|
Státní financování squashe a badmintonu
Stupka, Jakub ; Šíma, Josef (vedoucí práce) ; Štěpánková, Kateřina (oponent)
Státní financováná těchto dvou sportů probíhá v České republice skrze Českou asociaci squashe a Český badmintonový svaz. Obě tyto organizace jsou členy Českého svazu tělovýchovy a sportu (ČSTV) a proto mají nárok na peníze od Ministerstva školství, mladeže a tělovýchovy a zároveň na podporu od společnsti Sazka a.s. ČSTV a Sazka představují dva hlavní zdroje financí čerpaných squashem a badmintonem ze státních zdrojů. Těžiště diplomové práce bude zejména v porovnání těchto dvou sportů. Squash a badminton jsou si v zásadě velmi podobné. Materiální náročnost i dostupnost jsou na podobné úrovni, stejně tak prostorová i kapitálová náročnost a v neposlední řadě jsou tyto dva sporty u nás i podobně rozšířené. Z tohoto pohledu by tedy měli mít nárok na přibližně stejnou finanční pomoc od státu. Pomocí podrobné finanční analýzy se pokusím porovnat individuální přístup obou sportovních svazů, rozlišit jejich specifika a zjistit jak významnou roli hraje působení personálního faktoru. Asi jediným větším rozdílem mezi těmito sporty je fakt, že badminton je olympijským sportem. Díky tomu má, narozdíl od squashe, možnost participovat na programech, které jsou speciálně vypsány pouze pro sporty olympijské rodiny. Jak moc tato skutečnost odlišila vývoj těchto sportů? Zjistíme, zdali badminton dokázal využít své výhody ve prospěch svých sportovců a zdali dokázali tento přísun financí dlouhodobě zúročit. MŠMT a ČSTV přidělují finance na základě rozdílnách kritérií, které musí daný subjekt pro získání dotace splnit. Důležitou otázkou však zůstává, nakolik tato kritéria ovlivní, či snad dokonce vychýlí, chování sportovních svazů. Musí se svazy přispůsobovat svým chlebodárcům, nebo s nimi pracují v naprosté souhře a k dosažení svých cílů používají stejných prostředků. Již ze zadání jednotlivých programů MŠMT a ČSTV je jasně patrné, že vyhovět požadavkům obou subjektů je nesnadné.
|