Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití ontologií pro GUHA procedury
Zeman, Martin ; Ralbovský, Martin (vedoucí práce) ; Vojtáš, Peter (oponent)
Cílem diplomové práce je implementace dříve navržených postupů pro využití ontologií při procesu dobývání znalostí z databází (DZD). Implementace je provedena pomocí krabiček v prostředí Ferda, což je modulární prostředí na vizuální dobývání znalostí pomocí GUHA procedur. Práce diskutuje jednotlivé navržené postupy s ohledem na jejich následnou implementaci. Velká část práce je věnována výběru vhodného jazyka pro reprezentaci ontologií. Dále je popsán průběh implementace vybraných krabiček. Tyto krabičky jsou poté na názorném příkladu otestovány, je zhodnocen jejich přínos pro proces DZD a jsou navrženy možnosti následného rozvoje podpory ontologií při procesu DZD ve Ferdovi.
Relační GUHA procedury
Kuzmin, Alexander ; Rauch, Jan (vedoucí práce) ; Ralbovský, Martin (oponent)
Jedná se o diplomovou práci kategorie "implementace". Jejím cílem je navrhnout a implementovat relační rozšíření vybraných procedur z GUHA procedur implementovaných v systému LISp-Miner. Pro implementaci rozšíření byly zvoleny procedury 4ft-Miner a SD4ft-Miner. Rovněž byly implementovány některé prostředky pro transformaci atributu. Procedury byly implementovány v rámci prostředí Ferda DataMiner.
Uživatelská podpora procedury 4ft - Miner pro dobývání znalostí z databází
Kupka, Daniel ; Rauch, Jan (vedoucí práce) ; Ralbovský, Martin (oponent)
Až dosud byl soubor znalostí pro práci s procedurou 4ft-Miner nestrukturovaný a uložený pouze v hlavách lidí zabývajících se dobýváním znalostí. Bylo tedy potřebné, na základě mnohých analýz, shromáždit rady pro dobývání znalostí. Zmíněný soubor rad je součástí této práce. Dále jsou prezentovány teoretické poznatky o používání vhodných 4ft-kvantifikátorů na základě praktické situace. V této práci je i návrh dvou nových 4ft-kvantifikátorů - above negation kvantifikátoru a pairing kvantifikátoru. Pro uživatele ASSOC-procedur je v rámci práce vytvořen a popsán webový systém pro shromažďování a editaci rad, zkušeností a výchozích znalostí. Přínosem tohoto systému je i strukturalizace vkládaných informací. Práce také obsahuje obecný návrh a popis implementace nástroje pro důmyslnou tvorbu rad v prostředí systému Ferda DataMiner. V tomto nástroji je možné vybírat pokračování z nabízených možností, seřazených dle priorit. Poskytované informace nejsou pouze statické, ale reagují na výsledky součastné i minulých analýz.
Uživatelská podpora procedury 4ft - Miner pro dobývání znalostí z databází
Kupka, Daniel ; Ralbovský, Martin (oponent) ; Rauch, Jan (vedoucí práce)
Až dosud byl soubor znalostí pro práci s procedurou 4ft-Miner nestrukturovaný a uložený pouze v hlavách lidí zabývajících se dobýváním znalostí. Bylo tedy potřebné, na základě mnohých analýz, shromáždit rady pro dobývání znalostí. Zmíněný soubor rad je součástí této práce. Dále jsou prezentovány teoretické poznatky o používání vhodných 4ft-kvantifikátorů na základě praktické situace. V této práci je i návrh dvou nových 4ft-kvantifikátorů - above negation kvantifikátoru a pairing kvantifikátoru. Pro uživatele ASSOC-procedur je v rámci práce vytvořen a popsán webový systém pro shromažďování a editaci rad, zkušeností a výchozích znalostí. Přínosem tohoto systému je i strukturalizace vkládaných informací. Práce také obsahuje obecný návrh a popis implementace nástroje pro důmyslnou tvorbu rad v prostředí systému Ferda DataMiner. V tomto nástroji je možné vybírat pokračování z nabízených možností, seřazených dle priorit. Poskytované informace nejsou pouze statické, ale reagují na výsledky součastné i minulých analýz.
Využití ontologií pro GUHA procedury
Zeman, Martin ; Vojtáš, Peter (oponent) ; Ralbovský, Martin (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je implementace dříve navržených postupů pro využití ontologií při procesu dobývání znalostí z databází (DZD). Implementace je provedena pomocí krabiček v prostředí Ferda, což je modulární prostředí na vizuální dobývání znalostí pomocí GUHA procedur. Práce diskutuje jednotlivé navržené postupy s ohledem na jejich následnou implementaci. Velká část práce je věnována výběru vhodného jazyka pro reprezentaci ontologií. Dále je popsán průběh implementace vybraných krabiček. Tyto krabičky jsou poté na názorném příkladu otestovány, je zhodnocen jejich přínos pro proces DZD a jsou navrženy možnosti následného rozvoje podpory ontologií při procesu DZD ve Ferdovi.
Relační GUHA procedury
Kuzmin, Alexander ; Ralbovský, Martin (oponent) ; Rauch, Jan (vedoucí práce)
Jedná se o diplomovou práci kategorie "implementace". Jejím cílem je navrhnout a implementovat relační rozšíření vybraných procedur z GUHA procedur implementovaných v systému LISp-Miner. Pro implementaci rozšíření byly zvoleny procedury 4ft-Miner a SD4ft-Miner. Rovněž byly implementovány některé prostředky pro transformaci atributu. Procedury byly implementovány v rámci prostředí Ferda DataMiner.
Využití doménových znalostí při aplikacích GUHA procedur
Ralbovský, Martin ; Mráz, František (oponent) ; Rauch, Jan (vedoucí práce)
Práce vychází z předpokladu, že lze rozšířit možnosti GUHA procedur využitím vhodně reprezentovaných doménových znalostí. V práci jsou použity dva typy doménových znalostí: background knowledge a ontologie. Background knowledge je poměrně neznámý avšak perspektivní typ znalostí obsahující pravidla ve slovní formě od doménových expertů. Práce popisuje tento typ znalosti a zavádí vhodnou formalizaci pravidel. Dále je popsán a implementován nástroj na validaci těchto pravidel. Implementace je provedena pomocí krabiček v prostředí Ferda, což je modulární prostředí na vizuální dobývání znalostí pomocí GUHA procedur. Práce také popisuje první praktické zkušenosti s nástrojem na validaci pravidel. Co se týče doménových ontologií, práce podstatným způsobem rozšiřuje současné poznatky o využití ontologií pro dobývání znalostí pomocí GUHA procedur. Jsou zde zmíněny a rozpracovány všechny minulé postupy využití ontologií, vymyšleny nové, a u vhodných postupů je navržena implementace v prostředí Ferda. Výsledky práce jsou posuzovány s ohledem na možné použití v systému Ever-Miner, což je nástroj příští generace dobývání znalostí.
Fuzzy GUHA
Ralbovský, Martin ; Rauch, Jan (vedoucí práce) ; Svátek, Vojtěch (oponent) ; Holeňa, Martin (oponent) ; Vojtáš, Peter (oponent)
Metoda GUHA je jednou z nejstarších metod explorační analýzy dat, která je považována za součást vědního oboru dobývání znalostí z databází. Na rozdíl od jiných metod tohoto oboru, metoda GUHA staví na pevných teoretických základech logiky a statistiky. Metoda vnímá nalezení zajímavé znalosti jako nalezení určité formule v dostatečně bohatém logickém kalkulu, kterému se říká observační kalkul. Hlavním tématem dizertační práce je aplikace "fuzzy paradigmatu" na metodu GUHA. Pod pojmem "fuzzy paradigma" myslíme přístupy, které používají vícehodnotové stupně náležení, nebo pravdivostní hodnoty, jmenovitě fuzzy teorii množin a fuzzy logiku. Práce se nesnaží pokrýt všechny aspekty této aplikace, soustředí se na: - asociační pravidla, která jsou nejpoužívanější typy formulí v metodě GUHA - použití fuzzy dat - logické aspekty dobývání fuzzy asociačních pravidel - porovnání GUHA teorie s výzkumem fuzzy asociačních pravidel hlavního proudu - implementaci teorie s použitím bitových řetízků Práce zevrubně rozpracovává teorii fuzzy asociačních pravidel a používá přitom teoretický aparát fuzzy teorie množin i fuzzy logiky. Fuzzy teorie množin slouží zejména k porovnání metody GUHA s existujícími pokusy o formalizaci fuzzy asociačních pravidel založených na algoritmu apriori. Fuzzy logika je použita k definici nové třídy logických kalkulů nazvaných logické kalkuly fuzzy asociačních pravidel (LCFAR). Práce se detailně zabývá problémem existence dedukčních pravidel v LCFAR. Vhodná část navržené teorie je implementována v systému Ferda za pomoci bitových řetízků, což znamená reprezentace charakteristik zkoumaných objektů jako řetezce bitů. Tento přístup lze v crisp případě efektivně implementovat. Pro zachování jeho výhod ve fuzzy případě bylo provedeno hloubkové testování datových struktur a algoritmů pro reprezentaci fuzzy bitových řetízků.
Vizualizace XML schémat
Slavětínský, Václav ; Kosek, Jiří (vedoucí práce) ; Ralbovský, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá návrhem a implementací aplikace, která slouží k převodu W3C XML schémat do interaktivního diagramu ve formátu SVG (Scalable Vector Graphics). Diagram poskytuje údaje získané ze schématu ? údaje o elementech a atributech, a jejich přípustné struktuře. Proto je vhodný jako součást dokumentace XML souborů vyhovujících schématu. Generovaná grafika je interaktivní a přehledná, uživatelům má usnadnit pochopení XML dokumentů a orientaci v nich. Aplikace je napsána v jazyce Java, využívá implementaci abstraktního datového modelu z open source XML parseru Xerces2-J. Interaktivita SVG výstupu je zajištěna ECMAScriptem.
Interaktivní vizualizace RELAX NG schémat
Sýkora, Lukáš ; Kosek, Jiří (vedoucí práce) ; Ralbovský, Martin (oponent)
Cílem práce je vytvořit nástroj pro vizualizaci RELAX NG schémat. RELAX NG schémata definují podobu dokumentů XML. Určují jaké elementy a atributy je možné v dokumentu používat a jak je lze vzájemně kombinovat. Vizualizace schémat má smysl pro jednodušší orientaci v struktuře RELAX NG vzorů. To se hodí vývojářům schémat i uživatelům, kteří podle schémat budou psát XML dokument. RELAX NG schéma je možné zaznamenat pomocí XML, což umožňuje jeho vizuální reprezentaci pomocí stromové struktury. Model stromu bude navíc interaktivní, což uživateli umožní zobrazovat jen větve stromu, které ho zajímají. K dosažení cíle bude použito několik technologií. Zaprvé bude zapotřebí řádně analyzovat konstrukce jazyka RELAX NG pro možnost jejich budoucí vizualizace. Další technologií bude formát SVG pro popis vektorové grafiky, jehož zápis se provádí rovněž pomocí XML. Interaktivita modelu popsaného pomocí SVG bude umožněna ECMAScriptem. Převod z RELAX NG do SVG grafiky bude prováděn pomocí XSLT transformace. Přínosem práce bude samotná vizualizace, která uživatelům i vývojářům usnadní orientaci v schématu. K vizualizaci vlastního RELAX NG budou potřebovat pouze XSLT procesor a soubor s XSLT transformací, který bude výsledkem této práce. Práce je rozdělena do třech tématických celků. V první části se zabývám analýzou konstrukcí jazyka RELAX NG a možnostmi jejich vizualizace. Zejména se zajímám o současné možnosti grafické interpretace schémat. Druhá část se zabývá návrhem grafických značek pro jednotlivé uzly grafického modelu a také možnostmi jejich interakcí. Třetí část se věnuje prototypové implementaci převodu RELAX NG do SVG grafiky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.