Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Záškoláctví a odmítání školní docházky u žáků na SŠ
Janečková, Viola ; Řezníček, Jan (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
NÁZEV: Záškoláctví a odmítání školní docházky na SŠ ABSTRAKT: Rizikové chování mládeže, je závažným celospolečenským jevem. V této souvislosti byl ve školním roce 2007/2008 proveden první výzkum středních zdravotnických škol v Karlovarském kraji, který se obecně zaměřoval na všechny druhy rizikového chování. Už z tohoto výzkumu mimo jiné vyplynula informace, že 30,80 % žáků se dopustilo záškoláctví. Na základě stoupající tendence záškoláctví je tato práce zaměřená na problematiku záškoláctví a odmítání školní docházky. Teoretická část práce byla směřována na vymezení záškoláctví, jeho příčiny, diagnostiku, důsledky, intervenci a legislativní ošetření této problematiky. Cílem výzkumné části byla analýza četnosti výskytu záškoláctví a odmítání školní docházky u žáků 1. a 4. ročníků Střední zdravotnické školy v Karlových Varech, vyhodnocení faktorů souvisejících a ovlivňujících záškoláctví, odmítání školní docházky a porovnání zjištěných výsledků. V praktické části byla použita data z vlastních anonymních dotazníků, které vyplnilo celkem 180 respondentů. Analýza dat potvrdila vysoký a stále stoupající počet záškoláků mezi žáky Střední zdravotnické školy v Karlových Varech. Výsledky přinášejí množství informací, ze kterých je možné vyvodit konkrétní preventivní opatření. KLÍČOVÁ SLOVA: záškoláctví, odmítání...
Primární prevence vybraného rizikového chování na ZŠ v okrese Strakonice
Míčková, Aneta ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se věnuje primární prevenci rizikového chování žáků na vybraných základních školách v okrese Strakonice. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda jsou žáci dostatečně informováni o rizikovém chování a jeho prevenci, a zhodnotit preventivní aktivity, které školy v rámci rizikového chování realizují. Pro zjištění hlavních a dílčích cílů jsou zvoleny dvě výzkumné metody, dotazníkové šetření určené pro žáky a rozhovor se školním metodikem prevence. Teoretická část diplomové práce se věnuje charakteristice rizikového chování a podrobnému popisu vybraných forem rizikového chování. Dále se zabývá primární prevencí, její charakteristikou a popisuje preventivní programy, které mohou školy využívat. Tato část taktéž poukazuje na preventivní zázemí škol, tedy instituce spolupracující se školou a dokumenty, které školy podporují v prevenci rizikového chování. V praktické části jsou zanalyzovány a vyhodnoceny zjištěné informace z výzkumného šetření, které slouží k ověření stanovených cílů práce. Na základě provedeného šetření jsou navrhnuta doporučení pro zlepšení školní prevence. V závěru diplomové práce lze konstatovat, že jsou žáci 2. stupně základních škol v oblasti rizikového chováni sice dostatečně informováni a preventivní opatření škol jsou na přijatelné úrovni, ale i přesto některé...
Analýza záškoláctví v regionu Ústí nad Labem z hlediska sociálně pedagogického
Mitscherlingová, Věra ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice záškoláctví u žáků základních škol v regionu Ústí nad Labem z hlediska sociálně pedagogického. Teoretickou část práce tvoří osm kapitol. V úvodu jsou uvedeny definice sociální pedagogiky, školy, povinné školní docházky a záškoláctví. Poté je popsáno dělení, příčiny a faktory ovlivňující záškoláctví. Práce se dále zabývá školním prostředím, rodinným prostředím, vrstevnickými skupinami, oblastí prevence a způsoby řešení záškoláctví. V praktické části práce jsou uvedeny kazuistiky deseti rodin s dětmi, u kterých bylo záškoláctví řešeno. Analýza kazuistik byla zaměřena na zjištění faktorů v rodině na záškoláctví, obvyklý způsob řešení záškoláctví v Ústí nad Labem, úspěšnost intervencí a současný stav. Následně bylo vypracováno doporučení pro praxi.
Sociálně patologické jevy na střední odborné škole a možnosti jejich řešení
Vlková, Kateřina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Chrdlová, Michaela (oponent)
Diplomová práce s názvem Sociálně patologické jevy na střední odborné škole a možnosti jejich řešení se v teoretické části kromě základní terminologie spojené s danou problematikou zabývá rizikovými projevy chování mezi současnou mládeží a stručně představuje sociálně patologické jevy, které se na zkoumané škole za poslední dva roky nejčastěji vyskytovaly. Popsány jsou i další sociálně patologické jevy mezi současnou mládeží. S danou tematikou nesporně souvisí období adolescence, které je z mnoha důvodů nazýváno krizovým a ve kterém se nachází většina studentů středních škol. Tato kapitola je vzhledem ke své důležitosti podrobně propracována. V teoretické části práce jsou rovněž představeny rozdíly ve výskytu sociálně patologických jevů mezi pohlavími. V diplomové práci je dále objasněn systém primární prevence v České republice, důležitost rodinného a školního prostředí a vliv vrstevnické skupiny na zdravý rozvoj osobnosti. Závěrem teoretická část přibližuje alespoň některé z aktuálních trendů v prevenci a řešení sociálně patologických jevů na školách. V empirické části je představena škola - Střední odborná škola managementu a služeb, s.r.o. (Schulhoffova 844, Praha 4), na které byla provedena výzkumná sonda, pomocí které je mapován výskyt vybraných sociálně patologických jevů u studentů. Výzkumná...
Metody prevence záškoláctví a jejich efektivita na vybrané střední odborné škole
Vejražková, Pavla ; Jirsáková, Jitka (vedoucí práce) ; Miroslava, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce "Metody prevence záškoláctví a jejich efektivita na vybrané střední odborné škole" se zabývá analýzou příčin záškoláctví hlavně z pohledu učiliště, jejich specifikací a legislativou s tím související. Po stanovení reálných možností a postupů pro jeho prevenci prezentuje odzkoušený (pilotní) program na komunikaci s rodiči. Ten je založen na přednastavených SMS zprávách s jejich archivací. Včasná aktivizace rodičů umožňuje koordinovanou snahu o nápravu a jeví se jako účinná.
Postoje rodičů a žáků k záškoláctví
VESECKÁ, Nela
Záškoláctví charakterizujeme jako poruchu chování, kdy žák ze své vlastní vůle zameškává školní vyučování, bez řádného omluvení. Absenci žáka omlouvá pedagog, nikoliv rodič, a to na základě písemné žádosti zákonného zástupce či plnoletého žáka, vždy v souladu s pravidly školy. Záškoláctví je vážný přestupek, kterým žák úmyslně neplní povinnou školní docházku, a tím porušuje školní řád a zároveň školský zákon. Zmíněný sociálně patologický jev není v současné době ojedinělým problémem školní praxe, stal se nedílnou součástí základního, i středního vzdělávání. Vzhledem k jeho závažnému charakteru, aktuálnosti a možným negativním důsledkům si zasluhuje hlubší prozkoumání. Předkládaná bakalářská práce Postoje rodičů a žáků k záškoláctví se snaží odhalit pohled současných žáků 9. tříd základní školy na problematiku záškoláctví na základě analýzy jednotlivých složek postojů. Jejím cílem je tedy mapování názorů, emocionálních reakcí a sklonů k chování žáků k danému předmětu postoje. Zároveň nastiňuje, jaká stanoviska ke zmiňované problematice vnímají žáci u svých rodičů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část shrnuje poznatky o problematice záškoláctví. První z kapitol se zabývá záškoláctvím v obecné rovině, tedy především vymezením pojmů a definicí záškoláctví. V následujících kapitolách je věnována pozornost typologii záškoláctví, podrobné analýze různorodých příčin záškoláctví, řešení a v neposlední řadě velmi důležité prevenci zmiňovaného sociálně patologického jevu. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu, a pro naplnění cíle práce byla zvolena technika sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Respondenty se stali žáci ZŠ Vltava v Českých Budějovicích, s nimiž byl po uzavření klasifikace realizován rozhovor, týkající se předem připravených oblastí otázek, vycházející z vymezeného cíle práce. Z uskutečněného výzkumu vyplynulo, že současní žáci 9. třídy se staví k problematice záškoláctví negativně. Ukázalo se, že respondenti odmítají skutečnost, že by se záměrně dopouštěli zmíněného sociálně patologického jevu, i když většina z nich přiznává, že mnohdy simulují zdravotní potíže, aby mohli zůstat doma a zameškat školní vyučování. Tento paradox vzniká proto, že žáci nemají žádné informace o typologii záškoláctví, stejně tak jako si neuvědomují možné důsledky tohoto fenoménu, a nevědí tak, že i takové zmiňované předstírání zdravotních komplikací se řadí mezi záškoláctví. Výzkum dále potvrdil, že i rodiče mají záporné postoje k dané problematice, i když mnohdy tento sociálně patologický jev podporují svým počínáním, a to tím, že mnohdy nechávají své ratolesti bez závažného důvodu doma, v době, kdy by měli být přítomni ve škole. Tato situace vzniká také právě z důvodu, že si neuvědomují důsledky svého konání. Nutno dodat, že výsledky průzkumu mohou být značně zkreslené, jelikož postoje k záškoláctví ovlivňuje spousta faktorů. Předkládaná bakalářská práce by měla přinést ucelený pohled na problematiku záškoláctví. Výsledky výzkumu by mohly být využity jako podklad pro pedagogické pracovníky, kteří jsou ve své praxi v kontaktu se zmiňovaným sociálně patologickým jevem, dále zejména pro rodiče a širokou veřejnost, která se o danou problematiku zajímá.
Poruchy chování u žáků na 2. stupni ZŠ
BARTOUŠKOVÁ, Iveta
Práce se zabývá nejčastějšími poruchami chování, které se vyskytují u žáků na základních školách. Zaměřuje se zejména na záškoláctví a šikanu, protože představují závažné negativní jevy v současném školství. Teoretická část popisuje základní pojmy a příčiny vzniku poruch chování, charakterizuje také důsledky záškoláctví a šikanování. Dále se věnuje možnostem prevence, která má důležitou roli v boji proti poruchovému chování. Praktická část je založena na výzkumném šetření prostřednictvím anonymního dotazníku, který se týká záškoláctví a šikany. Výzkum probíhal na základních školách v Českých Budějovicích. Dotazník zjišťuje vztah žáků ke škole, jejich názory na šikanu, důvody takového chování a prostředky jakými škola řeší tyto problémy.
Záškoláctví u žáků středních škol
Kyselicová, Barbora
ABSTRAKT V bakalářské práci je řešeno téma záškoláctví u žáků středních škol. V teoretické části je vysvětlen termín záškoláctví a jeho začlenění v rámci sociálně patologických jevů. Dále jsou v práci prezentovány poznatky o příčinách záškoláctví, jeho výskytu, podobách a možnostech prevence u středoškolských studentů. Důraz je kladen na řešení záškoláctví a význam preventivního působení ve škole a v rodině. Cílem praktické části bakalářské práce je přinést nové poznatky o záškoláctví, jeho výskytu a podobách, které musí řešit učitelé na středních odborných školách a zjistit, jak je na středních školách zajišťována prevence tohoto sociálně-patologického jevu. Použitou metodou jsou rozhovory se školními metodiky prevence vybraných středních odborných škol a učilišť. Pro analýzu dat bylo použito otevřené kódování.
Problémy záškoláctví na středních školách
Neuwirth, Michael
Bakalářská práce se věnuje problematice fenoménu současného školství -- záškoláctví, a obrací pozornost na rizikovou část žáků odborných učilišť a středních škol. Teoretická část se zabývá hlavními příčinami a souvislostmi vzniku záškoláctví, možnými riziky, prevencí sociálního až patologického jevu. Předkládá možnosti následného úspěšného řešení s využitím odborných literárních publikací a internetových zdrojů. Důležitou součást představuje tvorba poznámek, jejich následná analýza a vyhodnocení ve spolupráci s pedagogy. Hlavní cíl praktické části spočívá v realizaci průzkumového šetření na vzorku respondentů s využitím jednoduchého otazníku. Sběr dat proběhl na dvou vybraných středních školách v Brně s žáky staršími 18 let a s osobami s věkem nad 45 let. Získaná data byla tabulkově a graficky zpracována a na zvolených otázkách a odpovědích ověřila nebo vyvrátila uvedené předpoklady.
Rizikové chování středoškolské mládeže
PFAUSEROVÁ, Hana
Tato práce se zabývá problematikou rizikového chování středoškolské mládeže. Součástí práce je šetření zaměřené na projevy rizikového chování, především záškoláctví, šikanu a užívání návykových a nelegálních látek. Průzkum, který nese znaky kvantitativního výzkumu, se zabývá i volným časem mládeže a rodinným zázemím studentů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.