Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Básnické psaní jako „střetávání (se)“ s českou minulostí i přítomností. Exilová básnická skladba Ivana Diviše Odchod z Čech
Flanderka, Jakub
Pro básníka, který se na základě politických okolností rozhodl emigrovat, neznamená samotný fakt odchodu do exilu pouze fyzický odchod z rodné země do jiné (cizí) země, ale také opuštění prostoru rodného jazyka. Básnická tvorba, psaná mateřským jazykem a vznikající ve vnějším exilu, se pro autora stává i prostorem vnitřního exilu, jehož prostřednictvím zůstává v intenzivním kontaktu s mateřským jazykem, resp. s rodnou řečí. Příspěvek se zaměří na básnickou skladbu Ivana Diviše Odchod z Čech, jež je koncipována jako stylizované „střetávání se“ básnického subjektu s vně-textovým světem. V tomto „střetávání se“ patří ke stěžejním tématům odchod do emigrace, život v exilu a obzvlášť silné téma pro Diviše představuje soudobé normalizační Československo – a přemítání básnického subjektu o jeho vztahu k rodné zemi. Odchod do exilu jakožto řešení mezní životní situace, kdy se jedinec dostal (již po několikáté za svůj život) do přímého „střetu“ s „velkými dějinami“, se tedy pro Ivana Diviše stal rovněž příležitostí pro přehodnocování tématu české národní identity a (mezníků) českých dějin prostřednictvím básnické tvorby.
Julius Zeyer – cizinec v české literatuře? K povaze a způsobu včleňování Zeyerova díla do českého literárního kánonu
Fránek, Michal
Příspěvek se pokouší nastínit některé aspekty postupného včleňování díla Julia Zeyera, jež se určitými rysy (např. pojetím vlastenectví) vymykalo převažujícímu diskurzu, do českého literárního kánonu.
Dvě polohy pozornosti: Toyen
Koblížek, Tomáš
Studie obsahuje z jedné části interpretaci scénáře, který k filmu Toyen (režie Jan Němec, 2005) napsala Tereza Brdečková. Scénář představuje dvojí obraz pozornosti umělce – jednak jde o pozornost ke světu smyslů, jednak o pozornost "etickou". Autor se ve své interpretaci zároveň zaměřuje na okolnost, že zmíněné motivy se v textu odkrývají, pouze pokud odhlédneme od jeho narativní formy.
Z druhé strany Atlantiku. Witold Gombrowicz a jeho dialog s (polskou) kulturou
Kanda, Roman
Pro literární dílo Witolda Gombrowicze je charakteristická tematicko-motivická soudržnost a myšlenková soustředěnost. Celým jeho dílem proniká linie sporu mezi tvůrčí osobností (tvůrčím „já“) a omezující formou kultury (kulturním „my“), nejviditelněji především v jeho Denících (psány mezi 1953 a 1967, resp. 1969). Gombrowiczův radikální antikulturalismus, doprovázená mnoha skandály a provokacemi, je třeba vnímat jako důslednou obranu tvůrčí svobody, jeho subjektivity. Nicméně představuje rovněž alternativní pohled na kulturu odhalující její skryté aspekty (nezralost, šaškovský smích, mladost) jako specifické hodnoty.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.