Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10,931 záznamů.  začátekpředchozí10902 - 10911dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.39 vteřin. 

Sexuální aktivita v dospívání jako přechodový rituál do sociální dospělosti
Petrášek, Michal ; Skupnik, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ulrychová, Marta (oponent) ; Vrhel, František (oponent)
1 ABSTRAKT Disertační práce se zabývá sexuálním chováním mladých lidí mezi 15. a 25. rokem věku v České republice, přičemž tyto jejich aktivity jsou nahlíženy a interpretovány z antropologické perspektivy přechodových rituálů. Oficiální přechodové rituály dospělosti byly sice v "západní" společnosti odstraněny a jeden univerzální přechodový rituál byl roztříštěn v nepřebernou množinu partikulárních neoficiálních, zamlžených a často nejasných rituálních akcí. K této transformaci dochází proto, že je člověk dle Mary Douglas rituální živočich a rituál potlačený v jedné formě se objeví ve formě jiné ještě silnější. Do této velké množiny přechodových rituálů dospělosti můžeme zahrnout, např. taneční kurzy, maturitní zkoušku, získání řidičského průkazu, kouření cigaret, užívání alkoholu, či právě sexuální aktivitu. Tu je možné v období adolescence označit za rituální proto, že nemá jasný utilitární prokreační cíl. Práce prezentuje původní terénní výzkum, který spočívá na dvou hlavních pilířích: 1. na kvantitativním dotazníkovém šetření a 2. na kvalitativním šetření. Kvantitativní výzkum byl proveden na středních školách v Plzeňském kraji a jeho hlavní část čítala 188 respondentů. Výzkum probíhal mezi lety 2008 - 2009. Kvalitativní šetření proběhlo mezi lety 2010 - 2011 se skupinou 17 dobrovolníků. Abychom mohli...

Vztah známkoprávní a autorskoprávní ochrany v českém právu
Jurášová, Monika ; Dobřichovský, Tomáš (vedoucí práce) ; Císařová, Zuzana (oponent)
Resumé Vztah známkoprávní a autorskoprávní ochrany v českém právu Jak ochranné známky, tak autorská díla jsou nehmotné statky a předměty duševního vlastnictví. Ochranná známka je zakotvena v Zákoně č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách jako označení, které se používá k označování zboží neb služeb vytvořených jednou osobou (fyzickou nebo právnickou) a k jejich odlišování od zboží nebo služeb vytvořených osobou odlišnou tak, aby byl spotřebitel schopen rozpoznat původ zboží nebo služeb. V souladu se zákonem takové označení může tvořit jméno, slovo, logo, barva, tvar výrobku nebo jeho obal, písmeno či písmena nebo číslice nebo kombinací výše uvedeného, a musí být vyjádřeno v objektivně vnímatelné podobě. Označení musí být originální, musí mít rozlišující schopnosti a musí být ve vztahu ke zboží nebo službám, které označuje. Označení, které splňuje takové náležitosti, může být registrováno u příslušného Úřadu průmyslového vlastnictví a následně získat certifikát a známkoprávní ochranu. Autorské dílo je chráněno podle Autorského zákona č. 121/2000 Sb., jako jedinečný výsledek tvůrčí duševní činnosti, vyjádřený v objektivně vnímatelné podobě. Autor má výhradní práva ke svému dílu, jež se dělí na práva osobnostní a práva majetková. Zahrnují zejména právo na určení autorství a udělování oprávnění (licence) k užití...

Metody senzorického posuzování rybího masa
TOMEČEK, Ondřej
Metody senzorického hodnocení kvality, zejména nových produktú na trhu, jsou stále velmi důležitou částí obchodní strategie. Po usmrcení ryby dochází v celém organismu ke změnám a ty se mohou různým způsobem promítnout do další charakteristiky produktu. Tyto změny senzorických znaků (vůně, chuť, pachuť a konzistence) jsou posuzovány podle formy jakostních kritérií. Existují různé metody hodnocení senzorického profilu vybraného rybího produktu a ty jsou prováděny buď pomocí strojů, nebo subjektivním míněním vzdělaných expertů. Rybí maso, především sladkovodních ryb, je typem zboží, které by mělo být prosazováno a které jak se zdá má dobrou perspektivu na trhu. Proto zvládnutí těchto metod a samozřejmě jejich následná aplikace jsou velmi důležité pro potřebu rybího masa a rybích produktů náročnými konzumenty.

Porovnání vybraných odrůd brambor z hlediska výskytu strupovitosti a výnosů
MÁCHOVÁ, Petra
Hlavním cílem této práce bylo porovnat vybrané odrůdy brambor z hlediska výskytu strupovitosti a výnosů. Obecná strupovitost je v současné době velice rozšířená choroba brambor. Strupy na hlízách představují významnou vadu konzumních i sadbových brambor, neboť znehodnocují vzhled a kvalitu brambor. Nesnižují však přímo výnosy. Pokus byl založen na soukromém zahradním pozemku. Bylo vysázeno pět různých odrůd brambor a pokus byl opakován ve dvou po sobě následujících letech. Částečné hodnocení pokusu bylo prováděno v obou letech při sklizni, poté následovalo podrobné statistické zpracování a vyhodnocení výsledků. Na základě dosažených výsledků bylo zjištěno, že výběr odrůdy má vliv jak na výnos, tak na výskyt obecné strupovitosti.

Vnímání značky
VAŇKOVÁ, Veronika
Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat vnímání vybrané značky z pohledu zákazníků a z pohledu zřizovatele značky Regionální agrární komory Jihočeského kraje. K zjištění postoje názoru na vnímání značky zákazníkem jsem vypracovala a vyhodnotila dotazníkové šetření s využitím sémantického diferenciálu. První hypotéza, která tvrdí, že při výběru potravin hraje regionální značka důležitou roli aspoň u poloviny respondentů, byla vyvrácena. Zákazníci regionálnost značky zatím nevnímají jako nejdůležitější kritérium. Z výzkumu vyplynulo, že pro respondenty je důležitější nadprůměrná kvalita, ale zároveň i nižší cena a nejlépe hodnoceným kritériem byla známost značky, která je pro zákazníky velice důležitá. Hypotéza číslo 2, která říká, že vlastník značky Chutná hezky. Jihočesky má pozitivnější představu o jejím vnímání zákazníky, než je tomu v reálu, byla potvrzena. Zřizovatel značky Chutná hezky. Jihočesky sice má pozitivnější představu o vnímání značky, ale rozdíly mezi tímto vnímáním nejsou nijak markantní a to z důvodu svých vlastních výzkumů vnímání značky u svých zákazníků. Při navrhování změn byl kladen důraz na zvýšení povědomí o značce. K tomuto účelu bylo navrženo periodikum, které by vycházelo každé tři měsíce. Spotřebitelům by byli představováni nově ocenění výrobci se svými produkty a zároveň také již ocenění výrobci. Distribucí a financováním by byla hlavně zaměstnána Regionální agrární komora Jihočeského kraje, za podpory jihočeského kraje a možnou symbolickou částkou by přispívali i ocenění výrobci. Závěrem lze říci, že značka CHJ v očích zákazníka není úplně neznámá. Vytváří si určitý obraz, který zákazníci vnímají a který postupem času bude silnější a silnější. K tomu aby to opravdu tak bylo, mohou přispět návrhy a doporučení uvedená výše v této práci.

Metody hodnocení žáků při centru ARPIDA, o.s.
ŽALUD, Jakub
Současnou nejpoužívanější formou školního hodnocení je forma kvantitativní (klasifikace) a kvalitativní (slovní hodnocení). Samotný pedagogický proces je dále protknut dalšími rozličnými metodami, které pomáhají finální hodnocení utvářet. Formy i metody jsou ve vyučovacím procesu vzájemně vhodně provázané, aby bylo dosaženo kvalitního učebního výsledku žáka. Proces školního hodnocení je velmi komplexní a hraje v něm roli mnoho aspektů, jako je například osobnost žáka, osobnost učitele, či jejich vzájemný vztah. Ještě složitější se jeví proces hodnocení v souvislosti se vzděláváním žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (SVP). Práce se zabývá metodami a formami hodnocení žáků při centru ARPIDA, o.s. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje konkrétní informace o problematice školního hodnocení. Pojednává o vztahu mezi vyučovacím procesem a procesem hodnocení a definuje jednotlivé funkce školního hodnocení. Teoretická část dále obsahuje jednotlivé formy a metody hodnocení užívané ve školní praxi. Práce přibližuje význam pozitivního a negativního hodnocení žáků, vztah učitele a žáka při procesu hodnocení se zaměřením na žáky se specifickými vzdělávacími potřebami na školách v centru ARPIDA, o.p.s. Mapuje současný charakter a stav jednotlivých škol v tomto zařízení. Hlavním cílem práce je zjistit používané metody a formy hodnocení žáků na školách při centru ARPIDA, o.p.s., dílčím cílem je zjistit jaké formy a metody používají učitelé centra ARPIDA, o.p.s. při hodnocení žáků s ohledem na jejich postižení. Pro vytvoření praktické části byl použit kvalitativní výzkum formou metody dotazování. Pro zisk informací k dané problematice byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Výzkum probíhal v centru ARPIDA o.s., podílelo se na něm šest respondentů z řad učitelů jednotlivých škol, kteří poskytovali informace ohledně hodnocení žáků se SVP. Z výsledků výzkumu se dá předpokládat, že na školách v centru ARPIDA, o.p.s. používají pedagogové kvantitativní a kvalitativní formy hodnocení odpovídající školnímu vzdělávacímu programu jednotlivých škol, tedy klasifikaci a slovní hodnocení, přičemž výsledky naznačují, že slovní hodnocení je pedagogy více preferováno v závislosti na individualitě a charakteru postižení jednotlivých žáků se SVP.

Rizikové faktory osteoporózy - znalosti a chování dospívajících dívek
KVASNÍKOVÁ, Martina
Bakalářská práce se věnuje tématu rizikových faktorů osteoporózy, znalostem a chování dospívajících dívek. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá anatomií a fyziologií kosti. Druhá kapitola pojednává obecně o osteoporóze. Třetí kapitola shrnuje prevenci osteoporózy a ve čtvrté kapitole je popsána léčba osteoporózy. V praktické části bakalářské práce byla využita metoda kvantitativního výzkumu. Cílovou skupinu tvořilo 100 dospívajících dívek ve věkovém rozmezí 15-17 let z gymnázia a odborného učiliště v Českých Budějovicích. Dívky byly dotazovány pomocí dotazníku, který se skládal z otázek souvisejících s osteoporózou. V práci byly stanoveny dva hlavní cíle. Prvním cílem bylo zmapovat znalosti dospívajících dívek v rámci prevence osteoporózy. Druhý cíl se zabýval mapováním chování dospívajících dívek v rámci prevence osteoporózy. První výzkumná otázka se zabývala tím, jaké jsou znalosti dospívajících dívek o prevenci osteoporózy. Druhá výzkumná otázka se věnovala chování dospívajících dívek v rámci prevence osteoporózy. Dle vyplněných dotazníků lze usuzovat, že většina respondentek není o osteoporóze dostatečně informována, najdou se ale i dívky, které základní informace o této nemoci mají. Dotazníky vyplňovaly dospívající dívky z prvních a druhých ročníků z gymnázia a z odborného učiliště, proto jsou výsledky mezi sebou porovnávány. Z dotazníkového šetření vyplývá, že respondentky z odborného učiliště povědomí o osteoporóze nemají. Dívky z gymnázia sice o této nemoci slyšely, ovšem neumí ji přesně definovat. Důvodem neznalosti je, že dívky (z gymnázia i z odborného učiliště) nebyly nikde o osteoporóze informovány. Tuto skutečnost uvedla většina dotázaných dívek. Ve většině případů se u respondentek v rodině osteoporóza nevyskytuje, nebo o tom dívky neví. Z následujících otázek v dotazníku dívky (z obou škol) nejvíce označovaly možnost "nevím." Jednalo se o otázky, zda pohlavní hormony chrání do jisté míry před osteoporózou. Dále u kterých osob se osteoporóza nejčastěji vyskytuje, zda souvisí vápník a vitamin D s osteoporózou či nikoliv. Žákyně z gymnázia a žákyně z odborného učiliště nejčastěji uvedly konzumaci mléka a mléčných výrobků několikrát denně nebo jednou denně. Z celkového počtu 100 respondentů uvedlo pouze 18 dívek, že alkohol nepijí. Celkem 55 žákyň nekouří a 23 žákyň kouří. Nekouří většina dívek z gymnázia, naopak dívky z odborného učiliště kouří více. Žákyně z gymnázia si správně myslí, že pohybovou aktivitou lze osteoporózu ovlivnit, respondentky z odborného učiliště zastávají jiný názor. Všechny dívky pravidelně sportují, výjimku tvoří 2 dívky, které se cíleně nepohybují. Na základě zjištěných informací z dotazníku by bylo vhodné dospívající dívky více seznámit s problematikou osteoporózy. Existuje několik variant, například edukační materiál připravený pro dospívající dívky, výuka ve škole, samostudium. Velmi důležitá je prevence osteoporózy. Svou roli hraje také adekvátní výživa a pohybová aktivita. Proto je nutné zvyšovat znalosti dospívajících dívek o této nemoci, aby jí mohly předejít.

AXIAL VARIATION OF A SYNTHETIC JET FREQUENCY SPECTRUM
Tesař, Václav ; Kordík, Jozef
Frequency spectra of synthetic jets vary along the jet axis and there is sudden change of the character and structure of axisymmetric synthetic jets at the relative axial distance from the virtual origin X1*/d ~50. Processing the spectra into the compensated form made obvious a number of surprising facts – one of them the discovery that what wasexpected to be the Komogorov constant obviously varies quite significantly along the jet, its variations exhibiting a marked change in its behaviour at the critical transition.

Aspekty sociální solidarity ve vnímání mladé generace
VANÍČKOVÁ, Adéla
Tato bakalářská práce se zabývá postoji mladé generace na uplatňování principu sociální solidarity v České republice. Hlavním úkolem této práce je zmapovat oblasti, ve kterých dochází k projevům sociální solidarity a zjistit, jak její plnění přijímají mladí lidé. První polovina teoretické časti je věnována charakteristice sociální solidarity, jejímu vývoji a jednotlivými oblastmi, ve kterých dochází k naplňování tohoto principu. Sociální solidarita plní ve společnosti podstatnou úlohu a je její neodmyslitelnou součástí. Solidarita se uplatňuje jednak v systému sociálního zabezpečení, ve zdravotní, vzdělávací, bytové a rodinné politice či probíhá zcela mimo veřejný sektor. Druhá polovina teoretické části blíže popisuje možné způsoby její realizace vůči určitým sociálním skupinám. Vyobrazeny jsou celkem tři typy solidarity a to povinná, dobrovolná a mezigenerační. Povinná solidarita se uskutečňuje prostřednictvím systému sociálního zabezpečení a zdravotní péče. Dobrovolná solidarita probíhá převážně mimo veřejný sektor a je více ceněna než solidarita povinná. K realizaci dobrovolné solidarity dochází nejčastěji prostřednictvím různých charitativních a neziskových organizací a hovoří se tak o formálním typu dobrovolnictví. Naopak neformální dobrovolnictví nastává tehdy, když se člověk něčeho vzdá či poskytne pomoc někomu jinému, aniž by za to očekával jakoukoli odměnu. Mezigenerační solidarita byla dříve chápana jako předávání hodnot, norem, znalostí či dovedností v rámci rodiny. V současné době, vzhledem k prodlužování délky života a růstu velikosti populace, roste potřeba mezigenerační solidarity i mimo rodinu. Nástrojem mezigeneračního učení může být právě dobrovolnictví. Praktická část této práce popisuje názory dotazovaných respondentů na uplatňování principu sociální solidarity. K zajištění potřebných informací byla použita kvantitativní forma šetření. Byla použita metoda dotazování a technika dotazníku. Výzkumu se zúčastnilo celkem 188 mladých lidí. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak mladí lidé vnímají praktické uplatnění principu sociální solidarity. Cílem dílčím bylo, jak mladí lidé vnímají povinnou a dobrovolnou solidaritu vůči vybraným sociálním skupinám. Z realizovaného výzkumu vyplývá, že mladí lidé vnímají lépe solidaritu dobrovolnou, přičemž sami se spíše podílejí na neformálním typu dobrovolnictví. Formální dobrovolnictví, tj. činnost charit či neziskových organizací, však maximálně podporují. U povinné solidarity byly zjištěny drobné odchylky a to u sociálního pojištění, kde se mimo jiné uplatňuje solidarita vysokopříjmových s nízkopříjmovými. Pro výzkum byly dále stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza tvrdila, že mladí lidé budou lépe přijímat dobrovolnou solidaritu než solidaritu povinnou. Druhá hypotéza předpokládala, že mladí lidé budou vnímat pozitivně potřebu realizace mezigenerační solidarity. Obě dvě hypotézy byly statisticky potvrzeny. Domnívám se, že mladí lidé vnímají nastavení sociální solidarity v České republice kladně. Většina oslovených projevuje solidaritu vůči jednotlivým sociálním skupinám a navíc vnímají pozitivně potřebu realizace mezigenerační solidarity. Výsledky však poukazují na mírný nesouhlas s redistribuční politikou státu. Tato práce může posloužit k lepšímu pochopení vztahu mladé generace k základním atributům sociálního občanství. Případně k identifikaci postojů směřujících k omezování míry redistribuce vůči sociálně potřebným jedincům ve společnosti.

The self versus the other: an exposition of an individual's condition in the technological society based on Anthony Burgess's novels A clockwork orange, M/F and The doctor is sick
Lauer, Martin ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
Jedním ze stěžejních témat novel Anthonyho Burgesse Mechanický pomeranč, M/F a Doktor je nemocný je konflikt jedince a jeho osobních záměrů a projevů svobody se společností a její snahou tyto výrazy osobní svobody omezit. Burgess v uvedených knihách rozvádí dialektiku mezi subjektem, jeho vnímáním reality a právem na svobodnou volbu a ostaními objekty, jejich objektivní realitou, právem a etikou ustanovenou kvůli zajištění koexistence lidí ve společnosti. I přes urputné vzdorování Burgessových jedinců tlakům společnosti a jejím snahám je konformizovat, jsou nakonec donuceni se většině podvolit a musí přehodnotit své postoje ke světu a k ostatním. Jelikož hlavní postavy Burgessových románů svádí bitvy jak s kulturními vzorci, které definují chování člověka ve společnosti, tak se samotnou biologickou podstatou člověka, jsou nakonec donuceni uznat oba vlivy, přirozených i vštípených dispozicí jejich jednání. Radikální individualismus, který hlavní postavy Burgessových děl obhajují, se stává jejich zhoubou. Obzvláště v novelách Mechanický pomeranč a Doktor je nemocný jsou hrdinové redukováni na pouhou věc určenou k manipulaci ostatními. V podmanění Burgessových hrdinů hraje zásadní roli technologie a technologické myšlení. Zvážením antropologických a filosofických pojednání Arthura Bradleyho a Louise Armanda o...