Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 127 záznamů.  začátekpředchozí108 - 117další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Porovnání učenlivosti u koní
PEJCHOVÁ, Lea
Cílem práce bylo porovnání učenlivosti u koní různého věku, pohlaví a plemenné příslušnosti. Schopnost koní učit se byla testována prostřednictvím tří cviků, a to přechodu přes plachtu, průchodu úzkým prostorem a hrabání přední nohou na povel. Dále byla testována paměť koní, tj. schopnost zapamatovat si naučené tři cviky a zopakovat je po dvouměsíční přestávce, během které prováděny nebyly. Ze získaných výsledků je patrné, že učenlivost koní je značná. Faktorem, který nejvíce ovlivňuje jejich učenlivost, je věk, protože byl zjištěn významný rozdíl v učenlivosti koní mladších čtyř let a koní starších. Bylo prokázáno, že čtyři koně, a to z věkové skupiny od 1 do 4 roků se učili snadněji než dalších 10 koní ze starších věkových skupin. Plemenná příslušnost je rovněž významným faktorem ovlivňujícím učenlivost koně. Cvik, jehož podstatou bylo projít neznámým terénem, se rychleji naučili koně chladnokrevných plemen nežli teplokrevných a např. zástupkyně plemene slovenský teplokrevník se ho nenaučila vůbec. Naopak cvik, jehož podstatou bylo ihned zareagovat na povel cvičitele a provést pohyb částí těla, si rychleji osvojili koně teplokrevných plemen nežli chladnokrevných. Jako nejméně důležitý faktor bylo vyhodnoceno pohlaví koní; bylo zjištěno, že valaši potřebují o něco nižší počet pokusů na zvládnutí všech tří cviků, rozdíl však byl jen nepatrný. Bylo potvrzeno, že paměť koní má vysokou úroveň, koně si naučené cviky pamatovali velice dobře i po dvouměsíční přestávce. Výsledky testů paměti koní v závislosti na jejich věku, plemenné příslušnosti a pohlaví jsou téměř shodné s výsledky testů učenlivosti.
Genderově pozitivní výuka na 2. stupni ZŠ
ŠANDEROVÁ, Eva
Tato diplomová práce se zabývá genderovým aspektem výuky na druhém stupni základní školy. Podnětem pro dané téma se stala naše bakalářská práce, ve které jsme se již genderovou problematikou zabývali, ale z jiného úhlu pohledu. Nyní jsme se rozhodli věnovat pozornost oblasti školství a zmapovat genderové zatížení vyučování. Hlavním cílem práce je zjistit, zdali je přístup ve výuce vybraných učitelů a učitelek na druhém stupni základních škol genderově korektní. Dílčím cílem je uvést neznalé čtenáře a čtenářky do genderové problematiky jako takové. Teoretická část začíná vymezením klíčových pojmů, které je podstatné znát pro pochopení genderu obecně. Následující kapitola se věnuje konkrétním projevům genderu ve školním prostředí, jako je pedagogická komunikace mezi žákem/žákyní a vyučující/m, problematika školního hodnocení, genderová (ne)korektnost učebnic a v neposlední řadě zde rozebíráme genderovou (ne)vyváženost učitelských sborů. V praktické části pomocí metody pozorování zkoumáme mužské a ženské vyučující dvou vybraných základních škol, konkrétně genderovou citlivost jejich pedagogického přístupu. V závěru práce provádíme výběr genderově korektních učebních materiálů, který může sloužit jako pomůcka pro začínající učitele a učitelky.
Mzdová nerovnost na základě genderu na českém trhu práce
Krejčů, Dominika ; Macáková, Libuše (vedoucí práce) ; Korlyakova, Darya (oponent)
Rovnost všech lidí bez ohledu na barvu pleti, vyznání či pohlaví je jedním z hlavních ideových principů současných evropských demokracií. Přesto ale dochází k tomu, že k mužům a ženám není v určitých sférách života přistupováno stejně. Předložená práce se zabývá genderovou diskriminací na trhu práce České republiky s důrazem na mzdové rozdíly mezi pohlavími. Cílem práce je určit a porovnat vliv pohlaví, vzdělání a profese na výši mzdy a mzdového rozdílu. K dosažení tohoto cíle je použita zejména statistická metoda regresní analýzy (odhad je proveden metodou nejmenších čtverců). V první části jsou vysvětleny základní pojmy, sociologické koncepce a ekonomické explanační modely týkající se řešené problematiky, včetně stručné historie postavení žen na trhu práce v ČR. Ve druhé, analytické části se zjišťuje míra vlivu pohlaví, vzdělání a profese na výší mzdy.
Odlišné pozice a role mužů a žen ve společnosti
VOJTOVÁ, Veronika
Tato bakalářská práce, jak již samotný název napovídá, se zabývá odlišnými rolemi mužů a žen ve společnosti. Teoretická část se zabývá biologickými rozdíly jednotlivých pohlaví a problematikou genderových rolí, spolu s poruchami gender. Dále se práce zaměřuje na odlišné postavení mužů a žen na trhu práce. Tyto diferenciace jsou popisovány v rámci průměrných mezd, pracovních úvazků, profesního postupu a segregace práce. Mimo pracovní sféru se tato práce zabývá také kombinací rodinného a profesního života muže a ženy. Praktická část obsahuje vlastní výzkum, který zjišťuje veřejné mínění týkající se genderové problematiky. Pro tyto účely byla zvolena metoda dotazníku. Takto získaná data byla posléze analyzována a zpracována do přehledných tabulek a grafů.
Příjmová nerovnost mužů a žen v ČR (respektive v dalších zemích EU)
Pippalová, Veronika ; Bartošová, Jitka (vedoucí práce) ; Bína, Vladislav (oponent)
Práce je zhodnocením příjmové situace mužů a žen v České republice, popřípadě dalších zemích Evropské unie, v závislosti na různých společensko-ekonomických, demografických a regionálních faktorech. Na příjmy osob má vliv mnoho faktorů, z nichž jsou některé analyzovány v rozdělení podle pohlaví se zaměřením na nalezení rozdílů i shod. Součástí je snaha o detekci vlivných faktorů na celkový příjem. Teoretická a metodická část popisuje současnou situaci této problematiky nejen v České republice společně se zamyšlením nad příčinami odlišností příjmů a opatřeními učiněnými hlavně v rámci České republiky. V praktické části jsou ověřovány dvě hypotézy týkající se příjmových rozdílů a pohlaví. Byly zpracovány střední hodnoty příjmů v členění podle pohlaví a vybraných faktorů. Také byly analyzovány absolutní a relativní četnosti v datech a vytvořeny dva modely zkoumající závislost příjmu na vybraných faktorech. Jako doplněk byly porovnány příjmy ve vybraných státech. Výsledků je dosaženo statistickými metodami. Výstupem práce je posouzení příjmových rozdílů mezi muži a ženami na základě dostupných dat a ověření stanovených hypotéz.
Rozdíly v životním stylu mužů a žen - studentů JU
KIMMER, David
Životní styl představuje z hlediska ovlivnění zdraví jeden z nejvýznamnějších faktorů. V dnešní době je však životní styl u většiny lidí poněkud alarmující. Vědci se shodují, že více než 60 % všech onemocnění je způsobeno špatným životním stylem. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se zabývám definicí životního stylu a dalších faktorů, které životní styl ovlivňují (výživa, pohybová aktivita, užívání návykových látek, relaxace, sex, stres, spánek). V empirické části jsou vyhodnoceny výsledky realizovaného výzkumu, který byl zaměřen na porovnání životního stylu u mužů a žen ? studentů JU. Pro kvantitativní výzkum jsem použil metodu dotazníku, který měl celkem 33 otázek. Dotazník byl rozdán 420 respondentům. Návratnost dotazníků byla 87 %. Domnívám se, že tato práce najde své uplatnění ve výživových poradnách, ve výukových programech a v neposlední řadě i u laické populace, které není lhostejný její životní styl.
Genderové stereotypy v sociální práci
KLEČKOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá problematikou genderu v sociální práci, zejména genderových stereotypů u sociálních pracovnic a sociálního pracovníka v Českých Budějovicích, pracujících s cílovou skupinou seniorů a seniorek. Cílem práce je zjistit jejich povědomí o genderu a genderových stereotypech, které se vyskytují v sociální práci, a zjistit ovlivnění genderovými stereotypy při výkonu jejich profese. Teoretická část zahrnuje úvod do genderové problematiky a základních pojmů spojených s danou tématikou včetně vývoje genderu ve společensko-historickém kontextu a jeho propojením se současnou podobou české sociální práce. Vymezení těchto souvislostí je podkladem pro vypracování výzkumné části práce. Jejím obsahem je zpracování, analýza a vyhodnocení uskutečněných polostrukturovaných rozhovorů a vlastního pozorování. V rámci provedeného kvalitativního výzkumu se autorka zaměřila na čtyři tematické okruhy související s problematikou genderových stereotypů, které následně porovnala s uskutečněným pozorováním. Z výsledků je patrný rozdíl v samotném vnímání genderových stereotypů pracovníkem a pracovnicemi během práce s klientkami a klienty a autorkou práce. Výzkum také ukazuje, že posouzení genderu a genderových stereotypů v sociální práci se seniorskou populací je značně ztížené díky odlišné výchově a kulturní i společenské době. Práce může sloužit pro odbornou i širokou veřejnost jako uvědomění a porozumění genderu a genderovým stereotypům v sociální práci a to nejen při práci se seniorkami a seniory. Získaná data mohou sloužit k rozšíření výzkumu a odbourání genderových stereotypů v sociální práci.
Gender a dívky na základní škole
HRONKOVÁ, Martina
Diplomová práce se věnuje problematice genderu. Je dělena na dvě části, a to část teoretickou neboli rešeršní a část praktickou neboli výzkumnou. Teoretická/rešeršní část se zabývá vymezení pojmu gender jako sociálního konstruktu. Konkrétně se zaměřuje na projevy genderových stereotypů v různých oblastech života žen a dívek. První kapitola definuje nejdůležitější pojmy (gender, pohlaví, socializace, identita), na ni navazuje kapitola zabývající se genderovým stereotypům spojeným se sociálním konstruktem ženství a mužství. Další část popisuje projevy genderu v rodině. Následující kapitola ukazuje obraz ženy předávaný médii (ženské časopisy, reklama, publikace určené dětem) a poslední kapitola popisuje projevy genderu ve školním prostředí. Praktická/výzkumná část prezentuje výsledky uskutečněného kvantitativního i kvalitativního výzkumu. Kvantitativní výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření. Kvalitativní výzkum byl prováděn prostřednictvím rozhovorů s návodem. Oba typy výzkumů byly zaměřené na gender a na to, zda si jeho působení dívky účastnící se výzkumu uvědomují a jak na něj nahlížejí. Výsledek výzkumů je takový, že si dívky tlak genderu uvědomují a nějak jej hodnotí. Uvědomují si rozpor mezi svým přáním a skutečností, ale plně respektují tradiční genderové rozdělení světa na svět mužský a ženský a řídí svůj život více méně dle tradičních genderových stereotypů.
Male and female identity in contemporary society
Frolo, Radovan ; Hubinková, Zuzana (vedoucí práce) ; Pauknerová, Daniela (oponent)
Cílem práce je poskytnout obraz o stereotypním vnímání žen a mužů v dnešní společnosti a zároveň propojit toto vnímání s úkolem mužů a žen na pozici moderátorů ve veřejnoprávních a soukromých televizích. Práce je soustředěna na dnešních vysokoškolských studentů a jejich subjektivní pohled na egalitu obou pohlaví a jejich komparaci ve veřejné sféře i v soukromém životě. Zároveň se věnuje i popsání postojů k problematice médií. Současne chce tato práce poukázat na existenci genderového stereotypu při pohledu na diferencované oblasti v hlavním zpravodajství. Práce sestává ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola představuje přiblížení základních pojmů z oblasti gender a identity obecně. V druhé části se zaměřuje výlučně na ženskou identitu, její popis a vývoj v minulosti a zároveň současný pohled na ni. Třetí kapitola je zaměřena podobným směrem jako předchozí, s tím rozdílem, že se soustředí na mužskou identitu. V závěrečné kapitole se nachází praktická část, která sestává ze tří základních částí. První z nich je analýza situace ve čtyřech konkrétních televizích. Tou hlavní je příprava a analýza hloubkových rozhovorů s respondenty a tou závěrečnou je praktický výstup v podobě anotace pro výuku nového předmětu na vysoké škole.
Sexuální život v graviditě
JURIGOVÁ, Gabriela
Abstrakt Veřejnost, často i medicínská, žije pod vlivem rozšířených sexuálních mýtů a polopravd, které zásadně ovlivňují jejích postoje k sexualitě. Sexualita v těhotenství je o to víc obestřena spoustou pověr, mýtů, předsudků a strachu. Chybí kvalitní informace a i odborníci, lékaři či porodní asistentky, často dávají partnerům neadekvátní doporučení. Těhotenství je ve své podstatě přirozeným naplněním biologického smyslu sexuálního života. Ovlivňuje psychickou stránku nejen ženy, ale obou partnerů a následně i jejich sexuální život. Cílem práce bylo zjistit úroveň vědomostí těhotných žen o sexualitě v graviditě a analyzovat sexuální život v graviditě. K dosažení výsledků výzkumu byl použit kvantitativní výzkum formou anonymních dotazníků. Byly použity celkem tři druhy anonymních dotazníků, jeden vlastní dotazník zaměřený na zjištění úrovně vědomostí těhotných žen o sexualitě v graviditě. Druhý a třetí dotazník jsou standardizované dotazníky SFŽ (Sexuální funkce ženy) a Inventář vzrušivých podnětů (Hoon {--} Winoze) (Příloha 1). Ženy byly požádány, aby dotazníky vyplnily jednak z pohledu své dnešní situace, jednak tak, aby to odpovídalo jejich prožívání před otěhotněním. Soubor představovaly ženy ve třetím trimestru gravidity, které navštěvovaly prenatální poradnu gynekologicko-porodnické kliniky 1. LF UK a VFN v Praze. Vyhodnocením odpovědí ze standardizovaných dotazníků byl analyzován sexuální život žen v období před otěhotněním a v době těhotenství, čím byl výzkumní cíl splněn. V práci byly ověřovány následující hypotézy. Hypotéza 1 předpokládala, že těhotné ženy nemají dostatek informací o změnách v sexuálním životě v těhotenství a výzkumem byla potvrzena. Přestože většina žen hodnotila své vědomosti jako dostačující, podíl žen, které chtějí být informovány o změnách v sexuálním životě v těhotenství je významný. Většina žen chce být informována o změnách v sexuálním životě v těhotenství a to anonymní formou. Toto zjištění potvrzuje hypotézu 2, která předpokládala, že těhotné ženy chtějí být informovány o možnostech sexuálního uspokojování v těhotenství. Hypotéza 3 předpokládala, že těhotné ženy nejsou spokojené s úrovní informací o sexualitě v těhotenství poskytnutých v prenatální poradně a výzkumem byla potvrzena. Nízké procento žen dostává informace od lékaře či porodní asistentky a ony samy se neptají většinou z důvodu studu. Komunikace o sexualitě je v naší společnosti pořád tabu jak pro odborníky, tak laiky. Hypotéza 4 předpokládala, že potřeba pohlavního styku v graviditě je snížena a výzkumem byla potvrzena. V těhotenství se výrazně snižuje libido, frekvence pohlavních styků, potřeba styku i schopnost dosáhnout orgasmus. Reakce na vzrušivé podněty je dle výsledků výzkumu posunuta směrem k nižšímu stupni vzrušení. Z výzkumného šetření na gynekologicko-porodnické klinice vyplynulo, že je třeba zdokonalit komunikaci a přísun informací od personálu k těhotným ženám a jejím partnerům. Zvážit anonymní formy a možnosti podávání erudovaných informací neovlivněných vlastními předsudky, postoji, mýty. Informační brožurka se jeví jako vhodný informační zdroj. Ženy v těhotenství chtějí více informací a mají na ně právo. Právě zde může porodní asistentka, poskytnutím odborných rad a otevřenou komunikací s těhotnou ženou a jejím partnerem, sehrát výraznou roli.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 127 záznamů.   začátekpředchozí108 - 117další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.