|
Makroekonometrický model měnové politiky
Čížek, Ondřej ; Pánková, Václava (vedoucí práce) ; Kodera, Jan (oponent) ; Lukáš, Ladislav (oponent)
V disertační práci se nejprve věnuji obecným principům, na kterých jsou současné makroekonometrické modely vybudovány a popisuji základní východiska alternativních směrů. Následně formuluji makroekonomický model měnové politiky, jehož cílem je popis fundamentálních vztahů mezi reálnou a nominální ekonomikou. Model je formulován endogenizací parametrů původně lineárního modelu. Přestože se jedná o model nelineární, začlenil jsem jej do rámce stavově prostorových modelů s měnícími se koeficienty v čase, což umožnilo aplikaci standardního algoritmu Kalmanova filtru, s využitím něhož jsem sestavil věrohodnostní funkci a parametry modelu odhadl její maximalizací. Kromě ekonometrického odhadu prezentuji problematiku identifikovatelnosti parametrizované struktury modelu. Uvedenou teorii aplikuji v závěrečné části na formulovaném modelu, kterým je popsán ekonomický vývoj v eurozóně. Významným poznatkem aplikační části je zjištění, že Taylorovo pravidlo není vhodné pro popis úrokové politiky Evropské centrální banky. Ekonometrický odhad a analýza identifikovatelnosti rovněž ukázaly, že úroková politika Evropské centrální banky má pouze velmi omezený efekt na reálnou ekonomickou aktivitu Evropské unie. Oba zmíněné výsledky představují bezesporu významná zjištění, neboť měnová politika v makroekonomických modelech formulovaných za posledních zhruba dvacet let byla zpravidla popisována jakožto politika úroková, a to s využitím Taylorova pravidla.
|
| |
| |
| |
| |
|
Stavový model dopravního mikroregionu
Dohnal, Pavel
Článek se zabývá aplikací Bayesovského odhadování délky kolony na rameni křižovatky. Tento model rozděluje dopravní síť do mikroregionů. Délka kolony a obsazenost jsou základními veličinami, které plně popisují dopravní situaci v daném časovém okamžiku. Optimalizačním kritériem je v tomto případě minimalizace délky kolony. Pro názornost je model odvozen pro jednu křižovatku.
|
| |
|
Model dopravní mikrooblasti
Homolová, Jitka ; Nagy, Ivan
Článek představuje nový koncept stavového modelu dopravní mikrooblasti založeného na maximálním využití informace z měřených dopravních veličin. Model je určen k odhadu délek kolon, které se vytvářejí na ramenech světelně řízených křižovatek. Model a odhadovací algoritmus je testován z hlediska různých typů poruch, které mohou reálně nastat. Experimenty ilustrují funkčnost a efektivnost navrženého modelu pro odhad délek kolon.
|
| |
|
Alternative methods of estimating potential output and the output Gap: An application to Czech
Krasnovský, Pavol ; Brůna, Karel (vedoucí práce) ; Kuncl, Martin (oponent)
Abstrakt Tato diplomová práce je zaměřená na alternativní metody, jejichž prostřednictvím je možné odhadnout potencionální produkt a produkční mezeru. Cílem této práce je tedy popsat metody, které je možné použít pro odhad nepozorovatelných složek jako je potencionální produkt a produkční mezera. V dalších částech práce jsou pak tyto metody aplikovány na případ České republiky. Následné srovnání výsledků u jednotlivých metod nám potvrdilo, jak moc je problematické rozhodnout se pro optimální metodu. Podařilo se nám dospět k intervalu , který zachycuje korelační koeficienty, ke kterým jsme došli odhadnutím produkčních mezer prostřednictvím jednotlivých metod. Toto nám jasně potvrzuje omezenost používání kvantitativních metod v makroekonomii. Navíc dokonce i ekonomické teorie, které analyzují hospodářské fluktuace a které jsou v této práci také popisovány, ukazují na značnou nejednotnost v charakteristice potencionálního produktu a produkční mezery. Avšak na závěr je třeba zdůraznit, že všechny popisované teorie se shodují v tom, jak podstatné je sledovat některé makroekonomické vztahy pro efektivní řízení monetární politiky a těmito odhady se v této práci také aplikačně zabýváme.
|