Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 137 záznamů.  začátekpředchozí118 - 127další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Fyzioterapie u dětí ohrožených vývojem DMO v 1. roce života
ŠPIKOVÁ, Alžběta
V bakalářské práci jsem se zabývala problematikou terapií u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Jako hlavní cíl jsem si stanovila představení terapeutických metod užívaných u dětí ohrožených vývojem dětské mozkové obrny v prvním roce života a určení časového hlediska indikace terapie. V teoretické části jsem se věnovala popisu psychomotorického vývoje dítěte a dále skutečnostem týkajících se onemocnění dětskou mozkovou obrnou, které zahrnují jeho definici, příčiny vzniku, typy a diagnostiku. Jelikož je Vojtova reflexní lokomoce v České republice pro terapii u dětí s dětskou mozkovou obrnou nejvíce používána, bylo cílem výzkumné části práce podrobněji tuto terapeutickou metodu představit a zjistit zkušenosti z jejího používání. Respondenty tvořilo 28 rodičů dětí postižených dětskou mozkovou obrnou, které se léčí ve specializovaném diagnostickém a terapeutickém centru pro děti s dětskou mozkovou obrnou. Tato část práce se metodologicky opírala o principy kvalitativního výzkumu, byla použita metoda dotazovací, technika polostandardizovaného rozhovoru. Z odpovědí na položené otázky bylo zjištěno, že včasná diagnostika onemocnění a neprodlené zahájení terapie je hlavním předpokladem pro dosažení optimálních výsledků léčby. Na účinku terapie se dále podle výzkumného šetření podílí její frekvence, vedení rodičů dítěte odborně školeným fyzioterapeutem, správné pochopení terapie ze strany rodičů a jejich přesvědčení o účinnosti terapie. Z výsledků šetření dále vyplynulo, že rodiče dětí s dětskou mozkovou obrnou zkoušeli i jiné terapeutické metody než Vojtovu reflexní lokomoci, ale pro chybějící spolupráci dítěte, mizivé výsledky jiných terapií nebo jejich špatnou dostupnost rodiče jejich aplikaci ukončili. Z výsledku výzkumu také vyplynulo, že zlepšení, ke kterým při cvičení Vojtovy reflexní lokomoce u jejich dětí s diagnózou dětské mozkové obrny dochází, bylo hlavním důvodem, proč u této terapeutické metody zůstali a nadále ji aplikují.
Využití alternativních a augmentativních forem komunikace u dětí s Dětskou mozkovou obrnou v Českých Budějovicích
BLECHOVÁ, Vendula
Teoretická část obsahuje vymezení dětské mozkové obrny a k ní přidružených postižení, krátké osvětlení pojmu komunikace a souhrn nejpoužívanějších, ale i novějších metod a pomůcek pro alternativní a augmentativní komunikaci. Prvním cílem práce je získání přehledu o metodách a systémech alternativní a augmentativní komunikace využívaných na území Českých Budějovic při nácviku komunikace a při komunikaci samotné s dětmi s dětskou mozkovou obrnou. Druhý cíl práce je zjistit, jaký postoj k těmto metodám zaujímají rodiče dětí s dětskou mozkovou obrnou, kteří je zároveň u svých dětí využívají. Pro získání dat byl využit kvalitativní výzkum, konkrétně metody pozorování a dotazování pomocí strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Rozhovory byly poskytnuty vybranými rodiči dětí s dětskou mozkovou obrnou, kteří s nimi komunikují s využitím metod alternativní a augmentativní komunikace a odbornými pracovníky, kteří s těmito dětmi pracují. Rozhovory byly uskutečněny v centru ARPIDA, o.s. a v centru Světluška, o.p.s. v Českých Budějovicích. Z výzkumu vyplynulo, že dotazovaní odborní pracovníci z Českých Budějovic z alternativních a augmentativních metod pro nácvik komunikace s dětmi s dětskou mozkovou obrnou nejvíce používají Výměnný obrázkový komunikační systém a jako podpůrnou metodu komunikační tabulky. Rodiče, kteří se rozhodli využívat metody alternativní a augmentativní komunikace na nich veskrze shledávají jen klady. Práce by mohla sloužit jako informační materiál pro rodiče, odborné pracovníky i zájemce o systémy alternativní a augmentativní komunikace.
Možnosti rehabilitačních metod u dětí s dětskou mozkovou obrnou, se zaměřením na canisterapii a hipoterapii
STROLENÁ, Kristýna
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vymezení možností rehabilitačních metod u dětí s dětskou mozkovou obrnou především na možnost různých podpůrných rehabilitačních metod, které mohou být u těchto dětí využity. Práce se zabývá zejména využitím canisterapie a hipoterapie, které náležitě patří do těchto podpůrných metod rehabilitace dětí s dětskou mozkovou obrnou. Hipoterapie společně s canisterapií se v poslední době stále více dostávají do podvědomí laické veřejnosti, ale především do podvědomí rodičů postižených dětí a to zejména díky svému pozitivnímu působení na klienta. V teoretické části práce je souhrn poznatků o dětské mozkové obrně a o možných rehabilitačních metodách popř. konceptech, které se nejčastěji u této diagnózy využívají. Dále jsou v teoretické části práci shrnuty poznatky a podrobnější informace o canisterapii a hipoterapii. V praktické části práce jsou vytvořeny kasuistiky jednotlivých dětí a dále popis průběhu a následné zjišťování vlivu canisterapie a hipoterapie na děti s dětskou mozkovou obrnou. Vliv hipoterapie jsem zjišťovala za pomoci Hipoterapii hodnotícího testu (HHT), hodnocení svalového napětí pro kombinaci s Hipoterapii hodnotícím testem (HHT) a verbální škály pocitu pohody. Canisterapii jsem hodnotila soustavným pozorováním mých respondentů. Cílem práce bylo vytvořit přehled různých rehabilitačních metod, které jsou využívány u dětí s diagnostikovanou dětskou mozkovou obrnou a dále seznámit rodiče a laickou veřejnost s průběhem canisterapie a hipoterapie. Práce má poukázat na pozitivní vliv těchto podpůrných rehabilitačních metod a zejména na význam ucelené rehabilitace.
Využití alternativních a augmentativních komunikačních systémů u dětí s dětskou mozkovou obrnou
UHLÍKOVÁ, Barbora
Bakalářská práce je zaměřena na využití alternativních a augmentativních komunikačních (AAK) systémů u dětí s dětskou mozkovou obrnou (DMO). Cílem je vytvořit přehled metod AAK vhodných pro děti s DMO a zjistit, jak přispívá využití metod AAK ke zlepšení v oblasti sociálních vztahů a vzdělávání. V úvodní části práce je vymezen pojem DMO, charakterizovány její formy a příčiny vzniku, dále je pozornost věnována problematice narušené komunikační schopnosti jedinců s DMO, jež velkou měrou ovlivňují následný vývoj a osobnost jedince. Přehled metod AAK určených ke kompenzaci narušené komunikační schopnosti je zaměřen především na postupy známé a dostupné v České republice. Výzkumná část práce obsahuje popis metodiky, pět případových studií dětí s diagnózou DMO, které využívají některý ze systémů alternativní komunikace, a závěrečnou diskuzi.
Vzdělávání žáků s tělesným postižením
Masná, Lucie ; Hadj Moussová, Zuzana (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků s tělesným postižením a jejich integrací do běžných základních a středních škol. Teoretická část se věnuje charakteristice tělesného postižení se zaměřením na dětskou mozkovou obrnu, vzdělávání tělesně postižených - kompenzační pomůcky, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, inkluzi a integraci, legislativní úpravě této oblasti a samozřejmě také financování, u kterého je zmínka i o programech podporovaných Evropskou unií. V praktické části se věnuji případové studii žáka s diagnózou "dětská mozková obrna" a jeho vzdělávání pomocí individálního vzdělávacího plánu, následně pak plnění tohoto plánu žákem. Druhá část je zaměřena na statické šetření na téma vzdělávání žáků s tělesným postižením a jejich integraci do běžných tříd základních a středních škol, popřípadě do speciálních tříd.
Vliv projektu Handball Help na postavení lidí se zdravotním postižením ve společnosti
KLEMENT, Marek
V dnešní dobe, která je plná rychlých vecí, se muže lidem cokoliv prihodit. Z niceho nic se muže clovek ocitnout upoutaný na invalidní vozík napr. vlivem dopravní nehody, skokem do vody. V tuto chvíli je duležité, aby clovek mel kolem sebe lidi, kterí mu z této situace pomohou. Clovek je spolecenská bytost. Je v rámci lidské spolecnosti humanizován a socializován. Totéž platí o cloveku se zdravotním znevýhodnením. Velmi tedy záleží na jeho spolecenském postavení, na roli, kterou ve spolecnosti zaujímá, na tom, jak je spolecností prijímán. Duležitým prostredkem v této situaci je systém ucelené rehabilitace.
MOŽNOSTI ROZVOJE OSOBNOSTI KLIENTŮ VE STACIONÁŘI ÚSMĚV PRO MENTÁLNĚ A KOMBINOVANĚ POSTIŽENÉ
DVOŘÁKOVÁ, Veronika
Péče o jedince s mentálním a kombinovaným postižením je natolik zatěžující, že je často nutné umístit jedince do denních center. Klient denně absolvuje všechny terapie se současným vzdělávání sociálními zkušenostmi, nabídkou zájmových a klubových aktivit. Cílem mé práce bylo zjistit, které činnosti nejvíce napomáhají klientům stacionáře Úsměv pro mentálně a kombinovaně postižené osoby v Třebíčí v rozvoji osobnosti, motorických schopnostech, začleňování do společnosti, činnosti vedoucí k udržení a rozvoji rozumových dovedností a schopností atd. Po seznámení s problematikou jsem se rozhodla pro kvalitativní výzkum. Jako základní metody jsem zvolila nezúčastněné pozorování, nestandardizovaný rozhovor a obsahovou analýzu dat zdravotnických a psychologických dokumentů. Hlavním úkolem bylo získat základní informace o zkoumaných jedincích ve vztahu k jejich rozvoji závislém na působení stacionáře. Rozhovory byly vedeny se zkoumanými jedinci, pracovníky, rodiči jedinců a vyhodnoceny za každou skupinu. Cílový soubor tvořilo celkem 5 jedinců stacionáře Úsměv pro mentálně a kombinovaně postižené klienty starší 15 let v Třebíčí s DMO. Na základě poznatků jsem vytvořila hypotézu: {\clqq}Každodenní, systematická a pravidelná návštěva klienta stacionáře a využívání všech činností, které nabízí, napomáhají v rozvoji osobnosti, integraci do společnosti, soběstačnosti, rozvoji jemné a hrubé motoriky u klientů s mentálním a kombinovaným postižením a to především s DMO.`` Výsledky mého výzkumu potvrdily, že neexistuje jedna konkrétní činnost, která by nejvíce napomáhala v rozvoji osobnosti klienta, ale že klientům pomáhá komplex všech činnosti poskytovaných stacionářem a pravidelný kontakt lidmi mimo domácí prostřední napomáhá v jejich začlenění do společnosti. Z výzkumu vyplynula potřebnost dlouhodobého plánování rozvoje osobnosti jednotlivých klientů a vedení podrobné dokumentace o rozvoji jejich schopností a dovedností.
Komplexní rehabilitace dětí s dětskou mozkovou obrnou do tří let věku
DANÍČKOVÁ, Markéta
Práce se zabývá komplexním (uceleným) systémem rehabilitace v péči o děti s podezřením na diagnózu DMO nebo s již diagnostikovanou DMO do tří let věku. Práce má dvě základní části. První je teoretická a druhá praktická. První charakterizuje dětskou mozkovou obrnu a představuje DMO jako kombinované postižení včetně psychologické problematiky dětí s DMO. Dále teoreticky zpracovává jednotlivé prostředky rehabilitace jako uceleného systéme včetně nezbytné rané péče. Poukazuje na důležitost včasné intervence a propojení jednotlivých částí ucelené rehabilitace. Praktická část obsahuje analýzu podmínek komplexní rehabilitace v praxi rané péče včetně charakteristiky, cílů a služeb Střediska pro ranou péči Plzeň, o.p.s. Dále se tato část věnuje kasuistikám dětí s DMO. Obsahuje zúčastněné pozorování a hodnocení 3 chalpců a jedné dívky ve věkovém rozmezí od 3,5 měsíce do tří let , též na základě analýzy dokumentů, sekundární analýzy dat, polostandardizovaných rozhovorů s rodiči a zainteresovaných odborníků. Následuje reflexe na příběhy z mého pohledu a reflexe matek na problematiku péče o dítě s DMO z pohledu pečujícího laika versus odborné péče a postoje okolí. Průzkum v praktické části se věnuje problematice přínosu celkové pomoci a péče Střediska pro ranou péči. Cílem práce bylo popsat jednotlivé složky ucelené rehabilitace a jejich vliv na další vývoj jedince s DMO, charakteristiky přidružených postižení a systém komplexní rehabilitace demonstrovat na principu rané péče. Dílčím cílem bylo vyzdvyhnout přednosti a principy fungování rané péče a zmapovat situaci klientů v rámci rodiny. K demonstraci jsem si vybrala především Středisko pro ranou péči v Plzni a jejich klienty.
Uplatnění Vojtovy metody v rámci uceleného systému rehabilitace v centru ARPIDA v Českých Budějovicích
SOUKUPOVÁ, Věra
Předkládaná diplomová práce si klade za cíl pokusit se zjistit, do jaké míry může Vojtova metoda ovlivnit schopnost dítěte přijímat a aktivně se zapojit do dalších prostředků uceleného systému rehabilitace. Diplomová práce se zabývá uplatněním Vojtovy metody v rámci uceleného systému rehabilitace v centru ARPIDA v Českých Budějovicích. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce pojednává o současném stavu problému, charakterizuje jednotlivé prostředky uceleného systému rehabilitace a informuje čtenáře o Vojtově metodě reflexní lokomoce. Praktická část je členěna do dvou kapitol. První kapitola seznamuje čtenáře s charakteristikou vybraného zařízení. Ve druhé kapitole jsou zpracovány kazuistiky klientů doplněné o analýzu rozhovorů s rodiči a dalšími členy multidisciplinárního týmu. Na základě těchto materiálů jsem vytvořila šest kazuistik klientů centra ARPIDA. Hlavní diagnózou klientů byla dětská mozková obrna v různých formách s kombinovanými vadami, kterou má pět ze šesti sledovaných klientů. V diplomové práci jsem použila metodu kvalitativního výzkumu. V praktické části byla použita technika analýzy zdravotnické a osobní dokumentace vybraných klientů centra ARPIDA, vlastní přímé pozorování, analýza rozhovorů s rodiči a ostatními členy multidisciplinárního týmu, a využití z vlastní práce fyzioterapeuta. V závěru práce konstatuji, že aplikace Vojtovy metody je nezbytná v rámci uceleného systému rehabilitace ve snaze o snížení následků postižení a zkvalitnění života jedinců s postižením. Vlastním výzkumem jsem se snažila ověřit poznatky, které jsem získala studiem literatury při zpracovávání teoretické části. Závěrem této praktické části je shrnutí výsledků, zhodnocení splnění cílů a závěry šetření s doporučením. Práce může sloužit odborníkům a studentům, kteří se této problematice věnují, ale také členům multidisciplinárního týmu jako jejich zpětná vazba.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 137 záznamů.   začátekpředchozí118 - 127další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.