Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23,974 záznamů.  začátekpředchozí23965 - 23974  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.48 vteřin. 

Česká zahraniční politika: lidská práva, nebo ekonomické zájmy?
Brichová, Eva ; Ducháčková, Michaela ; Juránek, Vilém ; Klincová, Lucia ; Svobodová, Petra ; Šťastný, Kryštof ; Tetřev, Matti
Podpořit potlačované aktivisty za lidská práva nebo se raději „dívat jinam“ v obavách, že klesne obchodní bilance s danou zemí? Tak by se asi daly obecně charakterizovat dva proti sobě stojící názorové tábory. Zástupci jedné strany kladou důraz na dodržování základních práv a svobod za každou cenu a bojují proti všemožným formám totalitních režimů, druzí hájí národní suverenitu a raději by se do vnitřních záležitostí obchodních partnerů nevměšovali. Česká zahraniční politika je podobně rozpolcená. Mnohdy tak dává vzniknout trapným situacím, kdy její představitelé, neschopni domluvit se na jedné názorové linii, stojí každý na jiné straně názorového spektra. Nepodílet se na obchodu se zeměmi s výrazným potenciálem růstu by z ekonomického pohledu nebylo moudré. Na druhou stranu, Česká republika jako signatář mnoha závazných mezinárodních smluv chránících lidská práva a svobody nemůže přehlížet často do očí bijící porušování lidských práv tamních obyvatel. K podobným debatám dochází i u našich sousedů. Například Polsko se jasně staví za podporu běloruských aktivistů bojujících proti režimu Alexandra Lukašenko. Slovensk oproti tomu svým silně „proruským“ postojem prosazuje ekonomické zájmy jako prioritní oblast své zahraniční politiky. Česká veřejnost se vyslovuje pro podporu lidských práv nad ekonomickými zájmy. Znamená to, že jsme se posunuli do tzv. postmaterialistické společnosti, společnosti pro níž nehraje prim pouze pragmatická politika?
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Íránská společnost, politika a hospodářství v letech 1980-1988
Tůmová, Lucie ; Tumis, Stanislav (vedoucí práce) ; Soukup, Jaromír (oponent)
Tato bakalářská práce analyzuje společenský, politický a hospodářský vývoj Íránu v 80. letech minulého století. Důležitým faktorem, na nějž soustředím pozornost, je šíitský islám, ovládající v této době celou íránskou společnost, v čele s duchovním vůdcem ajatolláhem Ruholláhem Chomejním. Ale především se zaměřím na íránsko-iráckou válku, která měla na hospodářství v Íránu samozřejmě obrovský dopad. Tato válka měla značný vliv nejen na vnitřní vývoj Íránské islámské republiky, ale také na vývoj Blízkého a Středního východu a jeho vztah s velmocemi, zejména se Spojenými státy americkými. Osmdesátá léta tedy budu analyzovat také v kontextu mezinárodních vztahů, kde podstatnou roli hrála ropa a zbrojní průmysl.

Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem v ČR
Holovka, Martin ; Musílek, Petr (vedoucí práce)
Bakalářská práce zkoumá vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem v ČR od roku 1990 až do současnosti. Je zde kladen důraz na vývoj jednotlivých segmentů finančního trhu. Příčiny regulace vyvsvětluje na příkladech finančních krizí v minulosti. Dále je zde popsán vliv mezinárodních regulatorních instituci a proces zavádění nových regulatorních pravidel přicházejících především z EU.

Talent jakožto důležitá složka hereckého projevu a možnosti jeho kultivace
Havlínek, Tomáš ; SCHEJBAL, Milan (vedoucí práce) ; PAVELKA, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou hereckého talentu a nastiňuje možnosti jeho kultivace, která je autorem chápána jako klíčový předpoklad pro umělecký vývoj a profesní růst. Téma talent je nejdříve podrobeno teoretické analýze prostřednictvím definování souvisejících pojmů a jejich vzájemných vztahů. Jádrem práce je pohled na téma talent optikou začínajícího herce, kdy pojem talent je na konkrétních příkladech uveden do souvislosti s hereckou profesí a jejími specifiky. Cesty vedoucí k rozpoznání a kultivaci talentu jsou popisovány na konkrétních příkladech z hereckého života autora, od prvních zkušeností s jevištěm přes studium na DAMU až po zkušenosti z profesionální praxe. Práce se dále zaměřuje i na otázky posuzování a hodnocení hereckého talentu, přičemž se snaží i o výraznou sebereflexi.

Česko-slovenská zahraniční politika v období druhé republiky (případová studie k problematice vztahu velkého a malého státu)
Podgorný, Pavel ; Veselý, Zdeněk (vedoucí práce) ; Nechvátal, Martin (oponent)
Diplomová práce pojednává o zahraniční politice pomnichovské republiky. Pomocí teorií mezinárodních vztahů vysvětluje předválečný vztah Československa k velmocem. Dále se zabývá slovenskými autonomistickými snahami, které následně Hitler využil ke konečnému rozbití Česko-Slovenska. Rozebírán je i základní problém vnější politiky, a to garance a zabezpečení hranic pomnichovské republiky. Závěrem práce detailně analyzuje Tisovu a pozdější Háchovu návštěvu v Berlíně a důsledky vyhlášení Protektorátu pro zahraniční politiku.

Budovy zastupitelských úřadů ČSR v meziválečném období. Strategie jejich výběru a získávání
Jaroš, Jan ; Čechurová, Jana (vedoucí práce) ; Kuklík jun., Jan (oponent)
Ve své diplomové práci se hodlám zaměřit na to, jak významnou úlohu hrály zahraničněpolitické vztahy Československé republiky a orientace její zahraniční politiky spolu s neméně důležitými hospodářskými a společenskými faktory ve způsobu umístění jejích zastupitelských úřadů. Československo bylo stavovskou a národnostní politikou praktikovanou při personálním obsazení rakousko-uherské zahraniční služby odsouzeno k vybudování své reprezentace v zahraničí od základů. V relevantních zemích tak navíc muselo učinit co nejrychleji. Jistě proto bude zajímavé sledovat, jakou roli to hrálo v jejím přijímání v cizině ze strany tamních občanů a institucí. Zvláště v období těsně po první světové válce a ve druhé polovině třicátých let lze očekávat výrazné ovlivnění tohoto přístupu postojem společnosti k Československé republice a jejímu státnímu národu. Zahraniční služba má dvojí úroveň: zastupování státu u nejvyšších představitelů ostatních zemí a hájení zájmů jeho občanů a právnických osob v jednotlivých státech. Tomuto odlišení zhruba odpovídá rozdělení na (vel)vyslanectví a konzulární úřady. Diplomacie jako součást mezinárodního práva a v praktické rovině umění jednání na úrovni mezinárodních subjektů se postupem času na personální úrovni vyvinula z vrstvy reprezentující nejvyšší představitele států v aktivní...

Konsolidace účetní závěrky dle české legislativy a IFRS/IAS
KYJOVSKÝ, Jindřich
Cílem této práce bylo specifikovat povinnosti, přiblížit metody sestavování, popsat podmínky, a obecně přiblížit konsolidovanou účetní závěrku v přehledné a jednotné formě nejen dle české účetní legislativy, ale také dle mezinárodních účetních standardů IAS/IFRS. K sestavení konsolidované účetní závěrky bylo potřeba nejdříve shromáždit potřebné informace a doklady. Ve vybrané účetní jednotce byla provedena konsolidace přímo a pomocí plné metody. To znamená, že nebyly sestavovány dílčí konsolidované výkazy, ale přímo jeden konsolidovaný výkaz pro matku a to způsobem, kdy byly sčítány jednotlivé položky Rozvahy a Výkazu zisků a ztráty. V práci byl aplikován vybraný postup konsolidace na účetní jednotku. Vybraná skupina podniků se skládá z matky, která má 100% vlastnictví dvou dcer, první z dcer pak 100% vlastní další dceru. To znamená, že matka má přímý vliv ve všech dceřiných společnostech Vzhledem k majetkové provázanosti mezi matkou a dcerami konsolidace bylo způsobeno výrazné snížení aktiv a pasiv.

FRANTIŠEK MACHNÍK - život agrárního politika a ministra národní obrany
KOPECKÝ, Lukáš
Předkládaná diplomová práce přibližuje životní osudy posledního politického ministra národní obrany první Československé republiky Františka Machníka. Jako představitel agrární strany byl jedním ze symbolů armády 30. let. V době celoevropské snahy o zoufalé udržení versailleského mírového systému včas pochopil, že možný nový vojenský konflikt je zcela reálný. Stal se propagátorem brannosti národa, zpopularizoval armádu před veřejností a nadchl pro ni tisícovky lidí. Armádě dal techniku i zákonnou oporu. Výrazně se podílel na finančním zajištění stavby pohraničního opevnění. Práce se vůbec poprvé snaží zmapovat Machníkův život od dob studií přes učitelskou a ředitelskou práci k činnosti poslanecké. Všímá si jeho brzkého vstupu do agrární strany a zapojení se do práce Agrárních akademiků. Tříletá ministerská kariéra akcentuje především dva výrazné momenty - Zákon na obranu státu a tzv. Machníkův výnos. Druhá světová válka pak přinesla Machníkovi první utrpení v podobě vyšetřování gestapem a následný rozsudek smrti, posléze změněný na doživotí. Dále se autor zabývá poválečným vyšetřováním a procesem u Národního soudu v roce 1947. Na něj navazuje komunistický proces z roku 1952 a pětiletý trest vězení. Nakonec si práce všímá smutného stáří Františka Machníka po amnestii z roku 1953.

Společná zahraniční a bezpečnostní politika Unie po Lisabonské smlouvě: Studie č. 3.082
Pecháček, Štěpán
Studie popisuje institucionální a rozhodovací rámec společné zahraniční a bezpečnostní politiky v kontextu změn, které v této oblasti přinesla Lisabonská smlouva. Společná zahraniční a bezpečnostní politika je Lisabonskou smlouvou prostřednictvím společných cílů propojena s dalšími činnostmi Unie, které mají dopad na unijní vnější vztahy, jako je např. společná obchodní politika nebo rozvojová politika. S tím souvisí vytvoření nové funkce Vysokého představitele Unie pro zahraniční vztahy bezpečnostní politiku, který personálně propojuje činnost Rady a Komise v oblasti vnějších vztahů. V oblasti rozhodovacích procesů k žádné podstatné změně nedošlo, nadále je smluvně chráněn státní zájem, který umožňuje členskému státu vetovat rozhodnutí. Autor konstatuje, že i přes výrazné změny, které Lisabonská smlouva přináší, především pokud jde o institucionální strukturu společné zahraniční a bezpečnostní politiky a její propojení s vnějšími vztahy Unie prostřednictvím společných cílů, společná zahraniční a bezpečnostní politika je i nadále vytvořena jako svébytný pilíř evropské integrace.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Hospodářská politika vlády Ronalda Reagana v letech 1981-1989
Raková, Markéta ; Ševčík, Miroslav (vedoucí práce) ; Tumis, Stanislav (oponent)
V práci je provedena analýza hospodářské politiky vlády amerického prezidenta v 80. letech. Především se jedná o nastínění změny směru vedení hospodářské politiky z dříve prosazované keynesiánské na novou politiku teoreticky podporovanou monetarismem a školou strany nabídky. Analýza hospodářské politiky jednoho z nejvýznamnějších amerických prezidentů by nemohla být provedena bez toho, aniž by nebyla blíže vysvětlena Reaganova osobnost, jeho přesvědčení a schopnost zrealizovat konkrétní politické kroky. Ekonomické oživení v první polovině 80. let bylo zapříčiněno výraznou daňovou reformou a podporou strany nabídky. Stejně tak, jako Reagan oživil ekonomiku, povzbudil v Američanech národní hrdost a to především fiskální podporou sektoru národní obrany. Umění vládnout Ronalda Reagana bylo jednou z hlavních příčin ukončení studené války a vzniku samostatných států ve střední a východní Evropě.