Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  začátekpředchozí17 - 26dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Využití programu Filozofie pro děti ve výuce žáků ve věku 12 - 14 let
BRAUNOVÁ, Kateřina
Diplomová práce se zaměřuje na popis současného stavu českého školství. V první řadě představuje cíle a pojetí základního vzdělávání v České republice a přibližuje požadavky rámcově vzdělávacích programů. Blíže popisuje důležitost klíčových kompetencí a cíle vzdělávacího oboru Výchova k občanství. V další části pak diplomová práce představuje program Filozofie pro děti, jehož principy do značné míry korespondují s cíli základního vzdělávání, a z toho důvodu se jeví jako vhodný nástroj pro výchovu a vzdělávání žáků. Empirická část pak nabídne konkrétní model výuky vystavěný na základech Filozofie pro děti a posoudí jeho vhodnost při naplňování cílů vzdělávacího oboru Výchova k občanství.
Kontroverzní témata jako součást výuky na prvním stupni ZŠ
Radecká, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá probíráním kontroverzních témat či problémů v rámci výuky na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat tato témata do výuky, jestli je vůbec možné zabývat se jimi i s dětmi mladšího školního věku a jak taková témata lze v rámci výuky probírat. Teoretická část práce začíná vymezením pojmu kontroverzní téma (KT), dále se věnuje vývojovým předpokladům dětí pro zabývání se jimi, souvislostí KT s výchovou k občanství a s globálním rozvojovým vzděláním a metodám, kterými lze KT probírat. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem bylo v rámci empirické části zkoumáno, zda učitelé do výuky začleňují KT, proč a jakým způsobem. klíčová slova: kontroverzní téma / problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro děti
Filosofie pro děti jako koncepce výuky náboženství a katecheze.
ODEHNALOVÁ, Barbora
Diplomová práce si pokládá dvě otázky, Jak promýšlejí děti ve věku 12 15 let biblické texty? A Jak lze pomocí Filosofie pro děti podněcovat promýšlení víry u dětí ve věku 12 15 let? Pro zodpovězení těchto otázek jsem zvolila postup kvalitativního výzkumu, který spočíval v jednotlivých diskuzích ve vybraných ohniskových skupinách. Tento dialog byl veden pomocí zásad Filosofie pro děti. Teoretická část práce se zabývá vymezením důležitých pojmů, jakými jsou výuka náboženství, katecheze z pohledu různých dokumentů církve a dalších vzdělávacích programů, a upřesněním zásadních rozdílů mezi těmito dvěma pojmy. Dále vymezení struktury a zásad Filosofie pro děti, ale také historicky vývoj tohoto programu. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumem v ohniskových skupinách. Tento výzkum obsahuje diskuze vybraných ohniskových skupin, kde jednotlivé výpovědi jsou zakódovány a následně v tabulce četností výpovědí zařazeny. Podle těchto tabulek je výhodnocována diskuze z hlediska četnosti výpovědí. Následně je vyhodnocován i obsah diskuzí. Dále jsou kódy rozděleny do kategorií ze kterých jsou diskuze vyhodnoceny do závěrečného shrnutí a zodpovězeny položené otázky.
Náměty pro globální rozvojové vzdělávání dětí mladšího školního věku s využitím pedagogického přístupu Filozofie pro děti
ŠTĚPÁNOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání s využitím pedagogického přístupu filozofie pro děti. Hlavním cílem je vypracování vlastního návrhu výukového materiálu. Který se bude věnovat možnostem využití této tématiky na 1. stupni základních škol. Teoretická část je rozdělená na dvě části, v první je charakterizováno globální rozvojové vzdělávání a v druhé pak filozofie pro děti. V praktické části jsou poté uvedeny tři návrhy vlastních výukových aktivit, které jsou plně aplikovatelné do výuky vlastivědy na 1.stupni základních škol, zejména pro 4. a 5. třídu.
Filozofie pro děti s myšlenkou
ŠEVČÍKOVÁ, Michaela
Tato bakalářská práce je zaměřena na předškolní věk dítěte. Cílem bakalářské práce je přiblížit specifika vývoje z různých úhlů pohledu a učení dětí. Dalším cílem je seznámení s programem filozofie pro děti. V teoretické části jsou popsány zvláštnosti předškolního věku, specifika kognitivního a emočního vývoje dítěte, teorie vývoje podle E. H. Eriksona, myšlení a řeč dítěte podle Vygotského a Piageta, učení dítěte předškolního věku a program filozofie pro děti jeho definice, techniky, metody a práce s otázkou při filozofování s dětmi. Praktická část obsahuje konkrétní otázky a náměty na činnosti vhodné k filozofování s dětmi s využitím vhodné literatury. Závěr práce obsahuje zhodnocení teoretické části a praktického provedení činností se zaměřením na filozofování s dětmi. Přílohy obsahují výčet literatury vhodné k filozofování s dětmi, včetně ukázek ilustrací.
M. Lipman: Thinking in Education
BLÁHOVÁ, Klára
Práce se zabývá kritickým rozborem díla Thinking in Education M. Lipmana, které se zde věnuje otázce rozvoje myšlení v rámci vzdělávací praxe. Vysvětluje důvody důležitosti schopnosti dialogu, schopnosti kriticky myslet, ale zároveň využívat tvořivého a angažovaného myšlení. Uvádí, že schopnost myslet by měla být efektem edukace, a to nejen coby příprava na život v demokratické společnosti. Práce shrnuje názory kritiků zmíněné teorie.
Knihovny v Dačicích a okolí a jejich vliv na volný čas dětí a mládeže
KOPŘIVOVÁ, Šárka
Práce se zabývá knihovnami v Dačicích a okolí a jejich vlivem na volný čas dětí a mládeže. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy (volný čas, knihovna, čtenář). Dále přibližuje systém knihoven v ČR, fungování, digitalizaci, oddělení a funkci knihoven. Blíže seznamuje čtenáře s knihovnami na Dačicku, podrobněji s Městskou knihovnou v Dačicích a Obecní knihovnou v Budíškovicích. Zaměřuje se na způsob trávení volného času dětí a mládeže v těchto institucích. Obsahuje projekt výzkumu, který zkoumá vliv aktivit knihovny v Budíškovicích na volný čas dětí a mládeže. Součástí práce je konkrétně prezentovaná aktivita v rámci projektu Filozofie pro děti.
Pohádka jako inspirace pro filosofický rozhovor s dětmi
KOPŘIVOVÁ, Lucie
Práce se zabývá lidovými pohádkami a Filosofií pro děti a jejich vlivy na děti předškolního věku. V teoretické části popisuje základní znaky pohádky a filosofického příběhu a vzájemně je porovnává. Text zdůrazňuje zásadní význam pohádek v dětském světě a i to, jak mohou nenásilným způsobem kladně ovlivnit hodnotovou orientaci dětí a celý jejich následující život. U filosofického příběhu práce popisuje podpůrný vliv Filosofie pro děti na rozvoj myšlení. Dále se tato práce věnuje charakteristickým znakům vývoje dítěte v předškolním věku. Praktická část odpovídá na otázku, zda by bylo možné použít metody Filosofie pro děti pro reflexi pohádkového příběhu za účelem hlubšího odkrývání smyslu života a světa.
Rozvoj tvořivého myšlení ve službě výchovy k humanistickým hodnotám (Příspěvek k výchově dětí mladšího školního věku v prostředí školní družiny)
JOZOVÁ, Vladislava
Práce se zabývá rozvojem tvořivého myšlení při výchově dětí mladšího školního věku v prostředí školní družiny. Teoreticky se zaměřuje na základní vymezení humanismu a výchovu k hodnotám, přibližuje hodnoty bytí, dávání a vlastnění. Dále vymezuje tvořivost a faktory, které mají významný podíl na rozvoji tvořivosti a tvořivého myšlení. Charakterizuje prostředí školní družiny, její náplň, časovou organizaci a psychický vývoj dítěte mladšího školního věku. Rozvíjení vlastního lidství dětí ve školní družině podporuje výchova především kreativním promýšlením mezilidských vztahů, komunikací a klidnou atmosférou. Inspiraci k rozvíjení vlastní lidskosti dětí přinášejí metody aktivizující myšlení. Práce se zaměřuje na metodu Brainstormingu, techniku laterálního myšlení Šesti myslících klobouků a Filosofii pro děti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   začátekpředchozí17 - 26dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.