Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Motiv psaní a podepsání ve hrách Václava Havla
Toyoshima, Minami ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Etlík, Jaroslav (oponent)
(česky) V hrách Václava Havla se často vyskytují motivy zápasu hlavních postav o psaní či podepisování. Charakteristikou těchto motivů je to, že se postavy tváří v tvář záplavě zacyklených projevů, které postrádají obsah sdělení, bezradně a marně snaží nalézt autentický jazyk v psané podobě. Také stojí za zmínku fakt, že postavy, které zápasí o psaní či podepisování, mají autobiografické rysy: Eduard Huml v Ztížené možnosti soustředění, Vaňek v Audienci a Leopold Kopřiva v Largu desolatu čelí situaci, v níž se snaží psát a podepisovat, nebo naopak obojí odmítají. Tyto motivy zřejmě pocházejí z autorovy zkušenosti. V této diplomové práci bude autorka analyzovat motivy zápasu o psaní či podepisovaní ve třech výše uvedených hrách. Cílem analýzy není jen objasnit, jaké aspekty činnosti psaní a podepisování slouží poetice her, nýbrž i ukázat souvislosti mezi motivy v hrách a autorovými životními zkušenostmi v pozadí vzniku her.
Alternativní jazyk ve hrách Václava Havla - rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato -
Toyoshima, Minami ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Vodička, Libor (oponent)
(česky) Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci v dialogu kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když k dialogu, jenž je základem žánru dramatu, neslouží jazyk, existuje nějaký "alternativní jazyk", který nahrazuje komunikaci mezi texty a recipienty děl? V této diplomové práci za něj autorka navrhuje považovat rytmus hry a bude ho analyzovat ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. První kapitola bude věnována ukázce problematiky jazyka v Havlových hrách, Havlova zaujetí strukturou a hudební inspirace při tvorbě her. Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem "rubato" Josefa Šafaříka, který spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka, jedním z obecných témat Havlových her. Ve třetí kapitole autorka analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a popřemýšlí o jeho efektu a významu. Ve čtvrté kapitole se zaměří na analýzu poměru protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat rytmus v Havlových hrách jen z výhradně strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.