Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 315 záznamů.  začátekpředchozí295 - 304dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Dostatečnost poskytovatelů primární prevence rizikového chování v městě Příbram
ŠVŮGEROVÁ, Hana
Název mé bakalářské práce zní Dostatečnost poskytovatelů primární prevence rizikového chování v městě Příbram. Primární prevence si klade za cíl předcházet vzniku rizikového chování nebo první zkušenost s ním oddálit do co nejpozdějšího věku. Cílem je zabránit zvyšování výskytu rizikového chování. Primární prevence je ve školním prostředí zajišťována školními metodiky prevence, kteří vybírají pro své žáky a studenty preventivní aktivity, jimiž se snaží zlepšit jejich sociální dovednosti. Rizikové chování je takové chování, v jehož důsledku dochází k nárůstu sociálních, zdravotních a dalších rizik. Primární prevence by se měla zaměřit zejména na tyto oblasti: užívání návykových látek, šikana a kyberšikana, netolismus, gambling, HIV/AIDS či poruchy příjmu potravy. Dalšími jevy, kterým se snaží prevence předcházet, jsou politický a náboženský extremismus, projevy rasismu a xenofobie. K zajištění primární prevence využívají školy služeb poskytovatelů, kteří nabízí prevenci pomocí různých forem. Aby byla primární prevence efektivní, měla by být dlouhodobá a kontinuální. Její působení by se mělo objevit 2 ? 3 roky před prvním kontaktem s konkrétním jevem. Mezi méně účinné formy patří jednorázové aktivity, jako jsou například přednáška či beseda, které v programu nevyužívají potenciálu cílové skupiny. Cílem mé bakalářské práce je zjistit dostatečnost poskytovatelů primární prevence vybraného rizikového chování a provést evaluaci primární prevence na školách v městě Příbram. Vlastní výzkum byl proveden kvantitativně a doplněn pro ověření dat a údajů kvalitativně, metodou dotazování technikou polořízeného rozhovoru. Hlavní část výzkumu byla zajištěna prostřednictvím obsahové analýzy dat z minimálních preventivních programů ve vybraných základních a středních školách. Za stěžejní výsledky považuji fakt, že školy v městě Příbram nerealizují prevenci všech typů rizikového chování dle metodického pokynu MŠMT ČR. Nejčastěji je prevence zajištěna v oblastech užívání návykových látek a onemocnění HIV/AIDS. Naopak minimálně je prevence prováděna v případech kybeřšikany, netolismu, gamblingu a poruch příjmu potravy. Na základních školách přichází prevence pozdě. Z rozhovoru se školními metodiky prevence jsem zjistila, že nejčastější důvod, proč školy v těchto oblastech nedělají prevenci, je domněnka nepotřebnosti tématu či představa zbytečnosti a pozdního zásahu preventivních aktivit. Na nedostatek poskytovatelů primární prevence v Příbrami upozornili pouze dva metodici prevence, což se týká především problematiky šikany a kyberšikany, alkoholu a rasismu a xenofobie. Na tomto základě se domnívám, že skutečnost, že školy nedělají primární prevenci všech typů rizikového chování, není způsobena nedostatkem poskytovatelů. Jako možné řešení stávající situace na školách vidím zejména pevnější zakotvení primární prevence v legislativě České republiky. Výsledky mojí práce mohou posloužit jako podklad pro zkvalitnění primárně preventivního dění na jednotlivých školách v městě Příbram, pro potřeby dalšího výzkumu či jako materiál pro laickou veřejnost zajímající se o prevenci.
Komparace vybraného rizikového chování u žáků Základní školy a Základní školy praktické v Rapšachu
KEPKOVÁ, Jana
Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma ?Komparace vybraného rizikového chování u žáků Základní školy a Základní školy praktické v Rapšachu. Rizikové chování není problémem pouze České republiky nebo Evropy, ale je to problém celosvětový. V jeho důsledku dochází k narušení normálního vývoje jedince v různých oblastech lidského života. Pokud k jeho rozvoji dochází již v nízkém věku, mohou být důsledky ještě závažnější a mohou ovlivnit celý nadcházející život jedince. Rizikové chování zasahuje jak do stránky biologické, tak do stránky psychologické a samozřejmě i do stránky sociální. I přesto v dnešní době věková hranice, kdy se jedinec do rizikového chování zapojuje, klesá. Data pro tuto práci byla zajišťována na podkladě kvantitativního výzkumu, metodou dotazování, technikou anonymního dotazníku. Na jejich podkladě byly verifikovány či falzifikovány dříve stanovené hypotézy. Respondenti byli dotazováni ve škole za přítomnosti administrátora, ovšem s vyloučením pedagogů či jiných obdobných jim blízkým autorit, které by mohly ovlivnit validitu sbíraných dat. Práce zahrnuje část teoretickou, která blíže popisuje vybrané druhy rizikového chování, statistické zhodnocení jejich výskytu a také charakteristiku období života, ve kterém se respondenti právě nacházejí. V praktické části jsou vytyčené cíle, je zde popsán průběh vlastního výzkumu a také diskutování s autory, z nichž jsem čerpala. Cílem výzkumu bylo zmapování výskytu vybraných druhů rizikového chování u žáků druhého stupně Základní školy a Základní školy praktické v Rapšachu a následně získaná data vzájemně komparovat. Z výzkumu je patrné, že určitý druh rizikového chování je více typický pro chlapce a jiný pro dívky, stejně tak některé jevy se ve větší míře vyskytují na Základní škole a jiné zase na Základní škole praktické. Není ovšem výjimkou, že některé jevy se vyskytují téměř ve srovnatelném zastoupení u všech dotazovaných respondentů. Výsledky práce je možné využít v praxi pro potřeby dalších výzkumů, pro výuku, realizaci efektivnějších programů primární prevence, pro potřeby školních metodiků prevence, tvorbu Minimálních preventivních programů aj.
Vybrané módní styly mládeže související s rizikovým chováním
RIGANOVÁ, Veronika
Název mé bakalářské práce je Vybrané módní styly mládeže spojené s rizikovým chováním. U mládeže je hodně důležitá úprava zevnějšku. Úprava zevnějšku je prostředek k vyjádření identity, tímto způsobem dospívající sděluje svému okolí, kým se cítí být. Jelikož se mladí lidé chtějí odlišovat jak od svých vrstevníků, tak dospělých, vyjadřují to nejenom určitým stylem oblečení ale i chováním. Díky tomu mládež často vstupuje do různých subkultur. Subkultura se dá charakterizovat jako kultura dílčí skupiny, která se více nebo méně odlišuje od převládající, většinové a ?oficiální? kultury. Subkulturu tvoří skupiny lidí, kteří sdílejí zvláštní hodnoty a normy, v nichž se rozcházejí s dominantní nebo mainstreamovou společností. Se subkulturami bývá často spojeno různé rizikové chování. Rizikové chování je jev ohrožující společnost napříč všemi kulturami. Ohrožuje zdraví vývoj mladistvého, jak po stránce biologické, psychické a sociální. Cílem mé bakalářské práce je popsat vybrané módní styly mládeže, jejich specifika a znaky v návaznosti na rizikové chování jednotlivých subkultur. V teoretické části jsou popsány vybrané subkultury mládeže, jejich historie, životní styl, hodnoty, typické oblečení Také je zde stručně popsáno rizikové chování, které se v subkulturách vyskytuje. V praktické části jsou vymezeny cíle práce a je zde popsán vlastní výzkum, včetně diskutování zjištěných výsledků s poznatky jiných autorů, které uvádí teoretická část. Vlastní výzkum byl proveden kvalitativně metodou dotazování formou polostrukturovaného rozhovoru s respondenty z řad subkultur mládeže. Z výsledků bakalářské práce lze rozpoznat, že rizikové chování se ve vybraných subkulturách vyskytuje. Ve všech subkulturách se vyskytuje zneužívání návykových látek, jednalo se především o alkohol a marihuanu, která se ovšem vůbec nevyskytovala v subkultuře emo. V subkultuře skinhead se někteří respondenti hlásili k pravicovému extremismu a násilnému chování. Oproti tomu v punkové subkultuře byly příklony k levicovému extremismu a násilnému chování daleko menší. Co se týče hip hopové subkultury a graffiti. Z vybraného vzorku se pouze 1 respondent graffiti věnuje a doposud neměl problémy s policií. Lze tedy usuzovat, že hip hop a graffiti již spolu tolik nesouvisí, jak tomu bylo na začátku, kdy sem tento styl začal pronikat. U gothic subkultury se nepotvrdilo, že sebepoškozování existuje, jako subkulturní norma. V této subkultuře se objevili více než v ostatních subkulturách tělomodifikující praktiky, také se zde vyskytoval satanismu, respondenti ale odmítají jakékoliv spojení s násilnými praktikami, které bývají se satanismem spojovány (týrání zvířat apod.). U emo subkultury se potvrdilo sebepoškozování. 3 respondenti ze 4 s ním mají zkušenosti. Z nichž 2 respondenti začali se sebepoškozováním díky tzv. emo pravidlům, Které se snažili dodržovat, když s tímto stylem začínali. Všichni ze subkultury dodávají, že sebepoškozování se stylem nijak nesouvisí, sebepoškozování není jednou z norem subkultury a také dále vyjadřují odpor vůči těmto tzv. emo pravidlům. Je nutné dodat, že tyto emo pravidla vytvořil člověk, který nepatří do subkultury. Všichni respondenti, kteří se účastnili výzkumu, udávají větší či menší problémy kvůli svému stylu a to i v běžném životě (škola, práce, rodina). Myslím si, že je to díky zkresleným informacím převážně z medií. Výsledky mé práce mohou posloužit jako podklad pro další výzkum, mohou být použity při výuce této problematiky a samozřejmě mohou být využity v rámci efektivní primární prevence.
Hodnocení primárně preventivního působení na základních školách v regionu Příbramsko.
ŠMATLÁKOVÁ, Iva
Téma této práce zní Hodnocení primárně preventivního působení na základních školách v regionu Příbramsko. Problematika rizikového chování je stále aktuální otázkou diskuzí celé společnosti a jediným skutečně efektivním řešením vzniku tohoto nežádoucího jevu je jeho prevence. Cílem primární prevence je odrazení od zapojení do rizikového chování či zahájení rizikového chování posunout do co nejpozdějšího věku. Mezi základní vykonavatele primární prevence patří rodina a škola. Ovšem právě školy a školská zařízení mají povinnost vypracovat tzv. minimální preventivní program dle Metodického pokynu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Kapitola {\clqq}Současný stav`` vychází s odborné literatury. Je v ní popsán pojem rizikového chování, oblast školní primární prevence, období dospívání a v neposlední řadě také jednotlivé formy rizikového chování. V praktické části jsou vytyčené cíle, je zde popsán vlastní výzkum a diskuze s autory, z nichž jsem čerpala. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat oblasti primárně preventivního působení na základních školách. Současně dle jejich včasnosti a zastoupení prevence vybraného rizikového chování provést vyhodnocení účinnosti primární prevence. Dalším cílem bylo zmonitorovat výskyt rizikového chování u žáků devátých tříd základních škol. Ke sběru dat byla pro žáky základních škol použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků. Dále byl v práci aplikován kvalitativní výzkum, kde byla nástrojem sběru dat obsahová analýza minimálních preventivních programů.
Prevence nedrogových závislostí
PELECHOVÁ, Kateřina
Nedrogové závislosti jsou součástí každého z nás nevyjímaje děti a mladistvé. Je důležité si uvědomit, že nedrogové závislosti nás ovlivňují a jsou i přes svoji vážnost podceňovány. Jedná se o závažný sociálně patologický jev současnosti. V této bakalářské práci jsem se zabývala především prevencí a současným stavem společensky nežádoucího chování, které je v dnešní společnosti velice rozšířené. Tedy patologickým hráčstvím/gamblerstvím, závislostí na mobilním telefonu, virtuálními závislostmi, poruchami příjmu potravy a závislostí na sektě. Cílem výzkumu bylo zmapovat zastoupení jednotlivých jevů rizikového chování v rámci primární prevence ve školách a školských zařízeních a zhodnotit efektivitu aplikované prevence v oblasti nedrogových závislostí. Cíl práce byl naplněn. Výzkumem jsem došla k závěru, že hypotéza 1: Problematika virtuálních závislostí je nedostatečně zastoupena v primární prevenci oproti prevenci drogových závislostí, se potvrdila. Hypotéza 2: Primární prevence nedrogových závislostí je ve školách a školských zařízeních neefektivní, se potvrdila. V teoretické části jsem se v úvodu zabývala několika základními pojmy, následně jsem charakterizovala jednotlivé nedrogové závislosti. Závěr teoretické části jsem věnovala prevenci, především primární a systému organizace a řízení primární prevence sociálně patologických jevů u žáků. Ke zpracování praktické části jsem využila kvantitativní výzkum, ke sběru dat jsem použila techniku dotazníku. Dotazníkové šetření jsem prováděla ve 2.ročnících gymnázia, střední školy a středního odborného učiliště v Českých Budějovicích. Výběrový soubor tvořilo 73 respondentů. V praktické části se zabývám především rozborem zkušeností respondentů se společensky nežádoucím chováním a včasnosti primární prevence na školách k jednotlivým druhům společensky nežádoucího chování.
Postoje a hodnoty dospívajících
MATĚJKOVÁ, Lenka
Práce se zabývá hodnotami současných dospívajících a jejich postoji ke vzdělání, partnerskému životu, způsobům trávení volného času, představami o jejich budoucnosti a nejbližšími plány. Teoretická část charakterizuje období dospívání a výše uvedené pojmy. Praktická část zahrnuje 4 předpoklady, které se vztahují k postojům a hodnotám dospívajících a vlivům na ně z hlediska vzdělání rodičů.
Realizace prevence sociálně patologických jevů na 2. stupni základních škol v Jihlavě
SEDLÁKOVÁ, Gabriela
Téma mé bakalářské práce je zaměřeno na způsob, jakým je realizována prevence rizikového chování na 2. stupni základních škol v Jihlavě. Teoreticky i prakticky se zabývá aspekty, které se týkají systému realizování prevence u této cílové skupiny. Prevence rizikového chování je v dnešní době velmi diskutované téma a je kladen velký důraz na primární prevenci od mateřské školy, přes základní školy až po odborná učiliště a střední školy. V Jihlavě v současné době nefunguje jednotný systém primární prevence rizikového chování pro všechny základní školy a ani ucelený přehled o organizacích a institucích se sídlem v Jihlavě, které nabízejí preventivní programy. Cílem práce bylo především zjistit co nejvíce informací o způsobu, jakým je prevence v Jihlavě realizována. Dílčími cíli bylo zjistit, jaké preventivní programy existují a jakým způsobem jsou realizovány, dále zjistit postoj žáků druhého stupně základních škol v Jihlavě k rizikovému chování a prevenci a zda jsou pro ně programy prevence atraktivní, posledním dílčím cílem bylo zjistit, zda je v Jihlavě vytvořen komplexní systém preventivních programů. Pro naplnění těchto cílů byl zvolen kvalitativní typ výzkumu, metoda polostrukturovaného rozhovoru s otevřenými a polootevřenými otázkami a metoda skupinové diskuse. Výzkum probíhal z větší části na základních školách v Jihlavě, kde se mi podařilo získat souhlas s výzkumem od 6 z celkového počtu 10 základních škol. Cílové skupiny byly zvoleny celkem tři. První tvořili školní metodici prevence z výzkumného vzorku, druhá byla tvořena žáky devátých tříd základních škol z výzkumného vzorku a třetí skupina byla vytvořena ze zástupců organizací a institucí realizující preventivní programy na základních školách v Jihlavě. Z výzkumu vyplynuly současné problémy v této oblasti. Především je to nedostatek finančních prostředků, dále časová vytíženost školních metodiků prevence, kteří nemají dostatek času pro plánování a realizaci kvalitní a efektivní prevence. Za nejpodstatnější problém považuji vzájemnou nespolupráci mezi subjekty realizujícími programy primární prevence na základních školách v Jihlavě. V závěru práce jsem nastínila řešení těchto problémů.
Efektivita projektu Hrou proti AIDS
ŠÍMOVÁ, Michaela
ABSTRAKT Tématem mé bakalářské práce je efektivita projektu {\clqq}Hrou proti AIDS``. Jednou z nejzávažnějších nemocí v dnešní době, která u lidí vzbuzuje pocit strachu, je onemocnění HIV/AIDS. Je důležité zabránit šíření této nemoci zodpovědným chováním zejména v sexuálním životě, ale nejen v něm, proto jsem si zvolila téma, které se prevencí této problematiky zabývá. Úkolem práce bylo shrnutí základních informací o HIV/AIDS. Zaměřila jsem se na historii a současný stav onemocnění HIV/AIDS, cesty přenosu, léčbu a zejména prevenci. Prevenci se na základních školách nejpodrobněji věnuje projekt ,,Hrou proti AIDS``. Projekt si klade za cíl pomoci mládeži osvojit si základní znalosti a dovednosti o možnostech přenosu viru HIV, čímž upozorňuje na jeho nebezpečnost. Celý projekt se realizuje formou hry. Tento netradiční způsob je velice efektivní, neboť všichni studenti jsou zapojeni do hry, jsou nuceni přemýšlet o této problematice, a to i o vlastních postojích a chování v možných rizikových situacích. Mým cílem bylo zmapovat znalosti v oblasti HIV/AIDS u žáků ve věku od 12- 14 let a to před a po absolvování projektu {\clqq}Hrou proti AIDS``. Výzkum byl prováděn dle osnov kvantitativního výzkumu, pomocí dotazníkového šetření a sekundární analýzy dat. Dotazník byl anonymní a obsahoval šest otázek. Dotazníky jsem vyhodnotila, porovnala a zjistila, že informovanost mládeže o problematice HIV/AIDS je celkem uspokojivá, ne však zcela dostačující. Oblast prevence by měla být cílená systematicky. Jedním z možných řešení je především větší a kvalitnější osvěta nejen žáků, ale i celé veřejnosti, dále rozšíření vyučujících hodin zabývající se touto problematikou a také aktivní zapojení celého pedagogického sboru do celého projektu.
Vliv kinematografie na názor veřejnosti
PFLEGEROVÁ, Jana
Do masmédia patří i kinematografie, se kterou se setkáváme v dnešní době stále častěji. V ČR se řídí podle zákona č. 249/2006 Sb., kterým se mění zákon č.273/1993Sb. o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl,o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Tvůrčí způsob života ustupuje do pozadí a nyní se preferuje konzumní způsob života, který se orientuje na spotřebu a zábavu. Typické znaky životního stylu: kognitivní zhodnocení sebe sama a svého postavení ve světě {--} osobní životní filozofie, způsob prožívání {--} kvalitou a intenzitou prožitku se lidé navzájem liší, vztah k práci, odpočinku a pohybové aktivitě {--} regenerace a relaxace, zvládání sociálních interakcí {--} dostatečná opěrná sociální síť, ego úroveň {--} kompetence při zvládání náročných životních situací. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké faktory ovlivňují výběr filmu a jak ovlivňuje vybraný film názory široké veřejnosti. Cíl byl naplněn. Provedeným výzkumem se měly potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy, které zní: H1:Široká veřejnost upřednostňuje filmy s komediální tématikou. H1 byla potvrzena. 96 respondentů (20%) odpovědělo, že nejoblíbenějším filmovým žánrem jsou komedie. Z tohoto počtu bylo 53 respondentů ženského pohlaví a 43 mužského pohlaví. Jak u mužského pohlaví, tak i u ženského ohlaví komedie byl nejoblíbenější filmový žánr., H2: Široká veřejnost preferuje české filmy. H2 byla potvrzena. Česká společnost (59%) navštěvuje radši české filmy. U ženského pohlaví (61 respondentů) bylo více odpovědí pro český než u mužského pohlaví (35 respondentů)., H3: Široká veřejnost upřednostňuje filmy, které jsou v nabídce masmedií. H3 byla vyvrácena. 56 respondentů (34%) si vybírá film dle žánru, z toho bylo 27 ženského pohlaví a 29 mužského pohlaví. Nejoblíbenějším kritériem filmu je žánr. Z celkového počtu tvořilo 55% ženské pohlaví. Z toho můžeme usoudit, že kina více navštěvují ženy. Ženy (55%) tvořily nejvíce početnou věkovou kategorii od 16 do 25 let. Z tohoto výzkumu vyplynulo, že si široká veřejnost chodí do kina odpočinout, pobavit se a užít si humor a zábavu. Animované a komediální filmy, jsou většinou humorné a zábavné, proto jsou v prvních pozicích žebříčku návštěvnosti. Z výzkumu vyplynulo, že široká veřejnost dává přednost v 59% českým filmům. Na základě výsledků provedeného výzkumu je nutno konstatovat, že vliv kinematografie na názor veřejnosti je sice oblast spadající do pedagogiky volného času a prevence rizikového chování, ale přesto je této problematice věnováno v široké veřejnosti málo pozornosti. Předpokládám, že by bakalářská práce mohla být využita jako vhodný doplňující materiál týkající se problematiky životního způsobu osob v české společnosti
Názory pedagogů a žáků na vliv masmédií na rizikové chování dětí a mládeže
HRKALÍKOVÁ, Jana
Děti nemají dostatek životních zkušeností a proto nedovedou pokušení získat nabízený produkt odolat. Reklamní tvůrci představují v reklamách mystifikovaný svět. Pokud rodina dítěte nefunguje tak jak by měla a dítě není informováno ani ve školním prostředí o nebezpečnosti masové komunikace, hrozí, že dítě bude ovlivněno reklamou a bude v ní hledat chybějící pozitivní vzor. Tímto vvzorem se může stát konzument alkoholických nápojů. Reklama představuje konzumenta alkoholu jako člověka vedoucího zdánlivě šťastný život a proto může dítě konzumace alkoholu lákat. Teoretická část je věnována rozdělení masové komunikace a reklam. Jsou zde popsány psychologické aspekty reklamy. Dále zde popisuji několik teorií vlivu médií. Další část je věnována zákonu o reklamě a etickému kodexu reklamy. Zmiňuji se o negativních stránkách reklamy, obzvláště reklamy na alkohol. Opomenuta není ani mediální výchova a její využití. Zaměřuji se na užívání alkoholu u mládeže a na škodlivé účinky alkoholu. Cílem výzkumné části práce je zmapování názorů žáků a jejich pedagogů na osah reklam ve vztahu k alkoholu a následně tyto názory porovnat. Hypotézy zní následovně. Na všech základních školách se vyučuje mediální výchova. Nadpoloviční většina pedagogů souhlasí s tím, že reklamy děti negativně ovlivňují. Nadpoloviční většina žáků sleduje reklamy. Žáci znají reklamy na alkohol. Použita byla strategie kvantitativního výzkumu, technika dotazníku. Dotazníkové šetření bylo provedeno u 60 žáků osmých a devátých tříd Základní školy Lišov a 60 učitelů na pěti základních školách na Českobudějovicku. Vyplněné dotazníky byly vyhodnoceny pomocí elementární statistiky programů SPSS a Excel. Zjistila jsem, že žáci ve velké míře sledují reklamy a nejsou si vědomi toho, že by byl jejich názor do jisté míry formován reklamou. Reklamy na alkohol se žákům líbí. Žáci nejsou dostatečně informováni o škodlivosti alkoholu. Téměř všichni žáci již alkohol konzumovali a mnozí z nich již byli opilí. Učitelé uvádějí, že reklamy nabízející alkohol formují názory dětí. Vítají vyučování mediální výchovy a propagaci reklamy by více omezili.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 315 záznamů.   začátekpředchozí295 - 304dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.