| |
|
Skutečná energetická náročnost plug-in hybridů a elektromobilů v závislosti na místě provozu vozidla
Bochníček, Ondřej ; Pokorný, Jan (oponent) ; Fišer, Jan (vedoucí práce)
Tématem bakalářské práce je posouzení energetické náročnosti elektromobilů a plug-in hybridů v závislosti na místě provozu a porovnání jednotlivých vybraných modelů s vozy s klasickým spalovacím motorem. Dalším kriteriem hodnocení jsou rovněž emise oxidu uhličitého, které vozidlo vyprodukuje při ujetí jednoho kilometru. Pro energetickou náročnost elektromobilů a plug-in hybridů je zásadní způsob výroby elektrické energie v dané zemi. Na základě informací o energetických mixech jednotlivých zemí, charakteristikách daných způsobů výroby elektřiny a spotřeb vybraných vozidel byla určena energetická náročnost vybraných vozidel a emise oxidu uhličitého na jeden ujetý kilometr vozidla. Z vypočtených dat vyplývá, že nejnižší energetické nároky mají elektromobily provozované v zemích s velkým zastoupením obnovitelných zdrojů energie nebo jaderných elektráren. Naopak nejhorší podmínky jsou v zemích s výrazným podílem fosilních paliv na výrobě elektrické energie. Z porovnání jednotlivých elektromobilů a plug-in hybridů s klasickými automobily vyplývá, že elektromobily či plug-in hybridy jsou v době psaní této práce prakticky ve všech posuzovaných regionech energeticky úspornější a produkují rovněž méně emisí oxidu uhličitého.
|
|
Komparace automobilové dopravy ve venkovských a městských oblastech z hlediska životního prostředí
HORKÁ, Dominika
Cílem diplomové práce je komparace dopravní spotřeby ve třech vybraných evropských státech. Analýza a komparace intenzity dopravy ve venkovských a městských oblastech České republiky, Německa a Nizozemska. Diplomová práce je zaměřena na zhodnocení rozdílnosti dopravy na venkově a ve městě a posouzení vztahu dopravy a životního prostředí. Hypotézy se ověřují analýzou emisí oxidu uhličitého v osobní automobilové, veřejné a letecké dopravě (data z projektu GILDED).
|
|
Ekonomická a environmentální analýza využití elektromobility v osobní přepravě v České republice
Sikyta, Adam ; Slavík, Jan (vedoucí práce) ; Louda, Jiří (oponent)
Diplomová práce se věnuje dnes velmi aktuálnímu tématu využití elektromobility v osobní přepravě a zaměřuje svou pozornost na praktické využití tohoto fenoménu v podmínkách České republiky. Práce posuzuje především environmentální a ekonomické aspekty podpory elektromobility s tím, že si klade za cíl odpovědět na otázku, zda lze na elektromobilitu pohlížet jako na funkční nástroj státní politiky snižování emisí oxidu uhličitého v podmínkách České republiky. Odpověď na tuto otázku je ovlivněna celou řadou faktorů, z nichž nejvýznamnější je skladba energetického mixu, z kterého budou elektromobily čerpat elektřinu. Po provedení analýzy a vypočtení možných scénářů vývoje elektromobilismu v České republice, dochází práce k závěru, že elektromobilita může být právem vnímána jako nástroj politiky snižování emisí oxidu uhličitého v České republice. Dále práce směřuje ke zjištění, zda je za současných podmínek elektromobil konkurenceschopnou alternativou k zaběhnutému konceptu pohonu automobilu spalovacím motorem a to především z pohledu spotřebitele, kdy bude provedena analýza nákladů spojených s využíváním obou těchto koncepcí. Při provádění tohoto kvantitativního srovnání nebude opomenuto ani zahrnutí společenských nákladů, spojených s provozem obou typů dopravních prostředků, do výpočtů.
|
| |