|
Děsy a běsy v české literatuře 20. a 30. let 20. století
Frnochová, Anna ; Činátlová, Blanka (vedoucí práce) ; Hrdlička, Josef (oponent)
Bakalářská práce analyzuje zacházení s triviální literaturou ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století. Součástí je pojednání o triviální literatuře jako o teoretickém východisku společně s vymezením hlavních pojmů. Převažující analyticko-interpretační část věnuje pozornost variování žánrů triviální literatury u Josefa Váchala a Ladislava Klímy. Interpretační část postihuje využívání a proměnu triviálních žánrů krvavého a gotického románu v dílech Krvavý román a Utrpení knížete Sternenhocha. Oba autoři vycházejí ve svých dílech z jednoho ze žánrů paraliteratury, který osobitým způsobem proměňují. Na základě provedené analýzy je možné konstatovat, že hlavní prostředky, které autoři k experimentování s těmito žánry využívají, jsou ironičnost a velká míra stylizace. Klíčová slova triviální literatura, krvavý román, gotický román, metatext, stylizace, ironie
|
|
Téma tajemství v Řadě nešťastných příhod Lemony Snicketa
FRANKOVÁ, Nikola
Práce se bude zabývat interpretací populárního díla Daniela Handlera (Lemony Snicketa) Řada nešťastných příhod (Series of Unfortunate Events) se zaměřením na souvislost mezi zkoumanými příběhy a tradicí anglického gotického románu, v širším ohledu románu s tajemstvím (Botting, Hodrová, Šklovskij). Tomuto teoretickému a literárně historickému kontextu bude věnována úvodní kapitola. Hlavní část práce se soustředí na téma tajemství a to jak v charakteristice postav a otázce lidské povahy, tak i v jednotlivých motivech (např. význam iniciál D.P [V.F.D.], motivy cukřenky, jedu a protijedu) a v celkové atmosféře nejistoty a nebezpečí. Zvláštní pozornost bude věnována i četným intertextovým odkazům.
|
|
Prvky hororového žánru v povídkách Raye Bradburyho
HLADKÝ, Martin
Práce se zabývá interpretací hororových prvků ve vybraných povídkách Raye Bradburyho. Teoretický úvod přibližuje základní rysy gotického románu a zamýšlí se nad vazbami mezi touto literární tradicí a žánrem science fiction (např. význam románu Frankenstein). Vlastní literární analýza zahrnuje konkrétní tematické okruhy, odrážející zkoumané souvislosti (ztráta identity, odcizení, otázka paměti, téma života a smrti, přítomnost tajemství). Práce se pokouší posoudit i způsob vyvolávání napětí a sugestivní atmosféry (význam prostředí).
|
| |
|
Caleb Williams Williama Godwina a Frankenstein Mary Shelleyové
TRUHELKOVÁ, Jitka
Cílem této diplomové práce je srovnání interpretací dvou významných děl anglického romantismu: Caleb Williams Williama Godwina (1794) a Frankenstein Mary Shelleyové (1818). Tyto romány budou zkoumány z hlediska jejich vazby na tradici gotického románu, konkrétně bude pozornost zaměřena na motivy tajemství, pronásledování, zločinu a rozdvojené osobnosti. Dále bude zkoumáno, jak je v obou románech vytvářena atmosféra strachu a napětí.
|