Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20,440 záznamů.  začátekpředchozí20431 - 20440  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.52 vteřin. 

Český morfologický guesser
Suchánek, Michal ; Mírovský, Jiří (oponent) ; Hlaváčová, Jaroslava (vedoucí práce)
C ílem práace je implementace guesseru pro českýy jazyk, kter ý využívá slovní kov á data. První m krokem při analýze textu je p ři řazení morfologick ých tag ů jednotlivým slov ům v textu. Morfologick é tagy popisují slovní druh a tvar slova, co ž je informace pot řebn á pro další anal ýzu textu. Morfologick é tagy se přiřazují na základě automatick ého vyhledání pří slu šného slovn í ho tvaru ve slovní ku. Morfologický guesser přiřazuje tagy slovům, která ve slovn í ku nebyla nalezena. Zde popsan ý guesser využí v á podobnost nerozpoznan ých slov se slovy již ve slovní ku obsa ženými.

Pozapomenutá slova v češtině II
Janyšková, Ilona
Článek podává etymologický výklad několika slov v češtině: pazderna, vochlovat, věrtel, ostrev, oboroh.

Úlohy s antisignálem pro žáky 1. stupně ZŠ
Chaloupková, Sylva ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh pro žáky na 1. stupni základní školy, konkrétně na slovní úlohy s antisignálem. Často se ve slovních úlohách vyskytne slovo, jež poukazuje na operaci, kterou je nutné řešení použít. Jde například o slova jako přidat, výše, vystoupat, přistoupit, zvětšit která všechna poukazují na operaci sčítání. Nebo o slova ubrat, níže, klesat, vystoupit, zmenšit která všechna poukazují na operaci odčítání. Taková slova nazýváme signálem. Jestliže je ale příslušné slovo vázáno na operaci opačnou, než je ta, na kterou slovo poukazuje, pak toto slovo nazýváme antisignálem. Práce je věnována zkoumání úloh s antisignálem u žáků 1. stupně ZŠ. Nejobsáhlejší část práce vychází z experimentů, které jsou evidovány na videu, částečně protokolovány a analyzovány. Kratší oddíl, dotazníková sonda, se snaží mapovat názory zkušených učitelů na didaktický pohled na úlohy s antisignálem. Konečně je pozornost věnována přítomnosti antisignálu v řadách učebnic, které jsou v našich školách běžně používány. Klíčová slova: slovní úloha, antisignál, operátor, adresa, myšlenkové procesy žáků

Kam ta staročeská slova zmizela? II
Janyšková, Ilona
Článek podává etymologický výklad několika staročeských slov: pohlodek, přátro, pihva.\n

Physiological correlates and semantic distances in word association test
Lukavský, Jiří ; Šikl, Radovan (vedoucí práce) ; Urbánek, Tomáš (oponent) ; Kremláček, Jan (oponent)
: Projekt se zab¶yv¶a studiem fyziologick¶ych reakc¶ v proub·ehu Slovn¶ho asocia·cn¶ho experimentu (AE). Autor ov·e·ruje hypot¶ezu navr·zenou Slechtou · (2002b) o odd·elen¶ych projevech kognitivn¶ a emo·cn¶ z¶at·e·ze v AE, kde se kog- nitivn¶ z¶at·e·z projevuje v reak·cn¶ch ·casech a emo·cn¶ z¶at·e·z ve fyziologick¶ych reakc¶ch, nap·r. elektroderm¶aln¶ aktivit·e (EDA). Hypot¶ezy byly ov·e·rov¶any na vzorku N=80 mlad¶ych lid¶, s protokoly obsahuj¶c¶mi 40 ·cesk¶ych podstatn¶ych jmen. Podn·etov¶a slova se li·sila v ¶urovni konkr¶etnosti a emo·cn¶ valenci. V proub·ehu AE byly zaznamen¶av¶any reak·cn¶ ·casy, EDA a pupil¶arn¶ aktivita. Z¶skan¶e ¶udaje podporuj¶ pouvodn¶ tvrzen¶, ·ze reak·cn¶ ·casy a EDA odpov¶daj¶ odli·sn¶ym situa·cn¶m n¶arokoum v AE: kognitivn¶ a emo·cn¶ z¶at·e·zi. Efekt kog- nitivn¶ z¶at·e·ze je v·et·s¶ a projevuje se i v EDA reakc¶ch. EDA prok¶azala nejv·et·s¶ citlivost k emo·cn¶ valenci ze v·sech testovan¶ych metod, tento efekt je ale pom·ern·e mal¶y a neumo·z·nuje splehliv·e klasikovat individu¶aln¶ odpov·edi. Byl zkoum¶an vliv dal·s¶ch faktorou (subjektivn¶ valence, frekvence odpov·ed¶ v jazykov¶em korpusu, s¶emantick¶a bl¶zkost m·e·ren¶a Testem s¶emantick¶eho v¶yb·eru). P·resto·ze byly prok¶az¶any stastisticky v¶yznamn¶e korelace, znalost t·echto fak- torou neumo·z·nuje efektivn·e...

Binární ekvivalenční slova
Hadravová, Jana ; Stanovský, David (oponent) ; Holub, Štěpán (vedoucí práce)
Binární ekvivalenční jazyk pro homomorfismy g, h je množina všech řešení rovnice g (w) = h(w). Je dokázáno, že tato množina je generována maximálně dvěma slovy. Struktura binárního ekvivalečního jazyka je známa v případě, že alespoň jeden z homomorfismů je periodický, nebo pokud je množina řešení generována právě dvěma slovy. Cílem této práce bylo najít strukturu množiny řešení i pro případ, že je tato množina generována pouze jedním slovem. Problém sice zůstává nedořešen, byly však získány speciální výsledky pro bezbloková řešení (tj. řešení, která se skládají pouze z jednoho bloku) markovaných homomorfismů. Metody zavedené v této práci (pokrývání stejnými vzory pro nalezení n-násobného p-převisu a práce se z-kunjogovanou dvojicí (e, f, z))) jsou natolik univerzální, že je lze použít při dalším zkoumání tohoto problému a v krátké době dosáhnout dalších výsledků.

Role času ve slovních úlohách
Rozová, Jitka ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice slovních úloh na 1. stupni základní školy, zejména pak ve 4. ročníku. Hlavním cílem celé práce je vymezení rolí času ve slovních úlohách. Na základě prostudované literatury jsou v teoretické části vymezeny pojmy "matematická úloha" a "slovní úloha", dále jsou zde uvedeny funkce slovní úlohy ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ a popsány některé typy slovních úloh. Následuje nejen vymezení rolí času, ale i místa, vycházející z analýzy učebnic matematiky. Analýza učebnic matematiky jasně ukazuje, které role času a místa jsou opomíjeny nebo úplně vynechány. Na tyto role se zaměřuje soubor šesti úloh, zadávaný v testu (pre -, post -) žákům čtvrtých ročníků. V praktické části je popsán průběh experimentu, jehož úkolem je prokázat, že neúspěch v řešení těchto, úloh je zapříčiněn jejich izolovaným a mizivým zařazením do hodin matematiky. Experiment má rovněž dokázat, že po dvou hodinách práce s úlohami "proti toku času" a "se změnou místa" žáci dosáhnou lepších výsledků v závěrečném testu. Klíčová slova: slovní úloha, role času, změna času, úlohy "po toku času", úlohy "proti toku času", role místa, změna místa.

Úloha Božího slova v duchovním životě křesťana.
Olivová, Jana ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
RÉSUMÉ The problem of word of God in spiritual life of the Christian The topic of this work is Holy Scripture - Word of God - from the sight of spiritual life. What is the Bible for Christian? How it can be influent for our daily life? How the Church understood the Holy Scripture? Theoretic resource of this work is teaching of the Second Vatican council about word of God, especially constitution "Dei verbum". There were basic ideas of this teaching formed in Century 19th by biblical movement, which made an effort for more serious thinking in the faith through the come back to the source of the Holy Scripture. The principal points of the teaching of the Second Vatican council about word of God are followed: "The Scripture" is revelation of the God. The God reveals us in the Scripture his plan of the salvation which culminate by the coming the Son of God into the world. The Holy Scripture is inspired word of living God therefore the church has it in honest and love. The constitution "Dei verbum" speaks the table of the word of God in the same level as the eucharist. Through the Scripture we meet the God that is why it is for faithful "food" on the way to the salvation. The teaching of the Council had opened the way to the study of the Scripture based on the scientific level. It also encouraged lay people to...

Určení základního tvaru slova
Šanda, Pavel ; Burget, Radim (oponent) ; Karásek, Jan (vedoucí práce)
Lemmatizace je důležitou procedurou před dolováním v textu v mnoha aplikacích. Proces lemmatizace je podobný procesu stemmingu, s tím rozdílem, že neurčuje pouze kořen slova, ale snaží se slovo převést pomocí metod Brute Force a Suffix Stripping do jeho základního tvaru. Hlavním cílem této práce je prezentovat metody pro vylepšení algoritmů lemmatizace českého jazyka. Obsahem je vytvoření trénovací množiny dat, kterou lze libovolně použít pro studentské i vědecké práce zabývající se podobnou problematikou.

Slovní úlohy s procenty
Šteflíčková, Alena ; Dvořák, Petr (oponent) ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce)
Tématem této bakalářské práce jsou slovní úlohy s procenty. V prvních dvou částech se zabývám teorií slovních úloh obecně a teorií slovních úloh s procenty. V první praktické kapitole představuji základní postupy pro počítání s procenty. V dalších kapitolách se zabývám složitějšími a kombinovanými úlohami a zahrnuty jsou také úlohy v kombinaci s jinými typy úloh a finanční matematika. Závěrečná část je věnována tematickému obsahu slovních úloh. Cílem práce je roztřídit, uspořádat a zpřehlednit slovní úlohy na procenta, které se objevují v učebnicích a sbírkách úloh pro základní a střední školy, a to pro potřeby řešitelů i pedagogů. Klíčová slova: slovní úloha, procenta