| |
|
Zkušenosti s realizací Univerzity pro batolata - programem Ostrov objevů
KORBELOVÁ, Markéta
Cílem této bakalářské práce je definovat zkušenosti s realizací Univerzity pro batolata - programem Ostrov objevů. Dále je tato práce úvodem do problematiky rozvoje a aktivního učení dvouletých dětí. Teoretická část této bakalářské pojednává o specifikách práce s dětmi ve věku 1-3 roky a zaměřuje se především na rozvoj psychické, sociální a kognitivní stránky jejich osobnosti. Dále jsou v práci zmíněny obecné vlastnosti programu Ostrov objevů a v neposlední řadě také způsoby a metody rozvoje batolete, které jsou v tomto programu využité. V praktické části jsem se zaměřila na silné a slabé stránky programu Ostrov objevů z pohledu rodičů a lektorek tohoto programu.
|
|
Dvouleté dítě v mateřské škole - pohled rodičů a učitelek mateřských škol
ŠIMSOVÁ, Kristýna
Tématem bakalářské práce je dvouleté dítě v mateřské škole - pohled rodičů a učitelek mateřských škol. Bakalářská práce je rozčleněna na dvě základní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část seznamuje s charakteristikou vývojové etapy, do které dvouleté děti spadají. Dále obsahuje jednotlivé vývojové oblasti s důrazem na teorii vazby, teorii separace a individuace, období vzdoru a sebepojetí. Praktická část obsahuje a seznamuje s výsledky výzkumné sondy hloubkových rozhovorů vedených s učitelkami mateřských škol a rodiči dvouletých dětí. Cílem práce je zjištění důvodů vedoucí rodiče k umístění dvouletého dítěte do mateřské školy. Odkrýt problematiku adaptace a přiblížit specifika práce s dvouletými dětmi.
|
| |
|
Hry a hračky dvouletých dětí
OZÁBALOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá rozdíly mezi hrou dětí dvouletých a hrou dětí starších tří let. V teoretické části se věnuji hře a jejímu vývoji od narození do šesti let s akcentem na období od dvou do tří let. Praktická část je zaměřena na zjištění, které druhy her a hraček dvouleté až tříleté děti nejvíce preferují a jak dostatečně vybavené jsou třídy pro děti této věkové skupiny. Pro tento výzkum byla využita metoda výzkumného pozorování v několika třídách mateřských škol pro dvouleté až tříleté děti.
|
|
Problematika adaptace dvouletých dětí do mateřské školy
BAMBULOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dvouletých dětí do dětských skupin či mateřských škol. V teoretické části je popsán psychosociální vývoj dítěte od narození do předškolního věku, blíže se popis věnuje rozdílům mezi druhým a třetím rokem života. Stěžejní částí je vývojová teorie M. Mahlerové, konkrétněji zaměřená na fázi separace individuace, a J. Bowlbyho, zaměřená na odloučení od pečující osoby. Součástí jsou také průběh vzdělávání dvouletých dětí, metody práce, úpravy prostředí a kompetence učitele. Na závěr teoretické části se zaměřuji na specifické potřeby dvouletých dětí. Praktická část představuje výsledky kvalitativního výzkumu, v němž bylo sledováno pět dětí po dobu čtyř měsíců (září prosinec). Celkově bylo z pozorování patrné, že děti, které byly starší, měly ve všech oblastech méně problémů. Projevy spojené s obtížemi v separaci přetrvaly u dvou dětí (dívek). Do skupiny se byly schopny zapojit všechny děti (některé rychleji, jiné až v průběhu sledování). U všech dětí byly patrné potíže se sebeobsluhou, potíže s jídlem měly z počátku všechny, ale také u všech se toto zlepšilo.
|
|
Zařazení dvouletých dětí do mateřské školy a specifika práce s touto věkovou skupinou
JANKOVSKÁ, Petra
Tématem bakalářské práce je zařazení dvouletých dětí do mateřské školy. V teoretické části poukazuje na vývojová specifika dětí v období staršího batolecího věku a dětí mladšího předškolního věku, včetně porovnání rozdílu jejich potřeb a vývojových zvláštností. Dále vymezuje podmínky vzdělávání, které je nutné v případě vzdělávání dětí dvouletých v mateřských školách vytvořit. Praktická část přináší elementární metodiku pro práci s dětmi této věkové skupiny, včetně zaměření na vstup dítěte do mateřské školy. Cílem bakalářské práce je poukázat na specifika práce s dvouletými dětmi v mateřské škole.
|
|
Tříleté a mladší děti ve školách pracujících v systému Marie Montessori
KUNEŠOVÁ, Jana
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké podmínky a jaké prostředí je optimální pro děti, které v současné době stále častěji nastupují do předškolních zařízení před dovršením třetího roku života, nezřídka i ve dvou letech, a proto je potřeba hledat vhodná řešení pro jejich optimální rozvoj. Dále je práce zaměřena na zmapování přístupu k dětem zmiňované věkové kategorie, sledování podmínek vzdělávání, a na připravenost prostředí v zařízeních typu Montessori. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou popsána vývojová specifika konce batolecího a počátku předškolního období a podmínky vzdělávání. Závěr teoretické části je zaměřen na vysvětlení základních principů metody Marie Montessori. V praktické části jsou popsány použité metody výzkumu, a to pozorování v zařízeních typu Montessori, rozhovory s učitelkami a anketa.
|