|
Folklorní soubor Doudlebánek v letech 1982 - 2022
BOHDALOVÁ, Eva
Tato závěrečná práce se věnuje snaze o obnovení a udržení lidových tradic a zvyků v obci Doudleby. Práce se skládá ze čtyř na sebe navazujících kapitol. První kapitola se věnuje vzniku obce a její historii. Druhá zachycuje pokusy o obnovení tradic a zvyků typických pro tuto obec. Třetí se věnuje jednomu z nejstarších folklorních souborů, Národnímu souboru Doudleban. Čtvrtá kapitola zaznamenává dětský soubor Doudlebánek, který je budoucností pro zachování lidových zvyků a tradic.
|
|
Teaching English with Classical Music
FISCHEROVÁ, Sabina
Tato diplomová práce se zabývá studiem písní a jejich realizací ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol nebo na nižším stupni gymnázií. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části se nejprve zabývám definicí hudby, kde popisuji její čtyři základní elementy, ze kterých je hudba složena. Dále objasňuji využití písní ve výuce a metodiky spojené právě s hudbou. Poté se zde zabývám také vlivem hudby na studenty a její výhody i nevýhody spojené právě s výukou anglického jazyka. V souladu s těmito teoretickými předpoklady jsem vytvořila devět plánů vyučovacích hodin, které rozvíjejí gramatické struktury, slovní zásobu, či jsou vhodné k porozumění daného tématu. Nejprve v každé kapitole nastiňuji biografii skladatele a blíže přibližuji probíranou tématiku. Dále jsou poté vytvořeny učební plány, které rozvíjejí lingvistické dovednosti a probouzejí aktivitu u dětí.
|
| |
|
Ludvík Vítězslav Čelanský: Písňová tvorba
Lukajová, Dagmar ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Matějčková, Helena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá písňovou tvorbou Ludvíka Vítězslava Čelanského (1870 - 1931). Cílem této práce je zařadit tuto tvorbu do kontextu doby na základě vybraného vzorku typů. Práce nejprve pojednává o vývoji písňové tvorby v 19. století a první třetině 20. století a následně o písňové tvorbě Čelanského včetně údajů o jednotlivých písních a jejich pramenné základně. Poté následuje analytická část s textovou a hudební analýzou vybraných písní. V závěrečné části jsou shrnuty prostředky, které Čelanský používá při kompozici svých písní včetně způsobu uchopení básnického textu.
|
|
Uplatňování folklórních textů ve výuce ruského jazyka
Holečková, Andrea
Práce se zabývá způsoby využití folklórních textů v učebnicích ruského jazyka, přičemž vybrané učebnice Raduga Plus, Pojechali, Raduga po-novomu, Snova Klass a Tvoj šans byly podrobeny analýze. První část práce je věnována shrnutí teoretických poznatků v oblasti folklóru, vztahu jazyka a kultury a slovesnosti, vycházejících z odborné literatury. Teoretická část charakterizuje pojem folklór jakožto část vědní disciplíny zvané folkloristika, který je dále rozveden a představen ve vztahu k jazyku, kultuře a slovesnosti. Praktická část přináší výsledky analýzy učebních souborů, jejíž cílem bylo zjistit způsoby uplatňování folklórních textů. KLÍČOVÁ SLOVA folklór, jazyk, kultura, písně, slovesnost, ruský jazyk, výuka ruského jazyka
|
|
Uplatňování folklórních textů ve výuce ruského jazyka
Holečková, Andrea ; Rozboudová, Lenka (vedoucí práce) ; Vasilyeva, Elena (oponent)
Práce se zabývá způsoby využití folklórních textů v učebnicích ruského jazyka, přičemž vybrané učebnice Raduga Plus, Pojechali, Raduga po-novomu, Snova Klass a Tvoj šans byly podrobeny analýze. První část práce je věnována shrnutí teoretických poznatků v oblasti folklóru, vztahu jazyka a kultury a slovesnosti, vycházejících z odborné literatury. Teoretická část charakterizuje pojem folklór jakožto část vědní disciplíny zvané folkloristika, který je dále rozveden a představen ve vztahu k jazyku, kultuře a slovesnosti. Praktická část přináší výsledky analýzy učebních souborů, jejíž cílem bylo zjistit způsoby uplatňování folklórních textů. KLÍČOVÁ SLOVA folklór, jazyk, kultura, písně, slovesnost, ruský jazyk, výuka ruského jazyka
|
|
Mé zkušenosti s interpretací děl Gustava Mahlera
Vondrová, Petra ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (vedoucí práce) ; DOLEŽAL, Vladimír (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se rozhodla zaměřit na osobnost Gustava Mahlera z širší perspektivy. Značná část textu je proto věnována jeho životním osudům a tvorbě. Po rozboru důležitých dat z osobního života mapuji i Mahlerův profesní rozvoj.
Závěrem se zabývám jeho písňovou sbírkou Kindertotenlieder - okolnostmi jejich vzniku, historií i formální stránkou. Za použití komparační metody popisuji jejich podání od slavného Dietricha Fischer-Dieskaua jako jistý “mustr“ pro svou vlastní interpretaci. Zároveň popisuji svoje osobní problémy, se kterými jsem se během jejich nastudování potýkala, a které mě posunuly dál.
|
|
Píseň jako poselství - duchovní odkaz Antonína Dvořáka
Nováková, Tereza ; JANÁL, Roman (vedoucí práce) ; BÁRTA, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na poselství písňové tvorby Antonína Dvořáka. Cílem práce je dokázat, že v každém jeho cyklu najdeme duchovní odkaz.
Uvedením interpretací vybraných písní z výrazných Dvořákových cyklů dokazujeme, že jejich úspěch nespočívá pouze v nádherné kompozici a lidské stránce jeho osobnosti, ale také v jeho rozvážnosti a citlivosti při výběru textů.
Teoretickým základem práce jsou kapitoly, které zasazují Dvořákovu píseň do kontextu, charakterizují osobnost autora a zvolené cykly.
V příloze předkládáme notový materiál vybraných písní.
Bakalářská práce obsahuje rozhovor s pěvcem Romanem Janálem.
|
|
Dětský pěvecký sbor Canzonetta v Českých Budějovicích
ZAHRADNÍKOVÁ, Andrea
Práce se zaměří na vznik, vývoj a současnou podobu dětského pěveckého sboru Canzonetta, dnes působícího při základní umělecké škole Bezdrevská 3. Nastíní repertoár sboru a jeho prezentaci na českých ale i mezinárodních pěveckých přehlídkách a soutěžích. Zmíní se také o dalších spřízněných sborech: Piccolo (pro děti od 6 do 8 let), Da Capo (pro děti od 8 do 12 let), smíšený sbor Canzonna a ženský sbor Vox Novus. Mimo jiné se bude také zabývat spoluprácí Canzonetty s operou Jihočeského divadla.
|
|
Využití písní ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ
JEŘÁBKOVÁ, Veronika
Tato diplomová práce se zabývá studiem a implementací písní ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Práce je rozdělena na dvě části teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji a rozvíjím základní pojmy jako píseň, hudba a rytmus společně s metodikou výuky a hudebními aktivitami, které mohou být použity ve výuce anglického jazyka. Dále se zde zabývám také vlivem hudby na studenty a atmosférou ve třídě ovlivněnou právě hudbou. Na základě těchto teoretických podkladů jsem připravila čtyři plány vyučovacích hodin, které jsou také v souladu s RVP a ŠVP a odpovídají tématům či rozvíjejí gramatické struktury, kterými se žáci v běžných hodinách zabývají. Hlavní důraz je kladen na řečové dovednosti, které dané aktivity rozvíjejí. Tyto hodiny byly odučeny na druhém stupni ZŠ a následně také reflektovány. Další částí této práce je analýza učebnic z hlediska využití písní a písňových aktivit. Pro tyto účely byly vybrány čtyři díly učebnice Project 3.edice. Tyto učebnice byly analyzovány z hlediska výukových cílů, typu aktivit a především z hlediska řečových dovedností, které jsou danými aktivitami rozvíjeny.
|