| |
|
Dvoupalivové systémy dieselových motorů
Malinský, Marek ; Svída, David (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Cílem práce je vyzvednutí významu dvoupalivových systémů vznětových motorů a alternativních paliv. Porovnání biopaliv a jejich vliv na výkon motoru a ekologickou zátěž. Zejména vyzvedává užití bionafty jako alternativního paliva pro vznětové motory. Výhody a nevýhody biopaliv, nejčastější poruchy a jejich důsledky. Vývojové trendy.
|
| |
| |
|
Zpracování prognózy využívání obnovitelných zdrojů energie v ČR do roku 2050: Přehled realizovaných a výzkumných projektů
ViP s.r.o., Praha ; ENVIROS, s.r.o., Praha ; SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s. ; CityPlan spol. s r.o., Praha ; CZ BIOM - České sdružení pro biomasu, Praha ; Asociace pro využití obnovitelných zdrojů energie
Výzkumné evropské projekty. Německé projekty (různé zdroje, demonstrační a komerční projekty). Uskutečněné evropské projekty. Česká realizované projekty. Náhrada uhelných kotlů kotli na spalování biomasy. Vybrané evropské i tuzemské realizované projekty. Vodní energie, biomasa, větrná energie, teplovodní solární systémy, fotoelektrické systémy. Další vybrané projekty výroby elektrické energie ze sluneční energie. Další vybrané projekty vodní energie, skládkový plyn, bioplyn.
|
| |
| |
|
Systémy pro akumulaci elektrické energie z obnovitelných zdrojů energie
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Brno ; Ústav anorganické chemie AV ČR, Řež u Prahy ; SOLARTEC s.r.o., Rožnov pod Radhoštěm ; Sedlaříková, Marie ; Vondrák, Jiří ; Bařinka, Radim
Cílem projektu je zlepšení vlastností běžných i méně běžných akumulačních systémů využívající elektrochemické děje (lithiové baterie, superkondenzátory, palivové články) a praktické ověření vlastností netradičních systémů využívající například energii stlačeného vzduchu. Na výzkumných pracovištích řešitele i spoluřešitelů byly v tomto roce prováděny veškeré experimentální, vývojové a výzkumné práce. Vývojové práce v oblasti gelových elektrolytů byly zaměřeny především na zvýšení životnosti materiálů kladné elektrody. U výzkumu superkondezátorů směřovala velká část prací především k optimalizaci postupu při výrobě elektrod. Palivové články, respektive vývoj jejich jednotlivých části (membrány, elektrody apod.) dosáhl zajímavého pokroku. Na celosvětové konferenci "New Materials for Electrochemical Systems 2006" v Montrealu zaznamenala prezentace současného výzkumu palivových článků na řešitelských pracovištích zajímavý ohlas. V oblasti palivových článků lze v blízké době očekávat podstatné snížení ceny. K dosažení větší komplexnosti výsledků v této oblasti byl pořízen experimentální elektrolyzér s přizpůsobeným napájením pro fotovoltaický panel.
|
|
Systémy pro akumulaci elektrické energie z obnovitelných zdrojů energie
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Brno ; Ústav anorganické chemie AV ČR, Řež u Prahy ; SOLARTEC s.r.o., Rožnov pod Radhoštěm ; Sedlaříková, Marie ; Vondrák, Jiří ; Bařinka, Radim
Cílem projektu je zlepšení vlastností běžných i méně běžných akumulačních systémů využívající elektrochemické děje (lithiové baterie, superkondenzátory, palivové články) a praktické ověření vlastností netradičních systémů využívající například energii stlačeného vzduchu. Zpráva sumarizuje průběh prací a dosažené výsledky řešení projektu v roce 2005. Aktivity byly zaměřeny na tyto dílčí činnosti: rešeršní práce, výzkum a vývoj elektrochemických sekundárních zdrojů, výzkum a vývoj technologií pro disociaci vody, započetí vývoje aplikací na principu stlačeného vzduchu. Byl pořízen experimentální palivový článek a připraveny experimenty a výzkumy, které budou prováděny na zkušebním palivovém článku.
|
|
Experimentální zařízení pro výzkum a vývoj nízkoteplotních vodíkových palivových článků
Němec, Tomáš ; Maršík, F.
Nízkoteplotním vodíkovým palivovým článkům je v současné době věnována značná pozornost díky jejich možnému využití jako spolehlivého, úsporného a čistého zdroje energie pro využití např. v dopravě nebo v domácnostech. Většímu rozšíření této technologie ale dosud kromě vysokých výrobních nákladů brání nedostatečná životnost současných zařízení. Jedním z hlavních problémů je degradace polymerní membrány a katalytických vrstev palivového článku. Při zatížení palivového článku dochází ke snižování protonové vodivosti polymerní membrány a k jejímu chemickému a mechanickému poškození. V katalytických vrstvách nastává shlukování nanočástic katalyzátoru, částice se uvolňují a jsou transportovány do jiných oblastí palivového článku. Tyto jevy mají negativní vliv na výkon celého zařízení a vedou k jeho nevratnému poškození.
|