|
Vliv lokálního prostředí na žáky 2. stupně základních škol v souvislosti s návykovými látkami
VLAŠÍNOVÁ, Romana
První část práce věnuji teoretickému základu problematiky vlivu prostředí a výchovy na psychiku člověka, socializace, návykových látek a závislostí. V praktické části práce jsem si za cíl výzkumu stanovila zjistit vybrané charakteristiky rodinného a školního prostředí v souvislosti s výskytem experimentu dětí s návykovými látkami, a to konkrétně s užíváním nikotinu, alkoholu a marihuany. Pro sběr dat jsem zvolila písemný anonymní dotazník. Výzkum byl proveden na 2. stupni Základní školy Hrotovice v Kraji Vysočina. Celkový soubor výzkumu tvořilo 112 respondentů.
|
|
Vztah hrdinů k prostředí v románech Thomase Hardyho
PEŠKOVÁ, Veronika
Náplní práce je analýza, komparace a interpretace díla Thomase Hardyho, konkrétně vztahu hrdinů k prostředí ve vybraných ?wessexských románech?. Východiskem práce je zasazení Hardyho tvorby do dobového kontextu, obecná charakteristika jeho děl a filozofická inspirace ovlivňující autorovo pojetí prostoru. Hlavním cílem práce je poukázat na důležitost prostředí v díle Thomase Hardyho, nastínit problematičnost existence Hardyho literárních postav, jejich osudovost a tragičnost spjatou s místem jejich pobytu a další, především společenské okolnosti ovlivňující život postav. Dalším cílem je zaměřit se na sledování vývoje témat a motivů a odpovědět na otázku, jakým způsobem se vyvíjí tvorba Thomase Hardyho v jednotlivých, chronologicky seřazených románech. Odpovědi na tyto otázky přináší hlavní část diplomové práce, která je založena na rozborech jednotlivých románů, v nichž zásadní roli hraje prostředí.
|
| |
|
Aplikace ošetřovatelského modelu Kathryn Barnardové u dítěte s tělesným handicapem
STRNADOVÁ, Eva
Tělesný handicap je postižení, které se projevuje buďto dočasnými anebo trvalými problémy v motorických dispozicích dítěte. Tělesně postižené děti mohou takto být postiženy od narození nebo mohou tělesné postižení získat v průběhu svého života. Tyto problémy mohou negativně působit na vnímání a prožívání dítěte a jeho blízkých. Problémy vznikají i ve vzájemném vztahu rodič- tělesně handicapované dítě. Ošetřovatelský model K. Barnardové se zaměřuje na vzájemnou interakci mezi rodiči a jejich dětmi. Ve svém modelu K. Barnardová poukazuje na důležitost tohoto vzájemného vztahu. Na základě hodnocení interakcí rodič-dítě, které je založené na třech hlavních činitelích: dítě, matka, prostředí, zjišťuje celkový vývoj dítěte. Vzájemná interakce rodič-dítě působí na vývoj dítěte, jeho zdraví, růst a rozvoj. Cílem ošetřovatelské péče je pomoci nalézt správnou cestu ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě, aby působila pozitivně na celkový vývoj dítěte. V diplomové práci jsme si stanovili cíle hledat nejdůležitější problémy při vzájemné interakci rodič-handicapované dítě. Zhodnotit možnosti ošetřovatelské péče při řešení problémů ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě. Pro splnění těchto cílů jsme si položili výzkumné otázky: Jaké jsou nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič- handicapované dítě? Jak může ošetřovatelská péče pomoci ve vzájemné interakci rodič- handicapované dítě? Jak správně postupovat při ošetřovatelské péči o handicapované dítě a jeho blízké? Po provedení výzkumného šetření si na dané otázky dokážeme odpovědět. 1. Nejdůležitější problémy ve vzájemné interakci rodič-handicapované dítě jsou: smiřování se rodiče se stanovenou diagnózou u dítěte, častější výskyt stresových situací, nadměrná citová vazba handicapovaného dítěte na jeho pečovatele. 2. Sestra může pomocí ošetřovatelského procesu aktivně pomáhat řešit výše stanovené problémy ve vztahu rodič a tělesně handicapované dítě. Na základě nastudovaných informací z odborné literatury a z odpovědí získaných od rodičů tělesně handicapovaných dětí byla vypracována ošetřovatelská dokumentace podle interakčního modelu Kathryn Barnardové a standard ošetřovatelské péče u tělesně handicapovaných dětí. Tím jsme splnili i třetí a čtvrtý cíl. S vytvořenou ošetřovatelskou dokumentací pracovaly sestry, které poskytují péči tělesně handicapovaným dětem a byly s ní spokojeny. Ošetřovatelská dokumentace a standard mají pomoci sestrám při poskytování kvalitní ošetřovatelské péče tělesně handicapovaným dětem.
|
|
Využití barev v marketingu
Kváčová, Monika ; Zeman, Jiří (vedoucí práce) ; Fialová, Jitka (oponent)
Cílem této práce bylo prozkoumat preference barev z mezikulturního hlediska (včetně barevných kombinací) a také významy a hodnoty spojené s různými barvami, aby se posílila marketingová komunikace a aby bylo možné vytvořit si výhodu na trhu. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část se nejprve zabývá Barvou a lidským chování, dále mezikulturními významy, asociacemi a preferencemi a poté marketingovým výzkumem barev. Praktická část se zabývá autorčiným výzkumem a jeho výsledky
|
|
Zvláštnosti podnikatelského prostředí Baskitska a možnosti rozšíření spolupráce s ČR
Drbohlavová, Eva ; Gullová, Soňa (vedoucí práce) ; Klosová, Anna (oponent)
Práce se zabývá zvláštnostmi podnikatelského prostředí teritoria Baskicko. Popisuje baskickou kulturu, ekonomiku, zahraniční obchod a možnosti rozšíření obchodní spolupráce s Českou republikou. Podnikatelské prostředí Baskicka bylo analyzováno na základě informací ze statistických úřadů, oficiálních bulletinů baskické vlády a internetových článků. Obsah je rozložen do pěti kapitol. První čtyři kapitoly jsou zpracovány za pomoci PEST analýzy (podnikatelské, ekonomické, sociální a technologické prostředí) a pátá kapitola je výsledkem dotazníkového šetření a popisuje baskické podnikatelské prostředí očima českých obchodníků a možnosti rozšíření obchodní spolupráce s ČR.
|
|
Podnikatelské, ekonomické a kulturní zvláštnosti Aljašky
Šimková, Romana ; Gullová, Soňa (vedoucí práce) ; Klosová, Anna (oponent)
Cílem této práce je přiblížit, definovat, analyzovat a popsat kulturní, ekonomické a podnikatelské prostředí Aljašky. Práce se ve třech kapitolách postupně věnuje všem těmto prostředím. V první kapitole se věnuji kulturnímu prostředí Aljašky. Ve druhé kapitole blíže definuji a popisuji ekonomické prostředí Aljašky. Popisuji zde hlouběji ekonomické prostředí Aljašky a v druhé části této kapitoly se věnuji dvěma nejvýznamějším průmyslům na Aljašce. Ve třetí kapitole se zabývám podnikatelským prostředím na Aljašce. Na konci této kapitoly přibližuji podnikatelské příležitosti na Aljašce.
|
|
Kaple sv. Anežky České v Čihovicích: Architektura, náboženské aktivity
TOMAN, Bohumil
Práce se zabývá výstavbou moderní kaple a její využití. V prvních dvou kapitolách je nastíněna historie a současnost obce Týn nad Vltavou a Čihovic místa, kde byla kaple zbudovaná. Zároveň je zmíněno propojení Čihovic s Římskokatolickou farností Týn nad Vltavou a uvedené důvody, které vedly k rozhodnutí vybudovat kapli právě v Čihovicích. V další části spíše teoretické, je popsána typologie církevních staveb, ar-chitektonická pravidla a interiér sakrálních staveb. Třetí tématická část se věnuje sa-motné výstavbě kaple sv. Anežky a také diskusi, která se vedla o tom, komu bude kaple zasvěcená. V krátkosti je také popsán průběh slavnostního svěcení kaple. V poslední části je výčet aktivit, které v kapli probíhají nebo budou probíhat.
|
|
Subjektivní prožívání pobytu dětmi v Azylovém domě Strakonice
ŠMRHOVÁ, Jana
Název práce: Subjektivní prožívání pobytu dětmi v Azylovém domě Strakonice. V bakalářské práci se zabývám otázkou vlivu prostředí na jedince. Konkrétně je pak bakalářská práce zaměřena na vliv prostředí na děti pobývající v azylovém domě ve Strakonicích. V teoretické části práce se věnuji definování a popisu základních pojmů a problematiky, vztahující se k tématu mé bakalářské práce. Nejprve charakterizuji službu azylových domů a blíže popisuji azylový dům ve Strakonicích. Další témata pojednávají především o úskalích a potřebách jednotlivých vývojových etap dětství a vlivu prostředí na vývoj jedince. Na začátku praktické části práce je popsán stanovený cíl práce a výzkumné otázky. Cílem práce je zjistit, jak děti žijící v azylovém domě ve Strakonicích vnímají svůj pobyt v tomto zařízení. Z tohoto cíle vychází i stanovené výzkumné otázky. Zkoumala jsem, zda se děti cítí pobytem v azylovém domě stigmatizovány, zda vnímají toto zařízení jako svůj domov a jak vnímají svůj pobyt v azylovém domě obecně. Pro zjištění odpovědí na stanovené výzkumné otázky a dosažení cíle práce jsem zvolila kvalitativní strategii výzkumu, techniku polostrukturovaných rozhovorů doplněných o pozorování. Základní cílový soubor představovaly děti žijící v azylovém domě ve Strakonicích. Konkrétně se jednalo o sedm dětí. Věkové rozpětí pro základní soubor bylo stanoveno od čtyř do patnácti let. Doplňkový soubor pak tvořili jejich rodiče. Z výsledků výzkumu vyplývá, že pobyt v azylovém domě dětští klienti subjektivně vnímají jako stigmatizující. Pokud vnímají azylový dům jako domov, je to dáno jednak dlouhodobostí pobytu a zvyknutím si na azylový dům a také dostatkem kamarádů v azylovém domě či jeho blízkém sousedství. V azylovém domě se dětem nelíbí prostředí starého neopraveného domu a poničených věcí. Naopak se jim líbí společnost dalších dětí. Stanovený cíl bakalářské práce se podařilo splnit.
|
|
Vyhodnocení prostorového využívání prostředí jelení zvěři v oblasti Kaplicko
SAMEK, Petr
Jelení zvěř je zvěří migrující nejen v zimním období, ale v průběhu celého roka. Tyto pohybové aktivity jsou patrné i v našich zkoumaných lokalitách na Kaplicku. Cílem příspěvku je posouzení denzity jelena lesního v OPR Kaplicko. V zájmové lokalitě byly vymezeny zkusné plochy ve třech kategoriích do 20 let na kterých bylo v měsíčních intervalech prováděno opakované sčítaní trusu. Při vyhodnocování získaných dat byla uplatněna metodika Matouše a Homolky. Zjištěné výsledky jsou vhodným prostředkem pro další hospodaření s jelení zvěří v oblasti.
|