaných rozhovorov s odborníkmi na civilnú ochranu obyvateľstva a štatistického šetrenia metódou Poissonovoho rozdelenia pravdepodobnosti u učiteľov základných škôl Slovenskej republiky. Výskumná otázka ?Považuje sa za dôležité zaviesť samostatný predmet Civilná ochrana do základných škôl Slovenskej republiky?? bola zodpovedaná a štatisticky overená. Výsledok štatistického šetrenia bol pozitívny, to znamená, že učitelia sa zhodli na nevyhnutnosti zavedenia samostatného predmetu Civilná ochrana. Na podklade rozhovorov sme dospeli k záveru, že výučba týkajúca sa civilnej ochrany obyvateľstva je nedostačujúca. Učitelia nemajú pri výučbe z čoho čerpať a aj ich vedomosti nie sú vyhovujúce. Dospeli sme k názoru, že praktická neznalosť a nečinnosť po vzniku mimoriadnej udalosti v jej prvej fáze by mohla mať fatálne následky.

Kvalita života u dospělých osob s chronickou obstrukční plicní nemocí (CHOPN)
Klikarová, Dita ; Prchalová, Eva (vedoucí práce) ; Borkovcová, Jitka (oponent) ; Skála, Bohumil (oponent)
Autor: Dita Klikarová Instituce: Ústav sociálního lékařství LF v Hradci Králové Název práce: Kvalita života u dospělých osob s chronickou obstrukční plicní nemocí (CHOPN) Vedoucí práce: Bc. Eva Prchalová Počet stran: 119 Počet příloh: 4 Rok obhajoby: 2008 Klíčová slova: CHOPN, kvalita života, definice, prevalence, symptomy, prognóza, prevence, diagnostika, terapie, komplikace Bakalářská práce je zaměřena na kvalitu života nemocných s chronickou obstrukční plicní nemocí. Teoretická část pojednává o kvalitě života jako takové a zároveň o problematice onemocnění CHOPN. Věnuje se její definici, prevalenci, symptomům, prognóze, prevenci, diagnostice, terapii i možným vzniklým komplikacím, které tato nemoc s sebou přináší. Cílem empirické části je zjištění subjektivní kvality života nemocných s CHOPN. Každý nemocný totiž vnímá svoji nemoc zcela individuálně. Výzkumné šetření bylo realizováno na Plicní klinice Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Bylo použito jak kvantitativního výzkumu, tak kvalitativního.

Stabilizovaná dusíkatá hnojiva se sírou ve výživě pšenice ozimé
Tržil, Marek
Cílem bakalářské práce bylo posoudit vliv stabilizovaných dusíkatých hnojiv se sírou ve výživě pšenice ozimé a porovnat výsledky hnojiv s inhibitorem nitrifikace s hnojivem bez inhibitoru a porovnat vliv velikosti aplikované dávky na změnu naměřených hodnot. Do pokusu bylo zařazeno 5 různých variant: 1. ALZON 46 + síran amonný (1:1) 100% dávka, 2. ALZON 46 + síran amonný (1:1) 80% dávka, 3. ALZON 25 -- 6S 100% dávka, 4. ALZON 25 -- 6S 80% dávka, 5. močovina + síran amonný (1:1). U jednotlivých variant byl posuzován výživný stav porostu, výnos zrna a kvalitativní parametry zrna. Experiment byl proveden formou maloparcelového polního pokusu na pokusné stanici Školního zemědělského podniku v Žabčicích v hospodářském roce 2012/2013. U obsahu lepku, N-látek a sedimentační hodnoty statisticky průkazně nejnižších hodnot dosahovala varianta hnojená ALZONEM 25 -- 6S 80 %. U objemové hmotnosti varianta močoviny + síran amonný dosahovala statisticky průkazně nižších výsledků. Nejlepších výsledků z uvedených variant dosahovala varianta ALZON 46 + síran amonný (1:1) 100 % a to u parametrů N-tester, výnos zrna, sedimentační hodnota, obsah N-látek a lepku.

Ideální sestra z pohledu pacienta
BEZDĚKOVÁ, Barbora
Ideální sestru si v dnešní době každý pacient představuje jinak. Veřejnost nemá často představu, jakého vzdělání v dnešní době všeobecné sestry musejí dosáhnout, aby mohly vykonávat tuto odbornou a velmi specifickou činnost. Práce je zaměřena na představy pacientů o ideálních vlastnostech sestry a na vnímání rozdílného druhu vzdělání všeobecných sester. Ve výzkumné části jsme měli zjistit, jak si pacienti představují ideální sestru a jaké na ni mají požadavky, jak jsou spokojeni s péčí sester v nemocnici Jindřichův Hradec a zda vůbec rozlišují typy kvalifikace sester. Praktická část zahrnuje zpracování a vyhodnocení dat získaných během výzkumného šetření. Před začátkem zpracování bakalářské práce byly stanoveny dva hlavní cíle práce. První cíl byl zaměřen na zmapování představ pacientů o ideálních vlastnostech sestry. Tento cíl zní: "Zmapovat představy pacientů o ideálních vlastnostech sestry". Druhým cílem práce bylo zjistit, zda pacienti rozlišují typy kvalifikace (vzdělání) všeobecných sester. K naplnění cílů bakalářské práce na téma "Ideální sestra z pohledu pacienta" bylo zvoleno kvalitativní šetření. Technikou sběru dat byl polostandardizovaný rozhovor, obsahující 10 otázek. Rozhovor byl uskutečněn s náhodně vybranými pacienty standardního lůžkového oddělení v Okresní nemocnici Jindřichův Hradec, a.s. Bylo uskutečněno 8 rozhovorů. Jednalo se o pacienty interního oddělení ženy a interního oddělení muži. U jednotlivých pacientů byla zjišťována v malém rozsahu i objektivní data: jejich věk, dosažené vzdělání a zaměstnání. Výzkum probíhal v období měsíců leden - březen 2013. Získaná data byla zpracována do schémat v modulu Microsoft Word pomocí diagramů SmartArt a následně tato schémata byla okomentována. Naleznete zde i doslovně přepsané citace jednotlivých respondentů bez lingvistické úpravy. Z výsledků je zřejmé, že došlo ke splnění předem stanovených cílů a na výzkumné otázky byly získány potřebné odpovědi. Z výzkumu celkově vyplývá, že si pacienti představují sestru jako ženu v čistém pracovním obleku, přiměřeně upravenou, ochotnou, komunikativní a empatickou, která bude mít příjemné vystupování a kladný vztah k pacientovi, přitom nebude drzá a arogantní. Ovšem co se týče vnímání důležitosti rozdílného vzdělání bylo zjištěno, že většina pacientů nevnímá rozdílnost vzdělání, což může být způsobeno především špatnou nebo nedostačující orientací v problematice. Jak jsme zjistili, pacienti nepoznají rozdíly mezi jednotlivými zdravotnickými pracovníky. Zjištěné výsledky ujasňují představy o ideálních vlastnostech sestry. Informace získané z výzkumu poskytují názory pacientů o těchto ideálech. Na základě těchto údajů lze zvážit přístup k pacientům, úpravu celkového vzhledu sester a snažit se přizpůsobit povahové rysy k jejich představám. Zároveň by výsledky výzkumu mohly být použity jako doplněk k výuce studentů oboru ošetřovatelství. S výsledky výzkumu budou seznámeni pracovníci interního oddělení muži a interního oddělení ženy, na kterých výzkum probíhal. Výsledky a poznatky této práce poslouží jako zpětná vazba pro ošetřující personál na standardním lůžkovém oddělení v Okresní nemocnici Jindřichův Hradec.