Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 56 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ve vesmíru
Blatná, Hana ; Vítková, Lenka (oponent) ; Klímová, Barbora (vedoucí práce)
Bakalářská práce je sérií čtrnácti kreseb vzniklých za výhradního použití grafitu. Kresby odrážejí subjektivní pohled na téma vesmíru, inspirovaný archaickými výklady o planetách a nebeských tělesech, konspiračními teoriemi, černobílými snímky textur, povrchů, hornin a meteoritů zachycených moderní technologií. Kresby jsou pokusem o vyjádření skrytých vnitřních pohnutek, osobní mytologie, energie krajiny, vztahu k přírodě. Papír je zde paralelou k obloze, projekční plochou, na které v otiscích, geometrických útvarech a za použití perspektivy vnikají snové vesmírné krajiny.
Architektonická studie sakrálního objektu Brno - Líšeň
Mádr, Marián ; Žalmanová, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je návrh novostavby římskokatolického kostela se zázemím, který se bude nacházet v městské části Brno-Líšeň, v severozápadní části katastrálního území Líšeň, na svažité parcele, mezi ulicemi Horníkova a Molákova, v blízkosti střediska mládeže (“Saleska“). Kostel bude sloužit římskokatolické kongregaci Selesiánů, kteří se věnují výchově a práci s dětmi a mládeží. Kostel bude zasvěcen třetí Božské osobě Duchu Svatému. Hlavní důraz je kladen na kostel, jako na místo setkávání se ve společenství věřících, ale zároveň i tiché a klidné místo pro setkání s Bohem. V návrhu dále bude uvažováno s vybudováním farního centra, které by mělo být místem pro setkávání farníků při různých akcích s možností ubytování Salesiánů. Idea vychází z hlavních symbolů Salesiánů. Návrh je koncipován na myšlence domova, kruhu, symbolizujícího rodinou atmosféru. Odvíjí se od třech pilířů. Rozumu, náboženství a laskavosti, stojící na trojúhelníkovém podkladu, které slouží jako body k vytvoření společenství ohraničené kružnicemi. Toto společenství je vymezeno třemi kruhovými úsečemi ve formě železobetonových nosných konstrukcí, kde každá z nich představuje jednu z božských osob Svaté trojice. Boha Otce, Boha Syna a Boha Ducha Svatého. Mezery mezi konstrukcemi slouží k takovému prosvětlení, které neodvádí pozornost z kostela do vnějšího okolí a zachovává v interiéru klid a duchovno.
Obraz opuštěného dítěte v dětských příbězích Neila Gaimana
KULHÁNKOVÁ, Nikola
Cílem této diplomové práce je srovnávací analýza obrazu opuštěného dítěte v příbězích populárního anglického spisovatele Neila Gaimana. Východiskem této interpretace je přiblížení tématu sirotka v gotické, romantické a viktoriánské literatuře (Walpole, Radcliffe, Blake, Dickens, sestry Brontëovy). Zároveň se diplomová práce zaměřuje na význam tématu oddělení mladého hrdiny od rodiny a přátel v pohádkách. V této souvislosti je vysvětlena úloha přechodových rituálů a jejich spojení s tématem zkoušky v dobrodružné literatuře (Gennep, Bachtin). Úvodní teoretické kapitoly poukazují na skutečnost, že zkušenost přechodu do nové skutečnosti (dospělost) je v dobrodružných příbězích často spojena s hororovými prvky, zkušeností strachu či blízkosti smrti. Literární analýza vychází zejména z románu Coraline,z psychologické charakteristiky hlavní hrdinky a její rodiny. Práce se konkrétně zabývá funkcí domova a úlohou "jiné matky" jako hlavního zdroje gotické atmosféry a nebezpečí. Následující kapitoly budou obsahovat rozbor dalších Gaimanových děl (The Ocean at the End of the Zone, Fortunately, the Milk?, The Graveyard Book, Odd and the Frost Giants, "M is for Magic") ve spojitosti se zkoumáním vztahu skutečnosti a snu,problematiky násilí a významu mezilidských vztahů při hledání osobní identity.
Happening
Rybníčková, Alena ; PILÁTOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; HANČIL, Jan (oponent)
V práci zkoumám podstatu a možnosti současného (2010–2014) druhu happeningu, který si oblíbili především aktivisté jako přitažlivý způsob upozornění na téma. Nazývám ho politickým happeningem, rozebírám své zkušenosti s ním a nabízím úhly pohledu, kterými se dá na tento druh akcí nejen dívat, ale i je pořádat. Pro můj přístup k happeningu jsou zásadní pojmy záměru a hry, jimiž se vymezuji vůči účelovým akcím. Účel definuji jako racionální konstrukt, pevný bod vně happeningu samotného, kdy příliš-ný důraz na něj dělá z akce propagaci. Proto doporučuji účely brát jako orientační body a těžiště akce ponechat v ní samotné. K tomu se lze dostat hrou, která osvobozuje od honby za vnějšími cíli a nechává nás prodlévat v situaci tady a teď. To dává aktivistovi i divákovi možnost od účelu i tématu poodstoupit a uvolnit se od přílišného a svazujícího pocitu odpovědnosti za výsledek. To neznamená zůstat pouze u hry. Happening je vázán na aktivistův záměr, který v mém pojetí účel a hru propojuje. Záměr je proces, který se sice orientuje podle účelu, na rozdíl od něho je však zakotven v přítomnosti a je připraven se proměňovat v reakci na vývoj situace. Dále se věnuji symbolické vrstvě akcí, která svou otevřeností patří do světa hry. Symbol nemá jeden konkrétní význam. To sice omezuje jeho komunikační potenciál, a tím i jasnou účelovost sdělení, ale zároveň nutí diváka k aktivnější účasti. Symbol neexistuje sám o sobě, ale je součástí sítě symbolických asociací. Součástí tohoto širšího symbolického kontextu se stávají i účastníci tím, že v něm jednají. Díky tomu symboly ožívají v těle, v gestech a pohybu, a evokují pocity a postoje. Tato stránka sdělení je psychosomatická, působí na náš postoj v hlubinném, tělesném smyslu, které tvoří podhoubí našich vědomých názorů. Tím dokáže diváky i aktéry ovlivňovat na úrovni, jíž by slovním vysvětlováním nebylo možné dosáhnout. Rozkrývám též satirickou strukturu happeningů, kterou popisuji pomocí vztahu dominantního a subverzivního vzorce. Ukazuji, že dobrá satira se pouze nevysmívá, ale je zároveň sebereflexivní. Pro organizátory happeningů je užitečné být svými vlastními pozornými diváky. Není podstatné, jestli si diváci povšimnou všech detailů, ale jestli o ně pečují aktéři. Pak se účinek žádné malič-kosti neztratí, ani kdyby ji nikdo „neviděl“. Happening potřebuje důvěru, že dobře zvládnutá akce smysl má, i když není snadné na něj ukázat. Při takovémto přístupu bude dobře zakotven ve svých aktérech a bude šance, že alespoň v některých divácích se zachytí, rozvine a přispěje k proměně jejich osobního postoje.
Vizuální řeč ovladačů a sdělovačů obráběcích strojů v Československu z let 1947-1990
Fridrichová, Eva ; Hulák, Jiří (oponent) ; Jelenčík, Branislav (oponent) ; Rajlich, Jan (vedoucí práce)
Tato dizertační práce se zabývá vývojem provozní grafiky na ovládacích panelech obráběcích strojů Továren obráběcích strojů z let 1947–1990. Cílem je popis geneze grafiky ovladačů a sdělovačů obráběcích strojů a jejich zařazení do kontextu vývoje provozní grafiky, dále také zjištění vlivu designu na oblast provozní grafiky. Tato oblast dosud nebyla podrobena bližšímu zkoumání a z hlediska ucelení historických aspektů české provozní grafiky je přínosem do budoucna.
Vizuální řeč ovladačů a sdělovačů obráběcích strojů v Československu v letech 1947-1990
Fridrichová, Eva ; Rajlich, Jan (vedoucí práce)
Tato dizertační práce se zabývá vývojem provozní grafiky na ovládacích panelech obráběcích strojů Továren obráběcích strojů z let 1947–1990. Cílem je popis geneze grafiky ovladačů a sdělovačů obráběcích strojů a jejich zařazení do kontextu vývoje provozní grafiky, dále také zjištění vlivu designu na oblast provozní grafiky. Tato oblast dosud nebyla podrobena bližšímu zkoumání a z hlediska ucelení historických aspektů české provozní grafiky je přínosem do budoucna.
Ikonografie židovských náhrobků
Nedvídková, Klára ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá symboly na židovských náhrobcích na území Čech, Moravy a Slezska. Je rozdělena na dvě části a obsahuje úvod i závěr. Úvod se zabývá důvodem, proč si téma autorka vybrala, stručným nastíněním postupů, které se rozhodla využít, a vytyčením cíle. V první části popisuje témata, která jsou úzce spojena se symboly na náhrobcích i s náhrobky samými. V kapitolách této části popisuje spolek Chevra Kadiša, pohřeb, náhrobek a náhrobní nápis. Druhá část, která je rozdělená do sedmi kapitol, obsahuje souhrn všech symbolů spolu s jejich významy, původem, vztahem k biblickému textu, datací atd. Hlavními okruhy jsou motivy spojené se jménem zemřelého, symboly funkcí,činností a povolání, způsoby vyjádření Tóry, motivy koruny, symboly spojené s původem, náboženskými povinnostmi a dobročinností, symboly zármutku a skonu a motivy spojené s olam ha-ba. Závěr shrnuje význam tématu a cíl práce spolu s autorčiným hodnocením práce s literaturou a vlastní představy, se kterou se pro téma ikonografie židovských náhrobků rozhodovala.
Sexuálně liminální období v životě žen ve Starověkém Egyptě
Svobodová, Markéta ; Vymazalová, Hana (vedoucí práce) ; Pehal, Martin (oponent)
Práce se zaměřuje na vysvětlení sexuálních přechodů žen spojených s plodností, jakými jsou menstruace, těhotenství a porod, ve staroegyptském světě. V egyptské mytologii jsou přechody spojené s plodností provázány se smrtí. Cílem práce je pak pochopit tento vztah, který je často metaforicky vyjádřen v ikonografii či podsvětní literatuře. Práce shromažďuje materiál z rozličných zdrojů, archeologických, písemných a ikonografických, a to nejen z Egyptského prostředí, ale i z řeckého a římského. Použitých metod je několik: od kognitivní lingvistiky přes sémiotickou analýzu až po náboženskou antropologii. Menstruace, těhotenství a porod ve staroegyptském světě jsou vysvětlené na úrovni pojímání těla Egypťany, ale také na úrovni rolí, které hrají v ikonografii a v mytologii. Vztah mezi zrozením a smrtí je nakonec vysvětlen v souvislosti s plodností. Základním poznatkem práce je znázornění dichotomie mezi femininním pečujícím a maskulinním tvořivým principem, která je přítomná v různých kontextech odkazující na narození a smrt: v ikonografii, na úrovni tělesných tekutin, či v mytologickém zrození.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 56 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.