Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  začátekpředchozí21 - 25  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kladení otázek jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku
Macibobová, Edita ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem předčtenářských dovedností předškolních dětí, jejich schopností porozumět slyšenému textu a odpovídat smysluplně na otázky vztahující se k textu, ale také otázky samostatně pokládat. Věnuje se možnostem využití některých metod kritického myšlení pro tuto věkovou skupinu v prostředí mateřské školy. Diplomová práce vychází z toho, že role předškolního vzdělávání je v tomto směru nezastupitelná. Teoretická část je zaměřena na problematiku odpovídání na otázky a jejich kladení, vývoj kognitivních procesů a vývoj řeči, na rozvoj sebevědomí a sebedůvěry jako důležitý předpoklad samostatného projevu předškolního dítěte a vytváření pozitivní pedagogické komunikace ve třídě. Nabízí možnosti využití některých metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) v mateřské škole. V praktické části je představen program založený na práci s texty různých žánrů určených pro předškolní věk. V jednotlivých lekcích je ověřováno, zda zvolené metody z programu RWCT jsou vhodné a zda položené otázky a požadavek na jejich samostatné kladení odpovídají možnostem předškolních dětí. Diplomová práce předkládá výsledky výzkumu, který byl prováděn porovnáním dosažených výkonů jednotlivých dětí na počátku a na konci realizace integrovaných bloků. Klíčová slova: předškolní vzdělávání,...
Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v prostředí speciální mateřské školy
ČERMÁKOVÁ, Pavlína
Bakalářská práce se zabývá podporou předčtenářské gramotnosti u dětí v mateřské škole speciální, která vzdělává děti s mentálním postižením lehkého a středně těžkého stupně a k němu přidružené postižení v oblasti zrakového, sluchového vnímání, poruch řeči a PAS- poruchy autistického spektra. Teoretická část vymezí pojem gramotnost, funkční gramotnost a dále podrobněji objasňuje předčtenářskou gramotnost a její podporu ve speciální mateřské škole. Výzkumná část je zaměřena na dílčí diagnostiku a následný cílený rozvoj pěti dětí z konkrétní mateřské školy speciální a některých dovedností spojených se čtenářskou gramotností.
Vliv rodiny a mateřské školy na rozvoj čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Prchalová, Dagmar ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Anotace: Diplomová práce je zaměřena na problematiku předčtenářské gramotnosti a způsoby, jak ji lze rozvíjet u dětí předškolního věku. Zabývá se důležitostí knih ve výchově a vzdělávání dětí v předškolních zařízeních i v domácím prostředí. Teoretická část práce je věnována literatuře pro děti, její žánrové skladbě, funkci a významu a klíčové roli dospělých, a to jak rodičů a rodiny, tak učitelů v mateřských školách, v procesu seznamování dětí s knihami. Je představen projekt "Celé Česko čte dětem", který si klade za cíl podpořit pravidelné čtení dětem - v neposlední řadě právě těm předškolního věku. Poslední kapitola si klade za cíl ukázat, jak probíhá vzdělávání dětí v oblasti rozvíjení předčtenářské gramotnosti a literární výchovy v konkrétních vybraných mateřských školách v České republice. Diskutována je také role rodičů.
Práce s knihou Jiřího Stránského Povídačky pro Klárku v mateřské škole
Pelková, Radomíra ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvíjení předčtenářské gramotnosti, zejména porozumění textu u dětí předškolního věku s využitím vybraných metod kritického myšlení. Teoretická část se věnuje způsobům rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, zabývá se možnostmi využití vybraných metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) při práci s knihou v edukačním procesu mateřské školy. Dále popisuje vývoj dětí v předškolním věku a čtenářské strategie, které lze rozvíjet již v tomto období. Praktická část seznamuje s projektem Práce s knihou Jiřího Stránského Povídačky pro Klárku, který pracuje s didaktickou aplikací textů určenou vnímatelům předškolního věku. Projekt využívá vybraných metod programu RWCT. Výzkum pomocí metody strukturovaného interview zjišťuje, jak mohou metody kritického myšlení ovlivnit porozumění textu u pětiletých dětí. Vyhodnocuje a interpretuje výsledky zjištěné na počátku a v závěru realizace projektu, srovnává zjištěnou úroveň porozumění textu u skupiny dívek a skupiny chlapců. Výsledky výzkumu prokazují výrazné zlepšení porozumění po cíleném používání metod kritického myšlení při práci s knihou u celého sledovaného vzorku dětí a stabilně mírně lepší výsledky u skupiny dívek než u skupiny chlapců. Klíčová slova: předškolní věk,...
Rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním a mladším školním věku
TAUŠNEROVÁ, Olga
Práce je zaměřena na rozvoj (před)čtenářské gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku. Hlavním cílem výzkumného šetření je metodologicky specifikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku používané na vybrané MŠ a ZŠ v Lubech. Teoretická část se zabývá klíčovými pojmy zkoumané problematiky a popisuje metodické přístupy vhodné pro práci s touto věkovou skupinou s důrazem na rozvoj klíčových čtenářských kompetencí. V praktické části jsou představeny praktické činnosti, které pomáhají k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí. Na konkrétních příkladech zahrnuje praktické listy určené pro rozvoj čtenářské gramotnosti pro předškolní a mladší školní věk. Jedním z hlavních cílů této práce bylo vytvořit metodický materiál, který by byl vhodnou pomůckou pro pedagogy pracující s danou věkovou skupinou dětí. Při zpracování jsou použity metody sběru dat, které jsou založeny na pozorování ve dvou typech zařízení: v předškolní třídě MŠ Luby a v první třídě ZŠ Luby. Součástí práce jsou také standardizované rozhovory s pedagogy daných zařízení. Na základě analýzy získaných dat je napsána závěrečná reflexe.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   začátekpředchozí21 - 25  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.