|
Vzdělání – jeden z předpokladů umělecké orientace a tvorby žen
Malínská, Jana
Téma, jež jsem si pro svůj příspěvek zvolila, je velice široké. Proto jsem se zaměřila na čtyři důležité oblasti vztahu vzdělání k umělecké orientaci a tvorbě žen. Především jsem se soustředila na literaturu, neboť se v ní uplatnilo a vyniklo nejvíce žen v porovnání s ostatními uměleckými obory. Dalším zastavením je salon, organizovaný českými středními společenskými vrstvami, a jeho nezastupitelná role ve vztahu vzdělání a umění. Vstup žen do veřejné sféry, zpočátku jen v oblasti charitativní a od šedesátých let 19. století díky politickému uvolnění také kulturní a vzdělávací, umožnil vznik spolků, klubů a organizací žen. V závěru příspěvku se ještě stručně zmínila o významu lidové kultury a tvorby v české společnosti a o vlivu na ni.
|
|
Milada Paulová
Brádlerová, Daniela ; Hálek, Jan
M. Paulová byla první ženou v historii, která získala titul profesor. Věnovala se především dějinám východní Evropy a Balkánského poloostrova. Významné bylo její mnohaleté vědecké bádání v oblasti dokumentace činnosti slovanských odbojových skupin za I. světové války. M. Paulová byla členkou řady mezinárodních vědeckých institucí a její vědecká práce byla oceňována i politickými špičkami meziválečného Československa a Jugoslávie.
|
|
Václav Novotný (1869-1932) – žák, kolega a učitel
Hoffmannová, Jaroslava
Václav Novotný se cítil být především žákem Jaroslava Golla, profesora všeobecných dějin české Karlo-Ferdinandovy univerzity v Praze, a Josefa Emlera, profesora pomocných věd historických a archiváře královského hlavního města Prahy, obou prvních ředitelů historického semináře na české univerzitě. Charakterizováni jsou i všichni další Novotného univerzitní učitelé. 1898 se Novotný habilitoval jako soukromý docent pro české dějiny, 1905 byl jmenován profesorem. Charakterizován je vztah k jednotlivým kolegům na filozofické fakultě, mezi nimiž byli i někdejší univerzitní spolužáci jako Josef Pekař, Jaroslav Bidlo, Gustav Friedrich ad. K Novotnému jako svému učiteli se hlásilo mnoho žáků, z nichž si sám jako svého nástupce vybral Otakara Odložilíka.
|
|
Milena Linhartová
Bahenská, Marie
Inventář osobního fondu obsahuje především pracovní poznámky k českým dějinám 14. století, opisy středověkých listin a separáty odborných článků z 2. poloviny 20. století.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Finanční krize v ČR - jejich historie a riziko dalšího vývoje
Hazucha, Dušan ; Helísek, Mojmír (vedoucí práce) ; Laláková, Eva (oponent) ; Bakule, Václav (oponent) ; Pavlát, Vladislav (oponent)
Práce se zabývá zhodnocením odlišností a podobností finančních (měnových, bankovních) krizí 20. let 20. století v ČSR a 90. let 20. století v ČR a na základě těchto dvou krizových období je cílem vysledovat typické příčiny finančních (měnových, bankovních) krizí v českých zemích ve 20. století, dále potom posoudit, s jakou pravděpodobností mohou tyto vysledované ?typické příčiny? nastat v ČR v souvislosti se vstupem ČR do kurzového režimu ERM II a později po splnění překlenovacího období i do eurozóny.
|