Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 126 záznamů.  začátekpředchozí105 - 114dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití geomagnetických dat a poznatků fyziky Slunce ve výuce přírodních věd na středních školách
BAYER, Tomáš
Středoškolské vzdělávání je v současné době nemyslitelné bez vazby na poznatky moderní vědy. Poznatky přírodních věd, ať už se jedná o biologické vědy či vědy o neživé přírodě, se kombinovaně odrážejí v environmentální výchově, která, na základě negativních zkušeností s omezeným přírodovědným rozhledem, kvantikuje negativní p?sobení člověka na biosféru a ukazuje nutnostrecipovat poznatky přírodních věd v co největší šíři. Práce vychází z mezioborového přístupu k přírodním vědám, tak jak je definován ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia. Vychází z pozice fyziky jako základu reálných přírodních věd a jejího postavení v logické souvislosti s dalšími přírodními vědami, zejména biologií a geografií. Cílem práce je přiblížit poznatky fyziky Slunce a geofyziky studentům středních škol, zejména gymnázií. Základním východiskem je popularita a mediální atraktivita poznatků moderní astrofyziky, která zásadním způsobem zpestřuje výuku a činí ji atraktivnější. Přínos astrofyzikálních a geomagnetických dat výuce fyziky a geografie pomáhá žákovi překonávat domnělé či skutečné těžkosti s osvojením středoškolského učiva a ukazuje širší souvislosti. Ty jsou ukázány zejména na srovnání a funkčního propojení satelitních dat, měřených geostacionárními družicemi, s daty měřenými na zemském povrchu na geomagnetických observatořích.
"Pat a Mat" při výuce fyziky na ZŠ
MADĚRA, Martin
Tato diplomová práce pojednává o zpracování vybraných dílů seriálu "A je to" v rámci interaktivní výuky fyziky na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou, popisující oblast motivace a interaktivní výuky a část praktickou, ve které jsou zpracovány video materiály a jejich teoretický rozbor.
Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ
NOVÁKOVÁ, Alena
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku zařazení didaktických her do výuky fyziky na základních školách. Práce si klade za cíl vytvořit sadu didaktických her pro výuku fyziky na ZŠ. V teoretická část je rozebrána teorie didaktických her, využití her ve výuce, zvýšení motivace u žáků. Dále teoretickou část tvoří rozbor vybraného tematického celku "Látky a tělesa". Praktickou část tvoří sada vlastních didaktických her. Vytvořené didaktické hry mohou sloužit především k procvičování, opakování a upevňování probraného učiva a jsou navrženy tak, aby rozvíjely vybrané klíčové kompetence, podněcovaly přirozenou hravost a tvořivost žáků. Poskytují zpětnou vazbu o znalostech žáků. Je možné hry zařadit do výuky ve formě soutěží jednotlivců, dvojic nebo skupin žáků. Ověření přínosu didaktických her bylo zjištěno pomocí vytvořených testů. Vyhodnocení a výsledky těchto testů byly zpracovány v závěru této práce.
Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ
BRABCOVÁ, Jitka
Diplomová práce "Didaktické hry a jejich zařazení do výuky fyziky na ZŠ" se zabývá úlohou hry při školní výuce fyziky na druhém stupni ZŠ. Zaměřuje se především na téma elektřina a magnetismus a je doplněna i o možnosti mimoškolního působení a utváření kladného vztahu k této oblasti fyziky a fyzice jako celku. Práce je rozdělena na teoretickou část, která se zabývá teorií her, motivací, požadavky na didaktickou hru a způsoby jejího začlenění ve vyučovací hodině. Závěr teoretické části tvoří rozbor tématu elektřina a magnetismus z hlediska RVP a školních vzdělávacích programů včetně průřezových témat a klíčových kompetencí. Druhá část se věnuje jednotlivým druhům her. Obecný pohled zahrnuje hry s fyzikálním základem, které je možné zakoupit na našem trhu, počítačové hry a možnosti educachingu. Část vlastní didaktické hry obsahuje pravidla a doporučený způsob zařazení her. Hry jsou rozděleny do kapitol podle jejich využití. V závěru práce je zařazeno ověření využití hry ve vyučování, které vychází z pozorování, žákovského dotazníku i testu znalostí žáků ve vybrané oblasti.
Komparace učebnic fyziky pro základní školy
MAZANEC, Radim
Diplomová práce se zabývá komparací učebnic fyziky na základních školách. Cílem této diplomové práce je zjištění zastoupení jednotlivých sad učebnic na základních školách v Jihočeském kraji, vytvoření a ověření vlastního návrhu pojetí výuky vybraného tematického celku Jednoduché stroje. Tato práce je určena především pro vyučující jako pomůcka pro zvýšení efektivity výuky, pro podporu představivosti a zvýšení zájmu o fyziku u žáků. Pro tyto potřeby byl vytvořen návrh pojetí výuky tematického celku Jednoduché stroje formou interaktivní prezentace, jehož přínos a efektivita byla prakticky ověřena přímo ve výuce fyziky na několika vybraných základních školách. Ověření přínosu bylo zjištěno pomocí vytvořeného didaktického testu. Tyto testy byly následně vyhodnoceny a výsledky zpracovány v závěru této práce.
Využití autorských nástrojů k tvorbě fyzikálních modelů a simulací
KOREŠ, Jaroslav
Práce se zabývá možnostmi využití autorských nástrojů ve výuce fyziky, zejména při vytváření fyzikálních modelů a simulací, a jejich přínosem pro jednotlivé oblasti výuky. Využívání autorských nástrojů je v práci úzce diskutováno v souvislosti s didaktickými teoriemi konstruktivismu a didaktickými znalostmi obsahu. Konkrétní obsah těchto teorií a důvody jejich propojení se sledovaným tématem jsou uvedeny v teoretické části práce. Zde je také zmapován současný stav vývoje ICT nástrojů s přihlédnutím k jejich možnému uplatnění při výuce fyziky. Jsou uvedeny některé vybrané autorské nástroje i s příklady jejich využití. V stěžejní experimentální části práce jsou nejdříve formulovány výzkumné otázky a příslušné výzkumné hypotézy. Ty budou pak v rámci výzkumu testovány. Výzkumná otázka zněla: "Vede využití autorských nástrojů k prokazatelnému zlepšení výsledků žáků v oblasti pochopení a aplikace učiva?". Důvod této formulace a příslušné hypotézy jsou v práci uvedeny. Na základě výzkumných hypotéz byl zvolen výzkumný přístup a použitá metoda - v tomto případě (didaktický) experiment. Do výzkumu byly zapojeny různé školy a učitelé. Obsahem testování vlivu autorských nástrojů byly i různé oblasti fyzikálního vzdělávání. Jednotlivé experimenty a jejich výsledky jsou popisovány v samostatných kapitolách. Součástí každého popisu je i didaktický rozbor vybrané simulace a zdůvodnění smyslu využití autorského nástroje v daném případě. U každého experimentu jsou uvedeny zjištěné hodnoty statistické pravděpodobnosti potvrzující/vyvracející testované hypotézy. V závěru práce je provedeno celkové zhodnocení experimentů a na tomto základě jsou doporučeny způsoby implementace autorských nástrojů do výuky. Některé další návrhy na využití autorských nástrojů, jdoucí za rámec experimentu, vycházejí z autorovy osobní zkušenosti a výukové praxe. Je doporučeno věnovat opomíjené problematice autorských nástrojů ve výuce větší pozornost v dalším didaktickém výzkumu.
Didaktické aspekty rozvoje tvořivosti ve vyučování fyziky
JÍNA, Karel
Tato diplomová práce se zabývá problematikou tvořivosti ve vyučování fyziky na základní škole. Tvořivost je nejprve popsána obecně. Čtenář se dozví, jaké jsou aspekty tvořivosti, čím se vyznačuje tvůrčí řešení problémů a jak je tvořivost rozvíjena v průběhu života. Poté se práce zaměřuje na pedagogické pojetí kreativity. Jsou zde uvedeny didaktické aspekty tvořivé výuky a charakterizovány tvořivé výukové metody. Dále je již práce orientována na výuku fyziky. Kromě tradičních výukových metod jsou zde představeny myšlenkové mapy, divergentní fyzikální úlohy a rady pro realizaci tvořivého vyučování. Praktickou část práce pak představuje návrh sbírky divergentních úloh a ?výzkumná sonda?, tj. ověření několika úloh v praxi. Úlohy byly zadány dvěma skupinám žáků, z nichž jedna měla již s řešením divergentních úloh zkušenosti, a pro druhou skupinu to bylo něco nového. Výsledky obou skupin byly porovnány a vyvozeny závěry.
Domácí experiment při výuce fyziky na ZŠ
ČERVENKA, Petr
Tato diplomová práce se zabývá problematikou zvyšování motivace žáků základních škol pro předmět fyzika, se zaměřením na přípravu k výuce fyziky formou domácích experimentů. Práce si klade za cíl vytvořit sadu pracovních listů a podpůrného didaktického materiálu jako prostředku, který by mohl zvýšit zájem žáků základních škol o výuku tohoto předmětu a stát se významným motivačním prvkem. Při tvorbě pracovních listů bylo čerpáno z teoretických základů dané oblasti, z výsledků výzkumných šetření týkajících se této problematiky i z výsledků vlastního šetření, které posuzuje postoje žáků i rodičů k domácí experimentální činnosti. Domácí experimentální činnost prokazatelně podporuje rozvoj fyzikálního myšlení, smyslového vnímání, tvořivosti, rozvíjí vybrané klíčové kompetence a aktivizuje zájem o fyziku jako vědní obor. Žáci samostatně objevují dosud nepoznané skutečnosti, což představuje základ autentického poznávání zákonitostí přírody člověkem.
Počítačová podpora výuky fyziky na ZŠ
VACIKAR, Pavel
Diplomová práce se zabývá využitím moderních digitálních technologií při konstruktivistickém pojetí výuky fyziky na základní škole. Práce mapuje vývoj výuky fyziky od nejranějšího období až po současnost. Velká pozornost je věnována analýze a komparaci softwarových produktů včetně příkladů použití. V rámci práce byla vytvořena praktická část na simulaci fyzikálních jevů a několik didaktických her. Část vytvořených programů i jejich výstupů byla použita přímo při výuce fyziky na základní škole a na nižším stupni víceletého gymnázia a prostřednictvím pedagogické sondy byla ověřena jejich efektivita.
Průřezové téma Environmentální výchova ve výuce fyziky
PALIVEC, Zdeněk
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku propojení environmentální výchovy a výuky fyziky na základní škole. Popisuje teorii environmentální výchovy a přístup RVP, rozebírá jednotlivé druhy učebnic fyziky a hodnotí je z hlediska environmentální výchovy. Dále navrhuje fyzikální projekty s environmentální složkou pro různé ročníky ZŠ a popisuje jejich realizaci. Nakonec informuje o postojích žáků k propojení environmentální výchovy a fyziky pomocí dotazníkového šetření a vyvozuje závěry a doporučení pro lepší provázanost těchto témat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 126 záznamů.   začátekpředchozí105 - 114dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.