Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 49 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analytická reprezentace afinních zobrazení v rovině
Horáčková, Blanka ; Beran, Filip (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Práce se věnuje třem hlavním tématům - shodným, podobným a afinním zobrazením roviny z pohledu analytické geometrie. V první kapitole jsou připomenuty nejzákladnější pojmy, se kterými se bude v celé práci následně pracovat. Druhá kapitola je zaměřená na shodnosti. Nalezneme zde analytickou reprezentaci této transformace jak v maticové, tak i komplexní podobě. Třetí kapitola je zaměřená na podobnosti. Stěžejní je pak rozklad podobnosti na shodnost a stejnolehlost, kde se spojují znalosti jak podobností, tak shodností. Poslední kapitola se věnuje afinitám. Tato kapitola již není tak teoreticky zaměřená, ale orientuje se zejména na charakteristické prvky afinních transformací a dále také na příklady. Důležitým a přínosným faktorem této práce jsou řešené příklady, které jsou doplněny o množství obrázků. Práce je určena zejména pro studenty matematiky, jako studijní text. ale využití může najít i u středoškolských učitelů, k doplnění středoškolského učiva.
Román Plochozemě a žákovo uchopení čtvrté dimenze
Bouchalová, Kateřina ; Zamboj, Michal (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá propojením dvou na první pohled sobě vzdálených disciplín, kterými jsou matematika a literatura. Cílem práce je analyzovat, zda jsou vybraní žáci schopni zlepšit své uchopení čtvrté dimenze pomocí analogie představené v ukázce z ro- mánu Edwina Abbotta Abbotta s názvem Plochozemě. Práce začíná kapitolou zaměřenou na historii čtvrté dimenze a úvah s ní spojených. V další části je představen autor a jeho dílo Plochozemě. Dále je popsán výskyt analogie, literatury a čtvrté dimenze v Rámcově vzdělávacím programu pro gymnázia a dalších zdrojích týkajících se výuky matematiky. Následně je představena teorie generických modelů od Hejného a van Hiele model geomet- rického myšlení. V poslední podkapitole teoretické části je nastíněn problém s představou čtvrté dimenze, který souvisí s tím, že žijeme ve trojrozměrném světě. Teoretická část slouží jako podklad k praktické části práce, kde je představena kvalitativní případová stu- die. Ta spočívala v tom, že žáci pátých ročníků šestiletého gymnázia dostali k vypracování dva pracovní listy, mezi nimiž byl odstup jednoho týdne. Tyto dva pracovní listy byly pak porovnány a vyhodnoceny, podle toho, jak se odpovědi žáku od prvního k druhému pracov- nímu listu změnily, v závislosti na tom, zda mezitím ukázku z románu Plochozemě...
Relace a jejich využití
Čulíková, Markéta ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Bakalářská práce se zabývá relacemi a jejich využitím. První kapitola shrnuje úvodní teoretické poznatky nutné k porozumění tématu relace: prvek, množina, uspořádané dvojice a kartézský součin. U všech těchto pojmů zavádí důležité definice a shrnuje související znalosti. Druhá nimi. Zahrnuje různé způsoby grafického znázornění relací a jejich výhody a nevýhody. Zavádí pojem relace v množině a vysvětluje vlastnosti této relace a z nich plynoucí speciální typy relací. Definuje také pojmy zobrazení a funkce. Třetí kapitola poukazuje na relace v lidském životě - vztazích a ve hrách, ve školním učivu a v logických hádankách. U těchto relací jsou určeny jejich vlastnosti. Znalost relací a jejich vlastností je zde využita k usnadnění řešení logických úloh a hlubšímu porozumění problémů. Práce nabízí také dvě sady úloh. První obsahuje základní úlohy z tématu množiny, uspořádané dvojice, kartézský součin a relace, druhá se zabývá zjišťováním vlastností relací Bakalářská práce je souhrnem znalostí o relacích.
Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z Ukrajiny
Kukhtenko, Anna ; Zamboj, Michal (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
i i Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z UkUDMiny Bc. AnnD .ukKtenko .DtedUD PDtePDtiky D didDktiky PDtePDtiky t p i MgU. MicKDl ZDPboM, PK.D. V N Konstrukční úlohy jsou považovány za jedny z nejobtížnějších úloh ve výuce matematiky, jelikož jsou propojením prostoru geometrických objektů a vztahů (teoretického) D pUostoUu grafických entit (reprezentačníKo). Pro žáky-uprchlíky z Ukrajiny, kteří v důsledku vilky na Ukrajině v roce 2022 prošli traumatizujícím zážitkem emigrace a přizpůsobování se novému prostředí, mohou tyto úlohy představovat další specifické výzvy. V UiPci pUice Me provedena analýza českých a ukrajinských učebnic, zkoumány odlišnosti postupů a metod řešení, individuální zkušenosti a připravenost žáků-uprchlíků, kteří se chystají na české školy. Metodologie je založena na kvalitativním výzkumu, který zahrnuje práci se skupinou žáků z UkUDMiny s pracovním listem a rozhovory se samotnými žáky pro objektivnější zhodnocení výsledků. Na základě těchto poznatků mohou být dále navrženy a propracovány vKodnp pedagogické strategie a přístupy, které lépe podporují úspěšnost a adaptaci těchto žáků v prostředí školního vzdělávání. Klíčová slova .onstrukční úlohy, žáci-uprchlíci, žáci s odlišným mateřským jazykem, kUiticki PtstD PDtePDtiky
Rozvoj porozumění obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku
Hájková, Adéla ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj porozumění pojmu obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku formou výukového experimentu u žáků šestého ročníku základní školy. Před zahájením experimentu byly stanoveny předpoklady výskytu formálních poznatků a následně byl proveden diagnostický test, který měl tyto formální poznatky žáků odhalit. V testu se vyskytly typové úlohy, které se objevují běžně v učebnicích či pracovních sešitech. Do testu také byly zahrnuty úlohy zaměřené na práci se čtvercovou sítí. Výukový experiment byl koncipován dle pojmotvorného procesu míry v geometrii a hypotetické učební trajektorie. Úlohy, které byly ve výuce použity, byly v průběhu upravovány či doplňovány dle nastalých situací ve třídě. Výukový experiment byl rozdělen na dvě části. První část se týkala porozumění pojmu obsahu pravoúhelníku. Druhá část byla zaměřena na porozumění pojmu obsahu trojúhelníku. Obě části na sebe navazovaly. Cílem experimentu bylo reedukovat případné formální poznatky žáků, dovést žáky ke konceptuálnímu porozumění obsahu pravoúhelníku a trojúhelníku. Na závěr experimentu byl opět proveden test, který ověřil, zda k porozumění došlo, a zda byly formální poznatky zživotněny. Závěrečný test obsahoval podobné úlohy jako test diagnostický. Přidány byly úlohy zaměřené na porovnávání útvarů a na výpočet...
Porozumění pojmům míry u žáků 5. ročníku
Kupková, Tereza ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Diplomová práce se věnuje zkoumání porozumění pojmům míry u žáků dvou pátých tříd jedné základní školy v menším městě. V první části práce je představen pojem míra v didaktice matematiky, jeho ukotvení v RVP ZV, a dále je pak uvedeno několik pohledů různých autorů na pojmotvorný proces v oblasti míry v geometrii. V závěru první části práce je prozkoumáno zavedení těchto pojmů ve vybraných učebnicích pro 4. ročník ZŠ. Druhá část práce obsahuje výzkum, který má za cíl zjistit, v jaké fázi pojmotvorného procesu míry v geometrii se žáci výzkumného vzorku nachází v listopadu, navrhnout další kroky rozvoje porozumění pojmům obsah a obvod, podle možností realizovat scénář návrhu a na závěr zjistit úroveň porozumění těmto pojmům v březnu. Prostředkem pro zjištění úrovně žákovského porozumění v listopadu je výzkumný test, který je v práci vyhodnocen a na základě jehož výsledků jsou navrženy další kroky. Protože se ukázalo, že žáci mají nedostatky v prvních etapách pojmotvorného procesu a je potřeba se k nim vrátit, jsou navržené kroky v podstatě reedukací. Dále je v práci popsáno, jak byla reedukace realizována, a v poslední části je zkoumána úroveň porozumění pojmům míry v březnu a popsán žákovský posun. Závěrem je zhodnoceno naplnění cílů práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 49 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Zamboj, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.